Pagina 1 van 1

Electronica in de carb?

Geplaatst: zo feb 12, 2006 16:48
door wesley
Ik heb om mijn suzuki RM125 uit 2000 een keihin carb.
Er loopt naar de carb ook n soort snoer..
weet iemand wat dit kan zijn??? :roll:

Geplaatst: zo feb 12, 2006 17:36
door multiballs
heb je ook een instructie handleiding erbij?
mischien van een gasklep positie sensor?

Geplaatst: zo feb 12, 2006 18:15
door wesley
neej de carb zat erop toen ik hem kogt:)

Geplaatst: zo feb 12, 2006 19:33
door Mario2t
Kan even niet op de naam komen, maar dat is een systeem dat voor de juiste hoeveelheid benzine zorgt in combinatie met de ontsteking.

Inderdaad een soort elektronische carburateur.

Geplaatst: zo feb 12, 2006 19:34
door Rudy
(TPS) trotthle position sensor

Het past het onsteektijstip aan, regelt niets aan de hoeveelheid brandstof

Geplaatst: zo feb 12, 2006 19:45
door wesley
Khad ook al iets gehoord dat het iets is dat op n bepaald aantal toeren nog net iets meer bensine de cilinder in pomp sodatii hem ineens helemaal doortrekt...sgijnt dat het ook vaak op de KTM`s sit kan dat?

Geplaatst: zo feb 12, 2006 21:46
door Klx300R
wesley schreef:Khad ook al iets gehoord dat het iets is dat op n bepaald aantal toeren nog net iets meer bensine de cilinder in pomp sodatii hem ineens helemaal doortrekt...sgijnt dat het ook vaak op de KTM`s sit kan dat?
zeker beetje last van dislectie? tps heeft niets te maken met benzine, zorgt ervoor dat er in lage toeren een zwaardere ontsteking is voor meer macht en de kans kleiner te maken dat je dood valt, je kan die gewoon ook afkoppelen,bij sommige overbruggen, als je moet overbruggen zal je het snel voelen,dan plafoneert de motor in middentoeren ongeveer (zo lijkt het)
greetz

Geplaatst: zo feb 12, 2006 23:31
door hornet911
Wel, wie de basis van een klassiek ontstekingssysteem kent, die weet dat er steeds een vacuümvervroeging en centrifugaalvervroeging op deze systemen zit.

Dit wil zeggen dat wanneer de motor een rijker mengsel binnen heeft, en/of meer toeren draait, deze meer voorontsteking moet krijgen.

Dezer dagen gebeurt dit met een toerental sensor voor het toerental en een TPS voor het mengsel. Deze TPS meet alleen de stand van de gasklep en dus de hoeveelheid mengsel. Deze wijzigt hier niks aan!

Greetzzz

Geplaatst: ma feb 13, 2006 15:34
door mxrider#28
Bij mij kan er dus duidelijk wel iets afgeregeld worden, maar ik zou niet weten wat het is...

De gasklepstandsensor is met de rode pijl aangegeven.

Maar wat is dat blauw omcirkelde?
En wat doet het?
Dat buisje is hol van binnen, lijkt mij toch iets om het mengsel aan te passen.

Afbeelding

Geplaatst: ma feb 13, 2006 19:47
door Mario2t
Ben het eens met Rudy!

Had het inderdaad even andersom!

Geplaatst: ma feb 13, 2006 19:49
door Rudy
De rode pijl is (TPS) trotthle position sensor (sensor regelt niets, meet alleen en stuurd door naar meeteenheid)
omcirkelde is een powerjet, spuit in wanneer je volgas geeft bij lage toerentallen.

Geplaatst: di feb 14, 2006 22:03
door mxrider#28
Rudy schreef:De rode pijl is (TPS) trotthle position sensor (sensor regelt niets, meet alleen en stuurd door naar meeteenheid)
omcirkelde is een powerjet, spuit in wanneer je volgas geeft bij lage toerentallen.
Sensor verhaal is me wel bekend :wink:

Maar waar is die powerjet voor nodig dan?

Motor loopt toch ook prima zonder powerjet? :D

Geplaatst: di feb 14, 2006 22:54
door Rudy
Powerjet zorgt ervoor dat je motor bij langdurig volgas (op een constant hoog toerental) genoeg benzine krijgt. Normaalgesproken is dit niet het geval omdat het vacuum bij volgas op een constant toerental veel lager wordt.