Pagina 1 van 1

reparatie CDI ???

Geplaatst: za apr 09, 2005 22:45
door BennieXL/TTR
Heb geen vonk meer in m'n Yamaha TT600R (1998). Ben bang dat de CDI overleden is. Nou heb ik begrepen dat er bedrijven zijn die de CDI kunnen doormeten en zelfs repareren.
Wie kan mij aan een naam of telefoonnummer van zo'n bedrijf helpen. :?:
Een CDI van zo'n TT voor even te leen zou ook mooi zijn, kan ik zien of het daar wel aan ligt.
Reacties op 06-12061931 of b.gorcum@chello.nl
Omgeving Rotterdam. :cry: :cry: :cry: :?: :?:

Geplaatst: zo apr 10, 2005 14:34
door Airhead
Hi Bennie,

Ik heb zelf ook een TT600R en ik heb ook veel problemen gehad met de electriciteit (vonken).
Vorig jaar heb ik m'n CDI naar een gespecialiseerd bedrijf gebracht (= CARMO Electronics in Helmond; http://www.carmo.nl; zij zijn gespecialiseerd in de reparatie van CDI's voor motoren).
Het bleek echter dat het probleem niet in de CDI zat.
De verschillende contacten/schakelaars van de TT600R zijn erg gevoelig voor vocht.
Het probleem bleek dan ook te zitten in het contactslot. Haal het contactslot er maar eens uit en verbind de draadjes die aan het contactslot zitten (zijn er maar twee). Grote kans dat je weer een vonk hebt. (je kan de vonk trouwens erg moeilijk zien bij (dag)licht).
Een ander ding dat ook storing geeft is de schakelaar die bij de zijstandaard zit. Hier had ik een half jaar na de aankoop van de TT600R al problemen mee. Ook hier geldt: draden loshalen van de schakelaar en gewoon doorverbinden.
Mochten deze twee opties niet werken zoek dan naar een draadbreuk (kan je met een multimeter doen of een accu met een draad en lampje) of maak alle contacten los, maak ze schoon en spuit ze in met een vochtverdrijver (bijv. WD 40).

Ik hoop dat het lukt.

Stuur me anders even een mail dan kan ik je misschien verder helpen.

Succes,

Enrico

Geplaatst: ma apr 11, 2005 16:41
door Wortel
Voordat je aan zoiets kostbaars gaat rommelen als een CDI zou ik eerst de volgende zaken controleren of ergens een CDI box lenen en die proberen.

Probleem kan namelijk ook in je stator zitten, het spoeltje wat voor de stroom voor de CDI zorgt is meestal door de lichtspoel heen gewikkeld en als dat sluiting maakt werkt het niet meer. Dan brandt je licht nog wel gewoon maar de ontsteking werkt dan niet. Zoiets dergelijks heb ik vroeger ook met mijn XR600 gehad.

Verder moet je ook controleren of het opnemertje dat de puls verzorgt wel werkt. Dit is ook een spoeltje met een magneetje dat de timing voor de CDI verzorgt. Ik weet niet waar dat zit op een TT.

Maar eerst meten of de CDI zijn informatie en voeding krijgt....