Pagina 1 van 1

radiateur vraag

Geplaatst: vr feb 04, 2005 16:56
door barry!!
ik heb 2 125cc radiateuren. deze wil ik dus beide monteren. deze radiateuren zijn echter voor een honda nsr50 motorblok. en deze heeft 1 ingang op de cilinder kop, kan ik nou gewoon de ene radiateur op de andere aansluiten? dus dat het gekoelde koelvloeistof wat uit de radiator komt. door wordt gevoerd naar de 2de radiator, en dat dus de 2de uitgang met de super :) gekoelde koelvoeistof dus naar de pomp loopt.

bij de foto heb ik de volgorde aangeven hoe ik het wel doen dan. volgens mij kan dit wel omdat er dus een pomp achter zit. maar wil het ff voor de zekerheid vragen.

Afbeelding

Geplaatst: vr feb 04, 2005 19:24
door mxrider#28
het principe wat jij beschrijft werkt niet! de pompschoep stuwt de koelvloeistof het pompdeksel uit waar een radiateur slang op moet die naar de rechter radiator moet, zo word de koelvloeistof naar boven (door de radiator) gestuwd, via de bovenkant naar de bovenkant van de andere radiateur, naar beneden, daarna naar de cilinderkop via de cilinderkop door de cilinder (waar dus de gekoelde vloeistof doorheen gaat die van de radiators komt) warmte word afgegeven aan de vloeistof, gaat naar de pompschoep en het proces begint weer opnieuw. (met dank aan de japanners die dit al vele jaren geleden uitgevonden hebben)

Afbeelding

Geplaatst: vr feb 04, 2005 20:01
door barry!!
hmm. ik nam aan dat warmte om hoog ging. en dus de opgewarmde kvs in de cilinder via de cilinderkop omhoog in de radiateur komt, en dan afkoelt via de radiateur naar benden gaat, naar de pomp, en deze koude kvs dus weer onder in de cil pompt. want het lijkt mij een beetje onlogisch dat je warme kvs naar beneden laat stromen en vervolgens weer omhoog (van beneden naar boven, wat mij andersom lijkt).

overgens lijkt het mij ook als je de warme kvs via de pomp naar de radiateur toe pompt. dat deze warme kvs ook het blok goed verwarmd. wat andersom dus niet het geval zal zijn...

ikh oop dat ik duidelijk ben

Geplaatst: vr feb 04, 2005 21:17
door barry!!
of je moet dit zo zeker weten dat ik jou advies aanneem :D
niet dat ik koppig wil zijn of zo. maar ik vind het een beetje onlogisch om warmte kvs eerst naar benden langs de pomp af te voeren en dan pas naar boven

Geplaatst: vr feb 04, 2005 21:37
door Dr_Bean
Ofschoon ik weinig verstand van tweetakten heb, lijkt het me logisch dat de koude kvs als eerste bij de cilinderkop aankomt, en dan naar de cilinder en blok(waterpomp) gaat. Immers moet je bij de kop de meeste warmte afvoeren. Op deze manier zijn de warmteverschillen het kleinst.

gezien de radiator de meeste doorstromingsweerstand heeft, moet de pomp voor de radiator zitten. De pomp drukt de voeistof door de radiator.
(als de pomp er na zat zou die de vloeistof door de radiator moeten zuigen wat niet goed is (kookbellen/cavitatie).

Geplaatst: vr feb 04, 2005 21:48
door barry!!
hmm... daar heb je inderdaad een punt. klinkt ook wel weer logisch en klopt ook wel als ik het zo bekijk.

Geplaatst: za feb 05, 2005 00:41
door mxrider#28
die japanners zijn niet dom hoor :wink: ik beschrijf gewoon het systeem zoals hun het ontworpen hebben. en wat Dr_Bean zegt klopt voor de volle 100%, maar als jij het graag anders wilt proberen... ga je gang, het is toch mijn motor niet :P

Geplaatst: za feb 05, 2005 17:37
door barry!!
haha nee ik ben overtuigd :). ik zag het alleen ff niet. na de uitleg van mr bean begon me er een lampje :idea: te branden :)

Geplaatst: za feb 05, 2005 18:24
door barry!!
hmm, trouwens net ff gekeken, mijn honda pompt het de cil in.... dus wordt via de cil -> cil kop naar rad gepompt.

kan ik nu gewoon het zelfde aansluiten als jullie oplossing, maar dat hij dan gewoon anders om pompt? of moeten de slangen nu weer anders?

Geplaatst: za feb 05, 2005 19:14
door barry!!
ik moet toch maar eens gaan inloggen, want anders had ik de boel kunnen editen, maarja. laatste berichtje dan :)

ik denk dat ik het zo doen. dit lijkt me de beste oplossing.
de pomp werkt dus zo dat hij de kvs onder in de cil pomp. en bij de cil kop komt het er weer uit.

Afbeelding
je ziet wel, met een y splitsing dus

Geplaatst: zo feb 06, 2005 02:17
door mxrider#28
zo heeft KTM het ook volgens mij... maar weet je wel zeker dat de koelvloeistof via de pomp naar de cilinder gestuwd word? maak anders even een foto van het het bij de pomp zit...

Geplaatst: zo feb 06, 2005 14:36
door gassen
Mag toeval zijn, maar ik rijdt met een KTM en heb net ff gekeken
Re radiateur beneden naar pomp die aan de linkerkant van motorblok zit.
Re radiateur boven naar Li radiateur boven
Li radiateur beneden naar de kop.
Dus langere 3 slangen (niet gevaarlijk).
Tussen pomp en cilinder zit nog een korte slang (ook niet gevaarlijk btw).

Geplaatst: zo feb 13, 2005 14:33
door barry!!
ik heb vandaag voor de zekerheid de pomp bekeken. en hij pompt zoals ik als laatst zij.

het kvs wordt onder ind e cil naar boven gepompt langs de cil kop naar de boven ingang van rad. door de rad heen, onderkant rad weer naar de pomp.

nu lijkt mij het laatste v.b (laatste foto), met die y splitsing. dan de beste oplossing.

of zal ik het gekoelde kvs wat dan uit 1 radiateur komt door laten stromen naar de boven ingang van de andere rad?

Geplaatst: zo feb 13, 2005 16:37
door gassen
barry!! schreef:
kvs wordt onder in de cil naar boven gepompt langs de cil kop naar de boven ingang van rad. door de rad heen, onderkant rad weer naar de pomp.

nu lijkt mij het laatste v.b (laatste foto), met die y splitsing. dan de beste oplossing.

of zal ik het gekoelde kvs wat dan uit 1 radiateur komt door laten stromen naar de boven ingang van de andere rad?
Mijn KTM heeft het dus zoals jij aangeeft in optie 2.