Pagina 1 van 1
Waarom linksysteem?
Geplaatst: ma dec 30, 2002 13:27
door Jooks KLX 650 R SM
Kan er iemand mij vertellen waarom nagenoeg alle crossmotoren uitgerust zijn met een linksysteem achteraan? Waarom word de achterveer bijvoorbeeld niet rechtstreeks op de achterbrug bevestigd?
Aangezien dit linksysteem toch wel wat kost en ook onderhoud vraagt, moet er toch een duidelijk voordeel zijn?
Geplaatst: ma dec 30, 2002 13:38
door Zot
Progressief is het toverwoord.
Ro
Geplaatst: ma dec 30, 2002 14:10
door Jooks KLX 650 R SM
Ja, maar de veer zelf is ook reeds progressief? Of versterkt het linksysteem de progressiviteit? Kan men dit dan ook weer niet oplossen door een nog progressievere veer te gebruiken zonder linksysteem?
Geplaatst: ma dec 30, 2002 14:29
door Kees
Met een linksysteem kan de fabrikant zelf het verloop van de progressiviteit bepalen,dat is met een veer niet mogelijk.
Een veer heeft een vast verloop eventueel in meerdere stappen door gedeelten van de veer anders te wikkelen.
Het link loze systeem zoals KTM heeft als nadeel dat het veel moeilijker is om over het gehele veerbereik de juiste progressiviteit te bereiken.
WP heeft dit gedeeltelijk op gelost met een verloop op de ingaande demping via een konische naald.
Maar dit heeft als nadeel dat het bij snel reageren te traag is.
Al krijgt KTM dit wel steeds beter onder de knie.
Geplaatst: ma dec 30, 2002 19:33
door Rudy
Bmw gebruikt dit ook op de motorfietsen (die lelijke nieuwe nep harley)
Geplaatst: ma dec 30, 2002 21:54
door huskie
Ik begrijp dat ktm een twee delige zuiger gebruikt in zijn schokdemper.
Hij begint de demping met een zuiger en eindigt met twee.
Geplaatst: ma dec 30, 2002 22:28
door Zot
Jooks KLX 650 R SM schreef:Ja, maar de veer zelf is ook reeds progressief? Of versterkt het linksysteem de progressiviteit? Kan men dit dan ook weer niet oplossen door een nog progressievere veer te gebruiken zonder linksysteem?
De vering en demping moeten tegelijk progresiever worden. Dat is erg moeilijk. Een linksysteem, hoe zwaar ook is tot nu toe de beste oplossing.
Geplaatst: ma dec 30, 2002 23:13
door Rudy
hoorde dat die van wp het nu ook goed doen
maar andere merken hebben tot nu toe geen goed alternatief
het is moeilijk om een demper ook progresief te maken vaken met de veer enz
Geplaatst: ma dec 30, 2002 23:17
door Jooks KLX 650 R SM
Aha, nu heb ik het door
;
veer progressief maken geen probleem
demping progressief maken groot probleem
--> Lineaire veer met lineaire demping en linksysteem, geeft dus progressieve veer- en demperwerking! probleem opgelost.
Het linksysteem is er dus eigenlijk om veer en demper gelijk progressief te laten toenemen?
(sorry Kees, volgens mij is het perfect mogelijk een veer progressief te maken)
Geplaatst: ma dec 30, 2002 23:27
door Rudy
Jooks KLX 650 R SM schreef:Aha, nu heb ik het door
;
veer progressief maken geen probleem
demping progressief maken groot probleem
--> Lineaire veer met lineaire demping en linksysteem, geeft dus progressieve veer- en demperwerking! probleem opgelost.
Het linksysteem is er dus eigenlijk om veer en demper gelijk progressief te laten toenemen?
(sorry Kees, volgens mij is het perfect mogelijk een veer progressief te maken)
link systeem zorg er eigelijk voor dat de veer in verhouding steeds verder ingedrukt word enz dus zo idd progressief wordt.
veer is makkelijk progressief te maken b.v. door dikte van de veer te laten verlopen, of door het aantal windingen (per hoogte zeg maar)te wijzigen
Geplaatst: di dec 31, 2002 00:28
door Kees
jooks,
Het is ook perfect mogelijk om een veer progressief te maken.
In principe is iedere veer progressief.
Door het veranderen van de windingen en/of diameter is dit ook weer te beinvloeden.
Maar door een linksysteem is de mate van inveerring van de veer niet meer afhankelijk of gelijk aan de mate van inveerring van het wiel.
Door de verhoudingen van het linksysteem juist te kiezen kan een fabrikant als het ware zijn eigen veerkarakter bepalen wat hij het beste vind passen bij een bepaalde motorfiets.