Pagina 1 van 2

politie controles westelijk havengebied

Geplaatst: zo mei 29, 2005 10:07
door lila koe
Laat iedereen gewaarschuwd zijn:
Het havengebied staat vol met borden VERBODEN TERREIN TE RIJDEN EN TE CROSSEN! Het lijkt definitief afgelopen te zijn. De politie zal streng gaan controleren en tevens andere havendiensten schijnen bevoegdheden te hebben om bekeuringen uit te delen. De reden zou zijn onveiligheid. (dankzij die crossers die zonder helm etc menen ook op de openbare weg te moeten rijden), aantasting van groenstroken, geluidsoverlast ter plaatse van de golfbaan en volkstuintjes en vervuiling. Van dat laatste heb ik nooit wat gezien! Dit bericht is op radio noordholland geweest en in de zaterdag telegraaf stond een groot artikel.

Afijn, pas op je tellen!

Geplaatst: zo mei 29, 2005 17:42
door kwakie
Afbeelding
ik kreeg dit briefje in min handen gedrukt,met als tip dat je het
kan aanvechten,hij had over de wet medusa of zoiets.

Geplaatst: zo mei 29, 2005 19:05
door huskie
Een klein land als nederland besturen is toch wel moeilijk voor de politiek.
Als wethouder zul je maar verantwoordelijk zijn voor het sport aanbod in een wereld stad als Amsterdam en omstreken. Je zegt je in te zetten voor sport opdat een ieder zijn hobby kan uitoefenen.
Crossen hoort daarbij, maar je hebt een persoonlijk agenda waaruit blijkt dat je deze sport niet wilt toestaan ten faveure van je sponsors van het havengebied.
Er blijkt een memo rond te gaan in de gemeenteraad waaruit blijkt dat motorsport ten alle tijde tegen gewerkt dient te worden in het havengebied en in geheel N-H. De kartbaan hoort hier ook bij maar kan nog blijven bestaan omdat invloedrijke personen hier baat bij hebben. Lees zoontjes van....
Waarin een klein land kleiner kan zijn...
Amsterdam goed gedaan ..... van een bewonderaar der politiek :wink:

Geplaatst: ma mei 30, 2005 19:25
door BIG88
wat staat er in deze brief ?
want hij is niet echt leesbaar zo

Geplaatst: di jun 07, 2005 20:40
door Sportmate
:( Ze staan inderdaad streng te controleren. Jammer, want het is een leuk terrein. Heeft iemand een alternatief?

havens west

Geplaatst: do jun 09, 2005 22:20
door Alp
Ga de overheid met brieven bestoken, Cohen heeft toch ook liever dat jullie je vermaken met crossen, je bent van de straat, het is een onschuldig vermaak enz. het brengt werk met zich mee enz.of willen ze nog meer mensen die uit verveling andere ellende veroorzaken, met een goede organisatie moet daar toch een crossbaan te handhaven zijn.
Schaefer redde het destijds ook.

Geplaatst: vr jun 10, 2005 09:32
door huskie
Het is de MCA met al haar leden niet gelukt om ook maar enige politieke hulp te krijgen om een nieuw cicuit van de grond te krijgen. Er is dus geen politieke steun in amsterdam. Wat doe je daar aan?
Allereerst natuurlijk met de gemeente verkiezingen op de juiste mensen stemmen. Wie dat zijn? Ik heb geen idee. Wellicht dat iemand van de voormalige MCA hier meer over kan vertellen.
Ten tweede een project ontwikkelaar in dat gebied overtuigen dat zijn kinderen heeeeeel graag willen crossen en dat er niks te vinden is.
Dus politieke wil en geld is het streven.
Dat er vraag naar een circuit is is duidelijk.

Geplaatst: vr jun 10, 2005 12:12
door TTT
De wethouder van cultuur een DVD met "Spetters" sturen.
Dat was toch ook in Amsterdam?

Geplaatst: vr jun 10, 2005 12:47
door huskie
Is dat zo? Zal ze er van genoten hebben? Gedeeltelijk herkende ik wel locaties van het havengebied in spetters. Wie zouden de figuranten zijn geweest die in spetters motorcrossde? Bekende crossers of..?

Geplaatst: vr jun 10, 2005 14:43
door Noppy
We kunnen Remco Schaefer een brief laten sturen naar het voltallig Gemeentebestuur dat Pa Schaefer zich om zou draaien in zijn graf als hij zou horen van de knullige maatregelen in het Havengebied icm het sluiten van MCA :twisted:

Remco is de zoon van Jan en is altijd gek geweest van crossen!

Geplaatst: za jun 11, 2005 20:29
door Jean_BM
Ja....balen dit.......het wordt ons Amsterdamse enduro-rijders erg moeilijk gemaakt onze hobby uit te oefenen.

Is er iemand die alternatieve gebieden weet waar je met je noppen vanuit amsterdam heen kan rijden?

Anders gaan we de boel maar ombouwen tot supermoto's......
:?

Geplaatst: za jun 11, 2005 22:55
door Grizzly
Ik ben inmiddels een email wisseling begonnen met de persoon die voor de Gemeente Amsterdam aanspreekbaar is aangaande het crossen in het Westelijk Havengebied, de heer O. van Hees.
Op mijn klachten over de gang van zaken rond crossen, kreeg ik het volgende antwoord:


Geachte heer van der Linden,

Ik begrijp dat er onrust is ontstaan onder de crossers die tot kort geleden diverse terreinen in Westpoort gebruikten om te crossen. Crossen is echter nooit officieel toegestaan op deze terreinen en is dus altijd al een strafbaar feit geweest. In het verleden heeft de politie daar wel tegen opgetreden, maar vergde teveel capaciteit. De laatste paar jaar neemt de overlast die de crossers veroorzaken enorm toe. Er is geen sprake meer van een enkele crosser, maar honderden die deze terreinen illegaal gebruiken. Deze honderden veroorzaken, buiten het illegale gebruik van terrein dat eigendom is van een ander, steeds meer geluid, meer vervuiling en meer schade. De kosten die de gemeente jaarlijks moet maken bedraagt inmiddels duizenden euro’s. Ook is de veiligheid in het geding; er hebben al een paar ernstige ongevallen plaatsgevonden. Tevens is er sprake dat er motorvoertuigen zonder kenteken en verzekerd te zijn op de openbare weg rijden en daarbij de verkeersregels dikwijls overtreden.

Buiten de toenemende klachten van omwonenden, recreanten en bedrijven is er naar aanleiding van het Meerjarenplan Westpoort (zie www.eenveiligamsterdam.nl) afgesproken dat er aan de gedoogsituaties in Westpoort zoveel mogelijk een eind gemaakt moet worden. Dat betekent beëindigen van de gedoogsituaties en handhavend optreden of legaliseren. Bij het beëindigen van de huurovereenkomst met de Motorclub Amsterdam een aantal jaren geleden, is afgesproken dat de gemeente zou kijken naar een alternatieve locatie. Deze locatie is niet gevonden. Westpoort lijkt wel een geschikte locatie, maar de huidige braakliggende terreinen moeten in de loop der tijd uitgegeven worden als bedrijfsterrein. Verder is terreinrijden een activiteit waar een vergunning voor afgegeven moet zijn. Dit betekent dat er ook aan een aantal voorwaarden voldaan moet worden. Buiten de beschikbaarheid van een terrein moet voldaan worden aan de gestelde regels ten aanzien van milieu en geluid en deze zijn complex. De provincie is in principe het bevoegde gezag voor het afgeven van een vergunning.

Dat crossen een probleem is, is wel duidelijk, gezien de vele crossbanen die sluiten. De provincie Noord-Holland is bezig met het vaststellen van beleid en onderzoekt mogelijke alternatieve locaties in Noord-Holland. Ik heb bij de provincie om het beleid gevraagd en zal de crossers die in Westpoort naam en adres aan de toezichthouders hebben opgegeven informeren over mogelijke alternatieve locaties.

Wildcrossen lijkt mij geen juist alternatief. De actie afgelopen weekend in de kop van Noord-Holland draagt niet bij tot een goede oplossing. Er zijn daar moedwillig vernielingen gepleegd en is er zodoende mogelijk sprake van misdrijven.

In Westpoort blijven wij toezicht houden en na een periode van waarschuwen en wegsturen treden wij ook handhavend op.

Als coördinator Meerjarenplan Westpoort houd ik mij bezig met de veiligheidsaanpak in Westpoort.
Ik behandel zodoende geen (aan)vragen over (milieu)vergunningen e.d. Voor informatie over milieuvergunningen hebben de provincie Noord-Holland (0800-6586734) en de dienst Milieu en Bouwtoezicht (020-5513456) en informatielijn.

Verder kan ik je alleen nog adviseren om in dialoog te blijven of te gaan met de overheden en zelf ook actief te zoeken naar alternatieve locaties, waar wel een vergunning voor kan worden afgegeven.

De hartelijke groeten,

Olaf van Hees


Ik heb hierop wederom gereageerd. Het antwoord, als dit komt, zal ik hier plaatsen.

Geplaatst: za jun 11, 2005 23:01
door Grizzly
Een deel van mijn reactie op bovenstaande:

.....is wel iets wat de provincie, en ook de gemeente Amsterdam zelf over zich afroepen.

Als ik, als voorbeeld, een vergelijk trek naar voetbal of golf.

Er zijn in en rond Amsterdam vele hectare grond opgeofferd aan deze sporten, en er komen jaarlijks nog meer golfbanen in Nederland bij.
Daar gaan een paar keer per week enkele honderd duizenden sport liefhebbers met de auto naar de trainingen en wedstrijden.
Dat is een reusachtige aanslag op het milieu en kost de gemeenschap vele miljoenen euro’s (ook mijn belastinggeld terwijl ik niets met de beide sporten op heb).
En ik heb het nog niet eens over de exorbitant hoge schade als gevolg van de voetbal rellen en de bij behorende kosten voor politie.
Ik kan tevens vaststellen dat het aantal gewonden elk weekend bij voetbal veel groter is dat bij het rijden in het zand.
Wat denkt u dat er in Amsterdam zou gebeuren als u het komende weekend alle voetbal velden zou sluiten omdat de maatschappelijke en milieu schade zo groot is.
U weet het antwoord daarop net zo goed als ik, grote maatschappelijke onrust en nog wel wat ernstiger zaken.
In dat licht gezien is het volslagen onbegrijpelijk dat de enige crossbaan in en rond Amsterdam wordt gesloten en dat de gemeente daar, ondanks toezeggingen, geen alternatief voor wil geven.
Als er geen alternatief was, had het niet gesloten moeten worden, maar eerst gezocht moeten worden naar een alternatief.
Nu is er door het gedrag van de gemeente Amsterdam een situatie ontstaan van wildcrossen, omdat een grote groep mensen hun sport nergens meer kan beoefenen.

Kunnen ze namelijk ergens naar uitwijken, neen? Er is in de gehele provincie Noord Holland geen enkele gelegenheid meer om deze sport legaal te beoefenen.
Het is een beetje merkwaardig dat er door de gemeente Amsterdam geklaagd wordt over onveilige situaties en onverzekerd rijden?
Voor crossen op een crossbaan hoeft een motor niet verzekerd te zijn.
De meeste van dit type motoren heeft geen kenteken omdat ze bestemd zijn om op een afgesloten crossterrein te worden gebruikt.
Na het sluiten van de enige cross gelegenheid bleef er geen andere mogelijkheid over dan illegaal hun sport gaan uitoefenen, waardoor er regelmatig op en over straat zal worden gereden.
Ik hoop wel dat het duidelijk is dat dit niets te maken heeft met de illegale straatraces door auto’s en racemotoren in die gebieden.
Enkele van onze clubleden moeten oefenen voor de deelname aan bijvoorbeeld de Parijs Dakar Rally en enkele andere Europese Rally’s.
Heeft u enig idee met welke problemen deze mensen kampen? Ze hebben net zo veel recht op het oefenen voor hun sport als voetballers of golfers.
Ik begrijp ook wel dat er onder de gemeente raadsleden en wethouders meer golf en voetbal liefhebbers zitten dan motorcrossers.

Het is echter onjuist om de complete motorcross en enduro sport te negeren omdat er geen animo voor is bij de bestuurders.
Volgens de APV kan de gemeente vergunning verstrekken om terreinrijden toe te staan. Daar hoeft m.i. de Provincie niet bij te worden betrokken.

Er zijn, met wat goede wil, vast wel genoeg locaties waar bijvoorbeeld de komende 3 jaar niet wordt gebouwd.
Wijs dat stuk zand aan om legaal te kunnen oefenen.
Er hoeft geen onderhoud gepleegd te worden aan een braakliggend stuk zand.
Het hoeft voor terrein rijden niet mooi gemaakt te worden. Als het bebouwd gaat worden verdwijnt het toch.
In die 3 jaar kan de gemeente Amsterdam met een alternatief komen.

Het zou de veiligheid zeker ten goede komen als er weer legaal in het terrein gereden kan worden.
Die zelfde veiligheid die de laatste jaren in gevaar is gekomen door het opheffen van elke gelegenheid tot het beoefenen van deze sport.
Afgezien van het feit dat er zand verplaatst wordt doen crossers in werkelijkheid niemand kwaad.
Bezie het als dat beroemde verbod uit het verleden:

“Het betreden van het gras is verboden”
Niemand wist een zinnige reden te bedenken waarom, maar we bleven het handhaven.
In het Vondelpark kan ieder tegenwoordig op het gras liggen en mensen genieten er van. Het verbod bleek een zinloos verbod.
Het rijden met een auto of motor in een daarvoor aangewezen stuk zand is net zo’n zinloos verbod,

Tot slot kan ik nog mededelen, dat ik heel graag in dialoog wil blijven met de overheden, maar dat moet wel een zinvol perspectief bieden.

Het resultaat van de dialoog met de gemeente Amsterdam sinds de sluiting van de laatste crossbaan, biedt geen goed vooruitzicht
De vraag is niet om 200.000 gulden subsidie voor een clubhuis, zoals de criminele organisatie de Hells Angels kreeg van de gemeente Amsterdam in de jaren 70.
De vraag is of er de wil is bij de gemeente Amsterdam om een stuk braakliggend zand vrij te houden om op te rijden, zodat er ergens anders geen schade of onveiligheid ontstaat.

Ik hoop dat u dit verzoek voorlegt aan de verantwoordelijken. Ik ben te allen tijde bereid om een en ander persoonlijk toe te lichten en gezamenlijk naar een oplossing te zoeken..

Vriendelijke groeten

Geplaatst: zo jun 12, 2005 08:55
door Houten Klaas
Goed werk Koen.

Geplaatst: zo jun 12, 2005 09:42
door Freek
Goed gezegd :!:

Al denk ik zo'n briefwisseling pas effect krijgt als je de krant erbij haalt.

Geplaatst: zo jun 12, 2005 10:38
door Houten Klaas
Ik denk dat Freek hier wel een punt heeft,probeer de mail te richten aan de telegraaf ingezonden stukken.

Geplaatst: zo jun 12, 2005 11:55
door Grizzly
Ik hoopte dat er door het plaatsen van die briefwisseling op dit forum, er mensen hier ook zelf enige aktie gingen voeren in de richting van de gemeente. Ik denk dat er heel veel crossers op dit forum bij gebaad zouden zijn.
Het lijkt me inderdaad een goed idee als iemand op dit forum een ingezonden brief met dit soort teksten naar de Telegraaf stuurt. :wink:

Geplaatst: zo jun 12, 2005 13:05
door Freek
Iemand connecties bij de krant ?

Geplaatst: zo jun 12, 2005 13:43
door 2stroke confusion
Sportmate schreef::( Ze staan inderdaad streng te controleren. Jammer, want het is een leuk terrein. Heeft iemand een alternatief?
met zoveel mogelijk crossers allemaal op 1 dag dat haven terein op en al die woute eruit rijden en ze laten zien wie daar de baas zijn :evil:

Geplaatst: zo jun 12, 2005 14:00
door Houten Klaas
Iedereen kan een stukje schijven,hoef je geen connecties voor te hebben.

redactie@telegraaf.nl


Waar precies de criteria liggen voor het plaatsen van een brief weet ik niet,ze plaatsen nl. niet alle brieven.

Geplaatst: zo jun 12, 2005 15:27
door Grizzly
Ik heb een groot gedeelte van mijn email aan de hr. van Hees inmiddels naar de redactie van de Telegraaf gestuurd.
Als meerderen op dit forum dat ook doen, voldoende genuanceerd en met de juiste argumenten, komt er misschien weer wat meer positieve publiciteit.

Geplaatst: zo jun 12, 2005 19:31
door Noppy
Koen,

Een eigenschap van een volwassen industrietak is vaak dat ze 'zelfregulerend' is.

Zijn crossers en enduristen ook zelf regulerend?

Ik heb nog nooit iemand aan de weg, in het Westelijk Havengebied zien tanken op een milieumat. Jij wel? Ik heb nog nooit iemand zijn kapotgereden Acerbis-plastic zien opruimen, of dat voor iemand anders zien opruimen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben vóór crossen in 't Havengebied; ik speel ff advocaat vd D.

Kunnen wij onszelf afspraken opleggen waardoor we een wat groener imago krijgen?

Op de MX-baan kan je met een volledig open uitlaat rijden, is 't niet? Waarom doen we dat dan ook in het Havengebied, bij het volkstuinencomplex?

Welke merken uitlaten voor 2-takt, 4-takt zijn snel én produceren weinig herrie? Kunnen we hier op deze site (en wellicht andere MX-sites) dáár niet eens publiciteit aan geven?

Noppy

Geplaatst: zo jun 12, 2005 20:18
door Grizzly
Hi Noppy,

Je hebt natuurlijk een goed punt. Er zijn er altijd wel een paar galbakken die het overal verklieren en niet aan de gevolgen denken die dat voor anderen heeft. Kennelijk is dat ook regelmatig in het Wetselijk Haven gebied gebeurd.
Dat zijn dus de asocialen die bijna in elke groep voorkomen.

Het hangt er waarschijnlijk ook deels vanaf vanuit welke groep je het bekijkt.
Ikzelf maak me sterk voor de belangen van de leden van het BMW GS forum en met name die gene die graag de enduro sport willen beoefenen.
Velen daarvan ken ik persoonlijk.
Nu is de diversiteit ook bij de BMW GS rijders groot, maar ik ken er eigenlijk geen die zich zou misdragen als ze ergens te gast zijn.
Als dat zou gebeuren, hoop ik dat de anderen zich daar tegen zouden afzetten. Ik zou dat zelf zeer zeker doen.
Ik hoop dat er onder andere groepen enduro/cross rijders ook rijders zitten die anderen durven aan te spreken op hun aso gedrag.

Geplaatst: zo jun 12, 2005 21:42
door huskie
Op het moment dat je een amateurclub van crossers vertelt dat ze moeten stoppen met hun hobby en dat je het crosscircuit waar ze al 10-tallen jaren hun sport beoefenen sluit is het regulerende toezicht direct weg. Een ieder gaat zijn eigen weg. Niemand die een ander meer tot de orde zal roepen. Het is illegaal geworden door de gemeente hun toedoen.
De gemeente kon aanvoelen dat dit zou gebeuren, dus goed bestuur.... niet echt nee.
Toen het circuit er nog was, met hun vele medewerkers, bestuursleden en beoefenaars, hoorde je regelmatig de opmerking: nee, jongens niet in het havengebied rijden en denk aan die uitlaat, mileumat etc etc.
In die tijd reed ik al door het havengebied en trainde af en toe bij de MCA. Vaak kreeg ik te horen dat ik niet daar moest crossen maar gewoon netjes bij de club moest rijden. Helaas dus heeft de gemeente het anders bedacht.
Vroeger werd er zelfs een enduro gehouden over schitterende paadjes etc.
Toen kwam er een wethouder, die nu burgemeester is, ergens in de kop van holland, die besloot dat Amsterdam als haven moest gaan concureren met Rotterdam. Dat was de nekslag voor dat schitterende stukje natuur en ruigoord. Alles moest bouwrijp gemaakt worden en de geldschieters werden met open armen ontvangen.
Het resultaat: geen crosscicuit meer, geen containerschepen, geen natuur, geen ruigoord, wildcrossen, en een hoop anarchie.
En die arme politie moet het maar weer zien te handhaven.
Als het de MCA niet is gelukt om via debat tot een oplossing te komen wie zijn wij dan dat dat nu wel gaat lukken.
Sorry, ben een beetje pessimistisch.

Geplaatst: zo jun 12, 2005 22:08
door Grizzly
Niet schieten is altijd mis