Pagina 1 van 2

Verslag Erzberg rodeo

Geplaatst: di mei 31, 2005 20:14
door Jan :)
Verslag Erzberg rodeo.

Eerste proloog.

Vrijdag middag rond 12:30 sta ik dan eindelijk op het startpodium voor de eerste proloog te wachten tot de man met de rode vlag het startsein geeft.

Na het startsein rij ik vlot van het podium af en draai beneden het gas vol open al snel komt er een haarspeld bocht naar links die gaat zonder problemen en het gas gaat weer open hierna komt een haarspeld bocht naar rechts die smaller is gemaakt en waar nogal wat grote stenen liggen. Deze wat aan de voorzichtige kan genomen en we gaan weer verder. De volgende bocht is een flauwe bocht naar links maar ik schat deze verkeerd in waardoor ik veel te hard rem en buiten het schone spoor kom op grote stenen (ongeveer ter grote van een vuist) Na weer op het schonen spoor te zijn gaat het gas weer open. Een stuk verder is er een smalle chicane gemaakt met stenen. Bij het remmen voor de chicane wordt ik door een snellere deelnemer uitgeremd hierdoor kom ik bij het ingaan van de chicane ten val. Zo snelmogelijk de motor weer opgeraapt en verder gereden maar ondertussen ben ik behoorlijk uit mijn ritme en rij ik erg in het stof van de rijder die mij heeft ingehaald. De volgende snellere deelnemer komt mij voorbij en verremt zich voor de volgende haarspeld bocht, op dit zelfde punt rij de deelnemer die mij eerder heeft ingehaald net het parcours weer op, ik probeer hem te volgen. Maar na een aantal angstige momenten doordat ik ongeveer 10 meter zicht in het stof van mijn voorganger besluit ik hem maar te laten schieten. Doordat ik wat langzamer ben gaan rijden komt de rijder die mij al eerder ingehaald had en zich daarna verremde mij weer voor bij en is het zicht weer totaal weg. Tegen het einde van het parcours is er een chicane aangegeven met grote banden door het stof zie ik alleen de eerste band en denk dat het een haarspeldbocht is. Hier ga ik vol in de remmen en schiet over het walletje heen aan de buitenkant van de chicane en draai mijn motor om. Ik rij weg maar zie nergens iets wat het parcours aanduid en kijk om, ondertussen is het meeste stof weer opgetrokken en zie dat ik de andere kant op moet.

Aan de finish aangekomen baal ik ontzetten van de verprutste proloog.
Hier op Jo gewacht die zijn proloog even na mij is gestart.

Na Jo zijn aankomst zijn we naar de andere deelnemers gegaan om op een gids te wachten die ons terug naar het renners kwartier brengt. De route terug is een erg mooie route.

Terug in het renners kwartier wordt er volop na gepraat over de proloog waarvan ik dan nog steeds zit te balen. Gelukkig is er ‘s avonds genoeg afleiding in de feesttent om de slechte proloog te vergeten.

De volgende ochtend wil Erik naar beneden gaan om een nieuwe achterband te halen. Ik besluiten met te gaan met Erik, ik wist nog altijd niet wat voor tijd ik had gereden. Blijkt dat ik de 630ste tijd had gereden 13,17 was nog minder slecht als ik gedacht had, maar om bij de eerste 500 te komen moest er een minuut sneller gereden worden. P500 was op dag 1 een tijd van 12,22

Erik moet nog een uur wachten voor hij zijn band weer op kan halen. Eerst maat eens wat te eten gepakt. Na het eten nog even naar de lijsten met de tijden gelopen. Terwijl we de tijden staan te bestuderen komt Juha Salminen zijn tijd bekijken. We vragen hem hoe zijn proloog was verlopen. Hij verteld dat hij de helft van de proloog zonder achterrem heeft gereden doordat er een slag in de remschijf was gekomen hierdoor werden de remblokken naar buiten geduwd. Hierna gelijk gevraagd waar hij de avond er voor was want Alfie Cox was lekker uit zijn dak aan het gaan op de dansvloer. Lachend zegt ie “Ik was mijn remschijf aan het vervangen”

Tweede proloog.

De vlag valt en het gas gaat weer vol open. De bocht die ik gisteren verkeerd had in geschat gaat nu prima en ik zit snel in mijn ritme. Op het volgas stuk naar de chicane rij ik ergens overheen mijn achterwiel komt los maar de motor blijft gelukkig recht. Ik heb nu zicht op de deelnemer die voor mij zit een BMW 650 dus ik zet nog wat extra aan om er zo snel mogelijk naar toe te rijden. De chicane waar ik de dag ervoor nog was gevallen gaat nu zonder enig probleem. Een aantal bochten verder heb ik de BMW 650 te pakken. Het zicht is nu goed en de rest van de proloog heb ik gereden zonder veel risico’s te nemen omdat ik het goede begin van de proloog niet wou verpesten. Over deze proloog had ik een goed gevoel overgehouden.

‘s Avonds rond een uur of acht begin ik voor het eerst van eerst weekend zenuwachtig te worden, Zou ik gekwalificeerd zijn of niet.

Rond 9 uur hangt bij het renn bureau de startlijst voor zondag deze is op alfabet. Ik zoek mijn naam op en zie dat ik van de 9de rij mag starten. Pfff was dat een opluchting. Ik loop de tent weer in om tegen de anderen te zegen dat ik er bij ben kom ik Gino tegen. Die zegt dat hij en ik niet gekwalificeerd zijn. Binnen in de tent hing de uitslag van de Proloog. Gino had plaats 575ste tijd gereden en ik had de 562ste tijd gereden 12,12 toch ruim een seconde sneller als de eerste dag.. Maar doordat er mensen zijn die alleen de proloog rijden en niet de harescramble zijn we toch gekwalificeerd.

Hierna gaan we allemaal maar op tijd naar bed om een beetje uit te rusten voor de wedstrijd.


De Wedstrijd.

Om 11 uur moet iedereen verzamelen volledig gekleed en met zijn motor. Het is ondertussen al flink warm buiten en er is geen schaduw waar we moeten wachten. Hier wordt er per start rij naar beneden gereden. Vlak bij het meertje laten ze iedereen per start rij hun rij innemen. Bij mijn rij aangekomen staat daar al iemand die gelijk roept: “Ben jij Nederlander” Dat was Marcel van der Akker die al voor de zesde maal mee doet. Een tijdje met Marcel en de anderen staan praten.

De eerste rij mag starten. Ze vertrekken allemaal vol gas, deze mannen proberen niet het makkelijkste spoor tegen de eerste klim te kiezen die rijden gewoon vol gas schuin naar boven sommige komen zelfs los op dwars sporen. 1/3de van de rijders blijft hier steken en moet de klim opnieuw proberen. Nog niet alle rijders zijn weg als de volgende rij wordt gestart. Per rij wordt het drukker bij de eerste klim.

Nadat de eerste 7 rijen zijn gestart wordt het starten onderbroken omdat er iemand halverwege de klim ligt die niet meer zelfstandig naar beneden kan. Deze wordt met veel moeite op een brancard naar beneden gebracht en later met een helikopter afgevoerd.

Een half uur later wordt de start weer hervat en mag de achtste rij waar Jo in staat vertrekken.
Een halve minuut later is het de beurt aan de rij waar Gino en ik in staan. Ruistig bij de start weg gereden naar de eerste klim in de derde versnelling geef ik rij ik snel op een leeg spoor aan maar naarmate ik dichter bij de berg kom zie ik dat kiezels onder in de aanloop een stuk groter zijn als ze van een afstand leken. Ik durf mijn gas niet ver genoeg open te houden en kom niet verder als halverwege de berg. Weer naar beneden gereden en het gelijk weer geprobeerd deze keer met meer snelheid, net 1 ½ meter onder de rand ik sta hier in een spoor waar het al minder stijl werd en probeer de motor verder te duwen maar dat lukt niet. Weer opnieuw naar beneden en nu echt met tempo tegen de berg aan gereden en kom zonder problemen boven.

Hierna rij je verder naar een afdaling die onder aan het meertje uitkomt. Hieronder moet je een spoor schuin omhoog rijden dit lukt ook zonder problemen. De volgende trap van de berg probeer ik recht naar boven te rijden maar dit lukt niet. Weer beneden gekomen komt Jo net bij het meertje vandaan omhoog rijden. Jo gaat naar de rechtse kant van de klim en ik ga naar de linkerkant om hem van die kant te proberen. Jo rijdt hier zonder problemen naar boven. Nu is het dan mijn beurt ik probeer hem vanaf de linkerkan en kom net een halve meter tekort. Maar met wat duwen en trekken kom ik ben boven. Eerst even op adem komen en een slok water nemen. Jo rijdt ondertussen de volgende trap zonder enig probleem naar boven. Ik doe mijn rugzakje weer om en volg zijn voorbeeld en ben ook zonder problemen boven. Hier roept iemand dat ik gelijk verder moet maar op de volgende klim staat iemand net voor het einde stil. Jo staat daar aan de zijkant ook op te wachten. Nadat die man omhoog is geholpen positioneert Jo zich voor de klim en begint de klim met een behoorlijk vaart ondanks de korte aanloop. 2 meter voor de top buigt Jo iets af naar links maar houd zijn gas open. Sommige van de toeschouwers moeten deking zoeken maar Jo is boven. Nu is het mijn beurt. Mijn aanloop is niet helemaal wat hij zijn moet en ik blij een meter voor de top steken. Er zijn gelijk twee mannen van de toeschouwers die me te hulp schieten. Ik heb al moeite om te blijven staan maar probeer toch om de motor te duwen zodat we de motor boven krijgen eenmaal boven ben ik totaal uitgeput en duizelig met moeite zet ik de motor aan de kant en ben gaan liggen en heb eerst water gedronken na een minuut of vijf gaat het weer een klein beetje en ben ik de afdaling afgereden en benden naar rechts gegaan terug naar het rennerskwartier. Het einde van mijn Erzberg rodeo al ruim voor het eerste checkpoint. Eenmaal terug bij onze tenten het cross shirt body protector en eleboog beschermers uitgedaan en een fles water over mijn hoofd leeg gegooid om af te koelen. Hier heb ik ruim en half uur zitten bijkomen en toen kwam Wim samen met Jo terug. Jo verteld dat hij een stuk verder op een stijle afdaling over de kop is gegaan en dat Erik en Guy nog in de weedstrijd zijn. Die waren bij Wim langs gekomen voordat Jo was gevallen. Gino hadden we op dat moment niet meer gezien.

Deze wedstrijd vond ik erg mooie ervaring ik ben wel tot de conclusie gekomen dat als ik nog eens mee wil doen (en dat wil ik) ik toch echt aan mijn conditie en rijtechniek moet gaan werken.

Het was wel een top weekend met die gezellige Belgen :P

Geplaatst: di mei 31, 2005 20:28
door adje
Mooi verslag Jan 8)

Geplaatst: di mei 31, 2005 20:28
door Freek
Mooi verslag Jan :!:

De eerst keer dat ik met Jo reed, durfde hij het trapje naast een viadukt in een Ketelaars-route nog niet af te rijden. :oops:

Als ik lees wat ie nu allemaal doet....... :shock:

Bravo :!: :D :toost:

Geplaatst: di mei 31, 2005 20:36
door adje
Freek schreef:Mooi verslag Jan :!:

De eerst keer dat ik met Jo reed, durfde hij het trapje naast een viadukt in een Ketelaars-route nog niet af te rijden. :oops:

Als ik lees wat ie nu allemaal doet....... :shock:

Bravo :!: :D :toost:
Dat trapje is ook wel heel erg moeilijk hoor :lol:
Pas na een paar weken trainen daar durfde ik het ook pas :oops:

Geplaatst: di mei 31, 2005 20:50
door Jo VdB
Freek schreef:Mooi verslag Jan :!:

De eerst keer dat ik met Jo reed, durfde hij het trapje naast een viadukt in een Ketelaars-route nog niet af te rijden. :oops:

Als ik lees wat ie nu allemaal doet....... :shock:

Bravo :!: :D :toost:
Dat is juist, Freek !

Bij sommigen komt het verstand met de jaren, bij mij is dat andersom :twisted:

Jo VdB

Geplaatst: di mei 31, 2005 21:09
door Houten Klaas
Goed verslag, volgend jaar ben ik er ook bij..........als toeschouwer :lol: .Dit wil ik een keer in real life zien.Spektakel van de bovenste plank.

Jan heb ik jou vanochtend bij WPM gezien?

Geplaatst: di mei 31, 2005 21:12
door Jan :)
Houten Klaas schreef:Goed verslag, volgend jaar ben ik er ook bij..........als toeschouwer :lol: .Dit wil ik een keer in real life zien.Spektakel van de bovenste plank.

Jan heb ik jou vanochtend bij WPM gezien?
Ja dat was ik. Als je mee wilt gewoon inschrijven voor alleen de proloog dan kan je die op vrijdag en zaterdag rijden en kan je op zondag de motor gebruiken om op verschillende plaatsen te kijken.

Geplaatst: di mei 31, 2005 21:38
door Firestorm
Mooi verslag Jan.
Klinkt aantrekkelijk om er minstens een keer te gaan kijken. :D
Rijden lijk me daar erg pittig :?

Erzbergrodeo

Geplaatst: di mei 31, 2005 22:42
door Erik V
Verslag Redbull Hare scramble
Op zondag 12 uur vertrekken de toppiloten op de eerste rij om de fameuze eerste helling te nemen. Medefavoriet Christian Pfeiffer knalt recht op een gestrande concurrent en ook bij zijn tweede poging heeft hij alle trialkwaliteiten nodig om boven te geraken, dat belooft. Als het eindelijk onze beurt is, start ik (te) rustig, ik kies een spoor, in derde versnelling het gas erop...,maar ik kom niet boven, terug naar beneden, mijn motor wil niet starten en staat al behoorlijk warm, na een tijdje trappen lukt het dan toch, opnieuw in zijn 3, nog iets agressiever voor de voet van de helling en nu lukt het, Guyke heb ik 100 meter voor mij ook omhoog zien rijden. Dan naar de trappen waar het meeste volk staat en dat valt al bij al wel mee, het grote probleem is hier het filerijden. Nog even een mini-intervieuw met MTV (keine zeit) en dan terug naar beneden, o.a. via de Jo Vdb-helling. De wijsneus die even zijn goede raad kwijt wou aan Jo om daar goed op de steuntjes te gaan staan is volgens mij de eerste om per helikopter afgevoerd te worden, moest hij dat daar proberen, want de eerste 2 meter zijn zo goed als loodrecht naar beneden. Verder dan over een losse rotspartij, het goede spoor beneden is geblokkeerd, hogerop dan maar , maar het is zwoegen, daarna nog een paar mooie hellingen en via een technisch stukje naar de slamputten en naar de eerste kontrole : de waterleiding. Volgas ertegenop in derde, mijn 450 brengt me met overschot boven. Dan richting bergriviertje met een stukje gletsjer, het is filerijden en mijn motor slaat af. Drie kwartier later heb ik hem nog niet aan de praat en ik besluit om terug te keren. Terwijl ik met alle krachten probeer uit het ijs te geraken, komt guyke door, ik geef hem nog even het goede spoor aan, hij rijdt vrij vlot naar boven. Met veel moeite geraak ik op een gravelweg bergaf, met decompressiehendel en ontkoppeling slaag ik erin de motor te starten. Wat ga ik doen ? Opnieuw het risico nemen om bij het riviertje te blokkeren of de motor sparen en terugkeren naar het rennerspark ? Ik gebruik mijn verstand ...... niet en rijd terug langs het riviertje naar boven, blokkeer weer even, maar nu start hij wel en kom vrij goed boven. Bij het "badenbad" zit guyke nog wat uit te puffen. Na wat aanschuiven probeer ik de helling die start bij het riviertje, scherp naar links draait tussen grote stenen en via een echte rotstrap naar boven leidt. De eerste poging mislukt, opnieuw aanschuiven. Guyke probeert het ook...nee hij geraakt er ook niet. Nog 50 minuten wedstrijd, mijn 2de poging lukt ! Verder naar de grote slamputten. Boven staan wat deelnemers die er niet af durven, voor mij was dit nochthans een makkie, aan de andere kant er terug uit : vlot naar boven, op de rug van de put naar links, weer zo'n afdaling, dan naar het hoogste stuk er weer uit. Er staan een tiental piloten te wachten, niemand zet aan , ik probeer het in derde, halfweg voel ik dat het een versnelling te hoog is en ik ga van het gas. Ik ben wat van het goede spoor afgeweken en kan niet op de motor geraken door de schuivende keien, sleeptocht naar onder dus, onder wil ie weer niet starten :evil: :evil: Na een kwartier loopt ie eindelijk, even de helling bekijken, aanloop nemen en dan beleef ik mijn gloriemoment : toerental tegen de begrenzer attakeer ik de helling, boven staat er een massa volk, ik houd het gas open tot boven en besluit uit te springen. Het volk applaudisseert en joelt alsof ik de winnaar ben, even groeten als ene grote en weer door. Nu gaat het via technische stukken bos stijl bergop, boomwortels, rotsen,...het draait links naar boven en opeens een trap voor mij : 1 meter loodrecht omhoog en daarna loopt het pad nog verder naar boven. Impulsief laat ik de koppeling vliegen met een goede slag gas. Het voorwiel gaat er zo over, het achterwiel volgt maar net, verder naar boven, links en rechts liggen er wat (konditioneel) doden, ik kom aan een mijntunnel, erin, 20 meter verder eruit, ik kom op een terras uit van zo'n 5 meter breed, krijg mijn stempel (kontrolepunt)en vraag waar naartoe. De man wijst naar 3 piloten die hun GasGas via een koord naar beneden laten. Een zeer scherpe afdaling, maar het probleem is dat je eerst anderhalve meter recht naar beneden moet. Ik ben alleen en heb geen koord. Ik leg de motor op de rand van de trap, voorwiel iets over de rand, spring naar het pad en laat met een zware inspanning de motor over de rand naar mij toekomen, het voorwiel beneden, voorrem dicht, met mijn linkerarm draag ik de achterkant van de motor ook tot op het pad, verder naar beneden, een ezelweg met haarspeld, naar beneden rijden lukt niet. Motor weer plat en de achterkant omslepen, het lukt me dankzij een deelnemer achter me. Ik help hem ook even verder, dan weer verder naar onder. Plots een afstap op het pad van 1 meter. Ik voel mij vrij zeker en plof naar beneden recht het spoor in, ga met een rotgang naar beneden maar kan iets verder agressief remmen op een gravelweg. De motor slaat weer af en weer wil hij niet starten. De gravelweg loopt licht naar boven, ik besluit te duwen en hoop iets verder terug naar onder te kunnen. Achter me hoor ik het lawaai van een motor die crasht op het gravel ; de jongen die ik net geholpen heb heeft zijn KTM alleen op pad gestuurd, hij zelf staat nog boven op het trapje. Met de laatste krachten kom ik op de piste naar beneden, maar daar zijn de tourguides : het is afgelopen.....
Het resultaat is minder als verhoopt (top 100), maar mijn bokkige motor is volgens mij een geldig excuus, meer als een uur verlies ik daarmee en als ik zie dat ik die laatste 50 minuten nog vele lijken heb opgeraapt ben ik toch wel tevreden met mijn eerste deelname. En ik ben de hindernis nog niet tegengekomen die ik niet kon overwinnen, misschien iets voor volgend jaar.
Aangekomen in het rennerspark hoor ik het verhaal van de anderen. We kunnen allemaal zeggen dat we iets hebben meegemaakt. Na de laatste hapjes en drankjes zwaaien Gino, Wim en Guy af en dan zit onze eerste, maar niet de laatste, erzbergrodeo erop. Tot de volgende :?:

Geplaatst: di mei 31, 2005 22:50
door JBassie
2 mooie verslagen voor het slapen gaan. Super :!:
En mooie prestatie. Lijkt me zelf ook wel mooi om een keer mee te maken.

Geplaatst: di mei 31, 2005 22:52
door Dr_Bean
Hoi,

Ontzettend gave verhalen zeg!

wat ik mij afvroeg: Rijdt alles in 1 klasse? of zijn er CC klasses ofzo??

Geplaatst: di mei 31, 2005 23:01
door adje
Prima gedaan Eric , maar we hadden ook niets anders verwacht van jou :wink:
Volgend jaar misschien een 2-takt ?
Die start volgens mij ook wel iets beter als hij warm is.
Aan de uitslag te zien waren er meer bij die op een 2-takt reden.

Geplaatst: di mei 31, 2005 23:06
door Gast
Dr_Bean schreef:Hoi,

Ontzettend gave verhalen zeg!

wat ik mij afvroeg: Rijdt alles in 1 klasse? of zijn er CC klasses ofzo??
Tijdens de proloog zijn er verschillende klassen, maar enkel de 500 snelsten kwalificeren.
Tijdens de hare scramble is er maar 1 klasse

Geplaatst: di mei 31, 2005 23:10
door Jan :)
Mooi verslag Erik! Je bent trouwens de best geplaatste Belg. Zeker iets om trots op te zijn.

Jimmy Verbugh was tot checkpoint 2 gekomen.

Erzbergrodeo

Geplaatst: di mei 31, 2005 23:14
door Erik V
Jan :) schreef:Mooi verslag Erik! Je bent trouwens de best geplaatste Belg. Zeker iets om trots op te zijn.

Jimmy Verbugh was tot checkpoint 2 gekomen.
Zolang ze me maar niet als freestyler willen hebben volgend jaar :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: di mei 31, 2005 23:15
door speedphreax
Geweldige verhalen van jullie allebei. Als ik het zo lees was ik vast niet zover gekomen. Geen lastige onzichtbare sloten gezien? :D

Geplaatst: wo jun 01, 2005 08:43
door TTT
Brrrrrrrrr.
ik zou er bijna zin in krijgen :D

machtig mooi.

Geplaatst: wo jun 01, 2005 18:28
door huskie
Jan. Erik, Guy, Gino en Jo.
Ik vind als je zonder eigenlijk te weten waar je aan begint de erzberg enduro gaat meedoen je een hele grote ....... kerel.
Je weet niet wat je zoal gaat tegenkomen en dus kan ik me de zenuwen van te voren heel goed voorstellen. Misschien dat die jongens die alleen de proloog rijden, vorig jaar de erzberg gereden hadden en dit jaar besloten om rijders een helpende hand te bieden op de talloze klimmen.
Dat je klaarblijkelijk klimijzers en touwen mee moest nemen stond vast niet in de informatie rubriek.
Terug kijkend mannen, is het mogelijk om je motor heelhuids aan de streep te krijgen of moet je blikschade als een normaal iets bekijken?
Achteraf hadden jullie het zo weer gedaan, of gaan jullie iets veranderen on aanloop naar volgend jaar? Misschien eerder vertrekken zodat je de wedstrijd kunt verkennen?
Gefeliciteerd voor het levend terugkomen naar dit forum :lol:

Geplaatst: wo jun 01, 2005 21:39
door nupke
Leuk om te lezen........helden!

Geplaatst: wo jun 01, 2005 21:56
door henk-v
helemaal mee eens huskie
hier kan je alleen maar veel respect voor hebben :lol:

Erzbergrodeo

Geplaatst: wo jun 01, 2005 21:57
door Erik V
adje schreef: Volgend jaar misschien een 2-takt ?
Die start volgens mij ook wel iets beter als hij warm is.
Aan de uitslag te zien waren er meer bij die op een 2-takt reden.
Ja Ad, ik ben er toch serieus over aan het denken. Als het met een 2-takt moet gebeuren wordt het de KTM 300, sterk genoeg voor de hellingen, koppel genoeg voor de kruippaadjes bergop, heelwat kilootjes lichter als je hem moet dragen. Maar dan moet ik de keus maken om daar ook de rest van het jaar mee te rijden, en ik rijd graag met de viertakt....Moeilijke keuze, ik ben er nog lang niet uit.

Geplaatst: vr jun 03, 2005 13:05
door Sjokske
Bekend verhaal Erik.
Bij jullie in de contreien had ik ook wel een 300 tweetaktje willen berijden, maar bij ons in het zand weet ik het zo net nog niet.

Profietsgejat trouwens met het resultaat :toost:

Geplaatst: vr jun 03, 2005 17:32
door ktm_gs300
Proficiat met de resultaten 8), volgend jaar ben ik waarschijnlijk ook van de partij :twisted:
ff een vraagje, ik lees zoal in jullie verslagen dat somige "heuvels" naar boven word gereden in zijn drie, waarom niet meteen in zijn twee proberen? Ik lees dat het vaak goed gaat in zijn drie maar soms moet het overnieuw in zijn twee, dus waarom niet alles in zijn twee?

Erzbergrodeo

Geplaatst: vr jun 03, 2005 17:54
door Erik V
Die heuvels mag je gerust bergen noemen, omdat ik de ervaring niet heb wat betreft ondergrond, was het een beetje zoeken met de versnellingen. Op de foto's lijkt het een beetje op zand, maar het is wel degelijk allemaal rots of steengruis. Als je in 2de te weinig speed hebt, graaf je gewoon de stenen weg zonder echt omhoog te schieten, de slamput was dan weer te steil voor de 3de versnelling, de berg na de start ging wel goed in 3de , mits goede startsnelheid beneden. Het is meer een kwestie van (geen) ervaring op het terrein zelf. Bij een ritje bij ons weet ik dadelijk op zicht welke versnelling te kiezen omdat ik a) de ondergrond ken, b) de hellingsgraad kan inschatten c) de lengte van de berg weet. Daar in Oostenrijk was dat toch ietsje anders, en het is een wedstrijd : je komt aan een berg en je rijdt aan, je hebt meestal wat concurrenten in de buurt en die laat je niet zomaar voorbij.

Geplaatst: vr jun 03, 2005 18:05
door ktm_gs300
En als je nou in zijn drie naar boven gaat en halverwege merkt dat je het niet gaat redden is het dan niet mogelijk om snel terug te schakelen?

Weet iemand nog goede plaatsen waar je een middag lang wel heuvels kunt oefenen? Hier rondom Eindhoven is alles zo'n beetje wel geprobeerd