Pagina 1 van 1
klevende koppeling
Geplaatst: do mei 19, 2005 22:24
door j. buikema
bij mijn enduro motor (Husqvarna wr 125) merk ik de laatste tijd dat de koppeling blijft kleven.
nadat de motor is gestart, en je hem in de versnelling hebt gezet, grijpt de koppeling bij langzaam loslaten meteen aan; na verloop van tijd, als je een eindje hebt gereden, is het over.
ik merk ook niet dat hij slipt
heeft dit iets met de soort olie te maken? ik gebruik nu Castrol GPS
is er iemand met goede ervaringen met een andere soort olie, welke tevens goede bescherming biedt bij extreme omstandigheden (warmte) en goede smering geeft?
of zou het een andere oorzaak kunnen hebben? de motor ontkoppeld wel goed, slipt niet, en dus ook na verloop van tijd is het geen probleem meer
Re: klevende koppeling
Geplaatst: do mei 19, 2005 23:51
door Joop
Ik denk dat het aan de olie ligt. Ik zou eens even bij de Husqvarna dealer vragen wat zij adviseren
Geplaatst: za mei 21, 2005 22:31
door offroadfreak
hallo, heb dit probleem met mijn cr 250 gehad ben toen overgestapt van MOTOREX olie naar putoline GP10 dit is volledig synthetisch.
Heb eerst ververst toen even warm gereden veel gekoppeld en toen weer ververst en was toen van het probleem verlost. dit was van toepassing op een honda cr250 maar je kunt informeren wat de husqvarna dealer adviseerd. succes
Geplaatst: zo mei 22, 2005 22:08
door huskie
Naarmate een koppeling ouder wordt zullen de gevoerde platen wat verharden en de tussenplaten gladder worden. Hierdoor wordt de zuigende kracht te groot bij zeker een koude koppeling(het kleven), er blijft te weinig olie tussen de platen achter bij uit doen motor. Nadat er weer wat warme olie tussen de de platen is gekomen gaat het allemaal weer wat beter. Olie heeft invloed op dit geheel maar niet al teveel.
Gevoerde platen en tussenplaten licht schuren op glasplaat korrel 120.
Hierdoor creeer je weer een structuur waardoor er meer olie tussen de platen blijft zitten.
Geplaatst: ma mei 23, 2005 12:43
door Sjokske
Of gaatjes (pakkumbeet een stuk of 6 van ø 5 mm. per plaat, gelijkmatig verdeeld, dus om de 60°, ongeveer in het midden tussen binnen- en buitendiameter) boren in de stalen platen
Geplaatst: zo mei 29, 2005 19:59
door j. buikema
oke, dat van het opschuren van de platen kan ik volgen.
maar is het dan niet zo dat hierdoor de platen dunner worden, en dus dat de koppelingsplaten sneller zijn versleten en dus dat ze gaan slippen?
en moeten dan alle platen deze behandeling ondergaan, dus zowel de metalen als de gevoerde platen?
Geplaatst: zo mei 29, 2005 21:39
door huskie
het is slechts opruwen wat je doet, en ja theoretisch maak je ze dunner, zeker als je dat met een bandschuurmachine doet.
Je creeert slechts opvervlakte ruwheid, daar zullen de platen niet van slijten. Uiteindelijk zal een koppelingversleten zijn, maar bij normaal gebruik duurt dat wel even hoor.
Ik ben bevoorbeeld toe aan een nieuwe drukplaat. Die is dusdanig versleten dat ik nog amper druk heb op de platen. Hij staat op het puint van slippen zeg maar. Rijdt wel lekker zo, maar een keer goed misbruiken en ik kan verder lopen
Helaas dat die koppelingskorf etc zo prijzig zijn.
Misschien dat ik pro-x eens moet bellen voor een vervangertje..