Zuigerschade mxc 300
Geplaatst: ma feb 13, 2006 20:14
Pas een mxc 300 uit 2003 bij een dealer gekocht. 1750 km op de teller.
De motor zag er aan de buitenkant netjes uit. Ik heb er alleen mee op een braakliggend terrein gereden om een beetje te wennen aan de motor.
Na mijn 2e tank benzine(netjes 1:40 gemengd) wilde de motor niet meer aanslaan. Na veel trappen deed hij het uiteindelijk weer. De motor bleef wel blauw roken, ook had ik het idee dat het motorblokje bij lage toeren een rommelend geluid maakte.
Toch even het zijkapje eraf gehaald om aan het vliegwiel te voelen. Hier merkte ik niets vreemds aan. Uitlaat erafgehaald. Door de uitlaatpoort naar binnen gekeken en ik zag strepen op de zuiger en cilinderwand. Het luchtfilter was ook behoorlijk vuil. Na enig beraad toch de cilinder eraf gehaald. Vandaag met de zuiger en cilinder naar een KTM delaer geweest(niet de dealer waar ik de motor gekocht heb). Zuiger is dus versleten en cilinder misschien nog goed. Dit is alleen vast te stellen door hem eerst een keer te honen om te checken hoe diep de sporen zijn. Volgens de dealer ligt het big-end eruit of heeft het big-end er uitgelegen. Direct bij thuiskomst het big-end geinspecteerd. Hier zie of voel ik niets vreemds aan. Weet iemand hoe ik kan vaststellen of het big-end versleten is, of moet de krukas dan uit elkaar?
Beetje lang verhaal misschien maar toch graag jullie reacties.
De motor zag er aan de buitenkant netjes uit. Ik heb er alleen mee op een braakliggend terrein gereden om een beetje te wennen aan de motor.
Na mijn 2e tank benzine(netjes 1:40 gemengd) wilde de motor niet meer aanslaan. Na veel trappen deed hij het uiteindelijk weer. De motor bleef wel blauw roken, ook had ik het idee dat het motorblokje bij lage toeren een rommelend geluid maakte.
Toch even het zijkapje eraf gehaald om aan het vliegwiel te voelen. Hier merkte ik niets vreemds aan. Uitlaat erafgehaald. Door de uitlaatpoort naar binnen gekeken en ik zag strepen op de zuiger en cilinderwand. Het luchtfilter was ook behoorlijk vuil. Na enig beraad toch de cilinder eraf gehaald. Vandaag met de zuiger en cilinder naar een KTM delaer geweest(niet de dealer waar ik de motor gekocht heb). Zuiger is dus versleten en cilinder misschien nog goed. Dit is alleen vast te stellen door hem eerst een keer te honen om te checken hoe diep de sporen zijn. Volgens de dealer ligt het big-end eruit of heeft het big-end er uitgelegen. Direct bij thuiskomst het big-end geinspecteerd. Hier zie of voel ik niets vreemds aan. Weet iemand hoe ik kan vaststellen of het big-end versleten is, of moet de krukas dan uit elkaar?
Beetje lang verhaal misschien maar toch graag jullie reacties.