Pagina 1 van 1
tool voor ketting slot
Geplaatst: zo okt 23, 2005 13:20
door dennis blue magic
bij de meeste o-ring kettingen zijn er 2 soorten van slot bij
nl het systeem met borgclips of het rivet systeem.
ik verkies het rivet systeem omdat dit mij betouwbaarer lijkt.
alleen is het niet altijd even handig om deze rivet van het ketting slot te klinken(rivetteren) ik doe dit nu met 2 hamers maar het is niet altid even handing om dit uit te voeren.
nu ik weet er bestaan speciale kettingtools voor ,
heb eens geinformeerd naar zo'n ketting tool van het merk regina,
is wel en compleet setje (voor demontage en montage) maar de prijs viel mij een beetje tegen nl, 250 euro
of heeft er hier iemand zelf een handig systeem ontwikkeld ?
thanks.
ketingtool
Geplaatst: zo okt 23, 2005 14:34
door johanb
Geplaatst: zo okt 23, 2005 18:03
door Sjokske
Heb ik ook, werkt goed, alleen bij klinken uitkijken dat je de te klinken pen niet te ver uit de schakel drukt (sleuf in contraplaatje is wat diep)
Re: tool voor ketting slot
Geplaatst: zo okt 23, 2005 22:30
door Joop
Ik heb zelf een klink sleutel van gereedschapstaal gemaakt
Re: ketingtool
Geplaatst: ma okt 24, 2005 14:20
door dennis blue magic
yep. thanks , voor die prijs kan ik niet op mijn vingers kloppen
Geplaatst: ma okt 24, 2005 14:54
door Gery400
deze topic komt net op tijd (of juist te laat)....
want gisteren heb ik mijn ketting (Regina) overgereden
geen overdreven slijtage, maar toch kapot
het linkstukje los in tweeën gebroken
gelukkig zonder erg (in 1ste versnelling stapvoets door een riviertje aan het ploeteren)
ongelukkiger was het feit dat ik 2 reserve linkjes bijhad van DC, en die passen niet op een Regina (Regina is enkele tiendes breder, blijkbaar)
dus, duwen tot mijn botten (laarzen) boven gelijk vol zweet stonden...
Gery
tip van de week: controleer of je reserve stukjes passen voor je gaat rijden
Geplaatst: ma okt 24, 2005 15:57
door STTEVE
Anderhalf jaar geleden monteerde ik een O-ring ketting met linkstukje op mijn TTR. De volgende dag brak de ketting, op de snelweg. ik reed op de linkerbaan, ongeveer 120 kpu, en achter me een vrachtauto. De ketting sloeg niet vast oid, dus ik kon uitrollen naar de strook helemaal links. . Het had een hoop slechter kunnen aflopen (ketting slaat vast, motor blokkeert, ik onderuit, 18 wieler eroverheen bijvoorbeeld) dus sindsdien koop ik alleen nog kant en klaar geklonken kettingen en die monteer ik door de achterbrug eruit te halen. Kan ik meteen de achterwielophanging schoonmaken en opnieuw invetten
Geplaatst: ma okt 24, 2005 16:21
door TTT
ik wist niet dat je kant en klaar geklonken kettingen kunt kopen.
Ik heb wel eens een ketting geklonken om hem te verlengen.
Met een drevel, hamer en bankschroef ging dit vrij gemakkelijk.
maar da ga nie wanneer de motor eraan vastzit
Geplaatst: ma okt 24, 2005 17:28
door dennis blue magic
TTT schreef:ik wist niet dat je kant en klaar geklonken kettingen kunt kopen.
Ik heb wel eens een ketting geklonken om hem te verlengen.
Met een drevel, hamer en bankschroef ging dit vrij gemakkelijk.
maar da ga nie wanneer de motor eraan vastzit
de orginele kettingen van yamaha worden ook kant en klaar geleverd.
maar ze zijn wel iets duurder dan bv. regina of d.i.d.
Geplaatst: ma okt 24, 2005 18:13
door Houten Klaas
Wanneer ik de verhalen lees ben ik nog de enige met een schakel met visje,is die werkelijk zo slecht?
Geplaatst: ma okt 24, 2005 18:20
door Gast
Houten Klaas schreef:Wanneer ik de verhalen lees ben ik nog de enige met een schakel met visje,is die werkelijk zo slecht?
Nee hoor, ik rijd ook nog altijd zo rond, en tot op heden geen probleem mee ondervonden.
Geplaatst: ma okt 24, 2005 19:48
door joe pilar
visje werkt perfect
je moet het alleen goed monteren
Geplaatst: di okt 25, 2005 11:31
door Gery400
idd,
als je het visje goed monteert zijn er geen problemen
in mijn geval is gewoon de link in 2 gebroken.
Dit had niets met het visje te maken.
Waarom ik een ketting zou klinken,
is gewoon het feit dat een visje nogal vrij vlug wegslijt (op mijn KTM toch).
Door het schuren tegen de ketting sliders, denk ik.
Gery
Geplaatst: di okt 25, 2005 11:51
door dennis blue magic
Gery400 schreef:idd,
als je het visje goed monteert zijn er geen problemen
in mijn geval is gewoon de link in 2 gebroken.
Dit had niets met het visje te maken.
Waarom ik een ketting zou klinken,
is gewoon het feit dat een visje nogal vrij vlug wegslijt (op mijn KTM toch).
Door het schuren tegen de ketting sliders, denk ik.
Gery
idem bij mijne wr. het visje slijt ook vlug weg als de sliders iets of wat
weggesleten zijn.
Geplaatst: di okt 25, 2005 11:59
door STTEVE
dennis blue magic schreef:TTT schreef:ik wist niet dat je kant en klaar geklonken kettingen kunt kopen.
Ik heb wel eens een ketting geklonken om hem te verlengen.
Met een drevel, hamer en bankschroef ging dit vrij gemakkelijk.
maar da ga nie wanneer de motor eraan vastzit
de orginele kettingen van yamaha worden ook kant en klaar geleverd.
maar ze zijn wel iets duurder dan bv. regina of d.i.d.
Ik koop mijn kettingsetjes meestal in Duitsland, Iris ketting en tandwielen (geen idee welk merk) 80 euro, goed voor ong 5000 km offroad.
Je krijgt dan een "endlose" ketting met 112 schakels, precies het aantal voor de standaardoverbrenging van een TTR (kleiner tandwiel voor gaat dan nog, grotere achter niet).
Het is ook meer mijn eigen gemoedsrust dat ik hiervoor kies. Ik ken mensen din niks anders gebruiken dan visjes en nooit problemen hebben gehad