Pagina 1 van 1
Zadel materiaal rally machines
Geplaatst: do mar 31, 2005 23:49
door AdventureRider
Op Paris-Dakar (en andere woestijdrally) motoren zitten meestal zadels met een soort opgeruwd leer als overtrek. Weet iemand of dit ook werkelijk leer is en indien niet wat voor een materiaal het dan is. En als het leer is, wordt er dan nog een plastic folie onder het leer gedaan om het zadel waterdicht te maken of wordt het juist open gelaten om meer ventilatie te krijgen? En waarom worden er dergelijk stroeve zadels gebruikt?
Geplaatst: vr apr 01, 2005 11:51
door huskie
Ja een soort kunstseem, of is dat kunstZeem? Tegen transpiratie/zweet tussen de benen
Precieze materiaal weet Mars wel en/of Freek.
Geplaatst: vr apr 01, 2005 16:00
door Freek
transpiratie/zweet tussen de benen ken ik wel, maar het materiaal niet.
Ik heb er wel eens een gezien met een suéde overtrek.
Geplaatst: vr apr 01, 2005 16:21
door erwindob
Volgens mij noemen ze het wildleder.
Bij Sommer wel eea over gelezen. Ik geloof zelfs dat het eventueel geimpregneerd kon worden voor parkeren in de regen.
Niet alle kanten op glijden lijkt me wel comfortabeler bij een rallye (waar je dus niet elke 2 seconden aan de andere kant van je zadel moet hangen voor een nieuwe bocht) anders weet ik het ook niet.
't ziet er natuurlijk ook best stoer uit.
Geplaatst: vr apr 01, 2005 18:45
door AdventureRider
Ja, KTM Sommer weet het wel. Een nieuw zadel verbouwd naar individuele wensen inclusief "rallye" overtrek zou ongeveer 440 kosten. Ja, daaaaag hoor!
Een splinternieuw kompleet zadel voor een 640 Adventure kost 85 euro, schuim kost drie keer niets, een overtrek max 75 euro, en waar blijft de rest van mijn goede centjes dan...
Geplaatst: vr apr 01, 2005 19:11
door huskie
Kunstzeem? Wat een onzin
Ik bedoelde, denk ik, ook suede.
Geplaatst: vr apr 01, 2005 22:06
door Dr_Bean
idd 'wildleer': wat het precies is weet ik ook niet, maar ongelakt, suede achtig idd.
Sommer zet er een folie onder, zodat het schuim niet nat wordt. het leer zelf is dun en wordt snel weer droog. icm Water afstotend maken en het wordt ook nogh een nauwelijks nat.
Bij warm weer wil je niet lang op een plastic zadel zitten. Ik heb zelf goede ervaringen met een schapenvacht erover: lekker zacht en niet zwetering.
Rally zadel is ook nog eens veel harder(!), vlakker (dus minder uitgediept) en smaller, waardoor je meer bovenop de motor zit. Eigenlijk zie je dat bij veel moderne crossers ook, in vergelijk met offroads en oudere crossers.
Geplaatst: vr apr 01, 2005 22:37
door henk-v
ja maar ....nog harder , zadelpijn is nu al een probleem
jaja ik weet het meer gaan staan
Geplaatst: za apr 02, 2005 13:36
door TTT
Afgelopen maandag op een 525 gereden met verhoogd zadel.
Dat gaat toch wel lekker.... makkelijker van zit naar sta maar ook voor mijn gevoel meer controle in de bocht. Je zit wat makkelijker voorop.
Wil ik dus ook, maar voor de 2004 MXC is geen verhoogd zadel verkrijgbaar. Schuim is wel overal te koop, maar waar haal ik nu zadelovertrek spul???
Geplaatst: za apr 02, 2005 15:36
door AdventureRider
Zoek in Google op "autobekleding" en je vindt heel wat autobekleders. Die autobekleders doen meestal ook motorfietszadels en hebben en verkopen dus zadelspul in diverse printen/kwaliteiten. Je kan dan kiezen uit een effen zwarte of meerdere kleurtjes (duur).
Je kan ook standaard dekjes van bijvoorbeeld Technosel kopen.
Je hebt een hele goede hand nieter nodig, of een elektrische nieter. Gebruik de kortste nietjes die er zijn.
Eerst de voor en achterkant vastzetten met elk een stuk of vijf nieten, en dan de zijkanten straktrekken en vastnieten. Je kan het alleen doen maar met twee man/vrouw is het makkelijker.
Geplaatst: za apr 02, 2005 18:30
door Freek
Ik heb het ook wel eens gedaan.
kleine tip; zorg dat het overtrek goed warm is voor je het vastniet.
Zo krijg je er geen rimpels in.
Geplaatst: ma apr 04, 2005 12:34
door Mars
Toevallig laat ik deze week het zadel van mijn KTM opnieuw bekleden (660 replica) Een compleet nieuw zadel bij Sommer is 390 euro, en een losse overtrek is 170 euro. Ik laat het nu in twee kleuren namaken voor 75 euro, zijkant skai, bovenop suede bij een meubelmaker. Dat scheelt aanzienlijk! Het vastnieten doen we dan weer zelf. Persoonlijk vind ik het wel prettig om als je veel lange stukken rijdt, een lekker hard zadel te hebben, dat werkt vaak toch het beste. In combinatie met een fietsbroek moet het dan te doen zijn.
Geplaatst: ma apr 04, 2005 12:49
door AdventureRider
Hi mars,
Wordt er dan nog een plastic folie onder de suede gedaan om het zadel waterdicht te maken?
Geplaatst: ma apr 04, 2005 14:51
door Mars
Eh nee, dat dan weer niet. Had eigenlijk wel handig geweest, maar ik zal er mee moeten leren leven vrees ik. Op mijn vorige yamaha had ik het ook niet, en als het zadel nat was, had je daar nog lang plezier van....
Gelukkig ben ik een mooi weer rijder! (en heeft het broeikas effect ook z'n voordelen)
Zonder gekheid, ik vind het niet echt een probleem, en de prijs is er ook wel een beetje naar denk ik.
Ik vraag me af of die rallyKTM's dat uberhaupt wel hebben eigenlijk?
Gr. Marcel
Geplaatst: ma apr 04, 2005 20:26
door Freek
Of je maakt gewoon zadelverbreders, zoals ik gedaan heb;
Ja , lach er gerust om, maar het zit als een Goldwing.
Het zadel is aan beide kanten 12 cm breder dan normaal.
Het bestaat uit hardschuim, afgedekt met reepjes siliconen, met daarover schapenvacht.
Doordat het geheel niet hoger dan mijn knieholte komt, kan ik gewoon gaan staan of naar achteren hangen.
En het is te demonteren met 2 boutjes.
Geplaatst: di apr 05, 2005 00:41
door AdventureRider
Ja Freek, ik heb het live bij jou thuis gezien, en weer moet ik er om lachen.
Er zijn zo in het leven van een mens dingen die je moet accepteren. Je zet dus geen petje op je hoofd met twee bidons erin (ook al heb je dorst), je doet geen geruite pantoffels aan (ook al zitten ze lekker) en je vermoord de lijn van een KTM Adventure niet met een Corbin danwel zelfbouw zadel (ook al doen je billetjes pijn). Het heeft met stijl en ethiek te maken.
Geplaatst: di apr 05, 2005 09:29
door huskie
Hummm, adventurerider heeft hier wel een sterk argument, Freek
Geplaatst: di apr 05, 2005 09:46
door STTEVE
huskie schreef:Hummm, adventurerider heeft hier wel een sterk argument, Freek
.... en een zere kont, waarschijnlijk.
maar eerlijk is eerlijk, het is heel .......apart.
Geplaatst: di apr 05, 2005 10:02
door AdventureRider
STTEVE schreef:
.... en een zere kont, waarschijnlijk.
Als je, zoals ik, gewend bent om lang hier
op te zitten, wordt je niet zo snel bang van een beetje doorzitten.
Het probleem met mijn 2003 Adventure zadel is dat er voorin het zadel een zacht gedeelte is en achterin een hard gedeelte. Omdat ik normaal precies op de scheiding zit, kantelt mijn bekken naar voren waardoor ik verschrikkelijke lage rugklachten krijg. Ik ga het zadel dus harder en hoger maken en er dus maar direct een mooier overtrekje op doen.
Geplaatst: di apr 05, 2005 13:03
door Freek
huskie schreef:Hummm, adventurerider heeft hier wel een sterk argument, Freek
1 proefrit op mijn motor, en hij wil nooit meer wat anders.
Geplaatst: di apr 05, 2005 14:10
door erwindob
AdventureRider schreef:Ik ga het zadel dus harder en hoger maken en er dus maar direct een mooier overtrekje op doen.
En er dan een lekker tourtje mee maken hoorde ik van Raymond, nietwaar?
groetjes
Rwin
Geplaatst: di apr 05, 2005 15:40
door AdventureRider
erwindob schreef:
En er dan een lekker tourtje mee maken hoorde ik van Raymond, nietwaar?
Dit zo ongeveer is het plan:
Geplaatst: di apr 05, 2005 15:42
door Rudy
Geplaatst: di apr 05, 2005 16:17
door erwindob
Wauw, da's wel een apart draadje waard
Geplaatst: di apr 05, 2005 17:06
door KeTenMaar
Als ik de route zie op de kaart, zal er niemand gek van opkijken als je daar rondrijd als een soort dromedaris. Oppassen dat ze je hulpzadel niet als sjekkie gaan draaien.