Pagina 1 van 1

beste merk accu

Geplaatst: ma feb 21, 2005 20:59
door cornepol
Haai,

Ik zoek een nieuwe accu (YTX9-BS). Welk merk kan ik het beste nemen?

Doei,
corné

Geplaatst: ma feb 21, 2005 21:06
door Noppy
Hawker: die doet er 5 jaar over om qua lading te halveren, is kleiner dan je standaard accu, onderhoudsvrij en kan niet lekken indien je motor op zijn kant ligt.

De accu kan zelfs op zijn kop gemonteerd worden.

Indien deze accu veel kleiner is dan je eigen accu, dan zal je de accuruimte moeten verkleinen!

Ik geloof dat je hun aanbod kan bekijken onder het kopje 'batterijen' http://www.hawker.nl

Onder Odyssee staan er een paar types: http://www.enersysreservepower.com/ody_powersport.asp

Ik had zelf de SBS6, prima ding!

Het gekke is dat ze óók aan particulieren leveren, mits je pint in hun magazijn in Rotterdam of Leerdam.

Nou suc6,

Noppy

Geplaatst: do feb 24, 2005 19:49
door wr450f_05
Neem alleen yuasa dat is wat er standaard word gemonteerd en gaat lang mee.

Geplaatst: ma feb 28, 2005 16:13
door Zot
Over Hawker accu's.

http://www.reiseenduro.de/cgi-bin/forum ... read=26735


Niet meer nemen lijkt me.

Tsja

Geplaatst: ma feb 28, 2005 20:07
door Noppy
Diepontlading is me ook al gebeurd met een tweetal orginele BMW-accu's, dus dat is blijkbaar niet maatgevend.

Wat wel maatgevend is dat moderne voertuigen steeds meer continu-eters aan boord hebben, zoals klokjes of boordcomputers.

Dat, samen met anders stroomvreters als voorruitverwarming, ABS etc, maakt dat accu's steeds vaker het loodje leggen, zeker in de winter. Lees het onderstaande artikel maar eens:

Door de sterk gestegen energiebehoefte van moderne auto's, blijkt de oeroude techniek van de 12-volts accu steeds vaker de zwakste schakel. Bijkomend probleem is dat het gebruik van startkabels bij nieuwe auto's taboe is.

Was in de T-Ford alleen de ontsteking nog elektrisch, de nieuwste auto's zijn computers op wielen. De rekenkracht van de moderne auto is zelfs al groter dan die van de eerste generatie Space Shuttles.

Niet alleen allerlei nieuwe veiligheidssystemen als ABS en injectiesystemen vragen om steeds meer stroom, ook de gestegen behoefte aan comfort aan boord trekt een zware wissel op de stroomvoorziening. Zaken als airconditioning, dvd-spelers en navigatiesystemen doen de vraag naar energie in de auto steeds vaker pieken. En daar kan de ouderwetse accu niet goed tegen.

Maar ook nadat de motor is afgezet, blijft de auto om stroom vragen. Vroeger was dat alleen het voor het dashboardklokje, maar wie tegenwoordig goed luistert, hoort nog minutenlang zoemende geluidjes nadat de auto is afgesloten.

Porschebaas Wendelin Wiedeking vergelijkt de bedrieglijke stilte rond een geparkeerde auto met de rust in de slaapruimte van een jongensinternaat. ,,Als er één kabaal maakt, zijn ze allemaal wakker.''

Volgens Wiedeking gaat dat precies zo met de sluimerende elektronische systemen aan boord van een auto. De besturingssystemen van de auto staan 's nachts in een 'stand by modus'. In die fase doorlopen ze permanent proefprogramma's en maken elkaar daarbij van tijd tot tijd wakker. Dit kan tot piekspanningen leiden die de 12-volts accu binnen een paar uur ontladen.

En dat gebeurt steeds vaker, zo concluderen de ANWB en de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB. In bijna één op de vier gevallen moeten de hulpdiensten van de ANWB uitrukken voor een lege accu. Bij de ADAC is dat zelfs in een op de drie gevallen.

Volgens de bonden zijn vooral de accu's van moderne SUV's en slagschepen als de BMW 7-serie en Mercedes E-klasse steeds sneller rijp voor de sloop. Dat komt doordat de accu eigenlijk nauwelijks is doorontwikkeld sinds de Franse uitvinder Gaston Plante in 1859 het eerste exemplaar ontwikkelde op basis van lood en zuur.

Tot een jaar of tien geleden leidde dat zelden dat problemen. De accu kreeg alleen bij het starten een piekbelasting te verduren, daarna bleef de spanning op eenzelfde, hoog niveau. Maar de energievretende piekbelastingen die de elektronica aan boord van een moderne auto vraagt, hebben de levensduur danig verkort.

Met name het continue proces van ontladen en opladen blijkt veel nieuwe accu's al binnen enkele maanden krachteloos te maken. Zaken als elektrische voorruitverwarming en stoel- en stuurverwarming zorgen in de winter voor nog meer van dit soort pieken, terwijl de accu door de kou dan minder sterk is. De hoge ruststroom die nodig is om de computers hun proefprogramma's te laten doorlopen, zorgt voor nog meer problemen.

Volgens de ANWB wordt het probleem van de malende elektronica in een geparkeerde auto de komende jaren vanzelf minder, omdat veel auto's tegenwoordig automatisch in de slaapstand schieten, zodra ze worden afgesloten. Dure modellen beschikken vaak al over zo'n systeem en ook een auto als de nieuwe Golf schiet in de slaapstand, zodra deze op slot wordt gezet.

Maar niet iedereen doet dat. Want in een afgesloten garage in of naast het huis, ontbreekt normaal gesproken de noodzaak daarvoor. Met als gevolg dat de elektronica alsnog een onrustige nacht tegemoet gaat en de accu snel leeg kan raken.

Toch blijft de 12-volts accu vanwege zijn beperkte mogelijkheden de komende jaren voor veel ellende zorgen. Nog niet zo lang geleden leek het er op dat de stroom in auto's zou toenemen tot 42 volt. Maar het plan flopte omdat autofabrikanten de extra investeringen niet zagen zitten.

Toch lijkt de komst er van onvermijdelijk. Nu al wordt door de elektronische accessoires en componenten zo'n 800 tot 1000 Watt aan energie 'verbruikt'. Een 12-Volts systeem levert bovendien minder dan vijftig procent rendement. Dat betekent dat er gemiddeld zo'n 1,2 liter brandstof per 100 kilometer wordt gebruikt om dit energieverbruik via de dynamo te compenseren.

Volgens DaimlerChrysler zal door het toenemende aantal accessoires en bijvoorbeeld elektrische stuurbekrachtiging en remsystemen, het energieverbruik oplopen tot boven de 2500 Watt. Met wellicht piekbelastingen tot 12.000 Watt. Daarvoor is de huidige accu niet geschikt.

Ook marktleider Varta denkt dat de 12-volts accu aan de grenzen van zijn mogelijkheden zit. Het merk werkt dan ook aan een systeem met twee accu's; een van 12 volt met goede startkwaliteiten voor de verlichting en het starten, en een 36 volts accu om de vele elektrische en elektronische componenten in de auto van stroom te voorzien. Het grote probleem is dat dergelijke systemen de auto duurder maken. Het zal dus nog wel even duren voor ze te zien zijn in moderne middenklassers.

De toenemende hoeveelheid elektronica in auto's zorgt er ook voor dat het geven van starthulp een steeds groter probleem wordt. Volgens de ANWB en de BOVAG zitten moderne auto's zó bomvol elektronica, dat het starten met startkabels niet langer verantwoord is.

,,Dealers krijgen regelmatig te maken met verstoorde motormanagement systemen'', aldus de Bovag. ,,Een deel daarvan wordt veroorzaakt door de piekspanning als gevolg van het starten met een startkabel. Bij sommige automerken wordt al voorgeschreven dat de auto alleen met een nieuwe accu gestart mag worden.''

Volgens de Bovag loopt bij het starten van een auto met een lege accu de elektronica van de zowel de donorauto als de auto met de lege accu gevaar. ,,Alleen al de vonken die ontstaan bij het klemmen van de accupolen kunnen een piekspanning afgeven, die de elektronica beschadigt'', aldus de bond. ,,Kortom; niet meer doen. Laat de accu regelmatig controleren bij de dealer en bel de specialist als het toch mis mocht gaan.''

Ook de ANWB raadt het gebruik van startkabels bij moderne auto's af. ,,Het geven van starthulp begint langzamerhand een kunst te worden'', aldus de ANWB. ,,De accu en de dynamo spelen een steeds belangrijker rol in de auto. Veel systemen zijn afhankelijk van stroom en wanneer je met startkabels in de weer gaat, kunnen deze compleet ontregeld raken. Ze moeten dan door de dealer weer opnieuw worden afgesteld en dat is al gauw een kostbare aangelegenheid.

,,Nog erger is het wanneer door piekspanning computers aan boord beschadigd raken. De kans daarop is groot. Vooral wanneer de kabels bij een lege accu na het starten te snel worden afgekoppeld. Je praat dan over een schadepost die al snel kan oplopen tot vele duizenden euro's.''

Bron: Algemeen Dagblad

Geplaatst: ma feb 28, 2005 20:24
door Freek
Volgens Touratech is de kwaliteit van Hawker een stuk slechter geworden;

Nach Rücksprache mit unserer Qualitätssicherung muss ich Ihnen leider mitteilen,
dass wir Ihnen die Batterie nicht gutschreiben können, da die Garantie abgelaufen ist.

Wir gewähren zwei Jahre Garantie, obwohl HAWKER uns nur ein halbes Jahr gewährt.
(Ich weiß nicht, woher Sie die Information haben, dass wir 10 Jahre gewähren.)

Um Ihnen die Problematik mit den HAWKER Batterien zu erleutern, schreibe ich Ihnen
die Fakten, die wir von HAWKER bekommen haben dazu mit in diese Email.

HAWKER-Batterien nicht mehr im TOURATECH-Programm!

Wegen ihrer vielen Vorteile für den Einsatz unter harten Bedingungen und aufgrund eigener sehr guter Erfahrungen, haben wir vor einigen Jahren die Batterien der Firma HAWKER begeistert in unser Programm aufgenommen.

Guten Gewissens konnten wir die von HAWKER gegebenen sechs Monate Gewährleistung erweitern und unseren Kunden zwei volle Jahre Garantie auf diese Produkte geben.

Leider hat die Qualität dieser Batterien sich inzwischen drastisch verschlechtert!

Insbesondere bei modernen Motorrädern mit kleinen Dauerverbrauchern wie etwa einer Uhr oder einer Alarmanlage kommt es innerhalb weniger Tage Standzeit bei Batterien neueren Produktionsdatums zu einer Tiefentladung, welche die Batterien unrettbar zerstören kann. Leider wird aber eine solche Tiefentladung als Schadensursache durch die Firma HAWKER aus der Gewährleistung ausdrücklich ausgenommen.

So blieb uns keine andere Wahl, als diese Produkte ganz aus unserem Programm zu nehmen.

Wir bei TOURATECH haben übrigens ausschließlich HAWKER-Originalprodukte vertrieben. Gerüchten, die schwarzen Batterien könnten Fälschungen oder Nachbauten sein, hat die Firma HAWKER uns gegenüber ausdrücklich widersprochen.

Falls Sie schon eine HAWKER-Batterie besitzen, bleibt unsere Garantie selbstverständlich bestehen, sofern sie diese bei TOURATECH gekauft haben (siehe Prüfsiegel auf der Batterie) und die technische Prüfung keine Tiefentladung als Schadensursache ergibt.

Wir hoffen auf Ihr Verständnis und würden uns freuen, wenn wir wiedereinmal etwas für Sie im Bereich Touring, Rallye, Racing tun könnten.