Pagina 1 van 1

tweetakt tuning dmv WOL

Geplaatst: vr jun 10, 2005 09:54
door huskie
Ik open dit onderwerpje om jullie te vragen wat jullie hier van weten en/of vinden. Gisterenavond kwam ik deze mannier van 2takt tunen tegen op het KTM forum in amerika, en heb het met veel genoegen gelezen. Wel heb ik een aantal vraagtekens over het hoe en wat maar misschien dat wij daar een antwoord op kunnen vinden.
Een mannier van 2takt tunen is bij volgas en dan kijken hoe je bougie er uit ziet. Dan weet je hoe je volgas mengsel is maar weet je weinig tot niets van je 1/4 gas afstelling omdat in dat gebied je bougie te koud blijft voor een goede indicatie.
Een andere mannier is gewoon gaan rijden en voelen hoe je motor reageerd. Gaat hij 4takten of schreeuwt hij het uit. Gaat hij slaan in de uitlaat bij gas dicht nadat je volgas hebt gereden etc etc.
Allemaal goede mannieren wanneer ze door een ervaren rijder gedaan worden.
Maar gisteravond las ik dus een andere mannier die bij mijn nog niet bekend was.
WOL staat voor Wet Oil Line en is een mannier om je lucht/bezine verhouding te beoordelen op juistheid.
Het principe van de tweetakt is dat de expansie uitlaat o.m. voor de vulling van de cilinder zorgt.
Hete uitlaatgassen drukken het mengsel terug de cilinder in opdat een goede vulling verkregen wordt.
Een te arm mengsel heeft een hogere snelheid van resonantie dan een rijk mengsel en dus zou je via de uitlaatpoort en uitlaat zelf kunnen beoordelen of er hete uitlaat gassen de cilinder terug ingaan of juist niet.
Er zou een keurige scheiding van een nat(vers mengsel) en droog gebied ontstaan, waarbij het droge gebied de hete uitlaatgassen zijn en het natte gebied het verse mengsel. Zou je bij 1/2 gas rijden te pijp eraf halen zou je dus een nat uitlaatpoort gebied moeten waarnemen en een droge pijp zien.
Het grote voordeel van bovenstaande is dat de beoordeling zou opgaan voor elk gasschuif stand waardoor je dus ook 1/4 gas kunt beoordelen, wat anders alleen via de gevoels methode zou kunnen.
Mijn vraagteken hier is echter resoneert de uitlaatpijp in dit gebied hetzelfde als bij 1/2gas en/of volgas. Dat lijkt mij dus niet het geval.
Wie kent bovenstaande methode en heeft het al toegepast?
Even een verwijzing naar de link:http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=41083

Geplaatst: vr jun 10, 2005 17:59
door Rudy
Vage theorie vind ik het eigelijk :lol: , feit is wel dat een 2-takt uitlaat gemaakt wordt voor een temperatuur (die de gassen in de uitlaat moeten hebben wil hij optimaal werken).
Een hogere temperatuur zal er voor zorgen dat de geluidssnelheid veranderd en daarmee de reflextie in het expansie deel (hij wordt hoogtoeriger). Hier zie je ook meteen de reden waarom sommige mensen in de motor/brommer race hun expansie uitlaat inpakken.....

Dat verhaal van die natte uitlaatpoort is naar mijn idee onzin, halfgas draai je ook een heel ander toerental dan de uitlaat op ontworpen is, het eigelijk doorgespoelde mengsel zal dus op een compleet verkeerd tijdstip terug willen gaan de uitlaat in, misschien krijg je daar een natte uitlaatpoort door :roll:.

Afbeelding
aangezien een plaatje vaak meer zegt dat 1000 woorden: het principe van de expansie uitlaat. Logisch is wel dat dit effect alleen gehaald wordt in een bepaald toerengebied....

Geplaatst: vr jun 10, 2005 23:04
door huskie
:) Rudy ik wist dat jij zou reageren :wink:
Ik ga deze methode aan een test onderwerpen, misschien al aankomend weekend. Laatst reed ik 1/4 gas terug naar huis, en heb daarna de pijp eraf gehaalt om eens te zien wat er zoal bedoelt werd. De uitlaatpoort tot in de pijp was zijknat van de olie/bezine en dus zou ik volgens de WOL methode de pilotsproeier kleiner mogen kiezen. Dat ik dat gevoel al had , gezien de olie die uit de demper druipt :D , komt daar nog eens bij.
Een echte test zou echter een volgas test moeten worden, waarbij ik zowel de pijp als de bougie als leidraad kan gebruiken. Eens zien of bij die temperaturen er nog een WOL te zien is. Het zal mij benieuwen.
Trouwens Rudy, in de racerij en kart wereld schijnt er veel met uitlaatgas temperaturen gewerkt te worden om de sproeiers te optimaliseren.
Weet jij hier meer van?

Geplaatst: di sep 06, 2005 13:02
door Jan :)
En Huskie al succes gehad met deze metode?

Geplaatst: di sep 06, 2005 18:23
door Dr_Bean
apart idee, maar ik denk dat in de praktijk de pijp in zijn geheel zo warm wordt dat tegen de tijd dat jij die er afgeschroeft hebt, er niks meer te zien is (als je er uberhaupt al in kan kijken).

Misschien dat deze methode werkt als je de temperatuur van de pijp op meerdere posities vanaf de uitlaatpoort zou kunnen meten. Dan kan je mogelijk aan het temperatuurverloop zien tot waar de doorgestuwde gassen komen. Probleem is echter wel dat het gas ook extreem afkoelt en opwarmt bij de expansiepunten.

m.b.t. toerental: de reflectie werkt in principe maar bij 1 toerental. De reflectietijd is namelijk constant. Echter, doordat de refectiewand afgeschuind is, treden er meerdere reflecties op, met verschillende tijden => je krijgt een soort reflectiefront. De schuinheid van de reflectiewand bepaald het bereik: Stijl is korte toerenband, maar sterke reflectie. schuin geeft een brede band, maar minder sterke reflectie... kortom: meer dan genoeg parameters om het lastig te maken.

Geplaatst: di sep 06, 2005 19:37
door huskie
Jan.ik heb wat geexperimenteerd met het idee, en ik moet zeggen dat het wel te doen is. Wel vuurvaste ovenwandjes meenemen :wink:
Je ziet daadwerkelijk een olietong en afhankelijk hoe ver hij de uitlaatbocht ingaat des te rijker.
Ach, weet je. Hoe meer truukjes je kent aangaande je motorfietsje de beter, zal ik maar zeggen. Je kunt nooit genoeg weten, al moet je overal vraagtekens bij plaatsen etc etc. Klakkeloos iets aannemen is nooit goed, maar gelukkig heeft het Web genoeg info voorhanden.
Zelf begin ik aardig door te rkijgen wanneer mijn 2takje te rijk dan wel te arm loopt, en daar hoef ik dus geen uitlaat meer voor te demonteren.
Mijn gevoel zegt mij dit. Kijk dat is nu exacte wetenschap. :lol: :lol:

Geplaatst: wo sep 14, 2005 15:10
door hornet911
een vraagje dan: is dit normaal??

Afbeelding
Had hier net 5u30 gereden....(op opa tempo....) en ja, heb hem ook even te rijk gesmeerd (zonder benzine gevallen en wat gekregen, maar zonder maatbeker :oops: 10km maar.....)

Geplaatst: wo sep 14, 2005 15:50
door Rudy
het is een 2takt mag ik hopen? :lol:.

Geplaatst: wo sep 14, 2005 17:20
door mxrider#28
Lijkt mij een RM 250...

Hoe vet smeer je de benzine?

Geplaatst: wo sep 14, 2005 18:11
door stimpie
is ook een rm 250 als ik het goed heb

Geplaatst: wo sep 14, 2005 19:14
door hornet911
Ah, als jullie al aan deze foto zien dat het een soes is, dan zitten er hier al wat specialisten!!!! Of maakt er geen enkel ander merk een gele tweetakt crosser :lol: :wink:

rm250 en ik "smeer" mijn boterhammen met Q8 RS extreme 1/40 (=25ml olie/liter benzine)

Geplaatst: wo sep 14, 2005 23:34
door gassen
....(op opa tempo....)
En de wind mee ......toevallig :lol: