Pagina 1 van 1

oliecirculatie XR600

Geplaatst: zo jan 16, 2005 00:08
door XR600RK
Hallo,

Ik heb het volgende probleem met mijn XR600 van 1989, waarvan ik net de distributieketting laten vervangen heb bij een dealer. Ik heb het blok terug gemonteerd, en hij draait maar er komt blijkbaar geen olie naar de cilinderkop (dr de olieleiding die buiten langs het blok omhoog loopt). Ik vrees dat de oliepomp kapot is, maar de dealer beweert dat hij dat gecontroleerd heeft en dat ze werkt. Hij beweert dat dit probleem nog voorkomt bij sommige XR600s, en dat je met een compressor druk moet zetten op het oliereservoir tot de olie circuleert??? Probleem is dat ik geen compressor heb om dat even te proberen (en ook geen remorque om met de XR nr de dealer te gaan). Omdat het mij zo'n rare uitleg lijkt, wou ik even checken of iemand al gelijkaardige problemen gehad heeft? Ook eventuele tips om dit op te lossen, of om zo gemakkelijk mogelijk te controleren of de oliepomp nog werkt, zijn welkom.

Alvast bedankt.

Re: oliecirculatie XR600

Geplaatst: zo jan 16, 2005 00:22
door Dr_Bean
Bekend probleem wat meestal ligt aan (en wat motorzaken vaak ook niet weten):

Tussen het koppelingsdeksel en het blok (met daarin de oliepomp), zit een LOS busje, met een LOS o-ringetje eromheen.

Als je het koppelingsdeksel eraf haalt valt het busje! (in het carter of op de vloer)

ALS dat busje weg is, of het oringetje, of allebei.... dan heb je geen olie(druk) in de kop!
De olie lekt dan tussen huis en deksel weg, rechtstreeks het carter in.
(Ik heb al menig XR gemold gezien omdat dit busje weg was)

Kijk daar dus eerst maar eens even naar!

Geplaatst: zo jan 16, 2005 10:20
door Zot
de oliepomp moet idd ontlucht worden.

Geplaatst: zo jan 16, 2005 10:49
door Dr_Bean
Zot schreef:de oliepomp moet idd ontlucht worden.
Nog nooit gedaan in die 8 jaar en 130'000km XR., zelfs niet na complete oliepomiprevisie:

na compleet blok uit elkaar: Gewoon met olie in elkaar zetten (als ie er niet uitgeweest is dan zit er nog olie in). Dan bij de eerste keer starten wat extra olie in de kop gooien (dan heeft ie al effe spatsmering). starten. (Oja: nieuw oliefiltertje effe drenken in de olie)

Ik controleer altijd effe door een van de uitlaatklepdoppen eraf te laten, en mijn hand daar voor te houden: Zodra je olie'druk' in de kop hebt, komt er een dikke oliemist uit en voordat je heb dan uit hebt gezet zit alles onder de olie :P . Duurt tot 30 a 60 seconden na het eerste starten, maar zeker niet langer!

KIJK nou maar effe of dat bussie er zit, want anders draait ie gewoon alsnog stuk.
grts