Pagina 1 van 1
WD40 om de ketting te smeren????
Geplaatst: di jan 11, 2005 23:15
door TTT
In een poging mijn ketting kennis wat op te vijzelen kwam ik dit draadje tegen:
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=86856&hl=wd40
Weer typisch zo'n democratisch onderwerp.
Heeft er nog iemand iets aan toe te voegen???
Geplaatst: wo jan 12, 2005 14:19
door Gast
Ik kan me wel vinden in het feit dat WD-40 geen vuil zal aantrekken en zo uiteindelijk VEEL minder voor weerstand van de ketting zal zorgen....Denk echter ook dat de WD-40 zéér snel zal "verdwijnen" door water en vuil....(plakt niet genoeg)
Als ik lees: "O-ring kettingen dienen volgens mij NIET te worden gesmeerd" denk ik dat hier ergens wel een waarheid inzit, doch smeer ik de mijne!!
Geplaatst: wo jan 12, 2005 14:32
door Sjokske
Mi 2, al is het alleen al om roestvorming tegen te gaan
Geplaatst: wo jan 12, 2005 14:50
door Dr_Bean
o-ringketting heeft oringen voor de draaipunten, maar niet voor de rollen! ook de buitenkant van de oringen slijt minder als deze wat licht geolied zijn.
kortom ik zou een O-ringketting wel smeren. Praktijk is ook dat o-ring ketting met oiler (scott- of osco) veel langer mee gaat.
Alleen in zwaar droog zand/stof, is het misschien beter helemaal niet te smeren, daar de olie meer zand aantrekt dan dat het goeddoet.
Verder dus ook altijd liefst smeren met een wat dunne olie, en die regelmatig verversen (=oiler)
Nu spreek ik dus niet over een crossbaan, maar bij allroad/enduro/rally
grts
Geplaatst: wo jan 12, 2005 15:59
door Gast
EN SMEREN MET MOTOROLIE????
Geplaatst: wo jan 12, 2005 16:15
door vleugelmoer
WD- 40 WERKT PERFTECT.
ik rij nu met een o ring ketting meer dan een seizoen voorheen was dit een half jaar met gewoon ketting spray (en ja ik rij wel in het zand , lichtenvoorde) (3 voortandwielen 1 achtertand wiel en 1 ketting per jaar)
iets wat wel heel belangrijk is dat je het conserverings vet van je ketting af haalt voordat je hem gaat gebruiken. dat spul trekt zoveel vuil aan op het laatst komt het wiel bijna niet meer rond. duzz eerst ff ontvetten en daarna de ketting voor de eerste keer ff goed in spuiten met wd -40 klein stukje rijden +/- 5 km liefst op de weg. en vervolgen de ketting schoonmaken met een doek.
voordat je de baan in gaat de ketting lichtjes inspuiten met wd-40 ff in laten trekken overtollig eraf vegen en rijden maar. je zult zien dat na een paar rondjes rijden vanzelf de ketting lichtjes gaat smeren het is immer kruip olie.
na het rijden de ketting gewoon lichtjes met de hogedruk reiniger schoonspuiten en weer lichtjes insmeren. voor je gaat rijden weer ff het wiel een paar keer ronddraaien en beetje het vuil en de overtollige olie verwijderen
en je het een jaar lang plezier van je kettting
Geplaatst: wo jan 12, 2005 20:45
door huskie
Zeker dat af fabriek vet eraf halen is een goede tip. Man, wat plakt die bende. Als je dat niet doet kun je je ketting meteen afschrijven
Geplaatst: wo jan 12, 2005 21:01
door JBassie
huskie schreef:Zeker dat af fabriek vet eraf halen is een goede tip. Man, wat plakt die bende. Als je dat niet doet kun je je ketting meteen afschrijven
heb ik niet gedaan en het is idd een ****bende. Wat plakt dat zeg.
Hoe kun je hem het beste reinigen en dan weer insmeren.
Geplaatst: wo jan 12, 2005 21:08
door vleugelmoer
gebruik ontvetter. het kan ook met benzine maar pasop dat de rubber ringetjes niet kapot gaan en dan gewoon goed insmeren met wd-40
Geplaatst: do jan 13, 2005 10:29
door Freek
Ik gebruik ook wel eens kettingzaag-olie.
Is redelijk dun, maar valt er niet zo snel af.
Geplaatst: do jan 13, 2005 11:36
door Gast
OM TE REINIGEN: PETROLIUM, werkt zéér goed!
Geplaatst: do jan 13, 2005 14:12
door arthur
Freek schreef:Ik gebruik ook wel eens kettingzaag-olie.
Is redelijk dun, maar valt er niet zo snel af.
Hey Freek,
Dit vind ik nog eens een goed idee kettingzaag olie is inderdaad erg plakkerig
Geplaatst: do jan 13, 2005 15:45
door Noppy
PTFE-spuitbus, de vloeistof verdampt direct, daarna ontstaat er een droge transparante laag, die soms wit is. PTFE is een afkorting voor Teflon en is dit keer niet om mee te bakken!
Deze laag is 100% slingerbestendig, water, stof, en vuilafstotend.
Profi Dry Lube voldoet aan deze omschrijving. Ook KTM Sommer schrijft dit soort smeermiddel voor ten behoeve van de kettingen in terreingebruik.
Voor niet-terreingebruik kan je natuurlijk wel alle vet- en wax-soorten gebruiken.
Noppy
Geplaatst: vr jan 14, 2005 20:39
door defd90
Vanmddag maar eens op zoek gegaan naar de beste manier om O-ring kettingen te smeren.
Verschillende(industriele)leveranciers afgegaan,en volgens de heren deskundigen kwam er het volgende uit.
Ketting reinigen met kerosine(benzine of petroleum tast de o-ring aan).Of reinigen met z.g. koudontvetter.Afspoelen met water.Dan inspuiten met teflon(b.v. Interflon) of siliconenspray(niet de gewone met ca 20 % silicon,maar met minimaal 80% ).Let er wel op dat de spray nadrukkelijk ontwikkeld is voor snellopende kettingen die moeten werken onder vervuilde omstandigheden.
(Mij werd uiteindelijk geadviseerd:"Interflon Fin Grease +Teflon"(spuitbusje 300 ml €20)(De 80%siliconenspray kwam op ongeveer €45.)
Dit schijnt goed vuil en vocht te weren, en goed te smeren.
Tot op heden deed ik alle kettingen met z.g. witte ketting spray(vet).
Ik ga dit de komende tijd maar eens vergelijken.
tot zover,
Groet,
Rob
Geplaatst: vr jan 14, 2005 20:52
door Dr_Bean
defd90 schreef:(Mij werd uiteindelijk geadviseerd:"Interflon Fin Grease +Teflon"(spuitbusje 300 ml ?20)(De 80%siliconenspray kwam op ongeveer ?45.)
klinkt voor mij toch als: dan maar liever met kettingzaagolie (a 5 euro/liter, evt biologisch afbreekbaar!), en zo af en toe een nieuwe ketting!
Geplaatst: za jan 15, 2005 01:26
door Noppy
Het klinkt wellicht gek, maar het is ons kleinste tandwieltje dat een groot deel van de problemen veroorzaakt.
Ik heb gehoord dat de vetdeeltjes op je ketting 40G zwaartekracht moeten doorstaan op plek waar de ketting om je voortandwiel draait.
Een kettingzaag heeft een grotere radius dan ons voortandwiel, dus die doet wellicht maar 20G!
Een industriële ketting wordt niet blootgesteld aan continu variërende krachten, klappen, zand, waterstralen en modder.
Kettingzaagvet is wél lekker goedkoop, vermoed ik
Noppy
Geplaatst: za jan 15, 2005 11:11
door Gast
Was het verschil tussen kerosine en petrolium??
Geplaatst: za jan 15, 2005 11:16
door JBassie
(Mij werd uiteindelijk geadviseerd:"Interflon Fin Grease +Teflon"(spuitbusje 300 ml €20)(De 80%siliconenspray kwam op ongeveer €45.)
hobby is al duur genoeg
Geplaatst: za jan 15, 2005 11:31
door Freek
Noppy schreef:kettingzaag heeft een grotere radius dan ons voortandwiel, dus die doet wellicht maar 20G!
Noppy
Het aandrijftandwiel van een kettingzaag is kleiner dan ons voortandwiel.
Volgens mij maakt dat dus niet zo veel verschil.
Een kettingzaag wordt wel konstant gesmeerd.
Dus komen we toch weer uit bij de scottoiler
Geplaatst: za jan 15, 2005 11:31
door Noppy
Kerosine is vluchtiger, is een zeer hoog octaan benzineachtige brandstof voor vliegtuigen.
Petroleum, daar brandde je vroeger je kachels op
@Rob: gewoon bij Hein-gericke voor 9.95 Euri (laat je niet gek maken). Interflon kan héél goed zijn voor wegracers, maar niet voor een noppenfiets. Ik heb in het verleden ruim 10 verschillende Teflonsprays geëvalueerd. Terwijl je staat te kletsen bij de dealer, vraag of je even in de dop kort mag spuiten. Wapper lekker met de dop en klets verder. Daarna loop je even naar buiten om een handje stof en zand in de dop te doen landen. Klop daarna de dop uit. Blijft er veel stof en zand hangen? Ongeschikt; volgende merk graag!
Siliconespray is sowieso niet slecht om in huis te hebben met deze winterse dagen: spuit al je rubberen kabels in of spuit een doek in en haal die langs je kabels. Siliconespray is ook erg handig ónder je spatborden; hierdoor loopt de modderopbouw minder hard
Voor gebruik van kettingspray de degreaserschuim (spuitbusje) een half uurtje in je ketting laten trekken, afspoelen met een tuinslang (geen hoge druk svp!). Daarna droogblazen met perslucht of even op een bok een paar minuutjes laten draaien of een ventilatorkacheltje een paar uurtjes op je fiets richten. Daarna royaal insprayen met teflon (van bovenaf, ter hoogte van het geleidingsblokje van je achterbrug.)
Je mag wel eens proefsmeren zodra je bij mij in de buurt bent
Verder zijn je balhoofd en achterbruglagers uiterst karig gesmeerd, misschien je wiellagers ook wel. Binnen een half jaar zijn die veiligheidshalve zéér zeker aan de beurt.
Voordat je gaat oefenen in het terrein je veervoorspanning af stellen op je gewicht en je damping en rebound soepeler afstellen; het staat allemaal afgesteld voor op de weg. Effect is anders dat je dóór het zand gaat ipv óver het zand!
Nou, rijd hem voorzichtig in en denk er aan dat je afwisselend flink hoge toerentallen mag maken, zodra hij warm is uiteraard. Dat oude geleuter over kwart gas bij zoveel km, half gas bij zoveel km, volbelasting bij zoveel km klopt niet! Je eerste 500km is je beste kans om er in de toekomst vele PK's uit te halen
Na het inrijden wordt het tijd voor je eerste beurtje en je inlaatsnorkeltje te verwijderen en je uitlaatje op te boren. Voor een paar euri kan je dan je sproeierbezetting aanpassen (daar zijn standaard maten voor) en desgewenst je uitlaatgassen meten op complete verbranding (kost maar een kwartiertje en weinig euri).
Take care,
Noppy
Geplaatst: za jan 15, 2005 14:06
door TTT
@Noppy, het eerste stuk begrijp, wat de rest met kettingen smeren te doen heeft begrijp ik niet
Ik heb 2 bussen Putoline, 1 met O ring vet, plakkerig spul i.d.d. en 1tje met iets wat droog is". TECH CHAIN ceramic chainwax
Net een nieuw aandrijf setje bij Sommer gehaald (Regina X-Ring voor 71 euro, aanbieding
). Ik ga dat hier eens op proberen.
Geplaatst: za jan 15, 2005 16:08
door Noppy
Sorry Toine,
Het was idd een beetje off-topic: Rob heeft een nieuwe motor gekocht en het zelfde type Suz als ik; we hebben al wat privéberichten uitgewisseld; vandaag kon ik het niet hem wat ongevraagde adviezen mee te geven
By the way, spuit die wax eens in het dopje van de spuitbus en doe de stof/zandtest? Indien het verschrikkelijk plakkerig is, kan je het nog altijd aan een super biker doorverkopen
Grx,
Noppy
Geplaatst: za aug 12, 2006 23:18
door Noppy
Oud draadje, maar er is nieuw nieuws van bij Oerlemans:
http://www.gasgasmotoren.nl/Default.asp ... index.html
Geplaatst: za aug 12, 2006 23:45
door Zeeuwse Klei
Noppy schreef:Het klinkt wellicht gek, maar het is ons kleinste tandwieltje dat een groot deel van de problemen veroorzaakt.
Ik heb gehoord dat de vetdeeltjes op je ketting 40G zwaartekracht moeten doorstaan op plek waar de ketting om je voortandwiel draait.
Een kettingzaag heeft een grotere radius dan ons voortandwiel, dus die doet wellicht maar 20G!
Een industriële ketting wordt niet blootgesteld aan continu variërende krachten, klappen, zand, waterstralen en modder.
Kettingzaagvet is wél lekker goedkoop, vermoed ik
Noppy
Doet jouw ketting 12 m/seconde?
Een beetje kettingzaag wel namelijk...
Tenminste, die 5 hier in de schuur van mij wel... Nee, ik lieg, die van '63 waarschijnlijk niet
Kettingzaagolie plakt als de ziekte en smeert prima, beter als motorolie in ieder geval voor dergelijke omstandigheden. Het is erg taai.
Overigens, kerosine lijkt erg veel op diesel (tenminste, de soort die ik hier heb staan in een cannetje wel, daar kun je nog een lucifer in doven). Op Schiphol is een hele rel geweest een jaar of 7-8 terugomdat personeel al jaren lang kerosine zonder accijns tankte ipv diesel mét accijns...