Pagina 1 van 1
Speling voorwiel (yzf400)
Geplaatst: zo apr 24, 2005 22:03
door Ger
Als ik het voorwiel bovenaan vastpak dan heb ik een speling naar links/rechts (dus rammelen van poot naar poot) van ongeveer 3 รก 4 millimeter.
De lagers heb ik laatst gecontroleerd, maar daar zat (dacht ik) geen speling op. Ook loopt het voorwiel gewoon soepel en hoor/voel ik geen krakend lager. Nou heeft een vriend van mij dezelfde motor en (nadat ik 'm gebeld had) ongeveer dezelfde speling.
Is dit normaal ?
Geplaatst: zo apr 24, 2005 23:08
door gassen
Klemmen op de voorvork vast maar de as niet volledig aangedraaid ??
Spaken los (allebei??)
Geplaatst: ma apr 25, 2005 11:16
door Ger
gassen schreef:Klemmen op de voorvork vast maar de as niet volledig aangedraaid ??
Rechts zit zo'n grote imbus. Aangezien ik niet zo'n imbus heb, heb ik die kant met de klemmen vastgezet, anders draait ie mee als ik aan de andere kant de moer aandraai.
gassen schreef:Spaken los (allebei??)
Nop, zitten allemaal vast.
Re: Speling voorwiel (yzf400)
Geplaatst: ma apr 25, 2005 16:43
door Joop
Het wiel moet dus niets heen en weer kunnen. Ik denk toch kapotte wiellagers of lagers die niet meer vast in de naaf zitten
Geplaatst: ma apr 25, 2005 16:56
door huskie
Zoals Gassen zegt, klembouten los, en eerst die as aandraaien. As tegen houden met.... een grote imbus, of iets anders wat past....
Of anders is het gewone speling tussen as en lagers ... en dus niets aan te doen.
Geplaatst: di apr 26, 2005 23:55
door Ger
Nou, vandaag de lagers er maar uit gehaald. Er zit inderdaad speling in de lagers zelf (kan ze bijna als rammelaar gebruiken
).
Morgen effe nieuwe erin zetten, eens kijken of de speling dan weg is,
Geplaatst: wo apr 27, 2005 09:51
door JBassie
Afgelopen weekend voelde ik ook speling in mijn voorwiel. Nadat ik alles los heb gehaald en schoongemaakt en ingevet heb, zit het wiel er weer helemaal strak in. Geen lagers versleten maar de vorige keer misschien niet helemaal goed vastgezet...
Geplaatst: vr apr 29, 2005 22:00
door Ger
Nou, voor wie het weten wil. Lagers en keringen vervangen en de speling is weg.
Wat wel nog grappig was dat ik originele lagers en keerringen heb gehaald, maar de keringen paste niet. Vandaag met het wiel naar de crossshop gegaan en bleek dat de originele er niet in passen, 1 mm te groot. Ze vermoeden dat het wiel van een Kawasaki is geweest en passend is gemaakt voor mij Yzf. Dus de Kawa keerringen erin gezet.
Tsja, dicht is dicht, vast is vast en meten is nog altijd weten......
Geplaatst: zo mei 01, 2005 21:30
door hornet911
kan je de lagers eruit halen zonder speciaal gereedschap?
Geplaatst: zo mei 01, 2005 22:33
door stimpie
ja gewoon naaf goed warms token met de gas brander en dan de lagers er met een schroeven draaier en hammer uit klopen
Geplaatst: ma mei 02, 2005 17:23
door JoeBaR
voor het los halen van de wiel lagers zou ik een passend stuk rond gebruiken ( verlengstuk van je dopsleutel set ) anders kost t je een schroevendraaier ..
pas er op dat bij het achterwiel , vaak aan de tandwiel zijde een borgringetje achter de keering en dus voor het lager zit ... die dus eerst verwijderen voor dat je begint te rammen met hamers en dergelijke !