Pagina 1 van 1

achter en voorvering

Geplaatst: zo jan 09, 2005 22:00
door barry!!
hallo, ik heb deze 80cc:

Afbeelding
http://img155.exs.cx/img155/3097/img00181ns.jpg

nu zit er een ohlins veer in (altans, op dat potje staat ohlins)
maar ik ben niet echt te vreden over de vering. ik heb achter en voor uit elkaar gehad, schoongemaakt. en nieuwe olie er in. nu heb ik met mijn achterveer dat hij heel ver inveert. bijna tot zijn eind. nu heb ik haast niks geen veer weg mee over! waar kan het hier aan liggen?

de voorvering is heel stug zeg maar. hij veert alleen in wanneer er pas echt een flinker hobbel ism naar hij dempt niet zoals het hoort, dus nog steeds vrij stug en snel terug komen. dus niet in het begin eerst soepel/slapjes wat later stugger wordt (zoals het hoort volgens mij), maar meteen in het begin vrij/zeer stug. is hier nog wat aan te doen? ik heb geen lucht in mijn voorvork zitten (wat wel kan, maar dan wort het nog stugger).

oh ja, de voorvork kan overgens wel zeer ver in veren, dan is het probleem niet. hij is alleen meteen in het begin al vrij stug.

Re: achter en voorvering

Geplaatst: zo jan 09, 2005 22:23
door speedphreax
Het lijkt er op dat je aan de voorkant slappere veren wilt met dikkere olie en achter juist een zwaardere veer.

Geplaatst: zo jan 09, 2005 22:37
door barry!!
juist. maar van orgineel uit moet dit toch al anders zijn?

Geplaatst: zo jan 09, 2005 23:11
door speedphreax
barry!! schreef:juist. maar van orgineel uit moet dit toch al anders zijn?
Geen idee wat orgineel bij zo'n ding is. Ik ken ze verder niet. Ik omschrijf alleen wat je kunt doen om jouw ongewenste symptomen te verminderen.

Geplaatst: zo jan 09, 2005 23:38
door Dr_Bean
achter: goeie kans dat het een gasdrukdemper is (was): zit er een ventiel op die pot aan de demper? zoja, dan laten vullen met stikstof: (15 bar!)
dit draagt bij aan de vering!

voor: Als ie wel inveert maar schokkerig, ofterwijl 'blijft hangen/plakken', dan noemen ze dat "stick-slip".
zorgen dat de vork goed spaningsvrij gemonteerd is (effe alle klemmen los gooien, ook onderaan zodat de wielas niet de vork bij elkaar klemt.
verder kan ander olie (WP-forkoil) minder stickslip geven.

succes,

Geplaatst: ma jan 10, 2005 00:08
door barry!!
voorvork slipt niet of zo, hij veert ook wel goed in, maar hij veert vrij stug. en ook uitveren schiet vrij snel terug,. overgens wel dempend.

achterveer zit idd een ventiel op. maar zal, als deze gevult is er voor zorgen dat hij minder ver inveert? ik zelf denk dat die gasdruk wel iets helpt. maar niet voor het verre inveren. of zie ik dit nou verkeerd?

zowel voor als achter zit overgens sae 7,5 olie in van putoline.

Geplaatst: ma jan 10, 2005 17:17
door huskie
Je moet wat duidelijker zijn.
Zoals ik het lees: je zit op je motor en dan veert hij achter te ver in.
Oplossing: die veer meer voorspanning geven.
De gasdruk geeft extra weerstand tegen inveren, maar de veer is in eerste instantie verantwoordelijk voor rijdershoogte.
Voor veert hij langzaam in en snel uit. Hij heeft dus teveel compressie.
Oplossing: minder olie in die voorpoten doen. en als je compressie adstelling hebt:opendraaien. Rebound demping afstelling dichtdraaien.
veel plezier.

Geplaatst: ma jan 10, 2005 18:16
door barry!!
bedankt voor de reacties. en sorry ik probeer duidelijk te zijn, maar vind het lastigh uitleggen.


over de voorvering, over minder olie in de voorvork had ik al gedacht. heb dit ook geprobeerd. als ik zeg maar geen olie er in doe. dan schiet de voorvering weer hard terug. hij dempt dus dan totaal niet met uitveren. schiet keihard uit. nu heb ik er zo weinig olie mogelijk ingedaan om dit te voorkomen. en hij veert nu wel normaal uit. maar de voorvering is dus nog steeds vrij stug. hij veert dus langzaam in en snel uit. met olie ben ik dus al bezig geweest.

de achterveer. tsja... ik heb de achterveer max. opgedraait. hij veert verder ook wel goed. ook met uitveren en zo. maar hij veert alleen te ver in. zou dit kunnen komen omdat ik 95kilo weeg en het een 80cc veer is? of zou dit niet veel mogen uitmaken?

ik zelf dit met de voorvork te denken dat misschien de veren die er in zitten te zwaar zijn?

Geplaatst: di jan 11, 2005 17:53
door Joop
barry!! schreef:zou dit kunnen komen omdat ik 95kilo weeg en het een 80cc veer is? of zou dit niet veel mogen uitmaken? ik zelf dit met de voorvork te denken dat misschien de veren die er in zitten te zwaar zijn?
Voor mij is het duidelijk dat die 95 kg veel te zwaar is voor de gebruikte veer, dus gewoon een zwaardere veer er op zetten.

Weinig olie (te weinig?) in de voorvork is ook niet goed dan kan de demping onder het rijden minder worden. Voor de voorvork lijken de veren te zwaar, maar misschien is ook de inwaartse demping te hard.

Geplaatst: wo jan 12, 2005 00:00
door barry!!
ik zal eens proberen een stuggere achterveer er in te drukken. ik heb nu een 125cc veer hier liggen. die is heel ietsjes langer dan die 80cc veer. maar die krijg ik er wel in. kijken wat dat voor een resultaat geeft...

en de voorvering... tsjah. daar kijk ik nog ff mee an

Geplaatst: wo jan 12, 2005 00:06
door gassen
HEb je er wel een motorblok onder hangen??
Want zonder blok werkt de vering veel anders dan met....

Geplaatst: wo jan 12, 2005 00:21
door barry!!
op de foto niet ;)

Geplaatst: wo jan 12, 2005 10:27
door huskie
95kg voor een 80cctje? Mwaaaa moet kunnen :wink:
En je bent pas ...., hoeveel jaar?
Jeugd van tegenwoordig krijgt echt te veel hormoon vlees :lol:

Geplaatst: do jan 13, 2005 00:00
door barry!!
ik ben 18,9 jaar :wink: :lol:

1m98 groot. en 95kilo. aardig groot voor 80cc of niet?

en laat dat er nou nog niet eens onder liggen. er ligt een honda nsr 50cc blokkie onder met 50cc cilinder!

jaja. dat hoor je goed.
dit is trouwens qua grootte net een 125cc om te zien. echt lomp groot voor een 80cc vind ik. de normale grote wielen 80cc is veel kleiner dan deze...
ding heeft ook een balhoofdslot en km teller aandrijving.
een 80cc enduro dus? tsja. ik weet wel dat het een merk: bsm, is en dat die uit italie komt

ik heb trouwens met veel 'gepast' geweld een 125cc veer er in gepropt. en hij veert nu minder ver in. ik vind hem vrij goed veren nu (op het 1ste oog). dus binnenkort maar eens gaan testen.
voorvering weet ik nog niet hoe ik dat moet gaan doen

Geplaatst: do jan 13, 2005 10:15
door huskie
:lol: :lol: Nou Barry, je bent in ieder geval lekker aan het klooien :wink:
Als er ooit nog geld over blijft en je blijft het spelen met je 50cctje leuk vinden moet je toch echt eens aan een 125cctje denken, hoor.
Maar even op die voorvork terug komend, die had je ook uit elkaar gehaalt? toch? Wellicht dat daar van binnen iets niet helemaal goed zit. Want ik kan me niet voorstellen dat jij met je 95kg problemen zou hebben met een 80cc voorvorkje. Het feit ook dat hij te snel terug veert zegt dat de rebound niet werkt zo als dat zou moeten. Dus sloop hem maar weer uit elkaar en kijk eens goed wat er scheef zit. Wellicht heb je de plaatjes niet goed terug gestopt. Heb je trouwens ergens een tekening van die voorvork, zodat we even de binnenkant kunnen zien? Misschien een piccie op internet?

Geplaatst: do jan 13, 2005 19:50
door barry!!
het is een bsm, zeer onbekend merk hiero. mensen van crossmotor zaken en dus al vrij lang ervaring hebben en dingen voor bij zien komen hebben er ook nog nooit van gehoord.

dus foto's heb ik niet. vork zit nu in elkaar. dus zelf foto's maken lukt ook niet echt :).

vork veert dus al beter dan voordat ik hem uit elkaar haalde. maar nog steeds vrij stug met inveren. en vrij snel terugveren.

voorvering ga ik volgende week wel mee bezig.

ow ja.
dit heb ik nog meer husky:
Afbeelding
dus dat zit wel goed ;)

Geplaatst: do jan 13, 2005 20:16
door huskie
:D prima de luxe :wink: