Pagina 1 van 1

WAT TE DOEN NA LANG STILSTAAN??

Geplaatst: zo aug 21, 2005 17:37
door hornet911
Wegens schouderblessure :( stond mijn 250 RMetje van 2002 toch een 7-tal maanden stil :evil: .

Waar moet ik op letten vooraleer terug te gaan rijden? 8) versnellingsbakolie is nog maar 1 keer mee gereden geweest en gaat volgens mij op een paar maanden niet kapot (verlies eigenschappen)? Mijn naft/smeerolie wegkappen? andere dingen? luchtfilter? koelvloeistof?
... :wink:

Geplaatst: zo aug 21, 2005 17:56
door Max_Kool
Tank opnieuw vullen, bougie eruit, paar druppels tweetaktolie erin, vijf minuten laten staan en starten maar!

(zo lang is 7 maanden nou ook weer niet toch?)

Geplaatst: ma aug 22, 2005 02:47
door Rudy
Zou geen olie in de cilinder gooien, dat zorgt er alleen voor dat je hem niet gestart krijgt. De smering moet hij toch krijgen door de olie in de benzine..tijdelijk heel vet smeren leverd alleen problemen op eigenlijk
Liever de carb effe leeg laten lopen, (kan al door de motor schuin te houden).
Versnellingabakolie zou ik me niet al te druk over maken, het hoeft alleen de tandwielen te smeren en de koppeling te smeren/koelen.
Uiteindelijk is koppelingvervuiling de grootste vervuiler, dat heb je niet als er niet mee gereden wordt.
Vocht wat in de olie komt na slilstaan dat dampt er wel uit (bij een 4t is dit een ander verhaal natuurlijk :wink: )

Geplaatst: ma aug 22, 2005 23:43
door erwindob
Luchtfilter zou wel eens alle olie onderin kunnen hebben zitten.

Geplaatst: di aug 23, 2005 00:14
door gassen
Als je een volsyntheet olie gebruikt dan is het de tank leegmaken en met een nieuw mengsel vullen , en je luchtfilter idd.
Kijk ook even de balhoofdlagers na (als de motor schoon is weggezet).
Water kan nl rare effecten opleveren na een lange stilstand (invreten)
Ontstekingsdeksel ff eraf en rotor controleren op oxidatie.
En je remmetjes natuurlijk.

Geplaatst: za sep 17, 2005 19:35
door dynamike
hoeveel mm moet de afstand zijn tussen de roter en de spoel van de ontsteking?
bij mij is dat zeker 2 mm!

Geplaatst: zo sep 18, 2005 20:53
door gassen
Honda, weet ik niet

sorry

Bij mijn KTM is het ongeveer 1-1,5mm maar dat is een vast punt als er geen speling op de lagers zit

Geplaatst: zo sep 18, 2005 21:09
door dynamike
ja,daar heb ik hem nu ook opgezet +- 1,5 mm,maar lopen doet hij nog steeds niet! :evil:

Geplaatst: zo sep 18, 2005 22:02
door dynamike
net gevonden op het internet!!
Om startproblemen te voorkomen, moet je de carburateur LEEG rijden, voor je de motor langdurig wegzet. Als je de motor weer gaat gebruiken, eerst goed schudden met de benzine in de tank. Uitleg: Mengsmeering is een mengsel van benzine en olie. Benzinekan verdampen, maar olie niet. Als je de motor wegzet, met een volle carburateur, dan verdampt na verloop van tijd de benzine en blijft de olie achter. Ook verdampt er altijd wat benzine door het ontluchtingsgat in de dop en zakt de olie wat neer beneden, omdat het mengsel zich wil scheiden. Als je zo de motor wil starten, dan slaat de bougie vet. Hoe vaker je probeert te starten, hoe erger het wordt. Uiteindelijk loopt er olie uit de uitlaatpoort! Even de bougie er uit halen, schoonmaken, schone euro 95 bij het bougiegat ingooien ( een dopje is voldoende) en de motor aantrappen, of aanduwen in de 2e versnelling. Als hij loopt, dan wel even ,,schoon" laten lopen.

ik denk dat ik dat maar eens ga doen,want ik had hem al zeker een jaar niet gestart,en nu komt er dus inderdaad zwarte olie uit de uitlaatpoort!
staat trouwens op www.formicola.nl handige site!

Geplaatst: zo sep 18, 2005 22:54
door dynamike
ha die site is dus van mario2t...net pas ontdekt!! :wink: