Bij "een veerrrring" moet ge weten wat erop staat natuurlijk, alvorens je kan gaan experimenteren!!
VEERVOORSPANNING:
Dit is de mate waarin de "veer" opgespannen is.
NEGATIEVE VEERWEG:
Is het gedeelte veerweg dat is gebruikt door het gewicht van de motor.
De negatieve veerweg verander je door de veervoorspanning te wijzigen. (opgelet achteraan: daar zit je met het link-systeem)
De BASISafstelling begint bij de negatieve veerweg. De vering kan NIET harder worden gemaakt door de veervoorspanning te verhogen! Hiermee verhoogt men enkel de negatieve veerweg. Een veer heeft een bepaalde "veerconstante" (of twee bij progressieve veren) en die wordt niet gewijzigd door de veer meer of minder op te spannen.
TIP: duw ter hoogte van de voorkant van het zadel de moto naar beneden. De moto moet TEGELIJK vooraan en achteraan inveren, zodanig dat de moto vooraan en achteraan gelijk reageert.
DE DEMPING:
Dit is eigenlijk een systeem van kleine gaatjes in je "veeerrrrring" dat de werking van de "veer" afremt. Je vertrekt altijd uit de maximum stand en dit is volledig dicht.
IN- EN UITGAANDE DEMPING:
De ingaande deming dempt de ingaande beweging van de "veer" en de uitgaande....je snapt het wel hé...
TIP: De ingaande demping wordt altijd (buiten de uitzonderingen) geregeld aan de kant waar de de olie zit. Vooraan is dit dus onderaan en achteraan bovenaan. De uitgaande is dan net omgekeerd.
HIGH- EN LOWSPEEDDEMPING:
Dit ziet men meer en meer bij hoogwaardige "veeerrrrrringen". Dit is een afzonderlijke demping voor de snelle en trage bewegingen van de "veer". Vooral wegmotoren.
TIP: Zoek in je werkplaatshandboek de "BASISAFSTELLING" en controleer of deze juist staat. Wie weet wie er allemaal met zijn pollen heeft aangezeten!!
Wie zijn vering wil laten bewerken moet bij deze man zijn:
http://www.bikesetup.be. Die heeft me al wat bijgebracht over veringen!
Suc6 ermee!!