Pagina 1 van 2
Speciale 4-T Enduro olie?
Geplaatst: do okt 27, 2005 18:02
door Noppy
http://www.hocoparts.nl/belray/news-view.php?id=13
Is dit beter dan volsyntheet? Zo ja, waarom?
Heeft iemand er ervaring mee?
Noppy
Geplaatst: vr okt 28, 2005 12:43
door Sjokske
Stond enkele nummers geleden een heel artikel (reclame) over in de Noppy-Nieuws.
Bel Ray is huisleverancier bij TM (zal wel goed zijn dus..............
)
Geplaatst: vr okt 28, 2005 16:46
door willem7
[quote="Sjokske"]Stond enkele nummers geleden een heel artikel (reclame) over in de Noppy-Nieuws.
Bel Ray is huisleverancier bij TM (zal wel goed zijn dus..............
)[/quote]
ah ook een noppennieuws fan
mooie posters krijg je derbij
Geplaatst: vr okt 28, 2005 19:47
door gassen
Huismerk TM en die blijft er heel mee?? Dan moet het wel verekte goeie olie zijn
Geplaatst: za okt 29, 2005 10:57
door baksteen
Geplaatst: za okt 29, 2005 17:12
door Klx300R
vandaag 4l supersyntetisch gaan halen van denicol. Is dit goed??
Geplaatst: ma nov 07, 2005 10:26
door AdventureRider
Als er dit soort onzin in een produktbeschrijving staat:
"Superieure smering: een basisolie met een hoge viscositeitindex biedt een verminderd wrijvingsverlies."
voor een natte koppeling toepassing dan begin ik al gelijk te twijfelen aan de goede bedoelingen van de verkopers.
Het is bekend dat er maar weinig verschillende olieen geproduceerd worden, maar wel heel veel verschillende verpakkingen en veel verschillende stickers die op verpakkingen geplakt worden.
Mijn advies is altijd, neem een olie (met de juiste specificaties) waar je goedkoop aan kan komen, het liefst in bulk-verpakking, en ververs de olie vaak. En niet een dure olie kopen en die er lang in laten zitten omdat je zoveel geld betaald hebt voor die olie.
Geloof die reclame lulpraatjes niet waar ze je proberen bang te maken.....
Geplaatst: ma nov 07, 2005 13:40
door Sjokske
Geplaatst: do nov 10, 2005 17:13
door barry!
mij is verteld dat vol syntetisch slecht is voor mijn motorblok (xr600)
en dus half syntheeth er in moet.
waarom hebben jullie het dan weer over vol synthetisch. dat begrijp ik even nietmeer
Geplaatst: do nov 10, 2005 19:05
door Max_Kool
Ik neem aan dat je ook nog een onderbouwing kreeg?
Geplaatst: do nov 10, 2005 19:31
door Houten Klaas
Iedereen adviseerd vol syntheet,terwijl wpm in Lochem goede ervaring heeft met half syntheet.Wie kan mij daar zinnig over adviseren.Er zit nu vanaf het begin af half syntheet in.
Geplaatst: do nov 10, 2005 19:53
door AdventureRider
In een XR600 is half-syntheet goed genoeg.
Geplaatst: do nov 10, 2005 22:06
door Arnaud
Na mijn fortuinlijke ervaring vorig jaar (zie
dit topic) is er bij
mij geen twijfel meer mogelijk:
VOLSYNTHEET
Arnaud.
Geplaatst: vr nov 11, 2005 00:26
door barry!
ja die gene die mij dat vertelde kwam wel overtuigen over van waarom, maar ben het eigenlijk vergeten waarom
ik heb nu eurol 10w40 gekocht half syntheeth. nog niet geprobeerd. maar is dus wel goed genoeg?
wie kan me het verschil uit leggen tussen vol en half syntheeth?
Geplaatst: vr nov 11, 2005 11:15
door AdventureRider
Arnaud schreef:Na mijn fortuinlijke ervaring vorig jaar (zie
dit topic) is er bij
mij geen twijfel meer mogelijk:
VOLSYNTHEET
Arnaud.
Het feit dat bij jouw een versnellingsbak tandwiel(en) kapot draait wil nog niet zeggen dat dat algemeen aan het gebruikt van half-synthetische olie ligt. Oftewel, je kan aan een incident geen algemeen geldende regel afleiden, en de conclusie "tandwiel kapot dus olie niet goed" is ook kort door de bocht.
In een motor met stalen cilinderwand kan beter minerale/half-syn omdat een vol-syntheet meestal olieverbruik geeft (de olie piept onder de olieschraapveer door).
Als een minerale of half-synthetische olie voldoet aan de specificaties die motorfietsfabrikant stelt dan kan je die gebruiken, punt.
Voor 1976 (eerste synthetische olie op de markt) waren er alleen maar minerale olieen, en ook toen waren er hoogvermogende sneldraaiende viertakten. Die bleven ook heel.
Geplaatst: vr nov 11, 2005 12:01
door STTEVE
Ik kan Arnaud wel begrijpen. Tenslotte volgt hij het adviezen van MWS op, toch wel een bekende naam. Ik zeg niet dat je alles klakkeloos maar moet opvolgen, maar ik zou hetzelfde doen, denk ik
Verder vermoed ik dat de hoogtoerige 4-takten van vroegah niet helemaal te vergelijken zijn met die van nu, que toleranties en gebruik enzo. De nieuwe endurootjes hebben allemaal van die kleine lichte onderdelen, smalle tandwieltjes, titanium kleppen, etc. Die moet je wel een beetje verzorgen.
Zelf ververs ik om de 6 maanden de 2.7 liter van de TTR, ongeacht het gebruik of de gereden kilometers, en eens per jaar een nieuw oliefiltertje. Kost me dus iets van 100 euro per jaar. Een kapot blok is vast duurder
Geplaatst: vr nov 11, 2005 15:02
door Joop
Die viertakten van vroeger zijn helemaal niet te vergelijken met de moderne hoogtoerige enduro/motocross viertakten van nu. De meest belangrijke verschillen zijn: het toerental is nu veel hoger en omdat de te bereiken zijn de zuigers heel erg kort, bijv. 2.5 cm ipv vroeger 7 cm. Als je alleen hier al naar kijkt kun je wel zien dat een moderne enduro/crossmotor een betere olie nodig heeft dan in 1976.
Geplaatst: za nov 12, 2005 12:39
door AdventureRider
Er was een vraag in deze thread voor de olie in een XR600, zo'n ding is zo basic, daar hoeft geen vol-syntheet in. En ja, in een CRF-250 kan maar beter wel vol-syntheet. Maar waarschijnlijk blijft die ook gewwon heel met half-syntheet, maar iemand wil dat gaan proberen. En dat is nu juist waar fabrikanten van over-priced produkten op inspelen, angst. "Gebruik nu maar het duurste, dat is ook het beste. "
Geplaatst: zo nov 13, 2005 16:15
door Erik
Putoline heeft speciale 4T enduro/cross olie.
Gebruik ik voor m'n EXC-tje.
Geplaatst: zo nov 13, 2005 19:38
door Noppy
Lost die olie zand op? Dan ben ik wel geïnteresseerd
Geplaatst: zo nov 13, 2005 20:56
door Erik
Tis antwoord op de kop van je bericht. That's all......
Geplaatst: wo nov 16, 2005 12:38
door AdventureRider
Erik schreef:Putoline heeft speciale 4T enduro/cross olie.
Gebruik ik voor m'n EXC-tje.
Anders: Putoline heeft een speciale sticker voor op de verpakking van normale olie. Speciale prijssticker waarschijnlijk ook.
Geplaatst: wo nov 16, 2005 17:43
door erwindob
EBC raadt het gebruik van volsynteet olie af bij gebruik van hun koppelingsplaten voor de XR, die kant is er dus ook nog.
http://www.ebcbrakesdirect.com/bike/par ... 3%29&sec=#
Geplaatst: wo nov 16, 2005 20:50
door AdventureRider
Maar is dat dan goed voor hun koppelingsplaten maar eventueel slecht voor de rest van de motor?
Geplaatst: wo nov 16, 2005 22:16
door Noppy
Erik schreef:Tis antwoord op de kop van je bericht. That's all......
Sorry!
Laat ik me beter uitdrukken:
Maar staat er dan nog iets op de sticker beschreven van speciale additieven of eigenschappen, waardoor we dit soort oliën zouden moeten prefereren boven standaard Shell?
Noppy