Pagina 1 van 1

Inrijden motor bij vv zuiger bij een twee-takt?

Geplaatst: ma aug 22, 2005 21:14
door xr250_1988
Hallo,

nu ik mijn XR250 weer geheel in orde heb (o.a. de zuiger vervangen en cilinder laten boren/honen) ben ik hem rustig aan het inrijden. Ik heb er nu al zo'n 500km mee gereden en houd dit denk ik nog een paar honderd kilometer aan om er (als vanouds) weer volgas mee te gaan. Het lijkt me dat alles dan al wel aardig in elkaar is ingelopen.

Als ik dan +/- 750km gereden heb bij (laat ik zegge) 50km/u gemiddeld, dan ik kom ik uit op ongeveer 15 uur dat de motor gedraaid heeft. Nu hoor ik hier en daar dat een zuiger van een twee-takt machine maar +/- 25 uur mee gaat en dan al vervangen dient te worden. Is het dan ook zo dat je bij een twee-takt meer aan het inrijden bent dan dat je ermee voluit kunt gaan?

En hoe kun je nu een twee-takt rustig inrijden als je een crosser hebt zonder kenteken. Ik neem aan dat je niet gaat crossen met een gangetje van 30-40km/u. Ik heb het voordeel met mijn XR dat er een kenteken op zit en het rustig aan kan doen op de weg.

Geplaatst: ma aug 22, 2005 21:21
door Noppy
Ik heb mijn brommer direct uit de showroom opgewarmd en daarna zwaar op zijn flikker gegeven. Gasgeven, laten remmen op de motor, accelereren door alle versnellingen heen en weer terug met een beetje tussengas om alles mooi te laten 'synchroniseren'.

Intuitief misschien goed, aangezien het hoonpatroon de zuigerveren moet inslijten om tot een goede dichting te komen.

Heb je je oude zuiger nog? Kijk dan eens tussen de zuigerveren en de 'rok' van de zuiger. Zit daar zwarte koolafzetting? Dan sloot die zuigerveer dus niet goed af, had je geen optimale compressie en heb je dus PK's laten liggen.

Over deze 'inrijtechniek' bestaan 100 meningen en 1000 varianten, ieder moet dat natuurlijk helemaal zelf weten :wink:

Take care,

Noppy

Geplaatst: ma aug 22, 2005 21:35
door adde
ffe uurtje rustig aan tot eea goed warm is en dan op z'n mieter geven

nog geen problemen mee gehad, en loopt verder super

Geplaatst: ma aug 22, 2005 22:18
door hornet911
2T slijt rapper, dus zal ook rapper gerodeerd zijn..... :wink: Even laten opwarmen, een paar km's rustig het bos in en op het gemak de kraan wat verder opendraaien en op een uur of twee is de zuiger gerodeerd... :D (of niet, ik weet dat niet, ik veronderstel dat!! :twisted: )

Geplaatst: di aug 23, 2005 10:15
door stimpie
als er een nieuwe zuiger in mijn motor (2takt) zit laat ik hem eerst even goed warm draaien en dan gewoon het gas erop .

Geplaatst: wo aug 24, 2005 23:59
door gassen
Ik laat hem eerst warmdraaien en afkoelen. Trek dan de bouten allemaal even na met de momentsleutel. Ga dan een 15min rustig rijden laagtoerig. Laat hem weer afkoelen en vervolgens de rest van de tank licht belast (wisselend) leegrijden. Tank 2 begint met de lichte belasting en na een halve tank laten afkoelen. Daarna gaat het gas er steeds meer op om vervolgens af en toe volledig open te gaan en vol te belasten. Tank 3 is voor mij klaar en gaan (mist ik niets aparts merk/hoor.
Ps tank is 9,5lt , volledig belast = verbruik van 1 op 6/7.
Onbelast zal dit 1 op 15? zijn.

Broer van mij heeft overigens ooit eens zijn zuiger versleten bij het inrijden maar dat had meer met de hoonkwaliteit te maken dan met de zuiger / rijervaring. :lol: Was overigens een Montesa 360 H7 die normaliter "onverslijtbaar" waren.

Geplaatst: do aug 25, 2005 00:13
door adje
Als ik vroeger met mijn nieuwe 2-takt ging rijden was het meteen de eerste keer een wedstrijd in , en ik heb toch heel wat nieuwe gehad.
Dus eerst een training van +- 10 min wat rustig aan en dan daarna meteen de eerste manche gas erop.
Nooit geen problemen gehad.

Geplaatst: do aug 25, 2005 12:34
door hornet911
gassen schreef:Ik laat hem eerst warmdraaien en afkoelen. Trek dan de bouten allemaal even na met de momentsleutel. Ga dan een 15min rustig rijden laagtoerig. Laat hem weer afkoelen en vervolgens de rest van de tank licht belast (wisselend) leegrijden. Tank 2 begint met de lichte belasting en na een halve tank laten afkoelen. Daarna gaat het gas er steeds meer op om vervolgens af en toe volledig open te gaan en vol te belasten. Tank 3 is voor mij klaar en gaan (mist ik niets aparts merk/hoor.
Ps tank is 9,5lt , volledig belast = verbruik van 1 op 6/7.
Onbelast zal dit 1 op 15? zijn.

Broer van mij heeft overigens ooit eens zijn zuiger versleten bij het inrijden maar dat had meer met de hoonkwaliteit te maken dan met de zuiger / rijervaring. :lol: Was overigens een Montesa 360 H7 die normaliter "onverslijtbaar" waren.
Voelt ge dat het aanspannen soms nog nodig is?

Geplaatst: do aug 25, 2005 13:19
door Redski
Aantrappen, warm rijden en dan gas erop. No Problem.

Re: Inrijden motor bij vv zuiger bij een twee-takt?

Geplaatst: do aug 25, 2005 15:31
door henkzelf
xr250_1988 schreef:.....
Als ik dan +/- 750km gereden heb bij (laat ik zegge) 50km/u gemiddeld, dan ik kom ik uit op ongeveer 15 uur dat de motor gedraaid heeft. Nu hoor ik hier en daar dat een zuiger van een twee-takt machine maar +/- 25 uur mee gaat en dan al vervangen dient te worden. Is het dan ook zo dat je bij een twee-takt meer aan het inrijden bent dan dat je ermee voluit kunt gaan? .....
Even terug naar het uitgangspunt:
Met mijn XR 250 en 450 reed ik 10000 km met een zuiger (zeg 200 a 250 uur). Met mijn GasGas300 2-takt heb ik de 1e zuiger na 110 uur vervangen (voor de zekerheid want echt compressieverlies was er niet). Ik had die nieuw en over de weg ingereden, een uurtje of twee). Kan ook op de crossbaan hoor als die wat harder is en je zet hem na rustig opwarmen niet steeds vol open maar af en toe kort).
Uurtje beschaafd rijden dus en zelfs een (goeie 125) tweetakt kan langer dan 25 uur met een zuiger. We zijn geen wereldkampioen!!!

Re: Inrijden motor bij vv zuiger bij een twee-takt?

Geplaatst: do aug 25, 2005 18:45
door mxrider#28
henkzelf schreef:
xr250_1988 schreef:.....
Als ik dan +/- 750km gereden heb bij (laat ik zegge) 50km/u gemiddeld, dan ik kom ik uit op ongeveer 15 uur dat de motor gedraaid heeft. Nu hoor ik hier en daar dat een zuiger van een twee-takt machine maar +/- 25 uur mee gaat en dan al vervangen dient te worden. Is het dan ook zo dat je bij een twee-takt meer aan het inrijden bent dan dat je ermee voluit kunt gaan? .....
Even terug naar het uitgangspunt:
Met mijn XR 250 en 450 reed ik 10000 km met een zuiger (zeg 200 a 250 uur). Met mijn GasGas300 2-takt heb ik de 1e zuiger na 110 uur vervangen (voor de zekerheid want echt compressieverlies was er niet). Ik had die nieuw en over de weg ingereden, een uurtje of twee). Kan ook op de crossbaan hoor als die wat harder is en je zet hem na rustig opwarmen niet steeds vol open maar af en toe kort).
Uurtje beschaafd rijden dus en zelfs een (goeie 125) tweetakt kan langer dan 25 uur met een zuiger. We zijn geen wereldkampioen!!!
Ik rijd 8 uur met een zuiger en dan is hij ook echt "op" (125 2-takt)
Cilinder is 100% in orde, afstelling ook goed en de juiste maat zuiger (cilinder word altijd even opgemeten)

Ik ken er zelfs die hun zuigertje al na 6 uur vervangen...

Geplaatst: vr aug 26, 2005 13:05
door gassen
hornet911 schreef:
Voelt ge dat het aanspannen soms nog nodig is?
De cilinder en de kop met de normale pakking altijd, maar de kop met o-ring als pakking niet.

Geplaatst: ma aug 29, 2005 08:45
door barry!
ik ben van mening dat als je je motor eerst goed op temperatuur laat komen, dus niet alleen je cil, maar gewoon echt alles. dat er vrij weinig kan gebeuren en je gerust volle gas kan gaan.

is bij mij tot nu toe altijd goed gegaan

Geplaatst: wo aug 31, 2005 19:31
door Fox-kid
En zo deed ik het altijd:

Bij montage wat olie aan de cilinderwand doen. Eerste tankje iets vetter smeren. Na een half tankje weer als vanouds straffen.