Pagina 1 van 1
Lassen aan de motor??
Geplaatst: vr jan 07, 2005 18:18
door exc 380
Ik heb een klein haarscheurtje in mijn balhoofd zitten en nu wil ik dit lassen. Maar de vraag is : wat moet ik allemaal los halen??
Moet ik alleen de bedrading van het cdi kastje loshalen of moet ik de hele onsteking er ook af halen???
Alvast bedankt Mark.[/quote]
Geplaatst: vr jan 07, 2005 18:27
door stimpie
de bobijn er af halen moet nomaal al voldoende zijn
veel succes
Re: Lassen aan de motor??
Geplaatst: vr jan 07, 2005 19:40
door Dr_Bean
exc 380 schreef:Ik heb een klein haarscheurtje in mijn balhoofd zitten en nu wil ik dit lassen. Maar de vraag is : wat moet ik allemaal los halen??
Moet ik alleen de bedrading van het cdi kastje loshalen of moet ik de hele onsteking er ook af halen???
Alvast bedankt Mark.
[/quote]
effe de stekker van de cdi af trekken.
de massa pool van de accu los
dat zou genoeg moeten zijn.
en oppassen met lekkerde benzine uit de carbs/tank... 1 vonk en de zaak staat in de hens. Brandblussertje in de buurt kan geen kwaad natuurlijk.
grts
Geplaatst: za jan 08, 2005 22:07
door Gast
Naar aanleiding van jou vraag denk ik eerder,
kun je een beetje lassen? als je het niet goed
doet verzwak je het balhoofd meer dan versterken.
Bij twijfel , zoek een vakman.
Gr HAns
Geplaatst: zo jan 09, 2005 14:12
door exc 380
Bedankt jongens ik weet genoeg en dat lassen lukt wel heb nm ook al eens las diplomas gehaald.
Gr Mark
Geplaatst: ma jan 10, 2005 20:31
door dick van doodeweerd
Wel ff inslijpen he dat scheurtje .
en beter stapelen dan van boven naar beneden succes
Geplaatst: di jan 11, 2005 13:42
door Sjokske
Of gewoon plat leggen zodat je onder de hand kunt lassen
Re: Lassen aan de motor??
Geplaatst: di jan 11, 2005 17:01
door Bram
exc 380 schreef:Ik heb een klein haarscheurtje in mijn balhoofd zitten en nu wil ik dit lassen. Maar de vraag is : wat moet ik allemaal los halen??
Moet ik alleen de bedrading van het cdi kastje loshalen of moet ik de hele onsteking er ook af halen???
Alvast bedankt Mark.
[/quote]
Haal voor de zekerheid alle electrische onderdelen er af. Wat net zo belangrijk is: plaats de massaklem zo dicht mogelijk bij de plaats waar gelast moet worden.
Als je de klem namelijk op de voetsteun zou zetten loop je het risico dat in je blok delen aan elkaar vonken (lagers, kleppen, noem maar op).
Dan is er nog iets. Hierboven werd al de (goede) tip gegeven om het scheurtje een beetje in te slijpen.
Wat je dan ook nog noet doen is precies aan het begin en einde van de scheur een gaatje boren van 3 mm.
Waarschijnlijk zal er TIG gelast worden? stel je eindkraterstroom zo lang mogelijk in.
Succes!!
Re: Lassen aan de motor??
Geplaatst: di jan 11, 2005 22:09
door Gast
je heb gelijk bram had ik eigenlijk ook ff moeten melden van die gaatjes boren
en van die eind krater,ja is ook zo heb misschien een tip aan het einde van je las nog ff een inpuls geven voor wat extra materiaal altijd goed.
maar een vraag: wat voor een materiaal is dat toch gewoon staaloops: zou ik een baso pakken.*als je electrisch las teminste*
Geplaatst: di jan 11, 2005 22:12
door dick van doodeweerd
Re: Lassen aan de motor??
Geplaatst: wo jan 12, 2005 21:19
door Bram
Anonymous schreef:je heb gelijk bram had ik eigenlijk ook ff moeten melden van die gaatjes boren
en van die eind krater,ja is ook zo heb misschien een tip aan het einde van je las nog ff een inpuls geven voor wat extra materiaal altijd goed.
maar een vraag: wat voor een materiaal is dat toch gewoon staaloops: zou ik een baso pakken.*als je electrisch las teminste*
Dick, met een basiche electrode krijg je inderdaad een sterkere las dan met een rutiel electrode.
Ik zou toch liever TIG lassen ivm de geringere inbrandingsdiepte en de
gescheiden warmte/materiaaltoevoer.
Je weet niet precies hoe dik het balhoofd is dus als je er een gat inbrand
met de electrode wordt het knoeiwerk.
Geschikte TIG draad is bijvoorbeeld een LNT25 diameter 2,0 van Lincoln.
Moet het toch met de electrode zet dan de + op de lastang. Het smeltbad wordt dan ongeveer 600 graden minder warm en neem een 2.5 mm electrode.