Pagina 1 van 1

Zuigerschade mxc 300

Geplaatst: ma feb 13, 2006 20:14
door Marc Otten
Pas een mxc 300 uit 2003 bij een dealer gekocht. 1750 km op de teller.
De motor zag er aan de buitenkant netjes uit. Ik heb er alleen mee op een braakliggend terrein gereden om een beetje te wennen aan de motor.
Na mijn 2e tank benzine(netjes 1:40 gemengd) wilde de motor niet meer aanslaan. Na veel trappen deed hij het uiteindelijk weer. De motor bleef wel blauw roken, ook had ik het idee dat het motorblokje bij lage toeren een rommelend geluid maakte.
Toch even het zijkapje eraf gehaald om aan het vliegwiel te voelen. Hier merkte ik niets vreemds aan. Uitlaat erafgehaald. Door de uitlaatpoort naar binnen gekeken en ik zag strepen op de zuiger en cilinderwand. Het luchtfilter was ook behoorlijk vuil. Na enig beraad toch de cilinder eraf gehaald. Vandaag met de zuiger en cilinder naar een KTM delaer geweest(niet de dealer waar ik de motor gekocht heb). Zuiger is dus versleten en cilinder misschien nog goed. Dit is alleen vast te stellen door hem eerst een keer te honen om te checken hoe diep de sporen zijn. Volgens de dealer ligt het big-end eruit of heeft het big-end er uitgelegen. Direct bij thuiskomst het big-end geinspecteerd. Hier zie of voel ik niets vreemds aan. Weet iemand hoe ik kan vaststellen of het big-end versleten is, of moet de krukas dan uit elkaar?
Beetje lang verhaal misschien maar toch graag jullie reacties.

Geplaatst: ma feb 13, 2006 20:19
door Rudy
Gewoon speling testen. (haaks op de krukas moet die klein zijn) axiale speling hoort er te zijn

(wat wel redelijk werkt is het de drijfstang omhoog trekken en dan met een tikje naar beneden drukken) hoor je dan klok dan heb je aardig wat speling

Big end als het stuk gelopen is maakt zichzelf niet...:P
Als het stuk gelopen is dan zie je meestal wel een hoop onderdelen door het carter en stukjes uit de zuiger en cilinder.


Lager kun je ook bekijken, ziet het er zo uit dan is het niet best

http://www.vjmw.org/workshop/65t250_bigend.jpg
http://www.vjmw.org/workshop/69t250_rod.jpg

Geplaatst: ma feb 13, 2006 20:27
door Klx300R
speling van de drijfstang op de krukas testen door vliegwiel vast te houden en op elke stand is je drijfstang op en neer te duwen. misschien water of zand binnengehad???
greetz

Geplaatst: ma feb 13, 2006 20:35
door Rudy
Stand maakt niet uit als je er maar voor zorgt dat de krukas niet verdraait.
Zand is makkelijk te zien, zit er zand achter het filter...maar neem aan dat je je luchtfilter elke keer schoongemaakt/geolied hebt hebt?

Geplaatst: ma feb 13, 2006 21:29
door Klx300R
stand maakt wel degelijk uit, heb eens voorgehad dat als men krukas bovenstond ik geen speling had en van zodra hij beneden was de drijfstang wel speling had

Geplaatst: ma feb 13, 2006 21:37
door Rudy
Bovenin en ondereen heb je dezelfde speling alleen als je naaldlager ovaal is kan er verschil tussen zitten, maar dat kan zich ook omdraaien als je hem wat vaker ronddraait omdat het lager toch niet 100% mee draait met de as.

Geplaatst: ma feb 13, 2006 23:38
door huskie
Rudy, hij heeft de krukas nog in de motor zitten, dus jouw truuk werkt niet.
Blijft dus alleen de radiale speling over, en het uiterlijk van het bigend. Een goed bigend heeft mooie chrome naaldlagers, en een kooi die er ook nog goed uitziet. Zie je roestige plekjes of erg grauwe naaldlagers gooi er dan maar een nieuw bigend in. het blijft natuurlijk een #$@#$ streek om zo'n motor, zonder wat te zeggen, te verkopen, maar vrees niet: je bent niet de eerste die gen..id wordt en zeker niet de laatste. Hou moed... zodra je die 500 euro extra hebt betaald heb je weer een verse motor.

Re: Zuigerschade mxc 300

Geplaatst: di feb 14, 2006 10:37
door Joop
Marc Otten schreef:Pas een mxc 300 uit 2003 bij een dealer gekocht. 1750 km op de teller.
Helaas Marc denk ik dat de KM stand niet klopt :( Als een KTM 300 op een normale manier gebruikt wordt is na 1750 km zowel de zuiger als het bigend echt niet versleten. In principe kun je er normaliter vanuitgaan dat bij een 300 alles minimal 100 draaiuren meegaat :D Als je dan aan gemiddelde snelheid denkt van 35 km/uur zit je al aan minimaal 3500 km. De slijtage ligt natuurlijk hoger als een razendsnele coureur als bijv. Remy van Rees er mee rijdt.

Geplaatst: di feb 14, 2006 21:22
door Rudy
huskie schreef:Rudy, hij heeft de krukas nog in de motor zitten, dus jouw truuk werkt niet.
Toch wel als de cilinder er maar af is, zal het wel onduidelijk er neer hebben gezet

Geplaatst: di feb 14, 2006 21:57
door Marc Otten
Na jullie tips heb ik het big-end gecontroleerd. Er is zit weinig tot geen speling in radiale richting. Ook zien de naalden er nog mooi uit. Ik verwacht dat het big-end lager goed is. ook de krukas zelf nog even gevoeld door het vliegwiel in radiale richting te bewegen. Ook hier voel ik iets speling, lijkt ook goed.
Vandaag contact gehad met de dealer waar ik de motor gekocht heb.
Als ik de zuiger/cilinder naar hem opstuur bekijkt hij de schade en is wel bereid om een deel van de kosten te dragen. Dat klinkt toch positief.

Bedankt voor jullie reacties.

Geplaatst: di feb 14, 2006 22:57
door huskie
Dat is sportief van hem :twisted:
Zou die een member van het forum zijn :wink: