Pagina 1 van 1

technische vragen

Geplaatst: di mar 22, 2005 01:30
door XR-Fan
Beste mensen,ik heb twee vragen over de xr.
vraag 1 : Als ik de kleppen moet stellen in welke stand moet de nokkenas
staan T-punt alle 4 de nokken omlaag, of T-punt nokken omhoog.

Vraag 2 : Bij het vastdraaien van de cilinderkopdeksel bemerkte ik, dat ik de lange m6 bout niet vast ging (draaide door) deksel eraf gehaald.
Aan de bout zat schroefdraad van een helicon .
Moet er nu opnieuw geboord worden of kan ik er gewoon een nieuwe
helicon inzetten.

m.v.gr XR-Rijder

Geplaatst: di mar 22, 2005 21:53
door Gast
helicon is HELICOIL?

Geplaatst: wo mar 23, 2005 00:35
door Dr_Bean
1: De nokkenas draait maar 1 omwenteling bij 2 omwentelingen van de krukas... ofterwijl: De nokken staan OF allemaal omhoog, OF allemaal omlaag wanneer de krukas op het T merk staat.
Je moet dus de motor tegen de compressie draaien, en dan heel iets verder naar de T markering, dan staan de kleppen dicht (nokken naar beneden), in die positie moet je kleppen stellen. ps. komt niet op de miligraad

2: Weet je zeker dat het een Helicoil was die er uit kwam, of gewoon een spiraaltje oude schroefdraad? (een Helicoil is een heel hard veertje van staal, de originele schroefdraad is van Alu en kan je tussen je vingers plat drukken. Ik denk niet dat het een heloil was, want die kan meestal ook niet door het gat in het deksel. (deel waar geen schroefdraad zit).

-Als alleen de schroefdraad er uit is: Helicoil (laten plaatsen: tappen en inschroeven)
- ALs het inderdaad al een Helicoil was en die er uit is gekomen kan je nog een stalen inzetbusje laten plaatsen: moet wel zeker het spul er af!, en er moet voldoende materiaal zijn om de bus te plaatsen.
Ik dacht dat die ene hele lange M6 met 10-kop doorloopt tot in de cilinder.

technische vragen

Geplaatst: wo mar 23, 2005 01:06
door XR-Fan
Dr. Bean,
Bedankt voor de nuttige informatie.
De schroefdraad wat om de bout zat kon je er inderdaad zo van afhalen
dus zal het wel schroefdraad van de cilinderkop zijn.
Is het mogelijk om een helicoil zelf te plaatsen ,gezien de diepte waarin getapt moet worden.
Moet de cilinderkop eraf of kan die blijven zitten
Heeft iemand dit al eens gedaan.

m.v.gr.XR-Rijder

Re: technische vragen

Geplaatst: wo mar 23, 2005 01:21
door Dr_Bean
XR-Fan schreef: Moet de cilinderkop eraf of kan die blijven zitten
Heeft iemand dit al eens gedaan.

m.v.gr.XR-Rijder
Hoi,

Om te tappen moet de iets grotere hellicoiltap er door kunnen en ook de helicoil zelf... Normaliter kan dat hier door het deksel/kop. Bovendien moet je toch ook de spaanders eruit krijgen...

Aan de kant van de nokkenaskettingtunnel zitten 2 lange bouten, die in de cilinder vast zitten: das lastig, want dan moet ook de kop er af,
alle ander dekselbouten zitten in de kop gedraaid: dan moet het deksel er af.
PS.: Af hankelijk van het modeljaar is het lastig om het deksel/kop er af te krijgen zonder het blok uit te bouwen. Soms gaat het door het blok te lossen en iets voorover in het fame te laten kantelen, dat geeft je dan net genoeg ruimte om het deksel er af te krijgen. Bij mijn XR heb ik het tunneltje voor de toerentelleraandrijving (die bij XR ontbreekt) eraf gezaagd, dat gaat het ook makkelijker.
Als je de zaak los hebt: ALLE boutgaatjes controleren, en waar verdacht... direkt een helicoil in! en niet te vast draaien!

Maar goed.. Als het niet de middelste rij boutjes betreft, die de nokkenaslagering inklemmen, dan maakt het niet veel uit dat ie los zit, anders dan dat je risiko hebt dat die gaat lekker... lekt ie niet dan heb je geluk :)

en voortaan niet te vast zetten: de M6jes: 10nm! de centrale M8 23nm

technische vragen

Geplaatst: wo mar 23, 2005 01:54
door XR-Fan
Dr.Bean,
Het is inderdaad aan de rechtse kant distrubutiezijde,het motorblok is al eronderuit .
Vorige eigenaar heeft eraan gesleuteld maar niet in positieve zin,volgens mij wist die niet hoe een momentsleutel er uit zag.
Ik zal de cilinderkop er maar weer af halen zit er pas op.
Kan ik de pakking nog gebruiken,er is nog niet mee gereden.

m.v.gr.XR-Rijder

Re: technische vragen

Geplaatst: wo mar 23, 2005 20:40
door Dr_Bean
XR-Fan schreef:Dr.Bean,
Ik zal de cilinderkop er maar weer af halen zit er pas op.
Kan ik de pakking nog gebruiken,er is nog niet mee gereden.

m.v.gr.XR-Rijder
Tja.. zoiset.
Koppakking op nieuw gebruiken is geen probleem volgens mij. Gewoon goed opletten dat er geen vuiltje (zandkorrels oid) in/aan zitten. Er zit een zilvergoedje op en in, wat er pas uitkomt bij de eerste keer goed warmdraaien; dan plakte de zaak min of meer aan elkaar.

Het probleem met Aluminium is dat het gewoon maar een beperkt aantal keren aandraaien overleeft, daarom is een Helicoil ook sterker dan het origineel: De afschuikrachten bij het aandraaien komen dan op de hardstalen Helicoil, en niet op het alu (daarop komt dan alleen de pure trekkracht).

Dus: Kijk alle boutgaatjes eens kritisch na: Zie je al gedeelten windingen eruit komen of draait de bout er (eerst goed schoonmaken) niet lekker in => Helicoil erin. Als je dat niet doet draai je de zaak nog 5x los en vast en bij iedere keer gaat er weer een ander boutje stuk... in 1x goed is beter!
Oja, boutgaatjes reinigen gaat heel goed met spuitbus remmenreiniger, maar pas op waar je het heen spuit (oogjes enzo..)

Gebruik, ook voor de kopbouten, zeker niet meer dan het voorgeschreven moment, de XR koppen lekken nooit, zeker niet met originele zuiger.
Is het trouwens een oude XR met 8mm kopbouten of een nieuwere met 9mm (x1,25) ?

succes

technische vragen

Geplaatst: wo mar 23, 2005 23:48
door XR-Fan
Dr.Bean,
Vandaag nog even gesleuteld,cilinderkop eraf, zag dat het schroefdraad -gedeelte wat beschadigd is inderdaad in de cilnder zat.
Het opboren en tappen is wel te doen,opboren met 6,3mm .
Na grondige inspectie nog 2 slechte bevestigingen gevonden.
Setje V-coils(helicoils) besteld bij Locloods in Molenhoek,aardig bedrijf moet ik zeggen.
Oh ja mijn xr 600r is uit 1991,schijfrem achter.
Nu nog wachten op het setje v-coils,en dan kan ik de xr eindelijk in mekaar zetten.
Nogmaals bedankt voor de informatie,laat nog wat horen hoe het is gegaan.

m.v.gr.XR-Rijder

Geplaatst: do mar 24, 2005 00:06
door Dr_Bean
Molenhoek...

Zit je bij mij in de buurt?
(helaas hebben gasten geen profiel..., en je kan zo ook geen pb sturen. maw, is aanmelden een idee?)

technische vragen

Geplaatst: do mar 24, 2005 00:58
door XR-Fan
Nee Nee,Molenhoek is waar het bedrijf is gevestigd die diverse gereedschappen verkopen.
Ikzelf kom uit Zuid-Limburg.
Groetjes XR-Rijder

technische vragen

Geplaatst: zo mei 15, 2005 12:46
door XR-Fan
Eindelijk :lol: mijn xr loopt weer goed,3 nieuwe helicoils erin .
Ik moet zeggen met die helecoils dat werkt perfect,alles op moment
aangedraaid.
Mr-Bean bedankt nog voor de nuttige informatie :lol: :lol: :lol: