Pagina 1 van 1

Waarom twee kabels in het gashendel bij XR250R?

Geplaatst: ma mei 09, 2005 20:15
door xr250_1988
De binnenkabel van mijn gashendel (XR250R) was gerafeld. Daardoor bleef het gas af en toe hangen (niet echt fijn!). Het betreft hier de binnenkabel van de trekkabel van de gasschuif. Ik snap niet waarom deze kabel er ook op zit. Ik heb deze binnenkabel eraf gehaald en het werkt nu goed. Ik zag dat andere motorfietsen dit er niet op hebben zitten. Hier een foto ter verduidelijking;

Afbeelding

Geplaatst: ma mei 09, 2005 20:20
door Jo VdB
1 kabel om de gasschuif te openen
1 kabel om de gasschuif te sluiten mocht de gasschuif niet voldoende kracht hebben om "vanzelf" te sluiten (door de kracht van de veer in carburator)

Voornamelijk een kwestie van veiligheid.

Een FCR-carburator heeft dat ook ...

Jo VdB

Geplaatst: ma mei 09, 2005 20:21
door xr250_1988
Jo VdB schreef:1 kabel om de gasschuif te openen
1 kabel om de gasschuif te sluiten mocht de gasschuif niet voldoende kracht hebben om "vanzelf" te sluiten (door de kracht van de veer in carburator)

Voornamelijk een kwestie van veiligheid.

Een FCR-carburator heeft dat ook ...

Jo VdB
Kan ik nu wel met een kabel gewoon doorrijden of is dit allen een noodoplossing?

Bedankt voor je snelle reactie!!!

Geplaatst: ma mei 09, 2005 20:25
door Jo VdB
Dat is mogelijk.
Je zou ook een elastiekje kunnen hangen over de andere, dit komt op hetzelfde neer. De elastiek "trekt" dan a.h.w. de gasschuif steeds dicht.

Jo VdB

Geplaatst: ma mei 09, 2005 22:01
door Rudy
xr250_1988 schreef: Kan ik nu wel met een kabel gewoon doorrijden of is dit allen een noodoplossing?

Bedankt voor je snelle reactie!!!
Houd er in elk geval rekening mee dat de meeste elastiekjes het niet lang uithouden in een warme benzine omgeving

Geplaatst: di mei 10, 2005 00:33
door Dr_Bean
je kan prima met 1 kabel rijden, veer zit al op de carburateur, dus niet klooien met elastiekjes.

2e kabel is idd veiligheid (zoals al egzegd was).
Als je swinters eens een stuk over de snelweg rijdt en je wilt de afrit nemen en je komt tot de conclusie dat je gaskabel is vastgevroren...dan is dat best handig!

Maar voor offroad niet echt nodig.
in de praktijk gebruikte ik de 2e kabel van mijn XR als noodoplossing voor als de trekkabel breekt :-)

Geplaatst: di mei 10, 2005 11:15
door Sjokske
Okay, okay, okay, kende het hele verhaal van die haal- en brengkabel al langer, maar nu :
Waarom dan ook niet bij een tweetakt (of zijn die zowiezo onveilig :lol: )

Wie het goede antwoord geeft gaat door naar de tweede ronde :wink:

Geplaatst: di mei 10, 2005 19:56
door Wortel
Twee takten (crossers) zijn vaak niet gekeurd door de RDW en rijden niet vaak over de openbare weg met kenteken.

De fabrikanten verwachten dat 4-takten meer en langer op de openbare weg zullen rijden en zullen dus voor dat gebruik wat veiliger zijn en moeten door de type keuring heen voordat ze een type goedkeuring en kenteken krijgen.

Geplaatst: wo mei 11, 2005 10:36
door Sjokske
Wortel schreef:Twee takten (crossers) zijn vaak niet gekeurd door de RDW en rijden niet vaak over de openbare weg met kenteken.
En tweetakt enduro's dan :?:
Hebben toch echt geen carburateur met twee kabels :!:

Geplaatst: wo mei 11, 2005 11:21
door speedphreax
Sjokske schreef:
Wortel schreef:Twee takten (crossers) zijn vaak niet gekeurd door de RDW en rijden niet vaak over de openbare weg met kenteken.
En tweetakt enduro's dan :?:
Hebben toch echt geen carburateur met twee kabels :!:
Volgens mij gewoon vanwege het gewicht. Alle beetjes helpen. Bij een goed onderhouden kabel heb je er echt geen twee nodig. Bepaalde types carburateur hebben ook meer last van een klemmende schuif. Volgens mij stond een CR500 er ook wel om bekend dat daarbij het gas wel eens bleef hangen.

Geplaatst: wo mei 11, 2005 15:39
door honda cr80
speedphreax schreef:
Sjokske schreef:
Wortel schreef:Twee takten (crossers) zijn vaak niet gekeurd door de RDW en rijden niet vaak over de openbare weg met kenteken.
En tweetakt enduro's dan :?:
Hebben toch echt geen carburateur met twee kabels :!:
Volgens mij gewoon vanwege het gewicht. Alle beetjes helpen. Bij een goed onderhouden kabel heb je er echt geen twee nodig. Bepaalde types carburateur hebben ook meer last van een klemmende schuif. Volgens mij stond een CR500 er ook wel om bekend dat daarbij het gas wel eens bleef hangen.
dat is nou net de motor waar je het niet bij wilt hebben :D

mijn kabel is ook gerafeld, moet ze ook eens vervangen. als ik naar rechts stuur lopen de kabels ook zo dat het gas blijft hangen. dus die moeten ook opnieuw aangelegd worden.

Geplaatst: wo mei 11, 2005 19:18
door JeeWee
Met een enkele kabel moet de "terug_haal_veer" :shock: op de carburateur zwaarder worden uitgevoerd.
Oftewel met twee kabels EN een zwakkere veer is je gas betrouwbaar EN gaat hij ook nog lekker licht.

Bij mijn Suzuki zit er maar een kabel op, laatst heb ik een gebruikte carburateur gekocht die is uitgevoerd voor twee kabels en hier is de veer een stuk zwakker van.

Groeten Jan Willem

Geplaatst: vr mei 13, 2005 12:54
door gassen
Ook de 2Takt weg motoren (met name de oudere types zoals suzuki GT serie) hebben ook 2 kabels.
Volgens mij dus idd een veiligheidsissue.