Pagina 1 van 1
onderhoud 4takt
Geplaatst: di feb 22, 2005 14:56
door peewee
Goh, voel me een beetje dom (nee ben willemalexander niet).
Na zoveel jaar een die-hard 2takt rijder te zijn geweest mag ik me vrijdag gaan omscholen om een 4takt te vertroetelen. Gelijk een paar vragen over onderhoud.
Hoe vaak moet ik olie verversen met zo'n ding (TE450). Wat voor olie?
Kleppen stellen ? wanneer? zelf te doen?
Wat moet ik aan zo een 4-takt blok doen voor onderhoud?
(met weemoed denk ik terug aan me 2takt.)
Ja ik weet dat ik een handboek krijg etc maar wilde het toch ff weten dan de 4takt mensen hier.
groeten peewee.
Eerst zien dan geloven dat zo een 4takt lekkerder is.
Re: onderhoud 4takt
Geplaatst: di feb 22, 2005 15:19
door Helen
peewee schreef:Eerst zien dan geloven dat zo een 4takt lekkerder is.
Ja hoor, een viertakt is lekkerder! En dan vooral een Huskie.
Ik ben nog steeds stààààpeldol op mijn TE 250.
Geplaatst: di feb 22, 2005 16:20
door Hein van Buuren
Kleppen stellen schijnt bij een 450 TE een makkie te zijn en niet zo vaak te hoeven (wel checken).
Je zult inderdaad veel info uit het boekje te kunnen halen, deze is trouwens via het internet te downloaden.
Misschien doen ze er tegenwoordig zelfs geen boekje meer bij, scheelt behoorlijk op de drukkosten.
Op onderstaande link van Ben van Erp staan zowel de gebruikershandleiding, onderdelenboek en de technische specificaties in PDF formaat van alle types van Husqvarna.
Het betreft wel model 2004 maar daar kan nooit zo veel verschil in zitten.
http://www.benvanerp.nl/index.php/Extra/
Als je het allemaal wilt uitprinten zou ik dat niet thuis doen tenzij je aandelen inktpatronen hebt
Gewoon lekker bij de baas uitprinten, of zeg ik nu iets doms ?
Laat je wel even weten hoe je "nieuwe liefde" bevalt ?
Oh ja Paul, vooral goed inrijden schijnt essentieel te zijn bij een viertakt.
Mij is destijds aangeraden de motor een aantal malen te laten "spugen", dit is onder stationair toerental (en af en toe gas gevend) de motor tegen het kookpunt aan te laten komen (waarbij de radiator nét niet begint over te spugen).
Dan de motor te laten afkoelen en dit een keer of 5 te herhalen.
Is wel een vervelend klusje die je na een keer of 3 "spuugzat" bent maar het schijnt een hele goeie manier te zijn om je viertakt optimaal te laten inlopen.
Daarna de eerste 200 kilometer de motor niet voluit laten lopen en het beest is klaar voor het echte werk.
Ik heb het met mijn vorige viertakt Huskie zo gedaan en beviel wel goed.
Daarna kocht ik een tweetakt ............... en dat had ik eigenlijk nooit moeten doen
Geplaatst: di feb 22, 2005 16:59
door erwindob
Ha ha,
Dat "spugen" heeft Ben v Erp mij inderdaad ook aangeraden. Ik werd het niet spuugzat maar m'n buren even verderop wel
't moest natuurlijk 's avonds "laat" ook nog een keer en niet iedereen waardeert het geluid van een mooie nieuwe Huskie.
Rwin
Geplaatst: di feb 22, 2005 17:27
door Joop
Hein van Buuren schreef:
Oh ja Paul, vooral goed inrijden schijnt essentieel te zijn bij een viertakt.
Mij is destijds aangeraden de motor een aantal malen te laten "spugen", dit is onder stationair toerental (en af en toe gas gevend) de motor tegen het kookpunt aan te laten komen (waarbij de radiator nét niet begint over te spugen).
Dan de motor te laten afkoelen en dit een keer of 5 te herhalen.
Is wel een vervelend klusje die je na een keer of 3 "spuugzat" bent maar het schijnt een hele goeie manier te zijn om je viertakt optimaal te laten inlopen.
Daarna de eerste 200 kilometer de motor niet voluit laten lopen en het beest is klaar voor het echte werk.
Ik heb het met mijn vorige viertakt Huskie zo gedaan en beviel wel goed.
Daarna kocht ik een tweetakt ............... en dat had ik eigenlijk nooit moeten doen
Dit vind ik wel een heel vreemde manier om een viertakt in te laten lopen
Dit heb ik in ieder geval bij mijn diverse viertakt KTM's (Rotax, LC-4 en EXC) nooit zo gedaan. En deze viertakten liepen echt alle perfect. Wat is eigenlijk de achtergrond van dat vreemde inloop verhaal
Geplaatst: di feb 22, 2005 17:46
door Hein van Buuren
Zou te maken hebben Joop met het "zetten" van de diverse materialen.
Zelfs (of juist) bij moderne viertakten (waarbij alles heel strak passend wordt geslepen) schijnt dit belangrijk te zijn.
Mij is het niet door Ben van Erp aangeraden maar door een andere Huskie dealer (waar ik mijn motor helaas gekocht had i.p.v bij Ben of JST).
Misschien is het iets dat alleen bij Huskies voorkomt / nodig is.
Het was mijn eerste viertakt enduro en heb de raad ter harte genomen.
Op zich misschien wel een wondelijke manier maar ik neem aan dat mensen die al heel lang in de endurowereld meelopen dit niet aanraden om je te pesten maar omdat de ervaring geleerd heeft dat dit beter is.
Geplaatst: di feb 22, 2005 18:03
door peewee
inrijden????
Koken? moet ik dan gelijk zo een fannetje erop bouwen.
Ik laat het wel weten wat ze me aanraden. FF een mich comp III verasfalteren. dood zonde, eigenlijk ff motard wieltjes monteren voor as weekend.
ps iemand een roadbook houder over? schijnt modern te zijn tegenwoordig. grapje
Geplaatst: wo feb 23, 2005 00:10
door adje
PeeWee , je hebt een P.B.
Geplaatst: wo feb 23, 2005 13:50
door huskie
Waarom een PB, mogen wij niet meelezen?
Dat spugen, raar woord, vertelden ze me ook bij een 2takt te doen. Is dus allemaal onzin, als het alleen voor 4takten zou gelden.
Dit heeft trouwens alleen met de zuiger te maken. Het blijkt dat een zuiger de eerste keer dat "zij" warm wordt sneller zou uitzetten dan de keren daarna. Waardoor dus de kans op een vastloper met een nieuwe zuiger eerder aanwezig zou zijn, als later
Ik weet niet of dit verhaal mettalurgisch klopt? Misschien dat onze Ing-ers hier antwoord op kunnen geven?
Het ergste vind ik altijd als mensen leidraden aanreiken en er niet bij wensen te vertellen waarom het een en ander moet gebeuren. Dus als je "waarom" vraagt: krijg je geen antwoord of een of ander vaag antwoord
Geplaatst: wo feb 23, 2005 16:20
door TTT
Inlopen... blijft een kroeg onderwerp.
zie
http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Mijn KTM heb ik overigens ingereden door gewoon te gaan rijden.
Gas durfde ik de eerste 100 km toch niet helemaal open te draaien
Advies Lemmens: 1 tankje rustig aan, daarna gewoon gassen.
Dat met stationair inlopen lijkt mij erg slecht.
Bij stationair warmt een motor (en de olie dus) maar langzaam op en inrijden doe je met een WARME motor. Pas dan zijn alle onderdelen aan de juiste toleranties.
Bovendien zijn de dynamische belastingen bij stationair anders dan bij hogere toeren (omdat het materiaal niet oneindig stijf is) en je wilt juist inlopen voor normaal gebruik.
Geplaatst: wo feb 23, 2005 17:21
door Hein van Buuren
Ik heb hetgeen mij aangereikt werd "braaf"opgevolgd, ben er (beetje naief) verder niet op door gegaan.
Ik moet het echte fijne ervan ook schuldig blijven.
Misschien is het inderdaad verstandig om geen antwoord / tips te geven als je er niet echt het fijne van weet
Sorry voor de discussie die ik hiermee aangezwengeld heb, hierdoor is de vraag van Paul wel helemaal naar de achtergrong verdwenen
Laten "we" verder maar tips geven waar hij wat aan heeft zonder dat iedereen over elkaar heen valt door de discussie die dan ontstaat.
Geplaatst: wo feb 23, 2005 18:49
door huskie
Ach, ik vind deze discussie best wel het voeren waard. Misschien onder een eigen topicje? Maar Hein, jij geeft je mening en ik geef m'n mening, dat is nou juist het mooie van dit forum op internet. Ik vind dat zolang iedereen de beste bedoeling heeft met z'n antwoorden er geen "foute" antwoorden gegeven worden.
Dus iedereen met advies aangaande een 4takt onderhouden, hou je vooral niet in, want we zijn het met elkaar eens dat de huidige 4takten racemonsters meer dan genoeg onderhoud kunnen gebruiken
Geplaatst: do feb 24, 2005 00:17
door Joop
huskie schreef: want we zijn het met elkaar eens dat de huidige 4takten racemonsters meer dan genoeg onderhoud kunnen gebruiken
Dat valt ook nog wel mee in vergelijking met de vroegere viertakten
Geplaatst: do feb 24, 2005 10:50
door huskie
Waarschijnlijk wel, Joop. Maar ik wilde luie PeeWee bang maken door het wat te overdrijven
Geplaatst: do feb 24, 2005 11:11
door TTT
Onderhoud is leuk! Hoe meer hoe beter.
Lekker in de garage bezig zijn zonder gezeur van anderen.
Heerlijk.
Zo heb ik dubbel plezier van m'n ktmmetje.
Geplaatst: do feb 24, 2005 12:32
door Noppy
Ik heb van iemand uit het noorden van de VS vernomen dat het het best is om eerst je motor op te bokken met stenen onder je achterwiel, te verwarmen en daarna eerst twee rondjes tegen de klok in om je motor te dansen met je motorlaarzen aan.
Daarnaa twee rondjes rechtsom en daarbij goed stampen op de grond. Spuug daarbij uitgebreid fluimen op de buddy seat van je motor!
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het opwarmen het best gaat met eikenhout in combinatie met benzine. Dat rookt lekker.
Doe dit alleen bij volle maan, anders schijnen je zuigerveren krom te trekken!!!!
Mochten er andere stammen (Oranje, blauwe of gele huidskleur) op de rook afkomen, gewoon negeren en door blijven dansen.
Hoe heette die bron ook weer? Oh ja, het was Wijze Totempaal
Noppy LOL
Geplaatst: do feb 24, 2005 13:53
door JBassie
grapjas
Geplaatst: do feb 24, 2005 16:09
door peewee
heb gehoord dat in je gloeiend hete uitlaat urineren na de dans ook erg goed is.
Schijnt ook te helpen om het zweten in je helm tegen te gaan en ook op je bril tegen het beslaan.
grijnssssssssssss
Geplaatst: do feb 24, 2005 18:04
door huskie
Zo, en weer een serieus topic naar de vaantjes geholpen
Maar nu stoppen daarmee, de "serieuze" moderator.
ps: ik heb liever dat iemand eventjes dat vliegwieltje voor me afdraait op zijn draaibankje, zie andere topic