Pagina 1 van 9

Nieuwe BMW

Geplaatst: vr apr 15, 2005 00:16
door Rudy
Met de nieuwe HP2 introduceert BMW Motorrad dit najaar een sportieve, lichtgewicht enduro, met als kloppend hart het 1.170 cc metende motorblok van de R 1200 GS. De HP2 werd ontwikkeld als echte offroad en betekent voor BMW Motorrad toetreding tot een geheel nieuw segment.



Behalve het motorblok en het boordnetwerk van de R 1200 GS is de HP2 een op zichzelf staande machine, volledig gericht op de specifieke wensen van de meest veeleisende endurorijder. De naam HP2 staat dan ook voor High Performance, met het getal 2 als aanduiding voor de tweecilinder krachtbron.

Om ervoor te zorgen dat de nieuwe HP2 in het terrein optimaal tot zijn recht komt, heeft deze dankzij diverse gewichtsbesparende maatregelen een totaalgewicht van slechts 195 kilo. Daarbij werd de wielophanging volledig nieuw ontwikkeld, met voor het achterwiel een systeem met luchtvering dat nieuw is in de wereld van motorfietsen.

Het lage gewicht in combinatie met het relatief hoge vermogen van 77 kW/105 pk maakt de BMW HP2 tot uitermate geschikte 'basic' machine voor amateur endurorijders.
bron: motorfreaks.nl
Afbeelding
Afbeelding
Wie durft hier de crossbaan mee op :lol:

Ps1: nogal klein schijfje zit erin :lol:
Ps2: kun je voor dat geld wat zo'n fiets waarschijnlijk gaat kosten niet beter 2 motoren kopen?

Geplaatst: vr apr 15, 2005 06:41
door Noppy
Mooi ding, weegt maar iets meer dan mijn Suz :lol:

Bert Duursma rijdt met een Bakker frame. Zou dat niet veel beter en lichter zijn dan dat pijporgel van HP?

Vooral die 'pullbars' vind ik mooi als variatie op de 'bullbars' :lol: 8) :lol:

GJ die komt daar vaker en die weet wel waarom Bert niet voor HP gekozen heeft.

Take care,

Noppy

Geplaatst: vr apr 15, 2005 08:43
door TTT
Wat een marketing prietpraat :roll:

Mijn R80 G/S weegt 180kg en da's nog steeds heel veel als het spannend wordt. En de 60pk's die daar uitkomen krijg je vaak al niet in snelheid omgezet, wiel gaat eerder spinnen dan 270 kg vooruit gaat. Hier in de blubber en zand althans. Mijn KTM met 50 pk versneld veel beter.

Misschien is dit wel een leuk fietsje om met 200 km/u door de woestijn te knallen. 8)

Bert heeft een Bakker frame omdat hij die al 2 of 3 jaar heeft. De HP2 is nog niet eens op de markt.

Geplaatst: vr apr 15, 2005 10:48
door baksteen
Klein remschijfje en een heeel erg lelijke demper.
Maar wat zou ik daar graag een proefritje op gaan maken :roll: 8)
Als het goed is zou hij in de herfst van 2005 moeten komen.




Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: vr apr 15, 2005 13:30
door speedphreax
Als je hem van de rechterkant bekijkt (die ZONDER uitlaat) dan valt me op dat dit de allereerste BMW is die met een ander cockpitje en spatbord best toonbaar zal zijn.

Pluspunt van deze BMW tegenover de LC8 is natuurlijk ook dat hij op tubeless banden staat.

Geplaatst: vr apr 15, 2005 14:22
door TTT
BMW boxer heeft wel meer voordelen:

- het lage zwaartepunt maakt "trialen" relatief makkelijk
- groot koppel bij lage toeren maakt een moeilijk hellinkje makkelijker.
- geen waterkoeling dus geen radiateuren.
- geen ketting te smeren of te vervangen.
- als ie omvalt blijft ie mooi op 1 tiet liggen, makkelijker optillen (voor zover 195kg makkelijk tillen is) Je kan hem ook mooi op die tiet omdraaien om 'm in de goede richting te leggen

En ik heb zelf het idee dat de draairichting van de motor (alle assen en asjes in de lengte van de motor i.p.v. dwars daarop) het insturen bij lage snelheden wat lichter maakt. Subjectief en gebaseerd op MTB paadjes rijden met de R80 G/S en de 525.

Ik ken echter paadjes waar je met die tieten niet door kan. Zoals in Bertrix vorig weekend.

Geplaatst: za apr 16, 2005 18:36
door speedphreax
Zo'n BMW heeft trouwens ook nadelen. Zo ongeveer 20.000 nadelen. In euro's moet ie dat gaan kosten.

Geplaatst: za apr 16, 2005 19:13
door JBassie
Als je heel snel kijkt, heeft hij veel weg van een quad.

Geplaatst: za apr 16, 2005 19:19
door Dr_Bean
speedphreax schreef:Pluspunt van deze BMW tegenover de LC8 is natuurlijk ook dat hij op tubeless banden staat.
???
Heb jij wel eens een Tubeless band in het zand/de modder staan plakken?

en wat gebeurd er als je met lekker zachte banden (die op de velg wandelen) in het zand rijdt?

waarom denk je dat alle crossers/enduro's.rallymotoren binnenbanden hebben: Omdat het zo onhandig is?

Geplaatst: za apr 16, 2005 19:26
door Dr_Bean
- het lage zwaartepunt maakt "trialen" relatief makkelijk

* Lc8 zwaartepunt licht ook heel laag (de bovenste helft is alleen maar airbox

- groot koppel bij lage toeren maakt een moeilijk hellinkje makkelijker.

* 100nm lijkt me genoeg = lc8

- geen waterkoeling dus geen radiateuren.

wat is er op een radiator tegen? Hij is goed beschermt door de tank, stuk krijg je het niet. Dat vraag ik me van die klepdeksels nog wel af...

- geen ketting te smeren of te vervangen.

* alleen regelmatig tegen flink centen de hele cardan vervangen.

- als ie omvalt blijft ie mooi op 1 tiet liggen, makkelijker optillen (voor zover 195kg makkelijk tillen is) Je kan hem ook mooi op die tiet omdraaien om 'm in de goede richting te leggen

Ach.. aan ieder motor kan je zijwieltjes schroeven.

:wink: :P

Geplaatst: za apr 16, 2005 19:32
door erwindob
Nog een plus voor de BMW

Doorgekleurd plastic. (zie ook de zijkant van m'n LC8)

Rwin

(toch denk ik dat ik liever een LC8 heb, maar om het zeker te weten zou ik graag een keer - echt - proefrijden met zo'n BMW)

d

Geplaatst: za apr 16, 2005 20:22
door daan LC8
Enne, met cardan kun je niet (of moeilijk) rommelen met de eindoverbrenging (tandje meer/minder)

Daan

Geplaatst: za apr 16, 2005 21:50
door JoeBaR
lekker makkelijk ook een boxer motor waarvan de cilinders buiten de motor steken , zeker voor het echte enduro werk ... NOT en een gewicht van SLECHTS 195kilo ... het is net een Harley op noppenbanden !!

niet te begrijpen waarom BMW blijft voortborduren op een (voor race of enduro ) waardeloos concept van de boxer motor ... een bmw is een degelijke TOER motor , zoiets noem je geen ``sportieve, lichtgewicht enduro`` :?

Geplaatst: za apr 16, 2005 22:35
door speedphreax
JoeBaR schreef:lekker makkelijk ook een boxer motor waarvan de cilinders buiten de motor steken , zeker voor het echte enduro werk ... NOT en een gewicht van SLECHTS 195kilo ... het is net een Harley op noppenbanden !!

niet te begrijpen waarom BMW blijft voortborduren op een (voor race of enduro ) waardeloos concept van de boxer motor ... een bmw is een degelijke TOER motor , zoiets noem je geen ``sportieve, lichtgewicht enduro`` :?
Degene die dit een sportieve lichtgewicht enduro noemt is inderdaad niet helemaal goed bij zijn hoofd. Ik noem het meer een allroad. Net als een LC8, een ST of en AT

Geplaatst: za apr 16, 2005 23:12
door Noppy
Dan zijn alle Duitsers niet goed bij hun hoofd: die noemen alles waar noppen onder zit en een koplamp aanzit een Enduro.

Wat ook leuk is is een steile hillclimb doen en het dan net niet halen en dan maar naar rechts draaien. Indien je het gas sluit, dan kantelt die boxermotor een graad of 10 in het frame. Tijdens zo'n draai waar je even gewichtsloos en momentumloos bent net genoeg om je onderuit te halen.

Lig je daarna met de tank naar beneden, dan kan je idd lekker op één tiet draaien en de boel weer oppakken.

Het grootste minpunt vind ik nog wel dat hij nu al enige jaren met injectie komt met een BMS en misschien toch wel KFR. Bij trialpassages niet echt lekker. Is dat met de dubbele bougies tegenwoordig helemaal weg? http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=7531

Voor off-roadrijden is die cardan naar mijn smaak té gevoelig voor storingen en scheuren, zie: http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=7697

Take care,

Noppy

Geplaatst: zo apr 17, 2005 09:10
door JoeBaR
Noppy schreef:Dan zijn alle Duitsers niet goed bij hun hoofd: die noemen alles waar noppen onder zit en een koplamp aanzit een Enduro.


dat is toch al eens bewezen ? :lol:

maar vroeger noemde ze zoiets toch G/S Gelande Sport?? , dat klonk ieniedergeval al een stuk minder gedurft dan zoiets als deze motor een Enduro te noemen ..

ik vind die foto`s trouwens ook erg misleidend , die man die op die BMW staand een heuvel afrijd , alsof het een vederlicht gooi en smijt machientje is , daar rolt wel ff dik 270 kilo naar beneden hoor , reken maar dat die vent helemaal niet zo blij is als dat ie op de foto moet doen blijken :D

Geplaatst: zo apr 17, 2005 15:58
door baksteen
:?

Wat een negatieve oordelen......

Tuurlijk is t geen superwendbare trialmotor en als je het liefst alleen maar dwars door het bos gaat zal t ook niet de meest geschikte motor zijn, maar om nu nu alleen maar af te kraken en iets positiefs eraan te zien ???

Kzou 'm maar wat graag een paar weekjes willen testen 8)
Betalen kan ik 'm nl ook niet :wink:


Dr_Bean schreef:- het lage zwaartepunt maakt "trialen" relatief makkelijk

* Lc8 zwaartepunt licht ook heel laag (de bovenste helft is alleen maar airbox

- groot koppel bij lage toeren maakt een moeilijk hellinkje makkelijker.

* 100nm lijkt me genoeg = lc8

- geen waterkoeling dus geen radiateuren.

wat is er op een radiator tegen? Hij is goed beschermt door de tank, stuk krijg je het niet. Dat vraag ik me van die klepdeksels nog wel af...

- geen ketting te smeren of te vervangen.

* alleen regelmatig tegen flink centen de hele cardan vervangen.

- als ie omvalt blijft ie mooi op 1 tiet liggen, makkelijker optillen (voor zover 195kg makkelijk tillen is) Je kan hem ook mooi op die tiet omdraaien om 'm in de goede richting te leggen

Ach.. aan ieder motor kan je zijwieltjes schroeven.

:wink: :P
Dit zijn allemaal geen echte argumenten, op zo'n manier kun je iedere fiets wel afkraken. Geen liefhebber van BMW zijn is oké, maar 'm per sé af willen kraken is ook niet nodig.

Geplaatst: zo apr 17, 2005 19:21
door TTT
Heren, heren, ik schrijf geen vergelijk LC8 vs. BMW :roll:
LC8 is ook een mooie motor hoor :wink:

Ik pen wat ik ervaar als zijnde goed aan een BMW.
Verder rij ik momenteel 90% van mijn tijd op de KTM want ik ben dus ook bekend met de nadelen van een BMW :D

Geplaatst: zo apr 17, 2005 21:28
door erwindob
Zowieso is meer motorfietsen om uit te kiezen altijd mooier. En zoveel is er niet te kiezen van dit soort dus van mij mag ie blijven.

Anders rijdt straks iedereen op een LC8 ...

Geplaatst: zo apr 17, 2005 21:45
door Dr_Bean
:lol: :wink: :D :) :o

Geplaatst: ma apr 18, 2005 00:13
door Rudy
JoeBaR schreef:lekker makkelijk ook een boxer motor waarvan de cilinders buiten de motor steken , zeker voor het echte enduro werk ... NOT en een gewicht van SLECHTS 195kilo ... het is net een Harley op noppenbanden !!
Helemaal mee eens, of dat gewicht nou laag ligt of niet... Volgens mij moet je hulk hogan zijn om met zo'n ding enduro te kunnen rijden :lol:.
Misschien is er optioneel een hulpje te krijgen die je motor weer optilt als je gevallen bent :wink:

Goeie morgen mannen

Geplaatst: wo apr 20, 2005 09:51
door Raymond
Thomas Schilcher wins the Penzberger Dirt Days 2005 17.04.2005 the actual show was the success of the BMWS nevertheless 1200 HP2
with Simo Kirssi and Christian Pfeiffer.

I guess they entered the rallye later, so taking up the places with points:

1. Thomas Schilcher, KTM EXC 450
2. Michael Resch, KTM EXC 525
3. Michael Schöpf, KTM EXC 400
4. Simo Kirssi, BMW GS 1200 HP2
5. Striezl Grünwald, KTM EXC 520
6. Herman Angele, KTM EXC 525
7. Robert Singer, Yamaha YZ 250
8. Thomas Erhart, Yamaha WR 400
9. Alois Fiechtner, Suzuki DRZ 400
10. Ludwig Stork, KTM EXC 300
11. Hermann Ernst, Yamaha WR 450
12. Hans Sperl, KTM EXC 250
13. Wolf Helly, KTM EXC 200
14. Franz Zollner, KTM EXC 525
15. Stefan Zwerenz, KTM EXC 450
16. Christian Pfeiffer, BMW GS 1200 HP2
17. Björn Pape KTM EXC 250
18. Emmeran Rinser, Suzuki DRZ 400
19. Thomas Kiefinger, Honda XR 400
20. Andreas Hagl, Honda CR 250

Ouch ouch ouch! 1200cc compeating with 250-450cc extremely-light crossers in mud track!!!

And most of all, no 950s or 640/660s? It's tells me a very informative story "behind real-life" :)

Afbeelding

nog eentje dan


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: wo apr 20, 2005 14:11
door JBassie
:shock: dat ziet er wel heel cool uit. Dat moet wel een geweldig goede chauffeur zijn.

Geplaatst: wo apr 20, 2005 15:09
door STTEVE
Deze mis ik nog
Afbeelding

Wel een indrukwekkende motor, en dan 4e worden op een olifant tussen alleen maar gazelles, is een prestatie van formaat

Die Christian Pfeiffer ken ik wel, van de Erzberg rodeo, die heeft hij eens gewonnen. Hij was vroeger trailrijder, en heeft/had zijn eigen (trail)stuntshows. Een beetje Frans Verhoeven, zeg maar gek op gekke en extreme ritten

Geplaatst: zo mei 15, 2005 23:01
door Lucky Luke
BMW heeft Parijs Dakar anders vaker gewonnen dan KTM. En nee, niet alleen in de jaren '80.
Het gaat er mijns inziens om of het mannetje dat op het motortje zit een potje kan rijden of niet,
en op wat voor motor dat mannetje het liefste rijdt, moet dat mannetje maar mooi zelf weten.
Mekaars brommer afzeiken vind ik tijdverdrijf voor mensen die weten waar het gas zit maar verder
van toeten noch blazen weten.
Maar goed, je moet je toch ergens mee onderscheiden dus dan maar zeggen dat jouw brommer beter is dan de andere. :wink: