Pagina 1 van 1

Brandstog KTM EXC 300?

Geplaatst: zo feb 06, 2005 22:40
door Bushmaster
Ik ben enigzins in verwarring: Mijn dealer vertelde dat ik voor mijn KTM EXC300 Super benzine moet gebruiken. In een gebruikershandleidng vond ik: "Unleaded SUPER fuel, research octane 95". Volgens mij noemen we in Nederland RON98 benzine "Super", en is de "normale" benzine RON95.

Wat moet ik gebruiken? Heeft er iemand ervaringen met RON95 benzine?

Re: Brandstog KTM EXC 300?

Geplaatst: zo feb 06, 2005 23:09
door Joop
Ik zou er maar gewoon super benzine met een octaan gehalte 98 ingooien, dan weet je tenminste zeker dat er geen problemen komen. :idea:

Re: Brandstog KTM EXC 300?

Geplaatst: vr feb 24, 2006 01:26
door XR600R
Joop schreef:Ik zou er maar gewoon super benzine met een octaan gehalte 98 ingooien, dan weet je tenminste zeker dat er geen problemen komen. :idea:
Altijd 98 octaan tanken.
En in ieder geval NOOIT V-Power gebruiken.
In deze brandstof zitten stoffen die de takt olie afbreken.
De kans op een vastloper is hierdoor groot.

Geplaatst: vr feb 24, 2006 12:26
door henkzelf
Gewoon normale 95 voor een tweetact; stook ik ook in mijn GasGas300. Je hebt toch geen 1 op 12 compressie ofzo.
Bovendien hoorde ik laatst van iemand dat de omzet van al die speciale supers zo laag is dat ze te lang in de opslag zitten en al bijna "normaal" zijn bij verkoop.
Het is trouwens "octaan-getal" Zie Google.

Geplaatst: vr feb 24, 2006 19:34
door huskie
Gewoon normaal tanken, no sweat.
Enne waar is dat v-power verhaal na te gaan?

Geplaatst: vr feb 24, 2006 20:00
door Rudy
Uit de grote duim zuigen :wink:
henkzelf schreef:Gewoon normale 95 voor een tweetact; stook ik ook in mijn GasGas300. Je hebt toch geen 1 op 12 compressie ofzo.
Bovendien hoorde ik laatst van iemand dat de omzet van al die speciale supers zo laag is dat ze te lang in de opslag zitten en al bijna "normaal" zijn bij verkoop.
Het is trouwens "octaan-getal" Zie Google.
idd
klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal tot 100 geeft aan de hoeveelheid volume procenten iso-octaan
C8H18 en n-heptaan C17H16.

Er hoeft ook helemaal geen octaan in benzine te zitten het is een vergelijking...tussen een referentie brandstof en de te vergelijken brandstof

Geplaatst: vr feb 24, 2006 22:59
door henkzelf
en dat wordt getest in het lab in een "referentie-motor" met verstelbare compressie. Kijk Rudy, bij jou is die kennis nog vers; toen ik dat leerde stond die school nog in Apeldoorn "of all places". gelukkig is alles al beschreven op het internet, vandaar Google.
Probeer maar eens naar het woord "enduro" te zoeken op Google, ook leuk.

Geplaatst: za feb 25, 2006 02:22
door Rudy
Haahahahah, zo geweldig is die school in apeldoorn niet meer hoor :wink: (wat (te) veel lampensen zijn die gasten daar, gemiddelde leerling is actiever dan de leeraren). :slaan:

Ik tank trouwens ondertussen ook al jaren weer lekker euro 95 in mijn yamahatje, no problemo 8)
Met een normale (standaard) cilinderkop werkt dat prima.

Geplaatst: za feb 25, 2006 10:35
door Noppy
henkzelf schreef: Probeer maar eens naar het woord "enduro" te zoeken op Google, ook leuk.
Henk,

Ik gebruik al een jaar of vijf Google, en hoorde bij de eerste gebruikers. Google is inmiddels al weer UIT en www.vivisimo.com is IN.

Deze doet aan 'clustered searching' en die classificeert de gevonden resultaten op basis van veel voorkomende patronen. Typ daar maar eens "enduro" in!

Groetjes en veel plezier met zoeken,

Noppy

Geplaatst: za feb 25, 2006 11:16
door speedphreax
Noppy schreef:
henkzelf schreef: Probeer maar eens naar het woord "enduro" te zoeken op Google, ook leuk.
Henk,

Ik gebruik al een jaar of vijf Google, en hoorde bij de eerste gebruikers. Google is inmiddels al weer UIT en www.vivisimo.com is IN.

Deze doet aan 'clustered searching' en die classificeert de gevonden resultaten op basis van veel voorkomende patronen. Typ daar maar eens "enduro" in!

Groetjes en veel plezier met zoeken,

Noppy
Ah.. Een deel van mijn vakgebied!

Ik denk dat dit soort taxonomische clustering op keywords die op een folksonomy achtige manier zijn gedefinieerd nooit zo goed gaat werken als jij hoopt. Althans: Niet op het hele internet. Kijk maar in je voorbeeld. Een hoop categorieen slaan eigenlijk nergens op. Binnen sites is het een ander verhaal omdat je daar een veel grotere invloed op de metadata hebt.

Ik heb ook al een aantal tests met een ontologische benadering gedaan en daarbij viel me op dat vooral een automatische ontologie nogal waardeloos is. Een ontologie op basis van een uitgebreide thesaurus is beter werkbaar maar daarbij wordt het bijhouden van die thesaurus al snel een dagtaak dus dan win je er aan de beheerkant niet veel mee.

De hele semantische web discussie is wat mij betreft al een tijdje geleden ingehaald door de praktijk waarbij veelal voor een mengvorm wordt gekozen.

Snapt iemand me nog?

En nu weer terug on-topic

Geplaatst: za feb 25, 2006 11:32
door Erik V
speedphreax schreef:
Snapt iemand me nog?
Dus gewoon voltanken, eventueel olie erbij en gasgeven :?:

Geplaatst: za feb 25, 2006 14:15
door huskie
:lol:

Geplaatst: za feb 25, 2006 14:46
door speedphreax
Erik V schreef: Dus gewoon voltanken, eventueel olie erbij en gasgeven :?:
Als je twijfelt, altijd gas geven. :D

Geplaatst: za feb 25, 2006 15:34
door Noppy
speedphreax schreef: Ah.. Een deel van mijn vakgebied!
Ik durf 't bijna niet te vragen, maarruh...

...wat is dan het andere deel :?: :idea: :arrow:

Noppy

v-power

Geplaatst: ma feb 27, 2006 23:38
door XR600R
huskie schreef:Gewoon normaal tanken, no sweat.
Enne waar is dat v-power verhaal na te gaan?
Ik heb dit gehoord van een vriend die zijn cilinder heeft laten bewerken bij Powerseal.
Deze hebben een tijd lang een aantal vastlopers gehad op hun bewerkte cilinders, en zijn er achter gekomen dat dit te maken had met het tanken van v-power benzine.
Het verhaal is dat de 2-takt olie (gedeeltelijk) afgebroken wordt door toevoegingen die in deze benzine zit.
Het kan natuurlijk dat wanneer iemand te arm smeert, net onder de smeergrens gaat komen en een warmloper of vastloper krijgt.
4-takten hebben hiernatuurlijk geen last van.

Geplaatst: di feb 28, 2006 10:40
door huskie
Het kan ook zijn dat powerseal zijn werk niet goed gedaan had :twisted: en de schuld maar bij v-power neerlegde. Is er na te gaan wie er daadwerkelijk met v-power gereden heeft want uit de enduro wereld is er niemand met dit verhaal naar voren gekomen.

Geplaatst: di feb 28, 2006 10:44
door Klx300R
huskie schreef:Het kan ook zijn dat powerseal zijn werk niet goed gedaan had :twisted: en de schuld maar bij v-power neerlegde. Is er na te gaan wie er daadwerkelijk met v-power gereden heeft want uit de enduro wereld is er niemand met dit verhaal naar voren gekomen.
daar sluit ik me ook een beetje bij aan,iedereen rijdt bij ons met V-power. onze 2-takten smeren we wel met putoline mx5, als je zo een tweetakje opengooit voor revisie zie je maar al te goed dat dat spul niet afbreekt,het blauw hangt overal goed aan.
greetz

Re: v-power

Geplaatst: di feb 28, 2006 11:22
door henkzelf
XR600R schreef:........
4-takten hebben hiernatuurlijk geen last van.
Ik heb begrepen dat moderne 250 4-takten ook nog wel eens vastlopen

en ... offtopic de beste zoekmachine is natuurlijk die waar enduro.nl minimaal tussen de eerste 10 resultaten staat :D :D

Geplaatst: di feb 28, 2006 11:40
door jwrtuning
Ik rij zelf ook al met V-Power sinds het geintroduceerd is hier in Nederland en heb er nog nooit problemen mee gehad! Met de juiste verhouding olie in je benzine (tenzij je een 4takt rijd) zal er naar mijn idee niets gebeuren met je motorblok.
De meeste motoren rijden gewoon super op V-Power, ik kon het verschil direct merken t.o.v. super 98 terwijl het octaangehalte van V-Power toch iets lager ligt heb ik mij laten vertellen (95). Duitse V-Power zou wel een hoger octaangehalte hebben (100).

Geplaatst: di feb 28, 2006 18:13
door Gery400
hetzelfde verhaaltje deed de ronde toen jaren geleden de "groene" benzine werd geïntroduceerd...
dat van die V-Power zou ik dus ook met een korreltje zout nemen

Gery