Pagina 1 van 3

cilinder

Geplaatst: ma okt 31, 2005 21:21
door the saint
hallo iedereen

heb mijn cilinder eens gedemonteerd van mijn honda cr 125 cc
nu heb ik gezien dat er krasjes in de cilinder zittten
kan da kwaad
wou juist een nieuwe piston er in steken

Geplaatst: ma okt 31, 2005 21:25
door Klx300R
best laten boren en overmaat zuiger steken. kleine krasjes kunnen niet echt veel kwaad, maar zorgen voor drukverlies en extra slijtage

Geplaatst: ma okt 31, 2005 21:28
door the saint
ok thx
wat zou de prijs daarvan zo ongeveer bedragen uitboren en een nieuwe piston

Geplaatst: wo nov 02, 2005 12:45
door willem7
wel aangezien de uwen wat ouder is kan je idd uitboren
uitboren + nieuwe (PROX) piston en dichtingen + werkuren ong 200 €
heb het ook een maand geleden laten doen

Geplaatst: wo nov 02, 2005 14:14
door the saint
ho
da valt best nog mee
ga eens informeren :wink:

Geplaatst: do nov 03, 2005 20:31
door the saint
ben gaan informeren
ze zijden dat da 500 euro koste
das dus veel geld vind ik hoor

Geplaatst: do nov 03, 2005 21:22
door Mario2t
Honen kost ongeveer 80 euro.
Zuigertje bij fmxshop ongeveer 85 + pakkingsset 20 = 185 euro.

Moet je het er zelf even weer opzetten!

Geplaatst: do nov 03, 2005 21:26
door the saint
das een verschil amai :shock:

Geplaatst: do nov 03, 2005 21:53
door willem7
boren 60 tot 90 max
piston : van 80 tot 140 (vertex)
pakkingen : 18 - 35
werk: hangt der van af hoe duur

zo dit zei mn motogaragist het toch (kom er wel zeer goed mee overeen,kan wat schelen in werkuren/prijs)

dus hoe zij aan 500 komen :
A zijn zo ongeloofelijk duur
B laten ze hem gelijk powersealen/nicasilen

Geplaatst: vr nov 04, 2005 17:02
door Mario2t
Gaat in dit geval om een cylinder van een model uit 1985 en die had nog geen Nicasil.

Dus 500 euro? Veeeeeel te duur!

Geplaatst: vr nov 04, 2005 17:25
door the saint
weten jullie soms adressen om eens langs te gaan voor te gaan informeren
regio vl brabant

Geplaatst: vr nov 04, 2005 20:45
door Fox-kid
Ik kan vanaf hier niet beoordelen hoe die krassen er uit zien, maar zolang ze niet verticaal zijn kunnen het gewoon de krasjes van het hohnen zijn en die horen er juist in te zitten!

Geplaatst: vr nov 04, 2005 21:20
door the saint
het is verticaal heb er fotos van maar het lukt mij niet om dit te posten

Geplaatst: za nov 05, 2005 22:38
door huskie
Is het nu een ijzeren cilinder of een alu/nicasil cilinder :?:

Geplaatst: za nov 05, 2005 22:57
door Klx300R
the saint schreef:weten jullie soms adressen om eens langs te gaan voor te gaan informeren
regio vl brabant

stichelmayer in meerbeke, de beste die er is volgens mij,daar laat ik ook alles doen.

Geplaatst: zo nov 06, 2005 19:54
door the saint
op die yzeren cilinder of alu daar kan ik niet op antwoorden

heb daar geen verstand van
maar kan ik die foto naar iemand posten om er op te zetten dan kunnen jullie zelf eens oordelen om te zien
om uit te boren of niet

Geplaatst: zo nov 06, 2005 22:04
door Mario2t
Is een alu-cylinder, met een stalen bus.
Bij een model 1984 is het trouwens een 123 cc, ipv 124 cc.

Die van de Saint is van 1985 en is met stalen bus en dus te honen.

Pas vanaf 1989 was de 125 c.c voorzien van Nicasil, voor zover ik weet.

Geplaatst: zo nov 06, 2005 22:31
door the saint
als ik vragen mag wat is honen eigelijk :oops:
en op mijn cilinder staat ook nog 123 cc

Geplaatst: zo nov 06, 2005 23:25
door Mario2t
Honen is het heel licht opboren van een cylinder. Vaak in tienden van milimeters. Dat kan dus wanneer er een stalen bus in zit.

Bij en Nicasil wordt de wand wel eens geborsteld, maar echt overmaats honen kan dan niet. Nicasil is eigenlijk een laagje van heel hard Nikkel - Cadnium - Silicium die minder snel slijt en beschadigt.

Vanaf 1985 hebben ze normaal gesproken 124 c.c., maar dan heb jij dus een cylinder van 1984. Past wel gewoon op jouw model, dus geen ramp.

Ik blijf er bij, dat je met 200 euro makkelijk klaar moet zijn.

Geplaatst: ma nov 07, 2005 00:39
door the saint
[img]url=http://imageshack.us][img=http://img496.imageshack.us/img496/3711/dsc013212to.jpg][/url]

dus het gaat over deze cilinder
laten bewerken of niet van doen[/img]

Geplaatst: ma nov 07, 2005 00:48
door the saint
http://img496.imageshack.us/img496/3711/dsc013212to.jpg

hoop dat deze link gaat
je moet eens zien in de linker hoek
van de cilinder

Geplaatst: ma nov 07, 2005 01:23
door gassen
Het is dus een stalen bus die je kunt hohnen. Kijk eens op de bobenkant van de zuiger daar staat meestal een nummer op mer evt een + ervoor of een maat in mm 0.25 oplopend. Dit geeft aan welke zuiger er in zit.

Die plekjes moeten ook op de zuiger zichtbaar zijn. Te snel het gas opengetrokken bij een te koude motor.
In mijn honda 250 boorde ik altijd een gaatje van 1,5 mm precies in het midden van de zuiger Ik dacht plm 10 mm onder de zuigerveer zodat deze ook daar smering kreeg. Was een tip van een dealer.
Maar er zullen er meer zijn die de precieze maten weten.

Volgens mij kun je die plekjes met waterproof schuurpapier 400 wel wegkrijgen. Maar meet ff de speling tussen zuiger en cilinder.

Geplaatst: ma nov 07, 2005 20:09
door the saint
op de piston staat

145 kg
1.00mm
518p4
cd
heb hem eens gemeten met een schuifmaat en kom op
45.50 mm op de piston

Geplaatst: ma nov 07, 2005 23:06
door mxrider#28
the saint schreef:op de piston staat

145 kg
1.00mm
518p4
cd
heb hem eens gemeten met een schuifmaat en kom op
45.50 mm op de piston
Dan vraag ik me af wat de slag van jou zuiger is.(moet wel erg lang zijn wil je de 125cc halen)
De boring van een 125cc is 54.00 mm.
Van een 80cc is de boring 46.00mm, dus is het wel een 125?

Geplaatst: di nov 08, 2005 15:49
door the saint
sorry :oops:

typ foutje het is 54.50 mm