Pagina 1 van 1

toch niet verkeerd zo'n bmw

Geplaatst: zo nov 13, 2005 10:25
door henk-v
Rij-indruk BMW 1150 GS Duursma
Written by Marcel Vermeij
Saturday, 01 October 2005
Team Bert Duursma Motoren in Alto Turia Ride(Spanje) met speciale GS.,br>
"EEN BEETJE GEVAARLIJK MOET HET WEL ZIJN!"

Bij Bert Duursma in Apeldoorn zit het 'rally-virus" inmiddels behoorlijk diep geworteld. Afgelopen april werd met een team met vier motoren meegedaan aan de Alto Turia Ride in Spanje. Dit is een rally voor amateurs, georganiseerd door Richard Schalber. Schalber organiseert diverse off-road vakanties, en o.a. ook de Transdanubia in Roemeniƫ. En hij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de speciale rally uitvoering van de BMW F650, die nu via Touratech geleverd wordt. Bert had als eerste in Nederland zo'n F650 in de zaak staan. Maar na een paar jaar werd het tijd voor iets anders. En dan kom je (als BMW dealer) al snel bij de 1150 GS uit.



Maar die staan natuurlijk niet bekend om hun lichvoetigheid. Om de GS een stuk lichter te maken, moest er een nieuw frame ontwikkeld worden. Het Duitse HPN is normaal gesproken daarvoor het aangewezen bedrijf. Maar HPN krijgt geen licentie van BMW om de nieuwe generatie GS modellen om te bouwen. (HPN bouwde eerder de zeer fraaie 900 RR voor de Dakar van 2000 en 2001) Het schijnt dat BMW zelf met een lichte versie van de GS gaat komen.



Als je een frame zelf wilt bouwen, kom je al snel uit bij Nico Bakker. Deze bouwde een nieuw bovenframe en achterframe, waarbij ook weer teruggegrepen werd naar een normale voorvork. Door verder zoveel mogelijk dingen te verwijderen, werd een gewichtsbesparing bereikt van zo'n 30 kilo's. Hiermee is het droge gewicht ongeveer gelijk aan dat van de KTM LC8. Het idee was om deze BMW in te zetten in de Transdanubia in 2002. Maar deze ging niet door vanwege een tekort aan inschrijvingen. Daar waren ze bij Duursma goed ziek van. Dus kwam de Alto Turia Ride in beeld. De motor werd getest in o.a. het havengebied van Antwerpen, en in Noord-Frankrijk. Daar bleek dat er nog een hoop werk was aan de afstelling van de vering. Wel was vanaf het begin duidelijk dat de BMW voldoende vermogen had en koppel had. Een beetje teveel soms. "In Spanje ging ik een aantal keren onderuit door het gigantische remmend vermogen op de motor. Als ik terugschakelde voor een bocht, werd ik soms ingehaald door het achterwiel." Met een droog gewicht van zo'n 200 Kg is deze GS natuurlijk nog geen lichte enduro motor. Bij de Alto Turia Ride deden voornamelijk lichte 1-cilinders mee. De route ging door rotsachtig gebied, en was behoorlijk pittig te noemen. (onder de 96 deelnemers waren 16 uitvallers door valpartijen) 'Het moet wel een beetje spannend zijn, anders is het toch wat minder leuk" aldus Bert. De mannen van het Duursma Team hebben vele andere rijders geholpen, en ook elkaar natuurlijk. Regelmatig waren er trial-achtige passage's bergop met grote rotsblokken, waarbij het worstelen was om naar boven te komen. Uiteindelijk haalde Bert niet de finish. Na een valpartij was hij geblesserd aan z'n pols, en verder rijden was niet mogelijk. "Het niveau is best hoog voor een amateur rally. Wat dat betreft hebben we gewoon te weinig kunnen rijden ter voorbereiding."

"Ik durf het bijna niet te vragen..."

"Als je wilt, kun je wel een stukje rijden hoor. " Kijk, dat hoeft Bert natuurlijk geen twee keer te zeggen. Opnieuw even afgesproken, en met een perfekt weertje heb ik er zin in. Frank, monteur bij Duursma, en zelf ook bezig een R100 tot rally-motor te verbouwen gaat ook ff mee. Hij kent een soort bouwterreintje niet ver uit de buurt. Het eerste wat opvalt is de heerlijke diepe roffel uit de uitlaat. Dikke rvs bochten, en een open demper geven nog net even wat meer koppel. En besparen ook flink wat gewicht. En dan klinkt zo'n BMW gelijk een stuk gezonder. Een standaard GS klinkt voor geen meter, maar dit is heerlijk! Zonder overdreven veel herrie te produceren, en da's wel zo prettig. Er zitten gelukkig echte noppenbanden onder. Het stuur staat extra hoog, makkelijk als je veel moet staan. Het zadel is een stuk minder hoog, (nog wel altijd hoger dan origineel) wat iets nadelig is als je veel wisselt tussen zitten en staan. Maar zeker als je veel over rotsen moet rijden, is het wel weer handig als je bij de grond kan met je voeten.



Het bouwterreintje bestaat uit een stuk mul zand met een haakse bocht erin. Net groot genoeg om het gas even open te trekken. Net te klein om echt flink snelheid te maken. Er is ook een verhoogd stukje, met halverwege een licht bultje. Met het gas erop komt het voorwiel mooi los van de grond, en voelt heel zeker aan bij het neerkomen. Een heerlijk gevoel is het wegbrekende achterwiel, terwijl je de motor lekker van onderuit laat komen. In zijn twee of drie, met een lekkere diepe brom, laat maar gaan dat ding. Frank neemt me mee naar een veldje, met wat bultjes, gaten en kuilen, waarbij we tussen de struiken en bomen manouvreren. Dan voel je wel dat de GS niet licht is, maar dat hij toch goed handelbaar is. De boxermotor is natuurlijk wel heel breed, en dat kan bij smalle passages wel eens lastig zijn. De benzinetank is gewoon origineel, en er zit tijdens het ritje maar een liter of acht in. Bert wil deze voor de Alto Turio nog iets kleiner maken. Het cardan is van een 850, deze heeft een kortere overbrenging. Daardoor kun je sneller naar de tweede versnelling overschakelen. De originele oververbrenging is te lang, en dan ga je teveel de koppeling belasten. Zou je naar Afrika gaan, is wat meer benzine misschien wel handig, de HPN uitvoering heeft 30 liter voorop, en 10 liter achterop. Voor de meeste rally's is een actieradius van zo'n 250-300 kilometer echter ruim voldoende. Groot voordeel van deze motor is, dat als je ook nog eens een stuk asfalt moet rijden, of lange stukken op open zandvlaktes, je het motorblok niet al te zwaar belast. Dit in tegenstelling tot de meeste 1-cilinders , die het flink te verduren krijgen. Hoe de motor het doet in bijvoorbeeld de duinen is de vraag, maar op zich zou ik het er best mee aandurven. Misschien toch maar eens op zoek naar een schade GS om deze ook om te bouwen? Het idee spreekt me wel aan.... Na een uurtje klooien met de GS rij ik met Frank terug naar de motorzaak. Ik ben behoorlijk onder de indruk van deze motor. Het blok is beresterk, en de stabiliteit indrukwekkend. Met de gemonteerde Touratech spulletjes zoals een roadbook en tripmaster inclusief kleine ledjes voor alle bekende waarschwingslampjes is de motor rallyklaar. Bert overweegt een sterkere voorvelg met lichtere naaf te monteren, omdat de standaard velgen niet super zijn, en om meer gewicht te besparen. De motor is een mooie blikvanger, er is altijd veel belangstelling voor zo'n ding van klanten. In april 2004 staat het Team Bert Duursma weer aan de start van de Alto Turia Ride. We houden ze in de gaten!
bron en foto's TravelManiacs

Geplaatst: zo nov 13, 2005 14:27
door TTT
Dit is wel een beetje een oud verhaal.
Met de HP2 heb je voor minder geld een betere motor.

Geplaatst: wo mei 31, 2006 17:43
door MuddyWater
De HP2 is ook grondig aangepast door BD ..... andere wielen, uitlaatsysteem en vooral een veel beter luchtfilter

Geplaatst: di jun 06, 2006 22:41
door Grizzly
De mijne is niet aangepast, geen andere wielen, geen andere uitlaat en geen ander luchtfilter. Met de zelfde rijder erop maakt het allemaal maar marginaal verschil.

Geplaatst: wo jun 07, 2006 10:38
door TTT
Grizzly schreef:De mijne is niet aangepast, geen andere wielen, geen andere uitlaat en geen ander luchtfilter. Met de zelfde rijder erop maakt het allemaal maar marginaal verschil.
wat zit er eigenlijk voor lufi in? Zo'n papieren filter als in de 1150 of een uitwasbaar schuimfilter ?

Geplaatst: wo jun 07, 2006 19:23
door Grizzly
Gewoon een papier filter.
Als ik de hele dag achter iemand aan heb gereden over droge stoffige paden, dan vervang ik hem.
Tot nu toe in 5000km, tijdens de Alto Turia 1 keer moeten vervangen.
Normaal gesproken vervang ik de luchtfilters van een GS altijd voor bijv. een K&N filter.
Ik denk dat ik dat tzt bij de HP2 ook wel doe.
Misschien tik ik een oude demper op de kop voor offroad gebruik, om de originele pijp heel te houden. (als ik weer muntjes heb :wink: )