Pagina 1 van 1
koelvloeistof
Geplaatst: zo aug 21, 2005 18:25
door hornet911
Heb nog een bidongske koelvloeistof gevonden en wil deze in mijn alu radiator kappen. Nu staat er in mijn handboek van mijn rm dat ik enkel vloeistof geschikt voor alu radiatoren mag gebruiken. Is dit speciale koelvloeistof? Of zijn alle kvsffn geschikt voor alu rad.
Op de verpakking staat niet vermeld dat deze geschikt is voor alu rad. Wel wordt vermeld dat er anti-corrosie aditieven inzitten ter bescherming van de rad.
Geplaatst: zo aug 21, 2005 18:59
door Dr_Bean
Nee.. nooit speciale waarschuwingen gezien. Alle auto's hebben tegenwoordig ook aluradiator, dus het autospul is net zo goed.
Let wel: Je hebt 2 keuzes:
- koelvloeistof (tot -29 meestal), dit spul mag je niet mengen met water!! dan veliest het namelijk vrij onmiddelijk zijn antivrieseigenschappen
- Antivries, wat je met water moet mengen: De antivries is meestal tot -50 C ofzo, 1 op 1 geeft je dan -25C. Dit is heel ander spul dan het bovenstaande.
tis dus handig te weten wat er nu in zit! mengen is niet bevorderlijk
Geplaatst: zo aug 21, 2005 19:28
door hornet911
ok, tis de eerste, tot -36 ofzoiets....Is er al ingekapt. Thanks...
Geplaatst: zo aug 21, 2005 21:07
door speedphreax
Dr_Bean schreef:Let wel: Je hebt 2 keuzes:
- koelvloeistof (tot -29 meestal), dit spul mag je niet mengen met water!! dan veliest het namelijk vrij onmiddelijk zijn antivrieseigenschappen
- Antivries, wat je met water moet mengen: De antivries is meestal tot -50 C ofzo, 1 op 1 geeft je dan -25C. Dit is heel ander spul dan het bovenstaande.
Ik rij altijd met normale koelvloeistof. Voor in nederland is het plenty vorstbestendig, het is goedkoop en ook hoef je niks te mengen. Waarom mensen uberhaupt nog de tweede optie kiezen is mij een raadsel.
Volgens mij is puur kraanwater in een aluminium blok zelfs slecht ivm corrosie en ketelsteen.
Geplaatst: zo aug 21, 2005 21:56
door Dr_Bean
speedphreax schreef:
Ik rij altijd met normale koelvloeistof. Voor in nederland is het plenty vorstbestendig, het is goedkoop en ook hoef je niks te mengen. Waarom mensen uberhaupt nog de tweede optie kiezen is mij een raadsel.
mij ook.
de enige reden om antivries te nemen (Half Duitsland gebruikt het nog!) is als het beneden die 30/35 graden kan worden.
Geplaatst: zo aug 21, 2005 22:49
door sjikkentip
Dr_Bean schreef:Nee.. nooit speciale waarschuwingen gezien. Alle auto's hebben tegenwoordig ook aluradiator, dus het autospul is net zo goed.
De koelvloeistof van een auto is belange niet hetzelfde als van een motor!!!
Probeer het maar eens je zal het verschil vlug merken.Gaat veel sneller stomen.....
Geplaatst: zo aug 21, 2005 23:29
door Dr_Bean
sjikkentip schreef:Dr_Bean schreef:Nee.. nooit speciale waarschuwingen gezien. Alle auto's hebben tegenwoordig ook aluradiator, dus het autospul is net zo goed.
De koelvloeistof van een auto is belange niet hetzelfde als van een motor!!!
Probeer het maar eens je zal het verschil vlug merken.Gaat veel sneller stomen.....
komt uit dezelfde drum hoor. En ik zou niet weten waaromhet sneller gaat stromen. Chemisch gezien is het 100% gelijk. Maar goed, ieder zijn eigen mening.
Geplaatst: ma aug 22, 2005 11:04
door mxrider#28
Dr_Bean schreef:sjikkentip schreef:Dr_Bean schreef:Nee.. nooit speciale waarschuwingen gezien. Alle auto's hebben tegenwoordig ook aluradiator, dus het autospul is net zo goed.
De koelvloeistof van een auto is belange niet hetzelfde als van een motor!!!
Probeer het maar eens je zal het verschil vlug merken.Gaat veel sneller stomen.....
komt uit dezelfde drum hoor. En ik zou niet weten waaromhet sneller gaat stromen. Chemisch gezien is het 100% gelijk. Maar goed, ieder zijn eigen mening.
Niet stRomen, maar stomen.
Maar ook dat lijkt me sterk...
Geplaatst: di aug 23, 2005 00:06
door gassen
Het is vaak niet de radiateur die de problemen geeft maar alle magnesium(legeringen) carterdelen, die kunnen erg slecht tegen bepaalde stoffen.
Vraag dat maar eens aan rijders van een honda bj 83 - 89.
Dus er bestaat wel degelijk een "verschilletje".
Ik zou zo niet weten wat je erin kunt doen, mijn carterdeel heb ik inmiddels vervangen door een alu exemplaar. Ik heb nu al jaren een gewone koelvloeistof van Heuts Automaterialen erin.
Qua temp maakt het geen verschil al is er ook nog ergens van dat speciale "cool"spul wat het geheel een paar graden lager claimt te houden.
Geplaatst: di aug 23, 2005 10:56
door mxrider#28
gassen schreef:Het is vaak niet de radiateur die de problemen geeft maar alle magnesium(legeringen) carterdelen, die kunnen erg slecht tegen bepaalde stoffen.
Vraag dat maar eens aan rijders van een honda bj 83 - 89.
Dus er bestaat wel degelijk een "verschilletje".
Ik zou zo niet weten wat je erin kunt doen, mijn carterdeel heb ik inmiddels vervangen door een alu exemplaar. Ik heb nu al jaren een gewone koelvloeistof van Heuts Automaterialen erin.
Qua temp maakt het geen verschil al is er ook nog ergens van dat speciale "cool"spul wat het geheel een paar graden lager claimt te houden.
Geplaatst: di aug 23, 2005 11:00
door mxrider#28
gassen schreef:Het is vaak niet de radiateur die de problemen geeft maar alle magnesium(legeringen) carterdelen, die kunnen erg slecht tegen bepaalde stoffen.
Vraag dat maar eens aan rijders van een honda bj 83 - 89.
Dus er bestaat wel degelijk een "verschilletje".
Ik zou zo niet weten wat je erin kunt doen, mijn carterdeel heb ik inmiddels vervangen door een alu exemplaar. Ik heb nu al jaren een gewone koelvloeistof van Heuts Automaterialen erin.
Qua temp maakt het geen verschil al is er ook nog ergens van dat speciale "cool"spul wat het geheel een paar graden lager claimt te houden.
Engine Ice... het houd je motor 6 tot 8 graden koeler.
22 euro voor 2 liter.
http://www.engineice.cc
Geplaatst: di aug 23, 2005 11:06
door hornet911
dat lijkt me niet echt geschikt! Een motor is toch gemaakt om op een bepaalde temperatuur te werken!! Als je nu veel kruip-en-sluip werk doet misschien, maar bij gewoon gebruik zou ik dit niet gebruiken...
Anyway, de goedkope mix is erin gedaan en ik zal wel zien of dit voor problemen zorgt.....Thanks voor de raad allemaal!