Pagina 1 van 1
beroerd lopen
Geplaatst: zo jan 08, 2006 16:41
door Fox-kid
Hallo allemaal,
Op het moment loopt de WR426F erg beroerd in een bepaald toerengebied. Hij stottert dan als een gek. Als je de gaskraan verder opendraait dan trek je hem er door en gaat hij als de brandweer en loopt hij goed.
We hebben al veel geprobeerd om het probleem op te lossen. Allereerst de bougie tot 2 keer toe vervangen. Hielp niet. Toen dachten we dat het aan de carburateur lag. Gasnaald verstellen, alles reinigen, zelfs door Tragter de carburateur (en tegelijk de vering natuurlijk) laten afstellen. Maar hij blijft maar stotteren als je 1/4 gas rijdt. Volgens mij komt het voort uit het toerengebied dat bij 1/4 gasgeven hoort en niet zozeer de stand van de gaskraan.
De onsteking hebben we doorgemeten aan de hand van het technisch handboek. Hier meten we correcte waarden.
Heeft iemand nog ideeën of vergelijkbare problemen gehad?
Zelf denk ik nu (naast inruilen
) aan een defecte CDI. Maar dan zou hij toch in het geheel niet meer lopen?
Geplaatst: zo jan 08, 2006 22:20
door Noppy
Check ff of dat ding toevallig TPS (Throttle Position Sensor) heeft en zo ja of die kabeltjes wel goed zitten. De TPS schakelt voor een lager toerental naar en andere onstekingsmapping en dat zou je probleem wel eens kunnen verklaren.
Je schrijft "op dit moment", mij zou interesseren sinds WELK moment hij zo slecht begon te lopen. Sinds het winter werd? Sinds je ging tanken bij een ander pompstation? Sinds je een andere uitlaat gemonteerd hebt? etcetera.
Ben benieuwd!
Noppy
Geplaatst: ma jan 09, 2006 16:20
door Fox-kid
Hey Noppy,
Bedankt voor je antwoord, gaan we uitproberen die tps. Het is moeilijk aan te geven wat de directe aanleiding is van het beroerde lopen. Er is een YZ demper op gezet en een automatische koppeling van Ad ingesleuteld. Toen werd de motor een stuk feller maar liep niet helemaal ideaal. Gezocht naar juiste afstelling, steeds met kleine aanpassingen. carburateur, met kleine stapjes, eerst de gasnaald, daarna andere sproeiers. Het is niet zo dat er direct na een bepaalde aanpassing het pruttelen is ontstaan. Het is er een beetje ingeslopen.
We hielden het nog steeds op de carburateur. Daarom de wr weggebracht naar Tragter. Hij heeft andere sproeiers gezet e.d. maar het stotteren is er niet mee verholpen.
Geplaatst: ma jan 09, 2006 22:01
door adje
He' fox-kid , die automatische koppeling is toch niet in jouw motor gekomen maar in die van een bekende ( vriend ) van je ?
Ik denk dat noppy wel eens gelijk kan hebben met die TPS
Geplaatst: di jan 10, 2006 00:37
door Joop
Ik zou de carburateur weer terugbrengen naar de uitgangswaarden, want als ik het goed lees liep de Yam toen duidelijk beter dan nu en daarna heel gedocumenteerd aanpassingen doorvoeren, of het probleem moet al verholpen zijn met de TPS.
Geplaatst: di jan 10, 2006 15:13
door Fox-kid
adje schreef:He' fox-kid , die automatische koppeling is toch niet in jouw motor gekomen maar in die van een bekende ( vriend ) van je ?
Ik denk dat noppy wel eens gelijk kan hebben met die TPS
Klopt, het gaat hier inderdaad om de Wr van mijn kameraad!
We gaan binnenkort even met die TPS aan de gang. Als de motor veel beter gaat lopen na het loskoppelen van die TPS dan weten we een stuk meer. Wellicht is dan die sensor defect/verkeerd afgesteld. Of zou dit een aanwijzing zijn dat die CDI niet goed is?
Hoe dan ook, eerst die stekker losgooien!
Geplaatst: di jan 10, 2006 15:16
door Fox-kid
Joop schreef:Ik zou de carburateur weer terugbrengen naar de uitgangswaarden, want als ik het goed lees liep de Yam toen duidelijk beter dan nu en daarna heel gedocumenteerd aanpassingen doorvoeren, of het probleem moet al verholpen zijn met de TPS.
Als het na die TPS nog nog verholpen is, dan gaan we op de koppeling na weer helemaal terug naar af. Originele uitlaat er op, sproeiers terugplaatsen etc en hopen dat dan e.e.a. opgelost is.
Geplaatst: vr jan 13, 2006 15:05
door Fox-kid
Helaas helaas, de TPS is niet de oorzaak van het probleem. De stekker hebben we losgemaakt maar de motor blijft in dat specieke toerengebied stotteren.
We gaan op aanraden van wat reacties op het thumpertalk forum nog even met de gasnaald klooien maar eerlijk gezegd heb ik daar ook weinig vertrouwen in. Ik kan me ook niet voorstellen dat het aan de nieuwe uitlaat kan liggen om dat de motor voluit gewoon goed loopt.
Iemand nog suggesties? Roept u maar. Alle tips zijn welkom!!
Geplaatst: vr jan 13, 2006 16:34
door huskie
Als je vertelt over volgas goed lopen en stationair goed lopen, waarom zeg je dan dat je met de naald het niet denkt te bereiken?
Het gebied wat je noemt is : de naald.
Btw het kan zijn dat je een andere naald nodig hebt, omdat 1/4 gas het rechte deel van je naald is.
Ps welke demper zit er nu op?
O en nog wat, jullie hebben een mengselschroef om stationairmix(bezine/lucht) af te stellen, draai die eens dichter, of misschien wel heel dicht... Misschien dat je het daarmee red, want hij krijgt dus te veel bezine bij 1/4 gas.
suc6
slecht lopen bij 1/4 gas
Geplaatst: vr jan 13, 2006 17:46
door Erik V
Ik moet huskie bijtreden. Een dikke maand geleden had ik dezelfde problemen met mijn ktm 450 exc. Ook de dealer kon mij niet onmiddellijk helpen en dan heb ikzelf maar wat geprobeerd. Ik heb de naald 2 standjes laten zakken (dus armer gezet) en nu loopt hij weer hoe het moet.
Geplaatst: vr jan 13, 2006 20:26
door Fox-kid
huskie schreef:Als je vertelt over volgas goed lopen en stationair goed lopen, waarom zeg je dan dat je met de naald het niet denkt te bereiken?
Bedankt voor jullie reactie! Waarom wij denken dat we het ook met de naald niet bereiken: We hebben aan vertrouwen ingeboet nadat we voor ons gevoel zo'n beetje alles geprobeerd hebben. Overigens zijn wij begonnen met de gasnaald, draaien aan de luchtschroef en vervolgens een andere hoofdsproeier (van 165 naar 185). Toen we op een gegegven moment dachten dat we door al het wijzigen te ver van huis raaktren hebben we besloten er een professional naar de carburateurafstelling laten kijken: Tragter. Hij heeft alles gereinigd en gecontroleerd en weer een kleinere hoofdsproeier gezet en een andere stationairsproeier (de hoofdsproeier is nu 175). Heeft echter niet geholpen!
huskie schreef:
Het gebied wat je noemt is : de naald.
Btw het kan zijn dat je een andere naald nodig hebt, omdat 1/4 gas het rechte deel van je naald is.
Je klinkt overtuigend!! Laten we hopen dat je gelijk hebt en dat het inderdaad toch de naald is. Ik denk inderdaad niet dat Tragter een andere naald heeft gezet. Mogelijk schuilt hier dus toch het probleem. Zou er in dit geval dan een dikkere of dunnere in moeten?
huskie schreef:
Ps welke demper zit er nu op? O en nog wat, jullie hebben een mengselschroef om stationairmix(bezine/lucht) af te stellen, draai die eens dichter, of misschien wel heel dicht... Misschien dat je het daarmee red, want hij krijgt dus te veel bezine bij 1/4 gas.
suc6
Er zit nu een demper van een YZ450 uit 2004 op. Je weet wel, met zo'n mooie titanium eindstuk. Het slechte lopen is niet ontstaan bij het plaatsen van die uitlaat. Sterker nog: De uitlaat is van origineel naar YZ gegaan en zonder sproeiers aan te passen was het al een hele vooruitgang qua vermogen.
Geplaatst: vr jan 13, 2006 20:32
door huskie
Toch snap ik het hele verhaal niet. Het wordt alsmaar kouder en jullie motor wordt steeds rijker kwa afstelling???
Op welke groef staat die naald nu? En op hoeveel die mengsel schroef?
Enne als die al helemaal 1ste groef(gerekent van af top) staat dan moet het dus een dikkere worden, die dan naar de middelste groef gaat als begin stand.
Geplaatst: vr jan 13, 2006 21:37
door Fox-kid
Huskie,
De naald staat nu in het midden. Hij kan dus nog zakken. Ik zou niet zeggen dat het temperatuurafhankelijk is, dit omdat toen die motor slechter ging lopen het nog zeker 10 graden boven nul was. Probleem speelt al wat langer. Weekend/mooiweercrossers zoals wij zijn in de herfst en winterperiode zo een paar maandjes verder zonder echt veel te hebben gereden!
Geplaatst: za jan 14, 2006 12:35
door Freek
Naald en naaldgeleider (needle/needlejet) zijn slijtage-onderdelen.
Vervang ze eens door nieuwe, en ga daarbij uit van de naaldpositie waarbij die in het verleden goed liep.
De afstelling van je carb, kan niet spontaan wijzigen, behalve door slijtage.
Toen ik nog alle off-road-ritten reed, verving ik ze jaarlijks.
Elke keer was dat weer een aanzienlijke verbetering.
Kost weinig en veel resultaat.
Belangrijke oorzaak is loodvrije benzine.
Ik heb ook eens een Yamaha super tenere gehad, met hetzelfde probleem.
Yamaha adviseerde toen vervanging bij elke 60000 km (benzine met lood) en 15000 km (loodvrije benzine)
Geplaatst: za jan 14, 2006 18:06
door Fox-kid
Ja ja, hij loopt weer als gesmeerd!!! Husky, bedankt, pak maar even een biertje uit het krat. Die heb je van ons!!
Wellicht slijtage, zoals Freek beschrijft. Hij is geleidelijk slecht gaan lopen
Het was even wat werk. We (mijn maat) hebben de naald steeds met 1 tikje laten zakken. De naald stond op 1 standje na helemaal bovenin. We dachten dat Tragter hem wel in het middel zou hebben gezet, maar hij heeft hem laten staan in de positie die wij uit eindelijk hadden bereikt toen we de hoop hadden opgegeven. Helaas zijn we toen de verkeerde kant opgegaan!!
We hebben hem steeds met 1 tandje laten zakken. Na de tweede ingreep ging de motor merkbaar beter lopen. De derde keer was helemaal raak. Zonder pruttelen loopt hij weer als een tierelier.
Kameraad van mij kan nu net als in de fim spetters met een blinddoek voor die carburateur fixen, zo vaak heeft hij at ding los gehad. In minder dan 15 minuten heeft hij een gasnaald klusje geklaard.
Hij loopt goed, mooi gelijkmatig door alle toerentallen en in iedere vernelling. Maar hoe weten we of de juiste sproeier er wel inzit. Uit eindelijk lag het aan de gasnaald en is de bougi vooraf van 165 naar 175 gegaan. Deze zt er nu dus nog in. Af te lezen aan bougie?
Voorlopig blijven we er maar even lekker af!!