Pagina 1 van 1

Ketting loopt niet lekker over kettingwiel

Geplaatst: ma jan 30, 2006 20:13
door xr250_1988
Ik heb zojuist een nieuwe ketting (Iris RXP) over mijn nieuwe kettingwielen gelegd (achter: 49t Alu en voor 13t Stealth), maar nu loopt mijn ketting niet lekker over mijn achterkettingwiel. Is dit normaal als het zaakje nieuw is? Moet het nog inlopen ofzo?

P.s.: Ze hadden het verkeerde achterkettingwiel besteld en daarom heb ik er nu een 49t opliggen ipv 48t. Kan dit het probleem misschien zijn? Ketting + kettingwielen zijn 520.

zie filmpje: http://home.hetnet.nl/~marcel.marina/no ... ngwiel.mpg

Geplaatst: ma jan 30, 2006 20:27
door Klx300R
lijkt me raar, ze hebben je toch toevallig geen ketting van een brommertje aangesmeerd? iris kettingen had ik altijd steken op mijn 50cc en 85cc
greetz

Geplaatst: ma jan 30, 2006 21:00
door henkzelf
Als je ketting geleider achter niet splinternieuw is zal die ene tand extra achter hem ook niet doen klemlopen. Is het niet standaard 14 tands voor?

ketting + tandwielen

Geplaatst: ma jan 30, 2006 21:17
door Erik V
Heb je het voortandwiel niet verkeerd om gemonteerd ? Ik weet niet hoe dat er bij een xr uitziet, maar bij een KTM heb je een verdikking aan de binnenkant van het tandwiel, dus als je die verdikking naar buiten zet staan je tandwielen niet meer op 1 lijn en gaat je ketting "wringen".

Geplaatst: ma jan 30, 2006 21:44
door Redski
Wat ook belangrijk is: Dat plakkerige witte vet eraf halen. De ketting plakt hierdoor, pakt teveel zand aan en is te stug waardoor hij over de tandwielen loopt.

Geplaatst: ma jan 30, 2006 21:56
door multiballs
of zoals hierboven geschreven:
geen brommerketting?met verkeerde ruimte tussen de schakels?

Geplaatst: ma jan 30, 2006 22:07
door hornet911
was uw vorige een Oring ketting? Of zaten er geen Oringen tussen? O ringen geven nl. altijd meer weerstand dan een pure crossketting zonder Oringen....

Geplaatst: ma jan 30, 2006 22:17
door xr250_1988
hornet911 schreef:was uw vorige een Oring ketting? Of zaten er geen Oringen tussen? O ringen geven nl. altijd meer weerstand dan een pure crossketting zonder Oringen....
De vorige ketting was een O-ring ketting, nu zit er een "gewone"ketting op. Het is een Iris RXP 520 ketting. Deze is toch niet voor brommertjes zoals hierboven gedacht wordt?

Geplaatst: ma jan 30, 2006 22:21
door hornet911
Met een crossketting (zonder Oringen) moet je voelbaar veel minder weerstand hebben dan met een Oringketting.......

Ik veronderstel dat ze niet teveel spant??

PS: verwacht wel dat deze ketting veel sneller zal slijten. Je zal ze na 1/2 dagen (modder)rijden eens mogen bijspannen.....

Geplaatst: di jan 31, 2006 10:01
door huskie
Een 520 is de goede ketting, alleen denk ik dat dat achtertandwiel dan een verkeerde tand afstand heeft. Leg het voortandwiel eens op een tand van het achtertandwiel en zie of daar de "schoen" wringt. Zal niet de eerste keer zijn dat een detailhandel het verkeerde geeft.

Geplaatst: di jan 31, 2006 19:24
door xr250_1988
Ik heb het dikke vet van de ketting gehaald en er dunner vet opgedaan. De ketting iets strakker gezet en de ketting even laten draaien. Nu lijkt het goed te zijn.

Geplaatst: wo feb 01, 2006 17:48
door mxr
Ketting mag vooral niet te strak gespannen zijn. Moet midden tussen voor- en achtertandwiel ongeveer 5 cm op en neer bewogen kunnen worden. Als de ketting te strak staat, kan deze bij het inveren knappen en of de lagers in de bak bechadigen.

Geplaatst: do feb 02, 2006 13:41
door Sjokske
mxr schreef:Als de ketting te strak staat, kan deze bij het inveren knappen en of de lagers in de bak bechadigen.
En ook de tanden van de tandwielen erg snel kromtrekken :idea: , zodat je ze erg snel weer kunt vervangen :idea:

Re: ketting + tandwielen

Geplaatst: do feb 02, 2006 14:08
door La Bomba (Can-am quad)
Erik V schreef:Heb je het voortandwiel niet verkeerd om gemonteerd ? Ik weet niet hoe dat er bij een xr uitziet, maar bij een KTM heb je een verdikking aan de binnenkant van het tandwiel, dus als je die verdikking naar buiten zet staan je tandwielen niet meer op 1 lijn en gaat je ketting "wringen".
Bij de XR moet de verdikking naar buiten wijzen , ik heb door deze fout al een setje bij 1800 km kunnen vervangen. :oops: