Pagina 1 van 1

Helling af

Geplaatst: wo jun 01, 2005 22:51
door Dr_Bean
Na het zien van die ijzingwekkende hellingen uit de Erzbergverslagen vroeg ik me af: Hoe rijden jullie helling af.

Ik zei dus daar: Staan en naar achter hangen. En ik weet... beste stuurlui staan aan wal (ik was daar niet, en maar goed ook anders had ik mee willen doen :wink: ), daarom dus maar eens hier deze vraag.

Ik zou het altijd staand doen, armen ge(st)rekt en kont naar achter tot op het achterspatbord, maar ja ik heb 20j trialervaring, en een trialmotor is geen enduro of cross motor (=/= lc8.. maar dat topic gingen we nu niet in) en misschien moet het bij enduro/cross wel heel anders?

dus ik hoor graag wat meningen :-)

Geplaatst: wo jun 01, 2005 23:04
door TTT
tsja, op Bilstain rij ik ook alles staand naar beneden. Geeft voor mijn gevoel wat meer controle en druk op het achterwiel zodat ik met beide wielen kan remmen.
Maar zo'n gat als ik op die foto's van Erzberg zie is er op Bilstain volgens mij niet dus.....

Geplaatst: do jun 02, 2005 09:27
door huskie
Dr Bean, op de mannier zoals je nu uitlegt is dat de goede mannier. Ik denk dat de jongens het anders begrepen, met dat staan op de steunen.
Je dient er gewoon voor te zorgen dat je niet over de kop gaat. Plus het feit dat deze afdalingen los grind bevatten waarbij teveel remmen op je voorwiel een schuiver tot gevolg hebben. Meestal trap je je achterrem vast, wat ook gevaarlijk is, omdat je dan weer achter wegslipt en probeer je op de beste stukken hard te remmen met voor en achterwiel. En dan is het gewoon oefening en je zenuwen in bedwang houden. Vaak kun je het eerste gedeelte niet remmen(te steil) maar kun je onderop de remmen gaan gebruiken. Opdat moment heb je natuurlijk geen weg terug meer..
:twisted:

Geplaatst: do jun 02, 2005 11:36
door Joop
Gewicht zo ver mogelijk naar achteren brengen en indien mogelijk zowel voor als achter remmen zonder de remmen te laten blokkeren. Zolang de wielen nog rollen heb je alle controle nog over de motor :idea: . Zoals Huskie ook al zegt is dat moeilijk op hellingen met los grind etc. Maar als je een helling probeert af rijden met blokkerend voorwiel ben je alle controle kwijt en is een valpartij onvermijdelijk :( , tenzij je natuurlijk razendsnel reageert en het voorwiel weer laat rollen. :D