Pagina 1 van 1
MX sprongen: show of nuttig?
Geplaatst: do jun 16, 2005 10:10
door Estivie
Ik vroeg me tijdens het bekijken van de laatste GP MX af, of die sprongen waar er behoorlijk schuin wordt gevlogen nut hebben, of dat gewoon voor de show is?
Lijkt me dat ze aardig moeten manouvreren om hun motor zo te krijgen, en als je te laat je motor terug recht krijgt, ga je serieus op je gezicht denk ik.
(daarom denk ik dat het wel nut zal hebben, anders zou ik dat risico niet nemen, maar ik ben natuurlijk ook geen GP piloot hé
)
Geplaatst: do jun 16, 2005 10:26
door STTEVE
Ik denk dat t wel een beetje afhangt van de situatie. Soms kunnen ze de motor in de lucht zo bijsturen dat bij de landing een gewenste richting opgaat. Je kan t ook niet voorkomen, wil je winnen moet je een beetje vaart houden. Maar in de lucht heb je geen aandrijving, dus kan je ook niet acceleren, dus moet je dan kiezen tussen de 2 slechtste
Die sprong op de foto is alleen voor de show, anders kijkt ie wel naar zijn landingsplek ipv naar de camera.
ik spring trouwens nooit. Ik ga niet hard genoeg...
Springen?
Geplaatst: do jun 16, 2005 11:07
door Kaitey
In noodgevallen spring ik er wel eens af
telt dat ook mee???
Geplaatst: do jun 16, 2005 11:09
door Dr_Bean
Als het om de snelheid gaat kan je beter zo snel mogelijk weer aan de grond komen!
Voor zover ik weet (ik ben geen crosser) wordt dat juist ook gedaan bij motocross: Na de afsprong gas dicht, zodat de motor voorover draait en vlak voor de landing het gas weer volopen zodat de motor terugdraait en het achterwiel meteen met veel snelhei op de grond gedrukt wordt.
maar zoals ik zei... ik ben geen crosser en dit is maar een theoretisch verhaaltje.
Geplaatst: do jun 16, 2005 20:52
door gassen
Het springen is wel een onderdeel van de sport, lef en behendigheid dus hiermee is ook voorsprong te behalen mits goed uitgevoerd.
En idd je kunt de motor een richting in dwingen waarvoor een soorgelijke manouvre niet vreemd is alhoewel bovenstaande voor 75% alleen voor de "joeks" is, maar wel leuk.
Btw, je kunt je motor door het gas vol open te trekken in de lucht wat meer naar achteren laten hellen en door de achterrem er plots vol op te trappen wat meer laten duiken op het moment dat jij dat wilt.
Springen is echt niet moeilijk , het landen is vaak waar er meer moeite mee hebben
Geplaatst: do jun 16, 2005 22:12
door mxrider#28
De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen
Geplaatst: do jun 16, 2005 22:15
door Jo VdB
Of bij een zware 4-takt net voordat je de lucht ingaat de gas loslaten ...
Dan ga je ook gegarandeerd met het voorwiel eerst naar beneden
In principe proberen de professionals zo snel mogelijk weer op de grond te zijn, kwestie van te kunnen accelereren.
Springen doet een pro tijd verliezen (dit geldt natuurlijk niet bij dubbelsprongen e.d.)
Jo VdB
Geplaatst: do jun 16, 2005 22:28
door gassen
mxrider#28 schreef:De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen
nu voel ik me meer BEjaard
...........maar het werkt nog steeds
Re: MX sprongen: show of nuttig?
Geplaatst: ma mar 13, 2006 18:55
door Yz250niels
Estivie schreef:Ik vroeg me tijdens het bekijken van de laatste GP MX af, of die sprongen waar er behoorlijk schuin wordt gevlogen nut hebben, of dat gewoon voor de show is?
Lijkt me dat ze aardig moeten manouvreren om hun motor zo te krijgen, en als je te laat je motor terug recht krijgt, ga je serieus op je gezicht denk ik.
(daarom denk ik dat het wel nut zal hebben, anders zou ik dat risico niet nemen, maar ik ben natuurlijk ook geen GP piloot hé
)
het is zeker nuttig op sommige momenten bijv. bij een bult half in de bocht of als je een bocht in wil springen.. maar aan de andere kant is het ook zeer leuk om te zien en te doen:p
groeten niels
Geplaatst: ma mar 13, 2006 19:47
door hornet911
Let eens op everts.... Die heb ik dat nog niet veel zien doen!!! Wel leuk om naar te kijken, maar buiten het showgehalte weinig effectief om wereldkampioen te worden als je het mij vraagt....
Maar ik ben geen wereldkampioen, dus ik kan me ook vergissen natuurlijk
Geplaatst: di mar 14, 2006 13:23
door Yz250niels
hornet911 schreef:Let eens op everts.... Die heb ik dat nog niet veel zien doen!!! Wel leuk om naar te kijken, maar buiten het showgehalte weinig effectief om wereldkampioen te worden als je het mij vraagt....
Maar ik ben geen wereldkampioen, dus ik kan me ook vergissen natuurlijk
kijk anders maar is op
www.mxvideos.nl en dan na de indoorcross van goes. daar zijn ze echt aan het gooien om de motor in de bocht te krijgen
groeten niels
Geplaatst: di mar 14, 2006 18:03
door hornet911
Yz250niels schreef:hornet911 schreef:Let eens op everts.... Die heb ik dat nog niet veel zien doen!!! Wel leuk om naar te kijken, maar buiten het showgehalte weinig effectief om wereldkampioen te worden als je het mij vraagt....
Maar ik ben geen wereldkampioen, dus ik kan me ook vergissen natuurlijk
kijk anders maar is op
www.mxvideos.nl en dan na de indoorcross van goes. daar zijn ze echt aan het gooien om de motor in de bocht te krijgen
groeten niels
Ja, idd. Met indoor heb je dan ook veel compactere parcours....
Geplaatst: di mar 14, 2006 18:20
door AdventureRider
Enerzijds, het is onderdeel van de show, waarvoor de mensen komen kijken, en daarvoor worden de coureurs betaald. Anderzijds, als de coureur er zich beter door voelt om een beetje te showen dan komt dat zijn/haar prestaties te goede. Zoiets als, als je je goed voelt, presteer je beter.
Als je toch moet wachten totdat je geland bent, kan je net zo goed even zwaaien naar de fans, toch?
Geplaatst: di mar 14, 2006 18:33
door Rudy
Heeft weinig met show te maken, dat is hoogstens de laatste sprong voor de finish.
Je ziet iedereen zoveel mogelijk proberen de motor aan de grond te houden. Daarmee krijg je een gewoon de hoogste snelheid.
Geplaatst: vr mar 17, 2006 00:23
door Fox-kid
O.a. James Bubba Stewart legt zijn fiets plat om laag aan de grond te blijven. Deze techniek wordt Skimming genoemd (als ik mijn DVD "Skills" moet geloven). Ziet er erg wreed uit. Al op de hellen sturen ze dermate dat het voorwiel als het ware onderuit glijt, hierdoor ga je vrij vlot redelijk vlak. In de lucht corrigeren die gekken dat dan wel weer.
Als je aanvullend verzekerd bent zou je het eens kunnen proberen. Wie weet kun je je voordeel er mee doen
Geplaatst: vr mar 17, 2006 08:42
door Sjokske
Bubba Scrub
Zo beter ?
Kwist dat het iets met schrobben te maken had
Geplaatst: vr mar 17, 2006 10:15
door mxrider#28
Sjokske schreef:Bubba Shrub
Scrub
Geplaatst: zo mar 19, 2006 11:31
door Fox-kid
mxrider#28 schreef:Sjokske schreef:Bubba Shrub
Scrub
Bubba Shrup? Bubba Scrub?
Nieuw shampootje??
Geplaatst: zo mar 19, 2006 17:46
door Guillaume
mxrider#28 schreef:De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen
Da's gelul, zie nog een hoop toppers dat doen. En daarmee bedoel ik Amerikaanse SX helden.
Geplaatst: zo mar 19, 2006 20:03
door mxrider#28
Guillaume schreef:mxrider#28 schreef:De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen
Da's gelul, zie nog een hoop toppers dat doen. En daarmee bedoel ik Amerikaanse SX helden.
Op een 2-takt neem ik aan?
Geplaatst: ma mar 20, 2006 12:29
door Guillaume
mxrider#28 schreef:Guillaume schreef:mxrider#28 schreef:De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen
Da's gelul, zie nog een hoop toppers dat doen. En daarmee bedoel ik Amerikaanse SX helden.
Op een 2-takt neem ik aan?
Jupz, dat had ik er idd niet bij vermeld, 4-takt is kwestie van terugschakelen of gas dicht gooien