Pagina 1 van 1
tweedehands kopen, waarop letten???
Geplaatst: vr dec 06, 2002 17:03
door huskie
Vaak komt het voor dat een nopper een tweedehands motor koopt en dan aan dit forum vraagt, wat dit of dat geluidje inhoudt. Of dit of dat hoort te lekken en waarom het wiel niet wil draaien. Afijn, om kort te gaan, laten we nu eens van te voren bepalen waarop gelet moet worden voordat je een tweedehandsje koopt.
Om de komende kopers te helpen.
Ook waarschuwen voor de verkopers praatjes, zoals; bereden door oud dametje.
of; pas nog een grote?? beurt gehad.
of; dat hoort zo.
of; nee, zit net een nieuwe zuiger in etc.
Je mag natuurlijk je eigen ervaringen delen, positief of negatief.
Maar laten we niet gaan zeggen: ga naar die en die dealer die helpt je wel aan een goede, want daar wordt niemand mee geholpen.
We moeten de kopers helpen bij het beoordelen van zijn "lievelings" fiets, opdat hij emotieloos kan beslissen en nu eens vooraf geholpen wordt in plaat van achteraf. Okee
Mijn allereerste tip is: neem iemand mee die je vertrouwt en die ook nog verstand van motorfietsen heeft(het liefst crosser/enduro's). Twee zien meer dan een, en het geeft een goed gevoel als je even met iemand wil overleggen.
Geplaatst: vr dec 06, 2002 18:04
door Rudy
tja wat moeten we hier nou weer op zeggen
ding zowizo ff laten lopen (eventueel in de 1 zetten koppeling op laten komen>>>als je vage geluiden hoor weet je dat krukas $#%^&* is).
Zuigerveren horen rammelen ofzo hoor je bij een watergekoelde motor haast niet (of hij moet echt heel erg verrot zijn), de manier hoe hij erbij staat zegt meestal al wel genoeg vind ik zelf.
En crossers bij crosszaken is meestal zowizo weinig mee mis
Rudy die zijn cretje bij bonenberg gekocht heeft
Geplaatst: vr dec 06, 2002 23:23
door Jo VdB
rudy schreef:En crossers bij crosszaken is meestal zowizo weinig mee mis
Vind ik nogal een vrij gevaarlijke veralgemening !
Effen een beperkte opsomming :
algemene staat motor, staat tandwielen + ketting, geen speling op (wiel)lagers, geen slag in het wiel, balhoofdlagers niet vast of ingelopen ?, geen krassen etc. op de cromé laag van de voorvorken, staat van de schijfremmen, remmen in het algemeen OK?, kader niet geraakt (aan de onderkant)? , staat luchtfilter, doe luchtfilter los en bekijk binnenkant , staat van de carburateur, voldoende koelvloeistof, is de cilynderbuitenkant niet bruinig bij een 4-takt (want dit kan wijzen op chronische oververhitting !!), staat van de bougie, geen speling op schakelas of remas, staat van de achtervering, werd alles aangedraaid met een draaimomentsleutel of zomaar op het "gevoel", werden originele onderdelen gebruikt of minderwaardig spul, slipt de koppeling niet door (vertrek eens langzaamaan in bv. 3de/4de versnelling), zit er overal nieuw plastic op (waarom?), loopt de motor niet scheef (gooi wat water op de grond en laat de motor er recht over rijden, je ziet direct of de motor nog recht loopt a.h.v. de sporen in het water) enzovoort.
Jo VdB
Geplaatst: za dec 07, 2002 18:25
door huskie
Jo, heb je dit allemaal door ervaring geleerd??
Rudy, sorry ben het met Jo eens over z'n opvatting dat niet alle crossers oke zijn bij de motorcross zaak.
De prijs die ze geven voor een een jaar oude motor is dusdanig laag dat ze, in welke motorische staat hij ook verkeert, hem toch wel verkopen.
De buitenkant is echter wel belangrijk voor ze. Een op en top in motorische conditie zijnde motor wordt niet genomen als hij er van buiten als een "lijk"uitziet. Dus mijn motor is historie voor ze, ook al is ie 100 procent oke van binnen etc. Alles netjes gesmeerd enz enz.
Maar deze motor is dan ook belangrijk voor me, en mag me niet in de steek laten als ik weer eens wordt achterna gezeten
Je kunt dus beter bij een "goede"particulier kopen dan bij een motorzaak.
Geplaatst: za dec 07, 2002 19:26
door Freek
Maak een lange proefrit.
De meeste kopers rijden in 5 min. een blokje rond in een nieuwbouwwijk.
Kijk voor en na de tijd olie en koelvloeistof na.
Geplaatst: zo dec 08, 2002 12:44
door huskie
Ja ik denk dat een lange proefrit(soort van endurootje) een goed idee geeft hoe de motor zich gedraagt. Maar ja, hoeveel verkopers laten dat toe.
Niet veel denk ik.
Nog een tip: haal het onstekingsdeksel eraf, en haal de magneet op en neer en heen en weer. Een ietsje speling voel ik op de magneet maar als het halve mmers worden, weet je zeker dat je je blok kunt openmaken.
Je zou eigenlijk de cilinder er ook af moeten halen, om het bigend te proberen. Geen speling is hier de maatstaf.
Laat de machine lopen, en draai het gas open en dicht. Is de trilling zo, dat je je handen bijna niet aan het stuur kunt houden dan moet je gaan nadenken over krukaslagers. (Bij de honda twinspars schijnt de trilling nogal heftig te zijn, klopt dit Rudy)
Geplaatst: vr jan 31, 2003 15:29
door KC
Heeft het ook zin de compressie te meten,
en hoe vaak kun je er een nieuwe,
of een overmaatse zuiger in zetten?
Dat waarschijnlijk wel interessant als je er langer
dan een seizoen mee wil doen?
Kees
Geplaatst: zo feb 02, 2003 22:09
door huskie
Compressie meten geeft een indicatie over de toestand van zuigerveren tov cilinderwand, maar ik zou me er niet blind opstaren. Het is wel een goed aankoop argument om de prijs van een zuiger etc af te dingen. Zeker als de eigenaar zegt dat er net een nieuwe in zit hahaha.
Bij een tweedehandse motor zit er altijd net een nieuwe in
.
Ik kijk liever door het uitlaattraject (bij een tweetakt dus) in de cilinder, geeft meer indicatie over de toestand.
Geplaatst: di feb 04, 2003 10:19
door Rudy
huskie schreef:Compressie meten geeft een indicatie over de toestand van zuigerveren tov cilinderwand, maar ik zou me er niet blind opstaren. Het is wel een goed aankoop argument om de prijs van een zuiger etc af te dingen. Zeker als de eigenaar zegt dat er net een nieuwe in zit hahaha.
Bij een tweedehandse motor zit er altijd net een nieuwe in
.
Ik kijk liever door het uitlaattraject (bij een tweetakt dus) in de cilinder, geeft meer indicatie over de toestand.
idd zuiger zelf bekijken geeft meestal wel een redelijke indicatie., compressie meten bij koude motor heeft ook niet zoveel zin
Geplaatst: vr feb 07, 2003 20:44
door Ad Ketelaars
De advertenties waarin bijvoorbeeld staat: motor 2 of 3 jaar oud, geheel gereviseerd. Als hij geheel gereviseerd is en hij is pas enkele jaren oud dan is het zeker niets voor mij. Voor mij klinkt "geheel gereviseerd" hetzelfde als "geheel uitgeleeft" of "geheel uitgewoond" of "geheel afgetrapt" enz. enz.
Geplaatst: vr feb 07, 2003 21:59
door huskie
even offtopic:De mijne is ook geheel gereviseerd , maar je hebt mij nog nooit hoeven ophalen ivm een "DNF" dus je bedoelt niet mijn motor
Geplaatst: zo feb 09, 2003 00:16
door Gast
Ad Ketelaars schreef:De advertenties waarin bijvoorbeeld staat: motor 2 of 3 jaar oud, geheel gereviseerd. Als hij geheel gereviseerd is en hij is pas enkele jaren oud dan is het zeker niets voor mij. Voor mij klinkt "geheel gereviseerd" hetzelfde als "geheel uitgeleeft" of "geheel uitgewoond" of "geheel afgetrapt" enz. enz.
HUH? nu sorry hoor, maar een crosser is sowieso uitgeleefd na een seizoen goed veel te hebben gereden... en als je hem dan reviseert is ie weer zo goed als nieuw... dat is juist het punt van revisie... natuurlijk kan je je wel vragen stellen over het feit hoe men een revisie 'ziet'
Geplaatst: zo feb 09, 2003 00:18
door Sandman79
bovenstaande post is van mij...
Geplaatst: zo feb 09, 2003 11:38
door KC
Als er dan nog rekeningen zijn van degene die de revisie heeft uitgevoerd,
en wanneer, dan zou ik er nog over denken.
Als dat allemaal onduidelijk is, dan is er waarschijnlijk aan geknooid.
Nee bedankt, ik kijk wel even verder.
KC
Geplaatst: zo feb 09, 2003 22:09
door Ad Ketelaars
Als ik de berichten goed gelezen heb dan heeft onze "bikkel" Huskie zijn motor afgelopen winter pas laten reviseren. Dus dat ophalen komt komend seizoen nog wel. Althans als ik je een keer dezelfde routes laat rijden als de rest van de deelnemers. Zoals je weet, maar je niet openbaar durft te zeggen geef ik jou altijd route 4 mee. Deze heeft alleen maar pijltjes naar links zodat hij nooit verder dan 250 meter van de startplek komt en zodoende zelf terug kan lopen. Deze zal ik komend jaar weer apart leggen zodat je weer gerust in kunt schrijven voor mijn ritten.
Geplaatst: zo feb 09, 2003 23:21
door huskie
Ooh Ad, wat heb je weer een vertrouwen in mijn knutselen. Mijn huskie heb ik "niet laten repareren"maar is persoonlijk door de beste mekanieker gedaan die ik kon vinden: IKZELF.
Dus geef me deze keer een "echte"route" mee.
Laatst had ik het echt wel door hoor, dat ik steeds linksom reed.