Pagina 1 van 1

Veer revisie

Geplaatst: vr mei 27, 2005 01:03
door dommel@
Hallo allemaal.

Ik ben hier gloedje nieuw op het forum.Misschien kennen sommige van jullie mij van het motor-forum......waarschijnlijk niet,maar goed. Na een tijdje te hebben ge-supersport ( en nog steeds.. 8) ) vond ik het wel eens tijd om een enduro aan te schaffen. Je raad het al een xr600 uit 1992 . Ik heb de grootste plannen maar heb helaas nog niet zoveel kennis van deze motor ( komt wel......hoop ik :oops: ) . Het is de bedoeling dat het op een sm moet gaan lijken.....tenminste dat hoop ik dan.

Maar nu mijn vraag.Wat mij opviel was dat de achter vering behoorlijk slap staat.Alles wat je kan verstellen aan de schokdemper staat op z'n max.,maar nog steeds slap. Is het mogelijk om de schokdemper te laten reviseren.......zoja,is dit dan een kostbare bedoeling.... :(

Al vast bedankt........... :)

Geplaatst: vr mei 27, 2005 08:48
door TTT
welkom.

wat is slap.... je moet het niet vergelijken met een sportmotor.

meet eerst je invering eens zou ik zeggen. Met achterwiel van de grond, met achterwiel op de grond en dan nog een keer belast met jou erop.

zoek op het net eens op static sag, dan vindt je veel veerverhalen
http://www.thumpertalk.com/forum/index.php heeft veel info over XR en suspension

Geplaatst: vr mei 27, 2005 12:00
door dommel@
TTT schreef:welkom.

wat is slap.... je moet het niet vergelijken met een sportmotor.

meet eerst je invering eens zou ik zeggen. Met achterwiel van de grond, met achterwiel op de grond en dan nog een keer belast met jou erop.

zoek op het net eens op static sag, dan vindt je veel veerverhalen
http://www.thumpertalk.com/forum/index.php heeft veel info over XR en suspension
Wat is slap.......ik hebt een beetje vergeleken met een andere xr ( van een vriend ).Die stond wat harder dan die van mij...zonder dat alles op z'n max.staat.Dus vandaar dat het mij opviel.
En het meten zal nu niet meer gaan,aangezien de xr uit mekaar ligt en de wielen geen spaken meer hebben.... :)

Geplaatst: za mei 28, 2005 23:31
door dommel@
Nou heb ik "via via " een adresje gevonden die gespecialiseerd is in het reviseren van schokdempers.De beste man op gebeld en mijn verhaal gedaan.Hij zei tegen mij dat hij eerst het binnenwerk moest zien al vorens hij de boel gaat reviseren.Als het binnen werk teveel is ingesleten heeft het volgens hem weinig zin om de vervangings delen uit te wisselen.Zo'n revisie beurtje komt op zo'n 125 euro.......... :?
Ik denk dat ik maar ga sparen voor een WP of een Technoflex demper.Lijkt mij een betere investering dan de boel tijdelijk op te lappen.....de xr is toch een oud beestje en ik weet niet zijn exacte verleden,dus laten we de demper maar ff wat hij is. :wink:

Geplaatst: zo mei 29, 2005 10:52
door Dr_Bean
Misschien ten overvloede maar:

- Hou je vering en demping goed uit elkaar? De veer kan je makkelijk strakker stellen danwel vervangen, de ingaande deming bovenaan (rechtsom =H=Harder), de uitgaande demping onderaan (eindeloos ronddraaiend systeem, er staan nummertjes 1 - 5 op het wieltje: 5 =hard)

verder:
XR demper is gasgevuld via dat potje eraan.
Op de lange duur gaat de demper altijd wel iets lekken, mogelijk verlies je wat olie, maar vaak vooral DRUK. Hierdoor lijkt ie een stuk slapper.
Verder is na 15 jaar de olie ook echt wel wat dunner geworden.

XR demper kan helemaal uit elkaar. Beschrijving staat in het Honda werkplaatshandboek (heb ik), maar je hebt wel precisie en wat speciaalgereedschap nodig.

Wat je/ze waarschijnlijk vrij makkelijk kan/kunnen doen is: Nieuwe olie erin, nieuw sopstangafdichtingkje en glijbusje erin (gewoon te bestellen bij Honda!) en opnieuw druk erop (Stikstof, 15 Bar!)

ps.: Mijn XR demper is ook zou oud, heeft wedstrijdverleden + zeker 150.000 km waarvan veel reizen met bagage (VS, Afrika e.d.). Hij is nu slap, maar niet stuk.

succes, grts

Geplaatst: ma mei 30, 2005 01:11
door dommel@
Hey....inderdaad een stelschroef aan de onderkant,dat ik die niet hebt gezien :oops: Heb hem gelijk op z´n hardst gezet.Jammer dat ik hem nog niet kan testen......maar dat komt nog wel.

Maar heb nog een vraag ......nu heb ik ergens gelezen dat de choke klepje van een xr uit ´92 nogal een eigenaardig trekje heeft.Dat het klepje weleens afbreekt en vervolgens meegezogen word in het blok.Dat wil ik dus niet meemaken.
Bestaat er geen verbeterde versie van dit klepje op de markt :?:
En zoja.....waar kan ik die dan bestellen.

Geplaatst: ma mei 30, 2005 18:09
door Dr_Bean
LOL, mja het schijnt wel eens te gebeuren. Maarja, bij Yamaha verdwijnt regelmatig een hele gasschuif in de cilinder :)

Klepje breekt vooral als de motor regelmatig terugknalt, daarvoor is dat klepje namelijk. Bij mij is ie nog nooit stuk gegaan ('91 type, is volgens mij gelijk)

Geplaatst: ma mei 30, 2005 19:30
door dommel@
Dr_Bean schreef:LOL, mja het schijnt wel eens te gebeuren. Maarja, bij Yamaha verdwijnt regelmatig een hele gasschuif in de cilinder :)

Klepje breekt vooral als de motor regelmatig terugknalt, daarvoor is dat klepje namelijk. Bij mij is ie nog nooit stuk gegaan ('91 type, is volgens mij gelijk)
Hoe weet jij dat ik Yamaha rijdt........ :shock: .......niet dat dat zo geheim is ofzo... 8)
Maar ik hoef me geen zorgen te maken van afbrekende klepjes ..........gelukkig :) ...

Btw...dr.bean heb je mijn mailtje nog ontvangen.....