Nou nou nou... daar weet ik ondertussen alles van
Even voor alle zekerheid: heb je blauwe rook, of zwarte rook?
Als het effectief zwarte rook is, is de afstelling van je motor niet goed & moet je in eerste instantie daar iets aan doen. (teveel benzine is niet goed voor een motor, want dat loopt ook mee tussen de cylinder & de cylinderwand tot bij je olie, en zoals je weet gaan olie & benzine niet goed samen. Zowel de smerende eigenschappen van je olie gaan erdoor verloren (een gedeelte weliswaar, niet helemaal natuurlijk), en je olie wordt dunner (waardoor je motor meer olie gaat verbruiken).
Als het enkel om blauwe rook gaat is het dus zuiver olieverbruik en moet je je cylinder laten boren & een oversize piston monteren. Boren kost meestal iets van een 40 euro, honen 10 euro. een oversize piston van Wiseco kostte voor mijn DR 350 een 130 euro incl. BTW (best even horen bij
www.wiseco.be of
www.wiseco.nl voor jou zuiger)
Als je hem uit elkaar laat halen door het revisiebedrijf moet je die kosten er ook nog bijtellen, maar da's eigelijk iets dat je mits wat handigheid, een goed werkplaatshandboek & wat gezond verstand zelf kan. Je hebt best wel een goede momentsleutel bij de hand (5 tot 20 nm ofzo), zodat je zeker geen bouten in je cylinderkop kapot maakt als je hem terug in elkaar steekt). Ik schat dat die demontage een uurtje ofzo duurt als je wat geoefent bent, dus het laten doen kost je evenveel of minder als een momentsleutel (maar je mist de fun & je hebt achteraf nog steeds geen momentsleutel)
Ik heb bij mijn Suzuki ook m'n cylinerkop in orde laten brengen (kleppen slijpen, klepzittingen slijpen, kleppen roderen & nieuwe klepdichtingen, en dat kostte iets van een 80 euro & 4 keer 3 euro voor de klephoedjes (maar die durven bij sommige motoren schandalig duur zijn heb ik me laten vertellen)
Verder heb je nog een nieuwe cylindervoet- & koppakking nodig (voor mijn Suzuki iets van een 23 euro voor de 2) en waarschijnlijk een tube vloeibare pakking voor het kleppendekseltje.
Die tik in je cylinderkop is minder goed, en zou je best even laten horen aan een ervaren dealer voordat je de motor open doet. Als het dezelfde tik is als mijn Suzuki had, dan is waarschijnlijk je big-end lager stuk, of je krukaslagers. In beide gevallen moet je motor helemaal open, en da's een héél ander verhaal. (veel moeilijker op zelf te doen, en dus behoorlijk duur aan werkuren)
Veel suc6
Stijn