Pagina 1 van 2

zuiger inrijden

Geplaatst: wo nov 09, 2005 15:28
door honda cr power
ey mede motorcrosser

ik heb de zoekfunctie gebruikt
maar kom er nog steeds niet uit hoe je nou het best een nieuwe zuiger moet inrijden bij mij zit er een nieuwe zuiger in (vertex)me honda cr 125
de een zegd dat de ander zegd dit
wat is nou de beste manier


dennis

Geplaatst: wo nov 09, 2005 15:43
door joe pilar
normale mengverhouding olie gebruiken

sproeier evt net iets groter, niet noodzakelijk

zuiger monteren, motor warm laten draaien

afkoelen, daarna 15min rustig rondjes rijden, naar het einde toe paar keer doortrekken, afkoelen

klaar :wink:

Geplaatst: wo nov 09, 2005 19:26
door mxrider#28
joe pilar schreef:normale mengverhouding olie gebruiken

sproeier evt net iets groter, niet noodzakelijk

zuiger monteren, motor warm laten draaien

afkoelen, daarna 15min rustig rondjes rijden, naar het einde toe paar keer doortrekken, afkoelen

klaar :wink:
Ik doe het altijd precies het zelfde :D

Is ook wel de beste manier natuurlijk :wink:

Geplaatst: do mar 16, 2006 20:25
door Steven B.
En niet in de toeren jagen!Maar dat is logisch...

Geplaatst: do mar 16, 2006 20:41
door pHreaC
Niet in toeren jagen, en zien dat je ofwel optrekt of afremt op de motor... Druk op die zuigerringen houden.

Geplaatst: do mar 16, 2006 23:13
door pHreaC
Anders kan je altijd hier is lezen : http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Geplaatst: vr mar 17, 2006 12:50
door huskie
Phreac dat is een interesant artikel/siteje.
Wat vinden andere van deze methode?
Heb van een Husaberg rijder wel eens vernomen dat ze af fabriek de motoren ook meteen in hun toerenbegrenzer jagen. Dat het maar goed is dat daar geen toekomstige klanten bij staan :wink: anders denk je er nog wel eens een keer over na om een husaberg te kopen :)

Geplaatst: vr mar 17, 2006 13:45
door pHreaC
Ik heb wat zitten nalezen op Thumpertalk. Deze methode wordt eigenlijk veel toegepast voor zover ik vernomen heb. Ik sta er zelf ook wel achter...

Geplaatst: vr mar 17, 2006 16:18
door ktm_gs300
Maakt het nog iets uit als er een nieuwe nicacyl wand inzit?

Geplaatst: vr mar 17, 2006 16:57
door mxrider#28
ktm_gs300 schreef:Maakt het nog iets uit als er een nieuwe nicacyl wand inzit?
Voor de nicasil laag of voor de zuiger?

Voor de zuiger maakt het niet uit in ieder geval.

Wanneer er een nieuwe nicasil laag in je cilinder zit, zal hij eerst goed ingereden moeten worden.

Geplaatst: vr mar 17, 2006 19:52
door Arnaud
pHreaC schreef:Anders kan je altijd hier is lezen : http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Wauw! Dat is een waanzinnig interessante openbaring :shock: :shock:
Heb ik 't toch al vele malen helemaal verkeerd gedaan.... :cry:

Ben inderdaad benieuwd, huskie, wat anderen hiervan vinden.

Arnaud.

Geplaatst: vr mar 17, 2006 20:13
door adje
Sinds ik dit Amerikaans artikel gelezen heb een paar jaar geleden doe ik het met een nieuwe motor voortaan altijd zo.
Morgen is mijn volgende nieuwe motor aan de beurt om op die manier ingereden te worden 8)

Geplaatst: vr mar 17, 2006 21:20
door Noppy
Ik heb het mijn met DRZ ook zo gedaan, maar niet omdat ik het artikel heb gelezen, maar omdat ik me gewoon niet kon inhouden.

Nop

Geplaatst: za mar 18, 2006 02:36
door Rudy
Arnaud schreef:
pHreaC schreef:Anders kan je altijd hier is lezen : http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Wauw! Dat is een waanzinnig interessante openbaring :shock: :shock:
Heb ik 't toch al vele malen helemaal verkeerd gedaan.... :cry:

Ben inderdaad benieuwd, huskie, wat anderen hiervan vinden.

Arnaud.
Het is niet echt nieuw, kende het al wel, als je een motor te sloom inrijdt dan wordt hij teveel alleen gepolijst (maw superglad en dat geeft slechte smeer eigenschappen). Zeker als je echt als een slak rijdt.
Aan de andere kant, auto's niet inrijden (leaserijders die niet auto rijden maar slopen) is ook niet alles, zorgt gewoon voor een hoger olieverbruik.

Geplaatst: za mar 18, 2006 12:24
door Arnaud
Rudy schreef:Aan de andere kant, auto's niet inrijden (leaserijders die niet auto rijden maar slopen) is ook niet alles, zorgt gewoon voor een hoger olieverbruik.
Ja, maar dat komt dan hoofdzakelijk omdat ze de motor niet eerst warmrijden :!:
En dat staat toch overduidelijk in dat artikel, dat warmwijden van de motor cruciaal is....

Arnaud.

Geplaatst: za mar 18, 2006 13:11
door Rudy
Idd niet warm rijden, maar ook turbo motoren direct na vollast uitzetten.

Geplaatst: wo mar 22, 2006 00:08
door Fox-kid
Rudy schreef:Idd niet warm rijden, maar ook turbo motoren direct na vollast uitzetten.
Risico op een kapotte turbo is dan aanwezig. Dit omdat je motor vlot stilstaat terwijl je turbo nog vrij lang bijft (zeker na vollast) nalopen zonder oliedruk. Bij auto's gaan hierdoor regelmatig turbo's naar de kl :( ten. :!:

Geplaatst: do mar 30, 2006 13:00
door huskie
Ik wilde nog even op dit stukje terug komen, want ik heb wat zitten nadenken :oops:
De profteams vervangen zuigers en veren binnen 10 uur, etc.
Bij elke nieuwe zuigerveer rijden ze hem, wanneer ze dat dus volgens deze methode doen, en dat gevoel heb ik wel, hard in.
Maar elke keer slijt hierbij natuurlijk wel de cilinder eveneens, dus werkt de "vijl" methode steeds minder goed.
Of lappen ze de cilinder voorafgaand elke nieuwe zuigerveer. Dus halen ze er elke keer weer een hoon doorheen.
Wie weet het?
Dit hele verhaal gaat het beste op, als je met elke nieuwe zuigerveer ook je cilinder laat poetsen(om het zo te zeggen) :!:

Geplaatst: do mar 30, 2006 14:09
door mxrider#28
huskie schreef:Ik wilde nog even op dit stukje terug komen, want ik heb wat zitten nadenken :oops:
De profteams vervangen zuigers en veren binnen 10 uur, etc.
Bij elke nieuwe zuigerveer rijden ze hem, wanneer ze dat dus volgens deze methode doen, en dat gevoel heb ik wel, hard in.
Maar elke keer slijt hierbij natuurlijk wel de cilinder eveneens, dus werkt de "vijl" methode steeds minder goed.
Of lappen ze de cilinder voorafgaand elke nieuwe zuigerveer. Dus halen ze er elke keer weer een hoon doorheen.
Wie weet het?
Dit hele verhaal gaat het beste op, als je met elke nieuwe zuigerveer ook je cilinder laat poetsen(om het zo te zeggen) :!:
Bij de profteams gaat de cilinder eraf en komt er weer 1 met een nieuwe nicasil laag op.
In principe elke keer een verse cilinder dus.

Geplaatst: ma sep 18, 2006 15:36
door dynamike
beste heren dit artikel gaat toch alleen over 4 takt motoren!!

en niet over 2 takt!

of heb ik het niet goed gelezen :?: :oops:

Geplaatst: ma sep 18, 2006 21:17
door Rudy
starter van dit topic doelde toch echt op een 2 takt!

Ook niet echt nuttig om zon oud topic daarvoor omhoog te halen, in die paar maanden tijd had je wel wat beter kunnnen lezen zou je denken

Geplaatst: di sep 19, 2006 10:23
door dynamike
ja dat snap ik ook wel maar het gaat dus om dit artikel!!

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

en dat gaat over 4 takten!

dus zo kan hij en ik niet de zuiger inrijden!

Geplaatst: di sep 19, 2006 12:13
door Guillaume
dynamike schreef:ja dat snap ik ook wel maar het gaat dus om dit artikel!!

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

en dat gaat over 4 takten!

dus zo kan hij en ik niet de zuiger inrijden!
Waarom niet, het gaat toch om hetzelfde principe, de zuigerveer zo mooi mogelijk aan de zuiger en cilinder aan laten passen. 4 takt heeft alleen vaak 2/3 zuigerveren en soms een olieschraapveer, maar het principe is toch hetzelfde?

Overigens kende ik het al wel langer, zo worden nieuwe landbouw trekkers soms ook direct voor de ploeg gezet, om de trekker wat "los te trekken"

Geplaatst: di sep 19, 2006 13:59
door dynamike
nou omdat er dus in dat artikel staat dat het alleen geld voor 4 takt motoren!

Although the examples shown here are motorcycle engines,
these principles apply to all 4 stroke engines

daarom de vraag kan het wel of niet bij 2 takten?

Geplaatst: di sep 19, 2006 19:09
door Rudy
Smering van een 2takt is veel matiger in verhouding met een 4takt en de belasting/het schuren dus veel groter, geeft eerder vastlopers.