Pagina 1 van 1

panne

Geplaatst: wo apr 20, 2005 23:02
door TTT
Vanavond was het een mooie avond, dus ben ik een eindje gaan rijden.
Helaas, toen ik weer richting huis ging kreeg ik panne.
In ene geen overbrenging meer en ik vermoed dat het de koppeling is die de geest heeft gegeven.

Of kan het nog iets anders zijn?

Morgenavond het ding maar eens openschroeven.

Re: panne

Geplaatst: do apr 21, 2005 09:36
door speedphreax
Oeps... kan best wel eens je Rekluse zijn.

Geplaatst: do apr 21, 2005 11:16
door Noppy
Check je olienivo eens. Het kan zo maar zijn dat je ergens olie bent verloren, bijv. bij je uitgaande as van je voortandwiel of je schakelpook!

Rekluse is toch ook een natte koppeling en droog lopen die kogeltjes vast; dan is 't zaakje ontkoppeld.

Als dat 't was, dan raad ik iedereen Rekluse te gaan rijden; het werkt beter dan een rood waarschuwingslampje :lol: 8) :lol:

Noppy

Geplaatst: do apr 21, 2005 11:51
door TTT
Als de kogeltjes vastlopen tijdens het rijden is de koppeling "gekoppeld" lijkt mij.
Olienivo check ik altijd voor het rijden en er is geen lek. Dus dat is het ook niet.

Het gebeurde wel op een stuk bosweg dat heel los gemaakt was met een machine. Geploegd of zo maar dan geen voren of klonten. De KTM kwam er amper doorheen. Ik reed er met flink wat gas door en ik dacht dat het achterwiel aan het spinnen was. Maar achteraf kan het wel eens zo zijn dat ik de koppeling aan het opstoken was. Nou ja, we gaan het straks wel zien.

Geplaatst: do apr 21, 2005 12:16
door Jan :)
TTT schreef:Als de kogeltjes vastlopen tijdens het rijden is de koppeling "gekoppeld" lijkt mij.
Olienivo check ik altijd voor het rijden en er is geen lek. Dus dat is het ook niet.

Het gebeurde wel op een stuk bosweg dat heel los gemaakt was met een machine. Geploegd of zo maar dan geen voren of klonten. De KTM kwam er amper doorheen. Ik reed er met flink wat gas door en ik dacht dat het achterwiel aan het spinnen was. Maar achteraf kan het wel eens zo zijn dat ik de koppeling aan het opstoken was. Nou ja, we gaan het straks wel zien.
Zoek eens op KTMtalk. Er zijn meer mensen die dat probleem ook hebben gehad. Meestal was de installed gap niet goed afgesteld bij het inbouwen van de Recluse waardoor de koppeling te snel slipt met alle gevolgen van dien. (Kan het draadje niet zo snel meer vinden)

Nog een ander draadje met andere mogelijkheden.
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=103224&hl=drive

Geplaatst: do apr 21, 2005 13:31
door JBassie
De KTM kwam er amper doorheen. Ik reed er met flink wat gas door en ik dacht dat het achterwiel aan het spinnen was. Maar achteraf kan het wel eens zo zijn dat ik de koppeling aan het opstoken was.


Daar lijkt het welk op ja aan hoe je het omschrijft. want ik heb hetzelfde gehad met de Honda en bleek dus de koppelingsplaten helemaal verbrand te zijn. Ruik je niks :?:

Geplaatst: do apr 21, 2005 15:37
door TTT
Jan, de gap was goed, ik had die 550 km terug nog gecontroleerd. Rekluse zat er toen zo'n 1000 km in.
Maar wellicht toch te groot geworden.

Geplaatst: do apr 21, 2005 15:43
door Jan :)
TTT schreef:Jan, de gap was goed, ik had die 550 km terug nog gecontroleerd. Rekluse zat er toen zo'n 1000 km in.
Maar wellicht toch te groot geworden.
Als je gap te groot is krijg je geen extra slip dan komt ie eerder niet goed vrij.

Geplaatst: do apr 21, 2005 17:16
door adje
Toine , toen je door dat zeer mulle zand reed had je toen de motor wel in een goede versnelling staan ?
Als je hem in de 5de of 6de versnelling had was dat het probleem want dan begint ie te veel te slippen en zijn nu dus je koppelingsplaten zoveel afgesleten dat de "gap"( ruimte ) te groot is geworden.
Ook met de Rekluse moet je wel opletten om in elke situatie in de goede versnelling te rijden want anders krijg je problemen.
Het kan wel een keertje zijn dat je niet goed zit maar te veel = te veel slijtage.
Ikzelf rij nu al twee jaar met de Rekluse en ik heb zelfs nog nooit iets hoeven bijstellen dus niets geen slijtage ( en ik doe er toch ook niet voorzichtig mee )

Geplaatst: do apr 21, 2005 21:08
door TTT
Goed, het zijn dus de platen.
Alle stalen mooi zwart verkleurd, en 2 zo krom als een banaan.
De rest is nog wel vlak.
Geeft mij te denken... de motor was altijd heel moeilijk in zijn vrij te schakelen met lopenede motor, met of zonder autoclutch. Wellicht waren die 2 platen altijd al niet zuiver vlak en heb ik daardoor de gap misschien niet goed kunnen meten.

Wat is de slijtlimiet op 2004 525EXC frictieplaten?
Ze zitten nu op ong. 1.8mm


Ad, inderdaad waarschijnlijk in een te hoge versnelling doorgereden en had ik meer grip dan ik dacht. Ook in Bertrix 200 km vette gladde klei dus ook daar in relatief hoge versnellingen gereden. Beter opletten dus de volgende keer.

Jan, wat jij zegt begrijp ik niet, als de gap groter wordt is er meer ruimte tussen de platen en lijkt mij dat ie dan juist wel goed vrij komt. Toen ik de boel net openschroefde was de gap inmiddels heel groot. Ik heb niet gemeten maar ik denk wel 2 mm.

Geplaatst: do apr 21, 2005 21:11
door Jo VdB
Nieuw zijn ze 2.0 mm
Versleten als ze 1.9 mm hebben

Zodoende ...

Jo VdB

Geplaatst: do apr 21, 2005 21:14
door TTT
setje nieuwe halen morgen dus.
Bedankt voor het ongelofelijk snelle antwoord, Jo.

Waar vind je deze info trouwens, ik heb alleen een oudere wphb waar nog van 1.8 mm platen gesproken wordt.

Geplaatst: do apr 21, 2005 21:23
door adje
2mm ruimte ?? dat is wel heel erg veel.
Zo te horen moet je al je platen gaan vervangen :cry:
Ik heb laatst bij Houten Klaas een Rekluse ingebouwd en daar kwam ik erachter dat de stalen platen niet 1mm maar 1.1mm dik waren waardoor er veel te weinig ruimte was.
We hebben toen op pad gemoeten om 1mm platen te gaan halen waarna het naderhand perfect was.
Ik hou de ruimte altijd tussen de 0.85 en 0.95mm dan zit je goed.
Als je niet zeker weet of je motor in een goede versnelling staat om een bepaalde situatie aan te kunnen schakel dan altijd terug om dit soort dingen te voorkomen.

Geplaatst: do apr 21, 2005 21:26
door adje
TTT schreef:setje nieuwe halen morgen dus.
Bedankt voor het ongelofelijk snelle antwoord, Jo.

Waar vind je deze info trouwens, ik heb alleen een oudere wphb waar nog van 1.8 mm platen gesproken wordt.
Bij een ktm 450/525 zijn het idd 2mm gevoerde platen en 1mm ongevoerde.
Let goed op dat de ongevoerde niet dikker zijn dan die 1mm want anders krijg je de Rekluse niet afgesteld. ( geen ruimte )

P.S je kunt ze denk ik het beste bij LV motors in Bladel halen want die had ze toen ook zo op voorraad en Lemmens niet.

Geplaatst: do apr 21, 2005 21:41
door Houten Klaas
Heb je nog een reactie gehad vanuit de US.WPM wist meteen dat er in de 2005 1,1 mm zit.

Geplaatst: do apr 21, 2005 21:44
door adje
Houten Klaas schreef:Heb je nog een reactie gehad vanuit de US.WPM wist meteen dat er in de 2005 1,1 mm zit.
Om eerlijk te zeggen heb ik er niet meer naar geinformeerd :oops: dus ik weet niet of ze het bij Rekluse weten.

Geplaatst: do apr 21, 2005 21:46
door Houten Klaas
Foei. :lol:

Geplaatst: do apr 21, 2005 21:47
door TTT
Ad, ik had twee 1 mm platen vervangen door 1.2 mm om aan de juiste gap te komen.
Ik zal wel even naar Louis rijden morgen, hopen dat ie er is.
Ik hoef alleen de gevoerde platen te vervangen.
Kan ik zaterdag weer rijden :D
Als je niet zeker weet of je motor in een goede versnelling staat om een bepaalde situatie aan te kunnen schakel dan altijd terug om dit soort dingen te voorkomen.
Klopt, maar als je denkt dat je achterwiel spint en de motor daarom toeren maakt ga je niet terug schakelen. Krijg je alleen maar meer wielspin van.
De ondergrond waar ik op reed kom je normaal ook nooit tegen. Heel luchtig omgewoelde bosgrond. Vandaar de verkeerde inschatting.

In Bertrix ook een paar keer (4) een klei helling op in z'n 3. Had misschien ook beter in z'n 2 gekund.

Geplaatst: do apr 21, 2005 21:54
door adje
Houten Klaas schreef:Foei. :lol:
Ik heb net meteen een mailtje naar Rekluse gestuurd :oops:
Ik laat je hun antwoord nog wel weten.

Toine , dat je die 1.2mm platen die bij het setje van Rekluse zaten erin hebt gezet is wel goed want anders kom je niet aan de juiste speling.

Geplaatst: vr apr 22, 2005 20:31
door sinterklaas
ik heb dit ook een keer gehad, toen ik nog een 125 had en we in het bos aan het crosse waren en wat over bergjes aan het springen waren toen ik neerkwam was ineens ook mijn hele aandrijving weg. wat bleek, waar de koppelingsplaten in het huis vallen, die 'pinnen' waren allemaal afgebroken.

Geplaatst: za apr 23, 2005 10:21
door Jan :)
TTT schreef:Jan, wat jij zegt begrijp ik niet, als de gap groter wordt is er meer ruimte tussen de platen en lijkt mij dat ie dan juist wel goed vrij komt. Toen ik de boel net openschroefde was de gap inmiddels heel groot. Ik heb niet gemeten maar ik denk wel 2 mm.
Ik begreip het ook niet :wink: Was dus een denkfoutje van mij :oops: Moet denken ook aan een paard overlaten...

Geplaatst: do apr 28, 2005 18:30
door adje
Toine , hoe is het nu afgelopen met je koppeling ?