Pagina 1 van 2

Ketting en tandwielen

Geplaatst: vr nov 29, 2002 00:35
door KTM300
Ik ben toe aan nieuwe set ketting en tandwielen.
Heeft iemand goede ervaring met een bepaald merk. Voor wat betreft de levensduur en natuurlijk de prijs. :wink:

Geplaatst: vr nov 29, 2002 13:53
door Wopke
:!:

Ketting en tandwielen vv ik altijd tegelijkertijd.
Ketting WPM of zoiets, schijnt uit zelfde fabriek te komen als Regina kettingen, maar stuk goedkoper, bevalt mij goed.
Tandwielen: Talon bevalt mij het beste...
Ik ga nu binnenkort de stalen versie van Talon uitproberen....

Wopke

Geplaatst: vr nov 29, 2002 16:36
door Freek
Op een Duitse site eens een test gelezen.
Daarbij was de DID X-ring per km het goedkoopst.

Geplaatst: vr nov 29, 2002 21:39
door Jo VdB
Hallo,

DID X-ring (type VM) is inderdaad één van de betere kettingen.

Hij blijkt echter in 2 verschillende kwaliteiten te komen !!!
Ik neem steeds die met goudkleurige schakels (goud en zwart), en koop ze bij Sommer in Oberhausen aan iets rond de 90 Euro.

Ik heb nu voor mijn KTM het Stealth-tandwiel gekocht (gemaakt door Supersprox). Dit staat ook in de nieuwe PowerParts catalogus van KTM.

Afbeelding

Bij dit tandwiel (kost zo'n 45 Euro) is de binnenkant van alu, en de buitenkant van staal. Aan elkaar gemaakt met behulp van 6 rivetten.

Lijkt me heel stevig en oerdegelijk. Je moet wel wat van de kettinggeleider achteraan wegfrezen, doordat de nieten anders schuren tegen deze geleider.

Jo VdB

Geplaatst: vr nov 29, 2002 23:01
door 4t huskie
ik rij met RK ketting (een w-ring)en een stalentandwiel achter. heb er ondertussen al 2300km opzitten en er is nog altijd niet versleten het beste is er wel af ,ik ga rijden tot de rolletjes in het midden er uit liggen

ik heb RENTAL al gehad die is gebroken op 1600km :?
REGINA gehad die is gebroken op 1200km :(
en toen was ik het moe en RK genomen en tot dus ver de beste
tandwielen :een alu.: bij een zware viertakt afteraden is direkt versleten
en liggen de tanden er direkt af


ik heb dan ook een zeer sterke huskie

:agrue: :lol: :) :):):):):):):)

Geplaatst: za nov 30, 2002 20:59
door john b
die nieuwe stealth van supersprox schijnen het goed te doen
hebben ze mee getest op div. enduro ritten :idea:

Geplaatst: zo dec 01, 2002 10:09
door Jo VdB
Ja,

zie dus ook hierboven

Jo VdB

ketting en tandwielen

Geplaatst: zo dec 01, 2002 18:19
door KTM300
Bedankt voor de info.


Weet iemand in de omgeving van Apeldoorn waar je goed terecht kunt voor dit soort onderdelen. Brouwer is bij mij bekend :wink:

Geplaatst: zo dec 08, 2002 23:50
door SIWWN
Misschien Hartelman motoren in Hengelo GLD http://www.hartelmanmotoren.nl

Geplaatst: ma dec 09, 2002 14:04
door henkzelf
de importeur is http://www.hgasport.nl/ voor dealers moet je hen bellen, want op die site staan nog geen dealer-adressen.
Ook interessant is: http://www.ironmansprockets.com/ Speciaal bewerkte stalen tandwielen met 12 maanden garantie. Ik heb hen per email gevraagd of er een nedrlands of europees adres is.

Geplaatst: ma dec 09, 2002 21:36
door john b
henkzelf schreef:de importeur is http://www.hgasport.nl/ voor dealers moet je hen bellen, want op die site staan nog geen dealer-adressen.
Ook interessant is: http://www.ironmansprockets.com/ Speciaal bewerkte stalen tandwielen met 12 maanden garantie. Ik heb hen per email gevraagd of er een nedrlands of europees adres is.
ik sta ingschreven bij HGA sport en kan dus eventueel informeren voor je wat ze kosten en opsturen tegen kostprijs (geen winst dus hobby is al duur genoeg) ik weet allen nog niet hoeveel korting eropzit want alles is net van de week geregeld bel maar eventueel zie profiel voor tel

Geplaatst: za okt 02, 2004 11:05
door gassen
Wat zijn de ervaringen met die stealth tandwielen?

Ik hoorde vandaag dat de klinkverbindingen los kunnen gaan?

Geplaatst: za okt 02, 2004 18:21
door adje
Ik rij ook met een DID X ring ketting ( type VM ) en talon aluminium radialite ( = met modderschroef ) achterkettingwiel en talon stalen radialite voorkettingwiel.
Nu al 5000km uitsluitend off-road met gereden en nog lang niet versleten.
Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt dat ik zo lang met een set kan rijden maar ik heb ook nog nooit eerder zo'n DID X ring ketting er op gehad.
Als de ketting goed is dan verslijten de kettingwielen ook niet zo snel.

Geplaatst: za okt 02, 2004 19:20
door jeroen1
Ik heb nog een nieuw setje KTM tandwielen en x-ring ketting liggen. De ketting was een Regina dacht ik. De verhouding is 14-48. Tandwielen heb ik nog meerdere maar 1 set kompleet. Laat maar weten of je ze gebruiken kunt, bij rembours is het bedrag 100,- inkl. Bij betaling vooraf per bank 95,- inkl verz. Of je kunt ze halen in Enschede!
mail: jeroen@wijlens.demon.nl

Geplaatst: za okt 02, 2004 19:53
door gassen
Ad,

met een alu Tandwiel?
Kan m.i. niet alleen aan de ketting liggen.
Ik heb het meegemaakt dat tijdens 1 Enduro alle tanden van een alu tandwiel af waren, enduro dus ook niet uitgereden.
OF Talon maakt gewoon good spul en in combinatie met die ketting gaat het gewoon lang mee.
En het voortandwiel, heb je dat nieat vaker moeten vervangen?

Geplaatst: za okt 02, 2004 21:16
door gastje
France Equipement das pas een goed product, goede prijs kwalitiet vergelijking. En over o-ring kettingen bestaan er veel theorien maar voor mij is RK een van de betere(Hangt ook van het te besteden buget af).
Vooral terug te vinden bij endurance wedstrijden dus men kan er zeker van zijn dat het toch goeie kwaliteit is.

Geplaatst: za okt 02, 2004 22:53
door adje
gassen schreef:Ad,

met een alu Tandwiel?
Kan m.i. niet alleen aan de ketting liggen.
Ik heb het meegemaakt dat tijdens 1 Enduro alle tanden van een alu tandwiel af waren, enduro dus ook niet uitgereden.
OF Talon maakt gewoon good spul en in combinatie met die ketting gaat het gewoon lang mee.
En het voortandwiel, heb je dat nieat vaker moeten vervangen?
De aluminium soort dat door talon gebruikt wordt is van het type "vliegtuigaluminium" ( 7075 t6 ) en dat is net zo sterk dan staal.
Het heeft daarnaast ook nog eens een soort hardingsproces ondergaan waardoor de eigenschappen van het materiaal nog slijtvaster zijn geworden.
Voorheen had ik altijd renthal maar het leek wel dat dat steeds slechter werd.
Het voorkettingwieltje verwissel ik wel eens tussen 13 of 14 tands maar het meest rijd ik toch met het 14 tands en dat is nog steeds de eerste.
Het 13 tands doe ik er alleen op bij een crosswedstrijdje en als ik in het buitenland ga rijden waar veel en lang klimwerk is te verwachten en dat heb ik een keer of 4 gedaan dit jaar dus van die 5000km tot nog toe kun je er ongeveer 500 km afhalen en de rest heb ik dan met dat 14 tands gereden.

Geplaatst: zo okt 03, 2004 07:00
door Gast
Ad,

kei bedankt ,ik weet nu wat ik ga gebruiken.
Ik heb altijd een gehard stalen tandwiel gehad,
maar kan daar niet meer aan komen.
Dit heeft 4 jr bij mij dienst gedaan (+/- 4000km) en was al "2nd hands" toen ik het erop deed en ziet er nog steeds niet "aftands" uit.
Maar nu er een ander blokje onder ligt (enduro bak ipv cross bak) ben ik genoodzaakt er een 52er op te leggen (was 49).

Geplaatst: zo okt 03, 2004 12:42
door adje
De stalen talon zijn ook hele goede hoor , die heb ik er vorig jaar op gehad en daar heb ik ook een heel jaar mee gereden.
De renthal / regina o-ring kettingen die ik toen gebruikte die waren zo versleten dus als ik nu de combinatie staal en X-ring DID gebruik denk ik dat het NOG langer mee gaat maar ik heb voor aluminium gekozen voor het gewicht :wink: en ik kon deze ook goedkoper via via aan komen.

Geplaatst: zo okt 03, 2004 23:18
door Joop
Wat is precies het verschil tussen een X-ring en een O-ring ketting :?: En wat is het prijsverschil?

Geplaatst: zo okt 03, 2004 23:52
door Gast
De dwarsdoorsnede van de afdichtingsring geeft deze naam.
Er staat ergens op een ketting site een schitterende tekening mar waar weet ik niet meer but.........

De O ring geeft meer wrijving dan een X ring.
De afdichting van de X ring is op 4 dunne vlakken de O ring op 2
Prijs zal +/- hoger €20 -30,- liggen, voor zover ik heb kunnen zien.

Geplaatst: di okt 05, 2004 07:42
door Sjokske
Ook Talon/DID x-ring besteld dus.
In ongeveer een half jaartijd (ca. 3000 km.) twee sets Renthal-tandwielen/Regina o-ringkettingen versleten, dus die komen er nevernooitnietmeer op.
Nu ligt er een CZ o-ringketting op, maar ik heb na twee keer rijden de indruk dat dat ook kwaliteit oude onderbroekenelastiek is :evil:

alu-staal tandwiel KTM

Geplaatst: vr okt 08, 2004 21:03
door xander
Het alu-staal tandwiel uit de KTM katalogus geeft prima resultaat.
Heb ondertussen 4500 km gereden en je ziet er nog uit als nieuw.
Waar je wel moet op letten met de 525 is dat het tandwiel niet los komt.
In de transardeaise was ik plots 4 van de 6 bouten kwijt. Achteraf bleek ik niet de enige te zijn. Overvloedig Loctite aanbrengen is de boodschap dus.
Xander

Geplaatst: vr okt 08, 2004 22:10
door Redski
Ik heb vanaf nieuw een DID o-ring(dus nog geen X-ring) met een Stealth achtertandwiel. Ik begin na 1750 km aan mijn 4e, 14 tands voortandwiel en het achtertandwiel schiet toch ook al aardig op. Persoonlijk heb ik idee dat zo'n Stealth niet zo erg veel meer doet dan Bijv. en stalen tandwiel van Jt sprockets waar ik voorheen mee reed.
Ad zijn die Tallon tandwielen overal te koop? , bij mij in de buurt kom ik ze niet tegen en voor het restant van het enduroseizoen zal ik toch nog een nieuw setje moeten monteren.

Geplaatst: za okt 09, 2004 06:03
door Gast
Ik heb een nieuwe ketting , WPR o-ring en alu tandwiel "Kidcross" besteld, tandwiel zou dezelfde kwaliteit zijn als Talon.

Wordt vervolgt.