Pagina 1 van 2

honda 125cc '90 compressie/rookt/start slecht.

Geplaatst: do sep 15, 2005 23:00
door dynamike
hoi, ik ben nieuw hier!
ik ben mike en heb een honda cr 125 cc uit '90.
nou had ik weinig compressie toen ik hem kocht,dus heb ik er een nieuwe zuiger ingezet (vertex) gehaald bij van drooge racing, richard heeft hem zelf opgemeten en de cilinder was nog ok,dus dan maar een nieuwe zuiger en veer,maar nu zit hij er dus in,maar ik vind dat de compressie nog steeds niet veel voorsteld,het is wel meer dan met die oude,maar het lijkt wel of ik mijn 50cc mtje aantrap! is dat normaal?
ook rookt hij als de brandweer en start hij heel moeilijk en als hij dan loopt dan gaat hij zo weer uit als je weg wilt rijden?ook komt er dikke olie uit de uitlaat? even wat gegevens;125cc hpp met spess bocht en rhino demper,sproeier nr 172 en bougie ngk ...nr9!
wat kan ik doen? ik heb alles al schoon gemaakt,nieuwe benzine 1 op 40 gemengd,carberateur schoongemaakt...helpppppp!!! :cry:

Re: honda 125cc '90 compressie/rookt/start slecht.

Geplaatst: vr sep 16, 2005 09:33
door speedphreax
Waarschijnlijk heb je een lekke krukas keering. In ieder geval aan de koppelingszijde want dat is de reden waarom hij zo rookt. Het kan ook eventueel een lekke carterpakking zijn (komt wel minder voor)

Geplaatst: vr sep 16, 2005 14:01
door dynamike
ok,maar hoe kan ik dit zeker weten zonder het hele blok uit elkaar te schroeven?
tips!
ik dacht dat er misschien een te grote sproeier inzat of dat ik teveel olie bij de benzine had gedaan! want omdat hij slecht start komt er onverbrande benzine in de uitlaatbocht,en als hij dan wel start dan gooit hij dit er via de uitlaat weer uit! en misschien rookt hij daardoor zo erg?
iemand een idee?

Geplaatst: vr sep 16, 2005 17:41
door mxrider#28
Dat is heel makkelijk te controleren, gewoon je oliepeil in de gaten houden.

Geplaatst: vr sep 16, 2005 20:41
door dynamike
ja dat is wel een goeie....maar dan nog een vraagje;hoe kan je zien of er genoeg olie in het blok zit? er zit namelijk geen pijlstok op! of een glaasje waardoor je heen kan kijken. :shock:

Geplaatst: vr sep 16, 2005 22:33
door Klx300R
gewoon vervangen,kost geen geld, op zijn zij leggen,olie hoeft er niet eens af, koppelingskooi eraf,tandwiel op de krukas eraf,derest mag blijven zitten,met schroevendraaier dichting eruitprutsen en nieuwe netjes monteren met wat vet en terug ineengooien,hooguit 30min werk.
gaat het dan nog niet zou ik de speling op de rietvalve controleren,max 0.3mm.
nog niet,carbu is kuisen, en anders de boel is laten boren want cr 125 heeft normaal smerige compressie die wel eens durft weermeppen. chek ondertussen timing is na van je klokje,daar hebben ze wel wat ziektes mee,zeker de oude. (staan lijntjes op)
dichtingen vervangen na je cilinder open gehad te hebben?
waar ik wel aan peis is dat je ontsteking te laat staat waardoor je het gevoel krijgt dat er weinig compres op is (is een mogelijkie reden,anders gewoon slecht opgemeten en staat je cilinder ovaal en heb je juist de dwarse kant gemeten.)
groetjes

Geplaatst: vr sep 16, 2005 23:28
door Mario2t
Kijk eens naar je membraam. Kan ook de oorzaak zijn. Als de plaatjes openstaan, dan krijg je slechte verbranding doordat gassen terugslaan in het spruitstuk. Krijg je hele zwarte olie van uit de demper.

Als de olie uit de uitlaat echt naar verbrande motorolie stinkt is het waarschijnlijk een krukaskeerring, maar als de olie naar benzine stinkt zeer waarschijnlijk het membraam.

Plaatjes omdraaien is een functionele oplossing.

Geplaatst: vr sep 16, 2005 23:38
door dynamike
ik heb net nog naar het mebraam gekeken en de buitenste plaatjes staan goed dicht maar de binnenste 2 (boven en onder) staan een heel klein beetje open,maar dan praat ik over 1mm! is dat erg?
en toen ik het membraam eruit haalde heb ik niet goed gekeken hoe hij zat, er zit namelijk op 1 kant een klein uitsteekseltje...maar moet die nou boven of onder?
wat is een rietvalve?
en aan de ontsteking is al heel veel gedraaid(niet door mij)want die kruiskop schroefjes krijg ik niet eens los!

Geplaatst: za sep 17, 2005 08:54
door gassen
Rookte de motor voordat je de zuiger hebt vervangen ook? Anders hoef je niet eens aan een lekkage te denken.
Staat je uitlaatklep goed afgesteld als deze erop zit?
Reedvalve (membraan) 1 mm open is erg veel.

Geplaatst: za sep 17, 2005 11:16
door dynamike
uitlaatklep..bedoel je dat hpp gedeelte? kan je die dan afstellen?
1 mm is een beetje overdreven van mij..het is wel iets minder...maar ik ga dat membraan toch even omdraaien!
de motor heb ik al 3 jaar in bezit,maar nooit echt goed lang op gereden,waar ik woon zijn geen plekken om te rijden..maar nu wil ik hem gewoon goed hebben,want een vriend van mij wil er ook op rijden,ik heb er nog niet zo heel veel verstand van ,en wil er met jullie hulp weer een goede motor van maken,dus alle hulp en info is welkom.
alvast bedankt.

Geplaatst: za sep 17, 2005 15:06
door Mario2t
Als de klepjes zichtbaar openstaan, dan is dat al veel teveel. Ook moeten er geen hoekjes af zijn.

De zuiger duwt de brandstof omhoog en de klepjes op je membraam moeten dan goed sluiten.

Is een veel voorkomend verschijnsel bij oudere motoren.

(Je reedvalve is het membraam)

Als de uitlaatpoorten ( HPP) niet goed zitten, of vastzitten, dan loopt de motor wel, maar merk je dat aan vermogensverlies. Zal in principe niet veel extra rook geven.

Plaats anders even een fotootje van het beest!

Geplaatst: za sep 17, 2005 18:41
door dynamike
AfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: zo sep 18, 2005 18:10
door dynamike
ik word gek!! nou heb ik echt alles nagekeken en schoongemaakt( carb,membraam,luchtfilter,uitlaat,bougie nr 8 erin,bobine) en nou start hij nooit meer!!!! de bougie vonkt wel,dus de bobine is goed! ik heb ook naar de ontsteking gekeken maar die kan je alleen in de hoogte stellen!! hoeveel mm moet er nou tussen de magneet en de spoel staan??
en waar kan ik de ontsteking op tijd zetten??? als ik 10 keer heb gekickt dan haal ik de bougie eruit en dan is hij kletsnat,ook zonder gas te geven,maar lopen hoo maar!!! het moet dan toch wel de ontsteking zijn!!!!!! hoe kan ik die stellen????????
helppppppppppppp!!!!!!!!!!!!!! please!!!!
iemand!!!

Geplaatst: zo sep 18, 2005 19:45
door Klx300R
als je ontsteking hebt kan het je ontsteking niet zijn. als je bougie nat is ligt het normaal gezien bij de carburator. heb je je gas schuif goed terug gemonteer,zit je naald wel vast,functioneert je vlotter naar behoren??? zit je sproeier vast???.
wat je ook moet controleren is of je luchtfilter niet volzit of niet te vettig is ingesmeerd.
apropôs,al geprobeerd van ingang te lopen???
groetjes

Geplaatst: zo sep 18, 2005 19:58
door dynamike
ja,ik heb alles gecontroleerd en de carb moet goed zijn..ik heb alles doorgeblazen en terug gezet.
luchtfilter is schoon en niet vettig..meer een beetje droog!
maar als de ontsteking niet op tijd staat dan loopt hij toch ook niet?
ik bedoel als hij op het verkeerde moment vonkt dan doet hij het nooit!

apropôs,al geprobeerd van ingang te lopen??? wat bedoel je daarmee?? :)

Geplaatst: zo sep 18, 2005 20:41
door stimpie
met ingang lopen bedoeld hij van hem aan te duwen

Geplaatst: zo sep 18, 2005 20:46
door gassen
Ik wil niet lullig doen, maar zit je zuiger er niet verkeerd om in?
Komt weleens voor (ik noem geen namen).

Is je zuigerveer niet gebroken?

Geplaatst: zo sep 18, 2005 20:56
door Emiel
idd, wat je daar zegt heb je gelijk in,
hij kan vonken, maar dan we op het verkeerde tijdstip..

punt is dan alleen: als hij het eerst wel heeft gedaan.. hoe kan hij het nu dan niet meer doen..

wat heb je precies aan je ontsteking gedaan?

vriend van me had het ook met z'n rm..
dat blijkt ook de ontsteking te zijn,
ding vonkt mooi.. maar starten: ho maar!

verder geen lekke pakkingen etc?
nergens niets dolgedraaid etc?

Geplaatst: zo sep 18, 2005 20:56
door dynamike
ok, aanduwen...nee nog niet geprobeerd!
zuiger zit goed en is nieuw net als de zuigerveer,ik heb hem misschien 3 min kunnen laten lopen, met witte rook en olie uit de uitlaat!
ook heb ik net de motor op ze zijkant gelegd zodat er benzine uit de carb liep en toen de choke erop en geprobeerd te starten,maar dat lukte ook niet! ook heb ik de luchtschroef op 1,5 gezet,die stond veel verder open!
maar nog niets! :cry:

Geplaatst: zo sep 18, 2005 20:58
door Emiel
gassen schreef:Ik wil niet lullig doen, maar zit je zuiger er niet verkeerd om in?
Komt weleens voor (ik noem geen namen).

Is je zuigerveer niet gebroken?
(offtopic) haha venray, daar zit ik op school :-P (offtopic)


nouja, zuiger op de kop hebben ze ooit eens klaar gekregen bij mijn vorige eigenaar..
alleen lijkt het mij niet echt mogelijk dat dit kan gebeuren bij een ervaren sleutelaar .. :roll:

Geplaatst: zo sep 18, 2005 21:02
door dynamike
nee geen lekke pakkingen en niets dolgedraaid,ik heb nu alleen bij de ontsteking dat magneetje losgehaald en iets dichter bij de pickup geplaatst..alleen weet ik nog niet op welke afstand hij hoort te zitten? hoeveel mm van de magneet?

Geplaatst: zo sep 18, 2005 21:07
door Emiel
volgens mij hoeft dat echt niet veel te zijn..
hooguit een mm..

nu kun je wel gaan testen, en hem steeds 0.1mm meer ruimte geven.. maar je kan ook even op internet zoeken..
of iemand hier moet het weten natuurlijk..

ik zal eens wat rondvragen ;)

witte rook lijkt mij trouwens koelvloeistof,
kwam toen ook welleens voor.. dan zou ik toch nog even je koppakking nakijken

Geplaatst: zo sep 18, 2005 21:17
door dynamike
ja bedankt,ik ga ook wel even googlen!
koppakking is ook splinternieuw en goed,omdat de koelvloeistof mooi op pijl blijft staan.

Geplaatst: zo sep 18, 2005 21:22
door Emiel
koppelt verder goed?

check de kleur van je versnellingsbak olie nog maar eens..

goed teken dat de koelvloeistof op peil blijft..

waarmee meng je?

Geplaatst: zo sep 18, 2005 21:58
door dynamike
ik meng met eurol en dan 1 op 40.
hoeveel versnellingsbak olie gaat er eigenlijk in een honda cr 125cc bak?
en hoe zie ik of er nu nog wel genoeg inzit?