pffff... motor weer stuk...
Geplaatst: vr jun 03, 2005 21:42
Voorgeschiedenis
Na een lange operatie (altijd weinig tijd) van mijn ziek brommertje (verbruikte 750 ml olie op 150 km) heb ik op 28 maart een toertje van 150 km gemaakt met mijn netjes gereviseerde DR350.
(het verhaal staat hier: http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... php?t=3784)
De eerste 50 kilometer gingen perfect. Geen rook, draait mooi.. alles pico-bello... daarna hoor ik af en toe bij lage toeren een rare tik... ik ga om zoek naar een mogelijke oorzaak. Bij zo'n oude motor hebben een aantal dingen een "ruime speling", dus misschien is het de kick die tegen de uitlaatbocht komt af en toe...
Naarmate de rit verder verloopt, ga ik het maar steeds rustiger aan doen, want af en toe blijf ik zo'n rare klop horen. (klinkt een beetje alsof de distributieketting tegen de cylinderwand klappert denk ik).
Net als ik m'n motor in de aanhanger wil rijden (hij heeft het dus netjes 150 kilometer vol gehouden), maakt hij weer zo'n luide klak, en hij gooit z'n olie langs het kleppendeksel naar buiten..
![Afbeelding](http://www.stijnvolders.be/GetBinaryObject.aspx?i=Ni1HA1CHsI3so7GC5PpWKQ%3D%3D&p=tbbKtTvQY8BXT6XwaDGOHQ%3D%3D&s=4138CDBHA%2FA%3D&q=OsKfKSNJ2hA%3D)
Even alle moed bij elkaar geraapt, en het blokje terug open gegooit (zat nog geen 24u in elkaar..
)
Wat blijkt: er is blijkbaar, na alle mogelijke manieren om dit te voorkomen, toch straalzand in de kader blijven zitten... en behoorlijk wat ook...
![Afbeelding](http://www.stijnvolders.be/GetBinaryObject.aspx?i=5tzZM5%2F186vDXhVP7DYZ2w%3D%3D&p=tbbKtTvQY8BXT6XwaDGOHQ%3D%3D&s=4138CDBHA%2FA%3D&q=OsKfKSNJ2hA%3D)
![Afbeelding](http://www.stijnvolders.be/GetBinaryObject.aspx?i=5F1zh7UP5syyoGSbgZkf3g%3D%3D&p=tbbKtTvQY8BXT6XwaDGOHQ%3D%3D&s=4138CDBHA%2FA%3D&q=OsKfKSNJ2hA%3D)
Gelukkig zat al dit zand voor de filter in het kader, en zat er maar een heel klein beetje zand aan het oliefilter (en dus niet in de motor denk ik)
dus denk ik, op dat moment, niet dat dit het probleem is. Het kleppendeksel staat namelijk met 2 alu plaatjes vast op het kader, en 1tje ging daar redelijk moeilijk op. (lees: er staat veel spanning op). Ik vermoed dat het daardoor komt dat het kleppendeksel omhoog is gekomen (de helicoils die al in de cylinderkop zaten zijn gelost) en dat rare getik, dat moet de nokkenas in de cylinderkop geweest zijn (want die komt een beetje los te liggen als het kleppendeksel los staat).
Nokkenas terug naar het revisiebedrijf (opgepolierd na controle op krassen), nieuwe helicoils in de cylinderkop, de boel op elkaar met een soort van kleurpasta of zoiets (zo kunnen ze nakijken of er ergens krassen zijn, want dan blijft die pasta zitten). Dat blijkt allemaal behoorlijk goed in orde te zijn, dus met een nieuwe koppakking vijs ik de hele boel weer in elkaar...
Het alu plaatje dat voor spanning zorgde op het kleppendeksel heb ik ingefreesd, zodat die er nu wel makkelijk op kan, en ik dus geen schrik meer hoef te hebben voor hetzelfde probleem...
Maar nu...
De motor draait na een paar keer kicken algauw weer rond, met wat blauwe rook erbij... Niks aan het handje, helm op, en even kijken of ie het goed doet. Omdat het donker is, kan ik niet goed zien of ie nu nog rookt nadat hij een 10-tal minuutjes heeft gedraait, en de motor gaat weer even aan de kant. Hij draaide in elk geval goed, dus ik maak me op dat moment weinig zorgen.
De dag erna start ik hem opnieuw, maar helaas gaat dit ook terug gepaart met een hele boel blauwe rook (erger dan een 2takt...)
Als hij warm staat is het aanzienlijk minder, maar toch nog steeds veel te veel...
Wat erger is... hij maakte tijdens een testritje nog 2 keer dat "klop" geluid. Olie afgelaten (al bij al heeft de motor 30 minuten gedraait). Die blijkt zwart/grijs te zijn, met echt wel veel aluminiumdeeltjes in, en ook wat koperdeeltjes.
Die koperdeeltjes zouden van het big-end komen, en de aluminiumdeeltjes waarschijnlijk van de zuiger heb ik me laten vertellen.
Op zich kan het dus wel dat de motor te weinig olie heeft gekregen (er zat tenslotten een hoop zand voor de filter die de olie vanuit de kader naar de motor moet filteren), en dat daardoor m'n big-end in de soep is gedraaid... Dat dat die luide kloppen heeft veroorzaakt dan dus ook, want die extra speling is misschien genoeg geweest om de (hoge compressie) zuiger tegen de cylinderkop te kloppen...
Welke gevolgen heeft zo'n kapotte big-end lager normaal gezien? Kan ik in alle waarschijnlijkheid helemaal opnieuw beginnen, of valt dat nogal mee? (al doet die massa blauwe rook natuurlijk niet echt goed aan mijn toekomstperspectief).
De zuiger & cylinderwand zag er, naar mijn mening, nog goed uit. Aan de werkzijden was het hoonprofiel al volledig weg, maar aan de zijkanten was dat nog goed te zien (normaal volgens het revisiebedrijf). Op het eerste zicht waren er geen krassen te zien, maar doordat m'n eerste diagnose fout was, heb ik dus ook niet echt heel goed gekeken...
![Afbeelding](http://www.stijnvolders.be/GetBinaryObject.aspx?i=FgLfbJyRwuhFnTcfg8UG9A%3D%3D&p=tbbKtTvQY8BXT6XwaDGOHQ%3D%3D&s=4138CDBHA%2FA%3D&q=OsKfKSNJ2hA%3D)
Wat ik me wel afvraag, als deze diagnose juist is, is de reden waarom het kleppendeksel is losgekomen...
Anyway.. 'k ga nu maar op zoek naar iemand die er wat beter in is als ik om m'n motor (mee) te repareren...
(want al vind ik sleutelen leuk, 'k zou er toch graag wat meer mee rijden dan 2 keer per jaar...)
Na een lange operatie (altijd weinig tijd) van mijn ziek brommertje (verbruikte 750 ml olie op 150 km) heb ik op 28 maart een toertje van 150 km gemaakt met mijn netjes gereviseerde DR350.
(het verhaal staat hier: http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... php?t=3784)
De eerste 50 kilometer gingen perfect. Geen rook, draait mooi.. alles pico-bello... daarna hoor ik af en toe bij lage toeren een rare tik... ik ga om zoek naar een mogelijke oorzaak. Bij zo'n oude motor hebben een aantal dingen een "ruime speling", dus misschien is het de kick die tegen de uitlaatbocht komt af en toe...
Naarmate de rit verder verloopt, ga ik het maar steeds rustiger aan doen, want af en toe blijf ik zo'n rare klop horen. (klinkt een beetje alsof de distributieketting tegen de cylinderwand klappert denk ik).
Net als ik m'n motor in de aanhanger wil rijden (hij heeft het dus netjes 150 kilometer vol gehouden), maakt hij weer zo'n luide klak, en hij gooit z'n olie langs het kleppendeksel naar buiten..
Even alle moed bij elkaar geraapt, en het blokje terug open gegooit (zat nog geen 24u in elkaar..
![Verdrietig/Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Wat blijkt: er is blijkbaar, na alle mogelijke manieren om dit te voorkomen, toch straalzand in de kader blijven zitten... en behoorlijk wat ook...
Gelukkig zat al dit zand voor de filter in het kader, en zat er maar een heel klein beetje zand aan het oliefilter (en dus niet in de motor denk ik)
dus denk ik, op dat moment, niet dat dit het probleem is. Het kleppendeksel staat namelijk met 2 alu plaatjes vast op het kader, en 1tje ging daar redelijk moeilijk op. (lees: er staat veel spanning op). Ik vermoed dat het daardoor komt dat het kleppendeksel omhoog is gekomen (de helicoils die al in de cylinderkop zaten zijn gelost) en dat rare getik, dat moet de nokkenas in de cylinderkop geweest zijn (want die komt een beetje los te liggen als het kleppendeksel los staat).
Nokkenas terug naar het revisiebedrijf (opgepolierd na controle op krassen), nieuwe helicoils in de cylinderkop, de boel op elkaar met een soort van kleurpasta of zoiets (zo kunnen ze nakijken of er ergens krassen zijn, want dan blijft die pasta zitten). Dat blijkt allemaal behoorlijk goed in orde te zijn, dus met een nieuwe koppakking vijs ik de hele boel weer in elkaar...
Het alu plaatje dat voor spanning zorgde op het kleppendeksel heb ik ingefreesd, zodat die er nu wel makkelijk op kan, en ik dus geen schrik meer hoef te hebben voor hetzelfde probleem...
Maar nu...
De motor draait na een paar keer kicken algauw weer rond, met wat blauwe rook erbij... Niks aan het handje, helm op, en even kijken of ie het goed doet. Omdat het donker is, kan ik niet goed zien of ie nu nog rookt nadat hij een 10-tal minuutjes heeft gedraait, en de motor gaat weer even aan de kant. Hij draaide in elk geval goed, dus ik maak me op dat moment weinig zorgen.
De dag erna start ik hem opnieuw, maar helaas gaat dit ook terug gepaart met een hele boel blauwe rook (erger dan een 2takt...)
Als hij warm staat is het aanzienlijk minder, maar toch nog steeds veel te veel...
Wat erger is... hij maakte tijdens een testritje nog 2 keer dat "klop" geluid. Olie afgelaten (al bij al heeft de motor 30 minuten gedraait). Die blijkt zwart/grijs te zijn, met echt wel veel aluminiumdeeltjes in, en ook wat koperdeeltjes.
Die koperdeeltjes zouden van het big-end komen, en de aluminiumdeeltjes waarschijnlijk van de zuiger heb ik me laten vertellen.
Op zich kan het dus wel dat de motor te weinig olie heeft gekregen (er zat tenslotten een hoop zand voor de filter die de olie vanuit de kader naar de motor moet filteren), en dat daardoor m'n big-end in de soep is gedraaid... Dat dat die luide kloppen heeft veroorzaakt dan dus ook, want die extra speling is misschien genoeg geweest om de (hoge compressie) zuiger tegen de cylinderkop te kloppen...
Welke gevolgen heeft zo'n kapotte big-end lager normaal gezien? Kan ik in alle waarschijnlijkheid helemaal opnieuw beginnen, of valt dat nogal mee? (al doet die massa blauwe rook natuurlijk niet echt goed aan mijn toekomstperspectief).
De zuiger & cylinderwand zag er, naar mijn mening, nog goed uit. Aan de werkzijden was het hoonprofiel al volledig weg, maar aan de zijkanten was dat nog goed te zien (normaal volgens het revisiebedrijf). Op het eerste zicht waren er geen krassen te zien, maar doordat m'n eerste diagnose fout was, heb ik dus ook niet echt heel goed gekeken...
Wat ik me wel afvraag, als deze diagnose juist is, is de reden waarom het kleppendeksel is losgekomen...
Anyway.. 'k ga nu maar op zoek naar iemand die er wat beter in is als ik om m'n motor (mee) te repareren...
![Verdrietig/Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)