Pagina 1 van 1
(beginners) vraag over springen
Geplaatst: za jul 09, 2005 19:37
door Bushmaster
Na al een tijd over wat onverharde paden en maisvelden gereden te hebben ben ik vandaag eens een keer een crossbaan op gegaan. Afgezien ervan dat het vrij nat was, wat me met name in de bochten parten speelde, is het me goed bevallen. Ik heb er meer plezier in dan proberen (legaal) buiten de verharde wegen te rijden.
Tijdens het rijden op de crossbaan vond ik het grootste probleem op een "normale" manier te springen. Het probleem waar ik tegen aan liep was dat na de sprong de motor de weg naar beneden al begonnen was, terwijl mijn lichaam nog een stukje verder omhoog/vooruit wilde. Resultaat: Mijn voeten kwamen iedere keer van de stuenen los. Voor mijn gevoel vrij ver, ik had het idee dat mijn voeten zo'n 30cm loskwamen. Misscien viel het in werkelijkheid mee, geen idee.
Kent iemand dit (beginners) probleem? Wat doe ik fout? Wat is de oplossing? Klittenband aan mijn achterwerk, of mijn voeten vastbinden aan de steunen is geen optie
.
Geplaatst: za jul 09, 2005 20:27
door Freek
Klemmen met je knieen.
Geplaatst: zo jul 10, 2005 11:26
door Gery400
rechtstaan voor de afsprong
de motor soepel vasthouden,
en vooral: veel oefenen
rij je 4T of 2T?
Gery
Geplaatst: zo jul 10, 2005 11:51
door Dr_Bean
Kan aan een boel dingen liggen ook bijv de afstellng van je vering/demping maakt veel uit, maar:
Wat goed zou kunnen is dat je na de afsprong je benen te gestrekt houdt en de motor dus al naar beneden duwt,
Als je voor het hoogste punt de motor iets door de knieen gaat, dan kan je bij het dalen de motor beter 'volgen' door langzaam te strekken.
Je moet als het waren een beetje meespringen. Dat zorgt ook dat je voor de afsprong de vering iets meer indrukt, zodat de motor uit de vering spring en dus beter jou volgt.
Mij overkomt het loskomen eingenlijk alleen als ik onverwachts een bult over stuiter (cq uit een kuil stuiter): Je reageert te laat en de motor stuitert je als het ware omhoog, waarna de motor omlaag gaat, maar je zelf nog een grotere boog maakt.
grts
Geplaatst: zo jul 10, 2005 16:14
door Bushmaster
Bedankt voor de tips. Ik zal ze de volgende keer eens proberen. Misschien met een wat lagere snelheid, zodat ik niet voor onplezierige verrassingen kom te staan. Als het er toch komisch uit komt te zien voor omstanders gooi ik het maar op dat ik beginnend freestyle coureur ben :D
Volgens jullie is het voor het grootste deel een kwestie van houding/timing. Wat betreft het klemmen met mijn knieen: Speelt dit mee? Voor mijn gevoel is het moeilijk te voorkomen dat 100kg motor en 80 kg d.m.v. klemmen bij elkaar te houden, als ieder zijn eigen weg wil gaan. Daarbij komt dat de zijkant van de motor en crossbroek ook niet echt stroef te noemen is.
Mijn moter is trouwens een 300cc 2T. Ik heb geen idee of de vering/demping correct is afgesteld. Ik voel me niet in staat om dat op dit moment te kunnen beoordelen.
Geplaatst: zo jul 10, 2005 22:59
door gassen
Volgens mij draai je het gas te vroeg dicht of heb je te weinig snelheid.
Draai je het gas voor het eind van de bult dicht, dan duikt de motor , de achterkant krijgt een tik van de top mee en jij hangt erboven (maximaal 8 punten
).
De motor moet in 1 vloeiende beweging over de bult gaan; dus gas houden tot het eind van de bult en net als je los komt met het achterwiel draai je het gas dicht en zoek je je balans.
Klinkt makkelijk, is het (in principe) ook.
succes
Geplaatst: ma jul 11, 2005 07:50
door JBassie
Iig zorgen dat je vering goed is afgesteld op jouw gewicht en aan de baanomstandigheden. Op de steps staan voor de sprong en wat ook wel goed is, is het kijken naar andere rijders.
Geplaatst: ma jul 11, 2005 12:12
door mxrider#28
JBassie schreef:Iig zorgen dat je vering goed is afgesteld op jouw gewicht en aan de baanomstandigheden. Op de steps staan voor de sprong en wat ook wel goed is, is het kijken naar andere rijders.
En hoe gaat het springen nu bij jou?
Want in Boxmeer was het niet veel natuurlijk
Geplaatst: di jul 12, 2005 17:50
door JBassie
mxrider#28 schreef:JBassie schreef:Iig zorgen dat je vering goed is afgesteld op jouw gewicht en aan de baanomstandigheden. Op de steps staan voor de sprong en wat ook wel goed is, is het kijken naar andere rijders.
En hoe gaat het springen nu bij jou?
Want in Boxmeer was het niet veel natuurlijk
Ik kan nog steeds niet vaak rijden, maar opzich gaat het springen wel goed, ben namelijk de laatste keren in Berghem wezen rijden (ik besef nu pas dat Arnhem echt slecht is) en die tafels gaan in een keer. Maar mijn vering staat niet goed afgesteld dus moet daar nog iets aan doen.
Geplaatst: di jul 12, 2005 21:06
door mxrider#28
JBassie schreef:mxrider#28 schreef:JBassie schreef:Iig zorgen dat je vering goed is afgesteld op jouw gewicht en aan de baanomstandigheden. Op de steps staan voor de sprong en wat ook wel goed is, is het kijken naar andere rijders.
En hoe gaat het springen nu bij jou?
Want in Boxmeer was het niet veel natuurlijk
Ik kan nog steeds niet vaak rijden, maar opzich gaat het springen wel goed, ben namelijk de laatste keren in Berghem wezen rijden (ik besef nu pas dat Arnhem echt slecht is) en die tafels gaan in een keer. Maar mijn vering staat niet goed afgesteld dus moet daar nog iets aan doen.
Je bent dus over je angst heen?
Of mag ik het zo niet noemen?
Geplaatst: di jul 12, 2005 21:54
door JBassie
Je bent dus over je angst heen?
Of mag ik het zo niet noemen?
Groot woord, maar ik rij wel op safe ja (ik kan me niet echt schade permiteren) , geen onnodige risico’s nemen. Maar goed nu gaat het springen ook goed
Geplaatst: wo jul 27, 2005 17:44
door exc 380
http://www.koreus.com/files/200408/figures_moto.html
Misschien is dit is iets. Dat volk is echt niet wijs
Geplaatst: wo jul 27, 2005 20:28
door multiballs
Geplaatst: do jul 28, 2005 09:56
door STTEVE
Volgens mij laat dat filpje zien dat je je voeten juist NIET op de stepjes moet houden, dat kost punten
Geplaatst: za jul 30, 2005 22:29
door nupke
ik zou ermee kunnen beginnen, heb al 2 kinderen dus kan m'n ballen best missen......................('t schijnt dat je af en toe l*llig op 't achterspatbord kunt landen
)
Geplaatst: ma aug 01, 2005 12:44
door Sjokske
En bij één kind, kun je dan één bal missen
Kans dus fifty-fifty
(in de hoop dat ze het allebei nog even goed doen).
Geplaatst: di aug 02, 2005 17:14
door nupke
Sjokske schreef:En bij één kind, kun je dan één bal missen
Kans dus fifty-fifty
(in de hoop dat ze het allebei nog even goed doen).
Ach wat heb je aan ballen............................., 't gaat toch om de staafmixer
Geplaatst: wo aug 03, 2005 07:40
door erwindob
Volgens mij heb je juist hele grote ballen nodig om sommige sprongen te durven proberen.
Geplaatst: wo aug 03, 2005 11:27
door daan LC8
Hoi!
Iederen heeft het hier over springen!
Ik maak me altijd meer zorgen over het landen
Daan
Geplaatst: wo aug 03, 2005 13:26
door speedphreax
Springen en vooral landen doe je NIET zo...
http://www.putfile.com/media.php?n=stunt14
Geplaatst: do aug 04, 2005 12:43
door Sjokske
Er naar kijken doet al zeer