Pagina 1 van 1
Hoe grote knippen te nemen?
Geplaatst: za jul 30, 2005 22:58
door Noppy
Geplaatst: za jul 30, 2005 23:11
door stimpie
kan of wil iemand dat vertalen naar het nederlands? want begrijp er niet veel van
Geplaatst: za jul 30, 2005 23:47
door Noppy
Hoe over knippen te knallen met Ricky Carmichael
Door Ken Faught
Een van de meest uitdagende obstakels zijn knippen, zeker diegene die je op supercross circuits kunt vinden. Raak uit je ritme, al is het maar voor een seconde en zeer waarschijnlijk wordt je richting grond gelanceerd, op je hoofd. Knippen zijn gevaarlijk, maar er worden door de professionals verschillende taktieken gebruikt om ze te temmen.
Het idee is om over de toppen te schampen zo dat de vering niet alle klappen hoeft te incasseren.
Door deze schamptechniek te gebruiken, de rijders kunnen de hoeveelheid veerweg die gebruikt wordt, zowel door de vork als de achterdemper, minimaliseren.
Het idee is om te vermijden dat één van de twee wielen in één van de dalen van de knip komt. Dit kan angstaanjagend worden, maar het is een techniek die steeds vaker belangrijk wordt, aangezien meerdere circuits in het land gaan lijken op stadion MX qua ontwerp.
Het is belangrijk om de knippen te benaderen met een zo neutraal mogelijke vering. Indien één van de veerelementen te veel belast is, bijv. door een eerder obstakel of een sprong, de vering zal te snel willen terugspringen zodra de eerste hobbel van de knip wordt verlaten.
Doelstelling is om de partij knippen recht aan te snijden en de motorfiets waterpas te houden (recht ten opzichte van de aarde). In dit voorbeeld wil Carmichael zijn voorwiel niet al te hoog optrekken. Als dat gebeurd zal de achtervering een té diepe slag maken, waardoor de terugslag te sterk zal zijn.
Re: Hoe grote knippen te nemen?
Geplaatst: za jul 30, 2005 23:50
door speedphreax
Beginners bestellen natuurlijk ook even dit boek.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846
Ik heb er in ieder geval best veel aan gehad. Er staat ook een heel stuk over knippen in. Nog veel uitgebreider als op die suzuki site van je (wie kijkt daar dan ook ? )
Geplaatst: zo jul 31, 2005 01:19
door Rudy
En deze dvd niet te vergeten
Heb hem zelf gezien (tja de mogelijkheden van internet zijn onbeperkt
). Alleen doen ze wel wat dingen voor die ik voorlopig maar even uit mijn hoofd haal
.
Geplaatst: zo jul 31, 2005 02:33
door STTEVE
Ik moet wel zeggen dat de foto op de cover en de avatar van Rudy verdacht veel op elkaar lijken
Geplaatst: zo jul 31, 2005 18:19
door huskie
Zou Ryan Hughes als alias "Rudy" gebruiken, is dat wat je bedoelt
Geplaatst: zo jul 31, 2005 18:34
door Rudy
Ik ben bang van niet
Geplaatst: ma aug 01, 2005 10:38
door STTEVE
Andersom wel???
Om over die knippen terug te komen: ik rij er netjes doorheen, anders kloppen de tussen afstanden op het roadbook niet
Geplaatst: do aug 04, 2005 21:18
door Joop
Hoe grote knippen te nemen?
Gewoon volgas
Re: Hoe grote knippen te nemen?
Geplaatst: za aug 13, 2005 00:48
door nupke
Beginners bestellen natuurlijk ook even dit boek.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846
Ik heb er in ieder geval best veel aan gehad. Er staat ook een heel stuk over knippen in. Nog veel uitgebreider als op die suzuki site van je (wie kijkt daar dan ook ? )
[/quote]
Heb dit boek ook maar ff besteld, ben benieuwd wat 't is.
hoe grote knippen te nemen
Geplaatst: za aug 13, 2005 23:10
door andre s.
*probeer met je voor wiel elke keer op de top van de knip te komen.
*probeer op je achterwiel rijdend over de knippen te gaan.
*Ga zover mogelijk met je lichaam naar achteren en staand natuurlijk.
*hou de snelheid zo hoog mogelijk en zeker in zand banen stuur met je lichaam.
dit vreet energie maar de manier om er snel over heen te gaan.
Andre
Geplaatst: zo aug 14, 2005 12:39
door superfrog
Rudy, waar kun je die DVD bestellen? Ik wil volgend jaar beginnen met enduro/cross en ben een absolute no-no op het gebied van rijtechniek kwa crossen (alleen wegrace)...
Geplaatst: zo aug 14, 2005 13:22
door Dr_Bean
Theoretisch:
kortgezegd ga je het snelst als je zwaartepunt in 1 lijn rechtdoor beweegd.
Dat betekent dat je bij iedere kuil je achterwiel de kuil in laat lopen en je voorwiel optrekt (dus alleen om je zwaartepunt heen draait), om bij de volgende top weer te terug te draaien en 'horizontaal' te eindigen.
Bij korte knippen werkt dat niet, dan draai je niet snel genoeg en stuiter je er af.
Geplaatst: zo aug 14, 2005 21:35
door Max_Kool
Als je naar supercross wedstrijden kijkt zie je soms dat de rijder een soort van ritme probeert te vinden waarmee hij twee tot drie knippen schampt, om dan met beide wielen ineens door de hele kuil heen te rijden. Daarna weer een paar knippen schampen, en dan weer door een kuil heen rijden.
Op die manier neemt zo'n rijder dan het wasbord in drie of vier etappes. Ziet er dan ineens heel simpel uit.