Pagina 1 van 1

Preventief onderhoud op KTM 525

Geplaatst: zo dec 19, 2004 14:24
door xander
Ervaren KTM rijders, ik heb jullie advies nodig.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een MXC 525 Mj 2004

De motor heeft ondertussen een 5000 km rn 150u op de teller.
Om mijn rijstijl te omschrijven kan ik kwijt dat ik in die tijd aan mij zeste achterband ben, en dat nu ook de tanwielen en ketting tot op de draad zij versleten. (voorste tandwieltje reeds twee keer vervangen)
Maar nu komt mijn vraag:
Wanneer moet ik de motor opengooien teneinde niet alles in de soep te draaien.
Als ik de KTM werkplaatshandboek had moeten geloven was reeds alles vervangen, en was ik reeds meer dan € 1 000 armer.
Gisteren maakte ik de kettingspanner even los, en stelde vast dat waneer ik de spanner volledig open zet hij nog een viertal mm werkgebied heeft. (m.a.w nog vier tandjes)
Is dit een teken aan de wand of houd ie het nog een tijdje vol.
Kwa vermogen merk ik geen verschil met de eerste dag.
Wie deelt mij zijn ervaring mee?
Vrolijke eindejaarsfeesten.

Xander

Re: Preventief onderhoud op KTM 525

Geplaatst: zo dec 19, 2004 21:17
door Jo VdB
xander schreef:Gisteren maakte ik de kettingspanner even los, en stelde vast dat waneer ik de spanner volledig open zet hij nog een viertal mm werkgebied heeft. (m.a.w nog vier tandjes)
Is dit een teken aan de wand of houd ie het nog een tijdje vol.
Dat is geen probleem. Vervangen dien je pas als je op het voorlaatste tandje zit. Trouwens, bij montage zit de spanner sowieso al op het 7de-8ste tandje !! Al die voorgaande tandjes dienen dus tot niets...

Je zou wel de nokkenasketting eens kunnen vervangen, kost maar iets van een 60 € als ik me niet vergis.

En je zou ook de nokkenaslagers eens kunnen vervangen (door degelijke SKF-lagers) KTM had/heeft de gewoonte om daar brol-lagers van lage-loon-landen in te steken....

Voor de rest : vanaf blijven.

Jo VdB

Re: Preventief onderhoud op KTM 525

Geplaatst: ma dec 20, 2004 12:55
door JoeBaR
Jo VdB schreef:
xander schreef:Gisteren maakte ik de kettingspanner even los, en stelde vast dat waneer ik de spanner volledig open zet hij nog een viertal mm werkgebied heeft. (m.a.w nog vier tandjes)
Is dit een teken aan de wand of houd ie het nog een tijdje vol.
Dat is geen probleem. Vervangen dien je pas als je op het voorlaatste tandje zit. Trouwens, bij montage zit de spanner sowieso al op het 7de-8ste tandje !! Al die voorgaande tandjes dienen dus tot niets...

Je zou wel de nokkenasketting eens kunnen vervangen, kost maar iets van een 60 € als ik me niet vergis.

En je zou ook de nokkenaslagers eens kunnen vervangen (door degelijke SKF-lagers) KTM had/heeft de gewoonte om daar brol-lagers van lage-loon-landen in te steken....

Voor de rest : vanaf blijven.

Jo VdB



voor de rest : regelmatig verse olie er in en ook de filters vervangen !!! nokkenas kettinkje koste bij brouwer motors (geloof ik ) 38 euro als IK me niet vergis ..

Re: Preventief onderhoud op KTM 525

Geplaatst: ma dec 20, 2004 15:07
door Joop
xander schreef:De motor heeft ondertussen een 5000 km rn 150u op de teller. Xander
Ik weet van Johan van de Wal in Andorra dat hij 15000-18000 km :!: rijdt voordat hij de motorblokken demonteert, dus dan kun je nog heel wat km's rijden zonder revisie. Met mijn eerste KTM EXC 400 heb ik zelf ook 6000 km cross/enduro/offroad gereden, waarna de motor nog als een zonnetje liep :D

Geplaatst: di dec 21, 2004 10:10
door TTT
Je zou wel het balhoofdlager eens van goed vet kunnen voorzien.
Wat er standaard inzit is niet bijzonder (hoeveelheid en kwaliteit)

en als je dan toch bezig bent.... de swingarmlargers ook maar.

Overigens, ik vond dat ik met 1500 km op mijn 20004 525 MXC sinds 10 oktober flink doorgereden heb. Hoelang heb jij je MXC al?

Geplaatst: di dec 21, 2004 11:01
door stimpie
TTT schreef:Je zou wel het balhoofdlager eens van goed vet kunnen voorzien.
Wat er standaard inzit is niet bijzonder (hoeveelheid en kwaliteit)

en als je dan toch bezig bent.... de swingarmlargers ook maar.

Overigens, ik vond dat ik met 1500 km op mijn 20004 525 MXC sinds 10 oktober flink doorgereden heb. Hoelang heb jij je MXC al?
TTT we zitten wel nog maar in 2004 éh :lol:

Geplaatst: di dec 21, 2004 12:53
door xander
Ja, Jongens heb deze moto nog maar van 14 april 2004.
Heerlijkheidshalve moet ik zegen dat ik de eerste twee weken al drieduizend km heb gereden in Tunesië, dat tikt natuurlijk wel aan.
Voor de rest bijna iedere zondag een goeie 100 km, tel dus maar uit he.
Heb dit jaar ook nog eens drieduizend kilometer gereden op gehuurde motor in Zuid Afrika. Maar jullie kennen mijn moto he, rijden, nu en waar het nog kan!

Xander

Re: Preventief onderhoud op KTM 525

Geplaatst: di dec 21, 2004 13:55
door Sjokske
JoeBaR schreef:
Jo VdB schreef:
xander schreef:Gisteren maakte ik de kettingspanner even los, en stelde vast dat waneer ik de spanner volledig open zet hij nog een viertal mm werkgebied heeft. (m.a.w nog vier tandjes)
Is dit een teken aan de wand of houd ie het nog een tijdje vol.
Dat is geen probleem. Vervangen dien je pas als je op het voorlaatste tandje zit. Trouwens, bij montage zit de spanner sowieso al op het 7de-8ste tandje !! Al die voorgaande tandjes dienen dus tot niets...

Je zou wel de nokkenasketting eens kunnen vervangen, kost maar iets van een 60 € als ik me niet vergis.

En je zou ook de nokkenaslagers eens kunnen vervangen (door degelijke SKF-lagers) KTM had/heeft de gewoonte om daar brol-lagers van lage-loon-landen in te steken....

Voor de rest : vanaf blijven.

Jo VdB



voor de rest : regelmatig verse olie er in en ook de filters vervangen !!! nokkenas kettinkje koste bij brouwer motors (geloof ik ) 38 euro als IK me niet vergis ..
Heb ik weer met die fijne TM : kosten nokkenasketting slechts € 111,= (voor een Kawa 250 slechts € 35,=, en je ziet praktisch geen verschil).
Koppakking slechts € 62,=, (ik denk ook weer eens preventief bezig te zijn).
Kort samengevat : GODVERDEGODVER !!!
Volgend jaar toch maar weer tweetaktje kopen denk ik :evil:

Re: Preventief onderhoud op KTM 525

Geplaatst: di dec 21, 2004 23:18
door adje
Sjokske schreef: Heb ik weer met die fijne TM : kosten nokkenasketting slechts € 111,= (voor een Kawa 250 slechts € 35,=, en je ziet praktisch geen verschil).
Koppakking slechts € 62,=, (ik denk ook weer eens preventief bezig te zijn).
Kort samengevat : GODVERDEGODVER !!!
Volgend jaar toch maar weer tweetaktje kopen denk ik :evil:
Of toch maar een ander merk misschien waar de onderdelen niet zo duur van zijn :agrue: :toost:

Re: Preventief onderhoud op KTM 525

Geplaatst: wo dec 22, 2004 09:31
door Sjokske
adje schreef: Of toch maar een ander merk misschien waar de onderdelen niet zo duur van zijn :agrue: :toost:
Valt Honda ook af denk ik :twisted:
Eén keer duur is ongeveer net zoveel als veel keer minder duur :idea: :?:
Wie mooi wil zijn moet z'n portemonnee pijn laten lijden
KTM was al afgevallen wegens onderbuikgevoelens uit het verleden (of was dat nog niemand opgevallen :wink: ), Beta vanwege ook KTM, Yamaha wegens niet mooi en stuurgedrag, Sherco vanwege nog lelijker, GasGas vanwege brandstofinjectie die ik niet wil, Husaberg vanwege diefstalgevoeligheid en inruilprijzen, VOR vanwege niet zo'n betrouwbare toekomstgeruchten fabrikant, blijven misschien toch alleen nog TM en Huskie over (of heeft iemand nog meer suggesties ? Lamaarkomen !)
En dan nu serieus :
Ben toch echt richting tweetakt aan het denken, niet alleen qua kosten maar ook qua gewicht (speeluuuuuuh............gooooooiuuuuuuuuuuuuuuuh............smijtuuuuuuuh..........als het ding dat tenminste niet met mij doet :lol: ).
Het totaalgewicht van berijder en motor mag niet boven de 200 kg. komen heb ik ergens gehoord, dus de motor moet maar afslanken (ik hou dus nog zo'n 107 kg. over voor de motor, wordt krapaan dus :oops: )

Geplaatst: wo dec 22, 2004 10:34
door TTT
ik heb er zelf geen ervaring mee, maar met een 2takt moet je toch veel vaker zuigertjes vervangen. Ben je dan uiteindelijk niet net zoveel geld/tijd kwijt?

Geplaatst: wo dec 22, 2004 13:45
door Sjokske
TTT schreef:ik heb er zelf geen ervaring mee, maar met een 2takt moet je toch veel vaker zuigertjes vervangen. Ben je dan uiteindelijk niet net zoveel geld/tijd kwijt?
Ik schat zo'n twee keer per jaar (uiteraard afhankelijk van het gebruik), tegenover bij een viertakt één keer per twee jaar (ook weer afhankelijk van het gebruik), maar een viertaktzuiger is ongeveer vier keer zo duur als een tweetaktzuiger.
En dan heb je de nokkenasketting, eventuele nokkenaslagers, dure koppakkingen, klepgeleiders, klepzittingen nog niet meegeteld.
En als het tussentijds een keer mis gaat bij een viertakt heb je de kans dat je vet in de stront zit.
Het blijft zowel in tweetakt- als in viertaktland een prijzige hobby, en gelukkig mag een hobby munten kosten (daarom hebben ze die dingen rond gemaakt, dan rolt het beter :wink:

Geplaatst: wo dec 22, 2004 16:26
door TTT
en gelukkig mag een hobby munten kosten (daarom hebben ze die dingen rond gemaakt, dan rolt het beter icon_wink.gif
:lol:

Helaas lukt het met muntgeld niet meer :cry:

Geplaatst: wo dec 22, 2004 16:55
door Redski
Sjoske, ik zie dat je schrijft over een KTM 300EXC. Voldoende vermogen,
goede verlichting en een digitaal dashboard met draaiurenteller. Die van geeft nu 69 draaiuren en 3000 km aan en er is nog geen sleutel aan geweest. :) . 1 zuiger en nog voldoende compressie. Bij opmeten ook goed. Toch netjes na een volledig enduroseizoen :wink: .
Het lijkt wel of de situatie omgedraaid is, 4 takt jaarlijks losgooien en 2 takt eventueel nieuw zuigertje. (en dat kun je makkeljik zelf)

Geplaatst: wo dec 22, 2004 20:42
door Bluto
Redski schreef: Die van geeft nu 69 draaiuren en 3000 km aan en er is nog geen sleutel aan geweest. :)
Dus ook geen nieuwe olie en filters?Zolang zit de olie in mijn auto nog niet eens.

Geplaatst: do dec 23, 2004 08:54
door Gast
Redski schreef:Sjoske, ik zie dat je schrijft over een KTM 300EXC. Voldoende vermogen,
goede verlichting en een digitaal dashboard met draaiurenteller. Die van geeft nu 69 draaiuren en 3000 km aan en er is nog geen sleutel aan geweest. :) . 1 zuiger en nog voldoende compressie. Bij opmeten ook goed. Toch netjes na een volledig enduroseizoen :wink: .
Het lijkt wel of de situatie omgedraaid is, 4 takt jaarlijks losgooien en 2 takt eventueel nieuw zuigertje. (en dat kun je makkeljik zelf)
Daarom, hoewel ik nog een jaar doorrijdt met m'n 4-takt is de keuze voor eind volgend jaar al een redelijk eindje bepaald :idea:
Alleen moet je de die K even uitgummen en dat stukkie EXC vervangen door Enduro :!: :wink:

Geplaatst: do dec 23, 2004 08:57
door Sjokske
Wazzik natuurlijk, automatisch inloggen lukt niet meer sinds de één of andere muts van de helpdesk mijn werkstation heeft voorzien van een jongere versie Internet Explorer (iemand tips hoe dit wel aan de gang te krijgen is ?)
Dat voldoende vermogen lijkt me niet al te veel af te wijken van een 530 viertakt (allebei ca. 56-57 pk ?), koppelkromme zal wel wat anders zijn, maar dan heeft m'n linkerwijsvinger ook weer eens wat te doen.

Geplaatst: do dec 23, 2004 11:14
door Redski
Accoord Sjoske, ik denk dat om het even welk type 300 een goede fiets
kan zijn. Henkzelf bijv. vertelde me eens 100 uur op een zuiger te hebben.
Hij rijdt GASGAS en van een Plekkenpol heb ik ook nooit echte brokken gehoord in zijn TM300 tijd. Koppel en vermogen zal elkaar niet veel ontlopen denk ik.

Geplaatst: do dec 23, 2004 13:43
door Sjokske
En 100 uur op één zuiger komt voor mij al aardig in de richting van één zuiger per jaar (het wordt steeds aantrekkelijker :P )