Pagina 1 van 1

Carterontluchting XR600r '89

Geplaatst: zo jan 29, 2006 16:40
door NinYes
Hi Noppers,

Ik heb in 2004 een XR600r aangeschaft, en toen al meteen uiteen gedraaid naar aanleiding van versnellingsbak-problemen. Nadat ik van m'n Kawa 900 afgevallen was, heeft het project stil gelegen, totdat ik laatst de onderdelen bijelkaar heb geveegd en er een volledige XR uit gesleuteld heb.
Heb het blokje compleet gereviseerd, kabelboom compleet opnieuw gemaakt (De oude was ècht rot) en een hele grote beurt gedaan.
Enige probleem is, hij start niet.
Nu startte hij 2 jaar geleden ook al voor geen meter. Mij lijkt dat de carburatie niet helemaal lekker is.
Bij montage hield ik de slang van de carterontluchting over. Normaal zit die toch aan het luchtfilterhuis, maar deze heeft hiervoor geen aansluiting.
Weet iemand waar de slang van de carterontluchting aangesloten moet worden? Of kan deze gewoon los blijven hangen?

Op m'n XR zit ook een Vampire absorptiedemper. Aan de inlaat is hij standaard. (Filter met spons) Hebben de spoeiers iets te doen met starten?
Heb ergens gelezen dat :
  • Hoofdspoeier; 165
    Stationairsproeier; 62/65
    Luchtschroef 1,5 slag los
moet zijn. Iemand suggesties voor de maat spoeiers?

Is er een succesvolle manier van aantrappen? Wellicht dat die van mij beter kan?
Ik trap hem tot de compressieslag en blijf druk uitoefenen op de kickstarter, totdat hij doorslaat en trap hem dan meteen door tot beneden.

Mazzels, NinYes.

Geplaatst: ma mar 27, 2006 16:05
door Designer
volgens mij is de hoofdsproeier 168 orgineel

Geplaatst: di mar 28, 2006 23:56
door xr-manu
Op het eerste stuk karterontluchting zit een T-stuk,na de splitsing gaat er eentje onder het zadel,samen met de kabelboom ergens boven de Piggyback van de veerpomp,de tweede loopt langs de achterbrug en komt naast de zijsteun ,daar zit normaal een soort van membraantje op zodat er geen/weinig vuil meekomt.Bij oudere types ('88-90' etc) gaat die tweede leiding naar de zijde van de achterrem.Normaal is er een "oogje" voorzien waar de leiding doormoet.Je kan de ontluchting ook onder de tank leiden en een filterje monteren,zo komt er geen vuil in je karter.
Verloop van kabels en leidingen vind je trouwens in de shop manual.

65/165 is goede begin waarde qua sproeiers.

Je kan de voorbochten eens losmaken en binnenin de overtollige las wegwerken..Zo win je wat vermogen vanaf middentoeren.Ook kijken of het inlaatspruistuk een mooie overgang maakt met de cilinderkop.

Twin Air filterje oid is ook leuk.Natuurlijk kijken of de "snorkel" (restrictie) bovenop de luchtfilterkast is weggenomen.Bij een revisie is een overmaat HC zuiger geen slecht idee medeals het herslijpen/roderen van de kleppen en zittingen.Klepseals niet vergeten te vernieuwen. :wink:

topic over starten: http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/128315/last

Hier vind je ook ergens een manual on line 8)

Geplaatst: zo jun 04, 2006 14:25
door NinYes
Sorry dat ik nu pas weer reageer, nogal druk gehad en nog steeds :-(

M'n plof wil dus nog niet starten.
De originele carburateur was redelijk gaar (Choke-klep gebroken, gasschuif lodderd) dus maar een Mikuni vlakschuif erop geschroefd.
Achter de auto gebonden en nog steeds niet starten, alleen wat geplof in de uitlaat. Nu rijst het vermoeden dat ik de stator gaar heb, wat hoogst waarschijnlijk ook zo is. Na wat gegoogel kwam ik uit bij een vervangende stator van ricky.

hier stond een lay out verneukende link.

Heeft iemand hier ervaring mee en is deze ergens voor een schappelijke prijs te koop?

Nu kan ik ook de stator zelf wikkelen, maar op een 200W spoel kan ik beide koplampen aansluiten (zelfbouwkoplamp)

Geplaatst: zo jun 04, 2006 14:30
door NinYes
xr-manu schreef:Twin Air filterje oid is ook leuk.Natuurlijk kijken of de "snorkel" (restrictie) bovenop de luchtfilterkast is weggenomen.Bij een revisie is een overmaat HC zuiger geen slecht idee medeals het herslijpen/roderen van de kleppen en zittingen.Klepseals niet vergeten te vernieuwen. :wink:
Hij is 100 km geleden al eens gereviseerd geworden, heeft dan ook compressie dat het barst.
Maar is een "twinfiltertje" beter dan een K&N?