Pagina 1 van 1
Verschil tussen 2T-250 en 4T-240 cross
Geplaatst: vr nov 11, 2005 15:09
door Tony
Ik er over te denken mijn 2takt kx250 in te ruilen voor een nieuwe kx250f of een yz250f (beide 4takt).
Ik heb nog niets geprobeerd.
Ik hoop op een beter doseerbaar powergebied, vooral onderin.
Die kx250 heeft bergen vermogen, maar niet altijd even goed doseerbaar.
Wie kan iets zeggen over het verschil in rijdbaarheid ?
Verschil in onderhoud (en kosten) ?
Geplaatst: vr nov 11, 2005 18:21
door Klx300R
het is een heel ander rijgedrag, die 2-takt is speels en heeft macht in hoge toeren. daarin is de 4-takt iets minder speels maar heeft macht overal ook moet je er enkele kilootjes bovenop tellen. Als je van een 250 2-takt komt zou ik wel eerst eens eentje lenen,want het zou kunnen dat je meer verlangt en dus voor een iets zwaardere gaat dan 250cc.
de 4-takt is veel onderhoudsvriendelijker van motorblok, gewoon regelmatig oliepijl chekken en olie veranderen en ook af en toe kleppen is regelen en voorderest het zlefde liedje als je 2-takt.
greetz
Geplaatst: vr nov 11, 2005 18:40
door Sjokske
Klx300R schreef:de 4-takt is veel onderhoudsvriendelijker van motorblok, gewoon regelmatig oliepijl chekken en olie veranderen en ook af en toe kleppen is regelen en voorderest het zlefde liedje als je 2-takt.
greetz
Dat een viertakt onderhoudsvriendelijker is durf ik te betwijfelen (meer bewegende delen, dus meer onderdelen die kapot kunnen). Een tweetakt zit gewoon veel simpeler in elkaar, en de onderdelen (bv. een zuiger) zijn meestal een stukkie goedkoper dan bij een viertakt.
Toch rijd ik zelf ook (een zware) viertakt, is gewoon minder piekerig (hoewel dit bij een tweeëneenhalf viertakt ook niet helemaal op zal gaan) en rijdt veel smeuïger dan een tweetakt (meer koppel op lage toeren).
En je hoeft onderweg geen olie bij te hebben
Geplaatst: vr nov 11, 2005 19:08
door Max_Kool
Ik had altijd begrepen dat een 250cc viertakt het beste vergelijkbaar is met een 125cc tweetakt.
En een 400cc of 450cc viertakt met een 250cc tweetakt.
Geplaatst: vr nov 11, 2005 19:50
door mxrider#28
Max_Kool schreef:Ik had altijd begrepen dat een 250cc viertakt het beste vergelijkbaar is met een 125cc tweetakt.
En een 400cc of 450cc viertakt met een 250cc tweetakt.
Dat heb jij goed begrepen
Re: Verschil tussen 2T-250 en 4T-240 cross
Geplaatst: vr nov 11, 2005 20:57
door Joop
Tony schreef:Ik er over te denken mijn 2takt kx250 in te ruilen voor een nieuwe kx250f of een yz250f (beide 4takt).
Ik zou een 250 tweetakt nooit omruilen voor een 250 viertakt, als je meer vermogen onderin wilt hebben. Al die 250 viertakten zijn heel erg hoogtoerig. Ze zijn wel lichter of even zwaar als een 250 tweetakt crosser en sturen gemakkelijk. Een 250 viertakt crosser is onderhoudsgevoeliger dan een 250 tweetakt crosser
Als je echt vermogen onderin wilt moet je gewoon een 450 viertakt kopen of een supersterke beer zoals bijv. 525 KTM. Een 450 viertakt is duidelijk veel onderhoudsvriendlijker dan een 250 viertakt
Geplaatst: vr nov 11, 2005 21:48
door Redski
de 4-takt is veel onderhoudsvriendelijker van motorblok, gewoon regelmatig oliepijl chekken en olie veranderen en ook af en toe kleppen is regelen en voorderest het zlefde liedje als je 2-takt.
greetz
Dus eerst nog kleppen stellen, oliepeilen en verversen en dan nog de dingen die je ook bij een tweetakt doet . En dan is een viertakt onderhoudsvriendelijker. JA JA, dat is behoorlijke BS. Van een hoogtoerige 4-takt is een zuiger eerder versleten dan een 2-takt. Die van mij bijvoorbeeld inmiddels ruim 90 uur. Eeen 250f is dan gemiddeld aan revisie toe. Lees een blad als DirtBike. Hoewel ze de 4-takten loven om het goede koppel en powerband hangt daar ook een behoorlijk kostenplaatje aan; bij aanschaf, bij onderhoud, bij revisie.
2 smokes rule
Geplaatst: za nov 12, 2005 13:36
door huskie
Redski, volgens mij gebruik jij de quote functie niet
daardoor staat het er een beetje vreemd..... maar ik begrijp het wel, bijna
Geplaatst: za nov 12, 2005 16:36
door exc 380
Nou ik ga de eerste paar jaar nog zeker door met de 2 takt machines.
Die kunnen ook kapot gaan ( mijn ktm ligt ook uit elkaar
) maar de kosten die je dan heb zijn ook meestal lager.
Maar kijk alleen als eens naar de aanschafprijs.
Een KTM exc 250 cc 2 t kost 8050 euro.
Een KTM exc 450 cc 4 t kost 9390 euro.
Tel uit je winst. (1340 euro)
Tony misschien moetje eens gaan experimenteren met andere voorbocht of een andere demper. Of een extra voetpakking onder de cilinder.
Mark
Geplaatst: za nov 12, 2005 21:52
door Tony
exc 380 schreef:
Tony misschien moetje eens gaan experimenteren met andere voorbocht of een andere demper. Of een extra voetpakking onder de cilinder.
Mark
Ik heb al een HGS expansietje, power onderin is nu niet echt slecht.
Maar het doseren in de bocht bv, das toch erg gevoelig.
En dan knalt het vermogen eruit bij hogere toeren.
Met een extra voetpakking, verlaag je toch de compressie ?
Bij een 4T is het verlagen van compressie gelijk aan het verminderen van koppel onderin.
Re: Verschil tussen 2T-250 en 4T-240 cross
Geplaatst: zo nov 13, 2005 13:10
door Sjokske
Joop schreef:Een 450 viertakt is duidelijk veel onderhoudsvriendlijker dan een 250 viertakt
Tikfoutje Joop
Er zal waarschijnlijk 250
tweetakt moeten staan.
Re: Verschil tussen 2T-250 en 4T-240 cross
Geplaatst: zo nov 13, 2005 21:53
door Joop
Sjokske schreef:Joop schreef:Een 450 viertakt is duidelijk veel onderhoudsvriendlijker dan een 250 viertakt
Tikfoutje Joop
Er zal waarschijnlijk 250
tweetakt moeten staan.
Nee Sjokske, ik bedoel echt een 250 viertakt omdat Tony zijn 250 tweetakt eventueel in wilde ruilen voor een 250 viertakt
Geplaatst: zo nov 13, 2005 22:04
door mech
Ik ga nu van een 450 naar een 250 viertakt, voornamelijk vanwege het gewicht. 2-takt wil ik niet meer, ik vind een 4-takt een stuk fijner rijden.
voor wat betreft onderhoud is een 250 2-takt het makkelijkste gewoon benzine erin schone filter en rijden. Bij een 4-takt valt het wel mee maar je moet op tijd olie verversen, filter schoon houden, en kleppen controleren als je dat goed doet gaan die ook lang mee.
250 zal wel sneller een nieuwe zuiger nodig hebben dan een 450 maar vor de rest zal het weinig uitmaken.
Geplaatst: zo nov 13, 2005 23:02
door Tony
He Mech,
wat is jouw wissel precies.
wat is het gewichtsverschil ?
Ik dacht dat die moderne 4T licjt waren ?
Geplaatst: zo nov 13, 2005 23:17
door mech
ik heb eerst met een kawa 250 2-takt van 2000 gereden en de afgelopen 2 jaar op een CRF450 van 2003. zowel crossbaan als off-road. ik heb nu een nieuwe KTM sxf250 besteld. Een CRF is een hele goede motor en als ik op een 450 zou blijven zou ik die weer een nemen. een 250 4-takt heeft wel minder vermogen maar meer als genoeg voor mij, een 450 zet ik niet vol open uit de bocht en ik weet niet of ik met een 250 sneller ben maar ik heb in ieder geval het idee dat ik vaker met de motor aan het rijden ben dan de motor met mij. En uiteindelijk gaat het maar om 1 ding en dat is waar heb je het meeste plezier mee.
Geplaatst: vr nov 18, 2005 12:13
door Tony
mech schreef:ik heb nu een nieuwe KTM sxf250 besteld.
Hi mech,
wanneer heb je die sxf250 zodat je ons kan vertellen hoe dat rijdt in vergelijking met een kawa350 en een CRF450.
Dat zou super info zijn.
Geplaatst: vr nov 18, 2005 19:41
door mech
ik heb de motor week 48-49, dan nog keuren voor kenteken. Dus het zal wel rond de kerst worden voordat ik ga rijden.
Geplaatst: za nov 19, 2005 20:48
door Sjokske
Is het toch zo'n oranje dubbelnokker geworden waar je in Hapert op proef hebt gereden, Mech ?
Las pas geleden nog ergens dat die dubbelnokker pas in 2007 (bij KTM dus waarschijnlijk aanstaande juli of zo) zou komen. Ik zou toch zweren dat ik zo'n apparaat al tussen jouw benen had gesignaleerd.
Geplaatst: za nov 19, 2005 23:50
door adje
Sjokske schreef: Ik zou toch zweren dat ik zo'n apparaat al tussen jouw benen had gesignaleerd.
Waar je toch allemaal naar kijkt , Sjokske
Geplaatst: ma nov 21, 2005 20:50
door mech
Sjokske schreef:Is het toch zo'n oranje dubbelnokker geworden waar je in Hapert op proef hebt gereden, Mech ?
Las pas geleden nog ergens dat die dubbelnokker pas in 2007 (bij KTM dus waarschijnlijk aanstaande juli of zo) zou komen. Ik zou toch zweren dat ik zo'n apparaat al tussen jouw benen had gesignaleerd.
In hapert was ook een sxf250 die heeft al een dubbele nokkenas voor het 06 cross model. EXC is nog een enkelenokkenas.
Als het brommerke klaar is dan gaan we wel weer ergens rijden, kijken of ik het er beter van afbreng als adje op een andere kleur