Pagina 1 van 1

zonder koppeling schakelen ??????

Geplaatst: ma aug 29, 2005 00:28
door tinus
op het circuit schakelen er veel zonder koppeling. ik doe dat zelf ook
wel vaak het rijd sneller en in de bocht de koppeling iets aan raken.
dan kom je de bocht beter uit. is dat nu zo slecht voor de moter
of valt dat mee gr martin

Geplaatst: ma aug 29, 2005 00:31
door Max_Kool
Als je goed doet is het geen probleem. Hooguit dat je een beetje moet blijven nadenken als je van 1 naar 2 gaat, want dan is de slag vaak net iets langer.

Re: zonder koppeling schakelen ??????

Geplaatst: ma aug 29, 2005 18:06
door mxrider#28
tinus schreef:op het circuit schakelen er veel zonder koppeling. ik doe dat zelf ook
wel vaak het rijd sneller en in de bocht de koppeling iets aan raken.
dan kom je de bocht beter uit. is dat nu zo slecht voor de moter
of valt dat mee gr martin
Ik rijd al 4 jaar op de motor die ik nu heb, en ik heb nog nooit wat kapot gehad door zonder koppeling te schakelen.

Koppelingskorf slijt natuurlijk wel sneller als jeje koppeling niet gebruikt...

Re: zonder koppeling schakelen ??????

Geplaatst: ma aug 29, 2005 19:42
door Max_Kool
mxrider#28 schreef:[...]
Koppelingskorf slijt natuurlijk wel sneller als jeje koppeling niet gebruikt...
Dat snap ik niet. Als je je koppeling niet inknijpt is de koppeling één vast geheel. Wat zou er extra slijten aan de koppelingskorf? Ik denk eerder aan de schakelvorken als je verkeerd zonder koppeling schakelt.

Geplaatst: wo nov 02, 2005 23:29
door De kraai vliegt weer rond
Dat laatste klopt, paar weken geleden was ik weeste rijden, met mijn CR 500, en opeens begon de koppeling te slippen in z'n 5.
En in z'n vrij een heel eng geluid.
Naar huis gereden en begonnen aan het zoeken naar het probleem.
Na veel geklooi bleek dat de laatste vork helemaal krom was getrapt.
Mijn 2 laatste tandwielen hadden het ook zwaar te verduren gehad.
Gelukkig iemand in Belgie gevonden die onderdelen had liggen.
Dus daar had ik geluk bij.
Maar de stelling klopt, dat als je verkeerd schakelt of te ruw dat de vorken heel erg op hun donder krijgen.