Pagina 1 van 1

Te Rijk?

Geplaatst: do mar 24, 2005 19:45
door janrocco
Men DR-tje start steeds (koud of warm weer) zonder gebruik te maken van de choke.

Bij het rijden steeds een brandstof geur(zelfs zeer fel)


Is dit een indicatie van een te rijke afstelling?

Zoja hoe te regelen?

Re: Te Rijk?

Geplaatst: do mar 24, 2005 20:22
door Alp
janrocco schreef:Men DR-tje start steeds (koud of warm weer) zonder gebruik te maken van de choke.

Bij het rijden steeds een brandstof geur(zelfs zeer fel)


Is dit een indicatie van een te rijke afstelling?

Zoja hoe te regelen?
Zeker is deze te rijk, vooral in de winter heb je de choke nodig,
Het beste is om achter de org. standaard afstelling te komen en dan zeker eerst en nieuwe naald en naald houder zetten, deze slijten, trillen uit, wel orgineel!!!!
en monteer een nieuwe en juiste bougie.

Geplaatst: do mar 24, 2005 23:06
door janrocco
reeds bedankt voor de tips.


zou een te hoog verbruik ook hieraan te wijten zijn.

Geplaatst: vr mar 25, 2005 11:57
door Estivie
janrocco schreef:zou een te hoog verbruik ook hieraan te wijten zijn.
Heel waarschijnlijk wel. Er zijn 2 zaken die gebeuren door een te rijke afstelling:

* De benzine wordt niet volledig verbrand & loopt dus tussen je cylinder & cylinderwand naar beneden en verdunt je olie. Dunne olie gaat dan weer sneller door klepdichtingen & blijft meer aan de cylinderwand hangen, waardoor je meer gaat verbruiken. (dat valt op te lossen door er nieuwe olie op te gooien)

* De smerende eigenschappen van je olie worden afgebroken, waardoor je meer (rapper) slijtage krijgt, en dus een hoger olieverbruik. (dat valt al heel wat minder snel op te lossen.

Ik heb net mijn DR een volledige revisie gegeven, omdat ie heel veel olie verbruikte. Pas later kreeg ik te horen dat benzine een grote boosdoener kan zijn (mijn afstelling van de carburatie was sinds de nieuwe naald nog niet helmaal op punt, waardoor hij ook de veel benzine kreeg).

Dus eerst die afstelling in orde, verse (en goede) olie er op gooien.. en terug kijken hoe het gaat.

P.S. Ga naar een specialist voor de afstelling van je carburatie. Er wordt heel veel zelf gevezen aan een carburator, terwijl dit eigelijk een gespecialiseerde materie is (als je het goed wil hebben...)

Veel Succes

Stijn

Geplaatst: vr mar 25, 2005 20:06
door huskie
P.S. Ga naar een specialist voor de afstelling van je carburatie. Er wordt heel veel zelf gevezen aan een carburator, terwijl dit eigelijk een gespecialiseerde materie is (als je het goed wil hebben...)
Estivie, dit is geen speciale materie en ik ben zelfs van mening dat een nitwit tot een betere afstelling kan komen dat die "specialist".
Want het geval wil dat carburatie tuning gewoon tijdrovend is, waar de specialist echt geen tijd voor heeft/maakt. Want dan moet hij dus 300 euro vragen aan arbeidskosten en 6 euro voor die hoofdsproeier :wink:
Zelf doen dus, met een ervaren maat daarbij, gewoon een ochtend of middagje opofferen. En zorg voor een serie stationair sproeiers en hoofdsproeiers. Dat verdien je echt terug.. plus het is gewoon leuk om je eigen motor beter te maken.

Geplaatst: vr mar 25, 2005 20:24
door Estivie
Ja en nee...

je hebt een punt ivm de werkuren. Langs de andere kant (maar zoals je weet ben ik zelf maar een nitwit..) denk ik toch dat die adhv hun gespecialiseerde machine (meettoestellen) veel rapper weten wat/hoe ze moeten bijstellen. Waar wij 4u voor nodig hebben doen zij misschien in een half uur, of zie ik dat helemaal fout?

Geplaatst: vr mar 25, 2005 20:49
door Freek
Een vuil of te vet luchtfilter geeft ook een te rijk mengsel.
Nieuwe naald en naaldgeleider doen ook wonderen.
Daarna pas experimenteren met als uitgangspunt, de fabrieksafstelling. (die jongens hebben er voor doorgeleerd)

Geplaatst: vr mar 25, 2005 22:04
door Alp
Freek heeft ook gelijk