tweetakt tuning dmv WOL
Geplaatst: vr jun 10, 2005 09:54
Ik open dit onderwerpje om jullie te vragen wat jullie hier van weten en/of vinden. Gisterenavond kwam ik deze mannier van 2takt tunen tegen op het KTM forum in amerika, en heb het met veel genoegen gelezen. Wel heb ik een aantal vraagtekens over het hoe en wat maar misschien dat wij daar een antwoord op kunnen vinden.
Een mannier van 2takt tunen is bij volgas en dan kijken hoe je bougie er uit ziet. Dan weet je hoe je volgas mengsel is maar weet je weinig tot niets van je 1/4 gas afstelling omdat in dat gebied je bougie te koud blijft voor een goede indicatie.
Een andere mannier is gewoon gaan rijden en voelen hoe je motor reageerd. Gaat hij 4takten of schreeuwt hij het uit. Gaat hij slaan in de uitlaat bij gas dicht nadat je volgas hebt gereden etc etc.
Allemaal goede mannieren wanneer ze door een ervaren rijder gedaan worden.
Maar gisteravond las ik dus een andere mannier die bij mijn nog niet bekend was.
WOL staat voor Wet Oil Line en is een mannier om je lucht/bezine verhouding te beoordelen op juistheid.
Het principe van de tweetakt is dat de expansie uitlaat o.m. voor de vulling van de cilinder zorgt.
Hete uitlaatgassen drukken het mengsel terug de cilinder in opdat een goede vulling verkregen wordt.
Een te arm mengsel heeft een hogere snelheid van resonantie dan een rijk mengsel en dus zou je via de uitlaatpoort en uitlaat zelf kunnen beoordelen of er hete uitlaat gassen de cilinder terug ingaan of juist niet.
Er zou een keurige scheiding van een nat(vers mengsel) en droog gebied ontstaan, waarbij het droge gebied de hete uitlaatgassen zijn en het natte gebied het verse mengsel. Zou je bij 1/2 gas rijden te pijp eraf halen zou je dus een nat uitlaatpoort gebied moeten waarnemen en een droge pijp zien.
Het grote voordeel van bovenstaande is dat de beoordeling zou opgaan voor elk gasschuif stand waardoor je dus ook 1/4 gas kunt beoordelen, wat anders alleen via de gevoels methode zou kunnen.
Mijn vraagteken hier is echter resoneert de uitlaatpijp in dit gebied hetzelfde als bij 1/2gas en/of volgas. Dat lijkt mij dus niet het geval.
Wie kent bovenstaande methode en heeft het al toegepast?
Even een verwijzing naar de link:http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=41083
Een mannier van 2takt tunen is bij volgas en dan kijken hoe je bougie er uit ziet. Dan weet je hoe je volgas mengsel is maar weet je weinig tot niets van je 1/4 gas afstelling omdat in dat gebied je bougie te koud blijft voor een goede indicatie.
Een andere mannier is gewoon gaan rijden en voelen hoe je motor reageerd. Gaat hij 4takten of schreeuwt hij het uit. Gaat hij slaan in de uitlaat bij gas dicht nadat je volgas hebt gereden etc etc.
Allemaal goede mannieren wanneer ze door een ervaren rijder gedaan worden.
Maar gisteravond las ik dus een andere mannier die bij mijn nog niet bekend was.
WOL staat voor Wet Oil Line en is een mannier om je lucht/bezine verhouding te beoordelen op juistheid.
Het principe van de tweetakt is dat de expansie uitlaat o.m. voor de vulling van de cilinder zorgt.
Hete uitlaatgassen drukken het mengsel terug de cilinder in opdat een goede vulling verkregen wordt.
Een te arm mengsel heeft een hogere snelheid van resonantie dan een rijk mengsel en dus zou je via de uitlaatpoort en uitlaat zelf kunnen beoordelen of er hete uitlaat gassen de cilinder terug ingaan of juist niet.
Er zou een keurige scheiding van een nat(vers mengsel) en droog gebied ontstaan, waarbij het droge gebied de hete uitlaatgassen zijn en het natte gebied het verse mengsel. Zou je bij 1/2 gas rijden te pijp eraf halen zou je dus een nat uitlaatpoort gebied moeten waarnemen en een droge pijp zien.
Het grote voordeel van bovenstaande is dat de beoordeling zou opgaan voor elk gasschuif stand waardoor je dus ook 1/4 gas kunt beoordelen, wat anders alleen via de gevoels methode zou kunnen.
Mijn vraagteken hier is echter resoneert de uitlaatpijp in dit gebied hetzelfde als bij 1/2gas en/of volgas. Dat lijkt mij dus niet het geval.
Wie kent bovenstaande methode en heeft het al toegepast?
Even een verwijzing naar de link:http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=41083