Ben bezig om mijn 250cc trialmotortje te reviseren.
Ik heb problemen met terugschakelen en hij maakt wat vreemde geluiden in z'n 4.
Verder verbruikt hij wat versnellingsbak olie en dat kijk ik dus ook meteen even na.
Het is een 2002 motortje dus tijd om het een en ander na te lopen: just to be sure.
En verder is mijn grootste passie sleutelen
Hier wat fotootjes
Een 6 versnellingsbak met slechts 4 tandwielen, hoe doen ze het toch bij GG
De koppeling
Een zwart geblakert zuigertje(blowby)
GG 250cc trialmotor, open en bloot
Moderator: ghulst
zuigertje is wel door en door versleten. aan de rode siliconen te zien is hij al meermaals opengeweest. veel sleutelgenot, vind ik ook altijd leuk zo een dingen.
greetz
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Nou,huskie schreef:Een 6 versnellingsbak met slechts 4 tandwielen, hoe doen ze het toch bij GG
hoe doen ze dat?
Ik ben nogal nieuwsgierig.
En wat zijn die tandwielen smal zeg!
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Klx, zuigertje is nog geheel binnen de toleranties, hoor Hoe dat kan
Gewoon omdat de zuigerveren de blowbij doorlaten en niet de zuiger zelf.
De zuigerveren hebben teveel olie gezien waardoor ze zijn gaan vastzitten, met blowby als resultaat. Dus alleen zuigerveren vervangen is genoeg
Ja Gas, zijn dun he. vandaag even gekeken hoe daar nu 6 versnellingen uit te halen zijn.
Geen verstopte tandwielen gevonden, Jan, sorry. Heeeel ingenieus hoor die spanjaarden. mjammie
Maar waarom zegt niemand wat over die koppeling??
Gewoon omdat de zuigerveren de blowbij doorlaten en niet de zuiger zelf.
De zuigerveren hebben teveel olie gezien waardoor ze zijn gaan vastzitten, met blowby als resultaat. Dus alleen zuigerveren vervangen is genoeg
Ja Gas, zijn dun he. vandaag even gekeken hoe daar nu 6 versnellingen uit te halen zijn.
Geen verstopte tandwielen gevonden, Jan, sorry. Heeeel ingenieus hoor die spanjaarden. mjammie
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
Dat dacht ik al te zien. Typisch beeld van niet afdichtende zuigerveren. Ik zou alleen wel heel goed kijken of de groeven nog mooi recht zijn. Als er veel kool achter de veren zit dan wil de groef nogal eens uitlubberen op het deel waar de veer nog wel raakt. Het gevolg is dan een V vormige groef in plaats van een U vormige groef.huskie schreef:Gewoon omdat de zuigerveren de blowbij doorlaten en niet de zuiger zelf.
-
Ohoh George weer in zijn element!
Als je deze grote klus niet voor het weekend klaart betekent dat je 2 mooie wedstrijden gaat missen George!!!
Succes ermee
Als je deze grote klus niet voor het weekend klaart betekent dat je 2 mooie wedstrijden gaat missen George!!!
Succes ermee
-
Ook apart... een rempedaal waar gas op staat.
Koppeling is hetzelfde als van een auto/kreidler diafragmaveer ; daar valt ook niets over te zeggen, dus dat laat ik dan ook maar.huskie schreef:Ja Gas, zijn dun he. vandaag even gekeken hoe daar nu 6 versnellingen uit te halen zijn.
Maar hoe zit dat nou met die 6 bak.
Ikeb ut
De tandwielen worden de ene keer vastgezet en de andere keer als tussentandwiel gebruikt
Je overbrenginging gaat dan niet 1 op 1 over op de as maar via die "tussen tandwielen".
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
erwindob schreef:Ik wil wel door voor de koelkast: De as van je koppeling zit niet in het midden...
Heeel goed opgemerkt, helaas is het antwoordt fout!!! Het is slechts een boutje wat wat opzij ligt. As zit ook hier echt in het midden.
Gas, ik denk(want ik weet het nog niet exact) dat je aardig warm bent met die versnellingen. Als je goed kijkt dan zie dat op de primaire as 4 tandwielen zitten, maar dat ze als duo op die as zitten. Door die selectorring te verschuiven pak je dus meteen twee tandwielen. Op die andere as zit eveneens 4 tandwielen waarvan er ook twee tandwielen als duo vast.
Hier moeten we dus het geheim zoeken.
Vandaag of morgen zoek ik het eens haarfijn uit.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Hier een fotootje hoe die bak werkt
Rood is 1ste versnelling
groen is 2de
blauw is 3de
paars is 4de
geel is 5 en
bruin is 6
Rood is 1ste versnelling
groen is 2de
blauw is 3de
paars is 4de
geel is 5 en
bruin is 6
Laatst gewijzigd door huskie op ma nov 07, 2005 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
Klopt het dat het net niet leesbaar is?
Hier is een update van vandaag.
Ik heb de schakeltrommel wat bijgewerkt want af fabriek hebben die dingen nogal scherpe randjes, die het zwaar schakelen en zelfs eventueel mis schakelen in de hand werken.
Ook geef ik aan waar ik de zuiger(en al mijn zuigers) bijwerk. Bij het zuigerhemd zorg ik voor een mooi schuin kantje, waardoor het hemd over de olie glijdt ipv dat deze de olie wegschraapt van de cilinder.
Ik heb de schakeltrommel wat bijgewerkt want af fabriek hebben die dingen nogal scherpe randjes, die het zwaar schakelen en zelfs eventueel mis schakelen in de hand werken.
Ook geef ik aan waar ik de zuiger(en al mijn zuigers) bijwerk. Bij het zuigerhemd zorg ik voor een mooi schuin kantje, waardoor het hemd over de olie glijdt ipv dat deze de olie wegschraapt van de cilinder.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Leuke klus, maar wat is dat spul klein zeg.
Er hoeft per slot van rekening alleen maar een cilinder op te passen
BTW, komt zo'n trialmotor wel goed op temp. of heeft deze ook kleine radiateurs? Het lijkt mij dat je met zo'n ding bijna altijd stationair tot verhoogt stationair rijdt.
Er hoeft per slot van rekening alleen maar een cilinder op te passen
BTW, komt zo'n trialmotor wel goed op temp. of heeft deze ook kleine radiateurs? Het lijkt mij dat je met zo'n ding bijna altijd stationair tot verhoogt stationair rijdt.
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ja. das klein spul, maar het heeft ook niet veel te lijden. 14pk of zoiets is wat er uit een 250cctje komt. Maar das wel 14pk bij 1200 toeren dus je begrijpt wel wat een kracht dat heeft vanaf stationair. Met een groot vliegwiel kun je echt wegspringen vanuit stilstand.
ps: die pk getallen zijn gokjes hoor, ik weet het niet exact allemaal, maar er is ook weinig documentatie van.
Wat de temperatuur huishouding betreft. Deze motor heeft iets van 300cc koelwater, een kleine radiateur en het belangrijkste een ventilator werkend op een tempschakelaar. Die fan schakelt constant aan en uit, en je begrijpt dat met zo weinig water die fan zeer belangrijk is ook omdat je constant stil staat.
Dan hier het vliegwiel met het carterdeel waar de problemen van de olie consumptie te zien zijn. Je ziet dat hij dus lekt via de keerring van de rechterkant.
ps: die pk getallen zijn gokjes hoor, ik weet het niet exact allemaal, maar er is ook weinig documentatie van.
Wat de temperatuur huishouding betreft. Deze motor heeft iets van 300cc koelwater, een kleine radiateur en het belangrijkste een ventilator werkend op een tempschakelaar. Die fan schakelt constant aan en uit, en je begrijpt dat met zo weinig water die fan zeer belangrijk is ook omdat je constant stil staat.
Dan hier het vliegwiel met het carterdeel waar de problemen van de olie consumptie te zien zijn. Je ziet dat hij dus lekt via de keerring van de rechterkant.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?