In 't startblok met yz 125, maar... (HELP)

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
slick_858
Berichten: 4
Lid geworden op: za nov 12, 2005 21:06

Hallo mensen.

Ik heb onlangs een 2e hands yz-je aangeschaft, uit 2000.
Hij had een tijdje stil gestaan, en ik ben eerst begonnen met het uit elkaar halen en grondig reinigen van elk onderdeel. carburateur, uitlaat luchtfilter, etc. Waar ik af ben gebleven, is de cilinder en de zuiger, omdat mij verteld werd dat het nog wel snor zit als hij naar een keer trappen aanslaat. En dat gebeurt. Sinds vandaag heb ik heb weer aan het lopen. Met nieuwe motorolie, schoon luchtfilter, nieuw luchtfilterhuis, spik&span schone carburateur, en een nieuwe bougie. Hij loopt aardig, maar ik ben tegen wat kleine dingen aangelopen, (heb 'm nog niet goed warm gereden by the way).
Als hij in de vrij staat, draait het achterwiel.
Hij slaat af als hij stationair loopt, (draaien aan het choke-wieltje?)

Wie kan deze beginneling wat tips geven zodat hij straks weer mooi regelmatig loopt, en ook blijft lopen?

Alle tips zijn welkom, bij voorbaat dank!!

Groetjes
the saint
Berichten: 58
Lid geworden op: vr okt 28, 2005 19:08

als hij in vrij staat en het achterwiel draait mee is een teken koppeling ver weg of eens aanspannen aan het hendeltje
slick_858
Berichten: 4
Lid geworden op: za nov 12, 2005 21:06

ja heb ik idd geprobeerd, hendeltje aanspaannen, maar die zit al bijna op zijn eind. Ik heb ook gelezen dat het mogelijk is, omdat de olie nog koud kan zijn, dat de platen aan elkaar plakken??? Kan dit?
the saint
Berichten: 58
Lid geworden op: vr okt 28, 2005 19:08

dit kan denk ik ook
ofwel buitenhuis ingeslagen dat de platen blijven hangen
heb ik ook voor gehad
best eens naar kijken
en ietsje uitvijlen
Tony
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 15, 2005 19:50
Locatie: Zutphen

als ie in z'n vrij staat en je hebt de koppeling los, zitten normaal gesproken de platen tegen elkaar. Platen gaan alleen los als je knijpt
Het moet dus in de bak zitten.
Misschien is een glijlagertje naar de klote waardoor een asje een beetje meedraait.
Kan je het wiel tegen houden of slaat ie dan af ?
Als ie af slaat, zit dat tandewieltje goed vast.
Of hij staat niet in z'n vrij, ondanks dat je dat denkt.
Had je die bak ook uit elkaar ?
Goeie olie gebruikt ?
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

als hij op de bok staat is het normaal dat het wiel wat meedraait vooral als alles soepel loopt, maar je moet het kunnen tegenhouden zonder problemen. dat afslaan is vrij normaal voor een YZ125 en 250 maar je zou het desnoods moeten kunnen regelen met de ralentivijs.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
joe pilar
Berichten: 24
Lid geworden op: do sep 29, 2005 20:22

wat een hoop geblaat weer :twisted:


achterwiel is normaal, moet je idd zo kunnen tegen houden

heeft niets maar dan ook niets met afstelling van koppeling te maken :!: :!:


Ik zou trouwens je uitlaat er eens afnemen en je zuigertje inspecteren, desnoods preventief vervangen, kost niets in vergelijking met de schade dat het kan aanrichten als het stuk loopt.

stationair stel je af bij warme motor
sommige stellen hem opzettelijk te laag af zodat de motor stil valt bij een val partij... ff bijstellen dus eventueel
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

joe pilar schreef:wat een hoop geblaat weer :twisted:


achterwiel is normaal, moet je idd zo kunnen tegen houden

heeft niets maar dan ook niets met afstelling van koppeling te maken :!: :!:


Ik zou trouwens je uitlaat er eens afnemen en je zuigertje inspecteren, desnoods preventief vervangen, kost niets in vergelijking met de schade dat het kan aanrichten als het stuk loopt.

stationair stel je af bij warme motor
sommige stellen hem opzettelijk te laag af zodat de motor stil valt bij een val partij... ff bijstellen dus eventueel

ben ik compleet mee eens
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Plaats reactie